Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nickvoornu

Nickvoornu

03-11-2011 om 16:13

Niet mogen blijven zitten in 2havo

Gewoon een vraag. Bij mijn kind op school mag je in 2havo niet blijven zitten. Het wordt na dat jaar dus óf 3havo of 3mavo. Ik dacht dat je in 3havo ook niet mocht blijven zitten, maar dat weet ik niet zeker.

Is dit op meer scholen zo?

Zeker nu ik in een topic hierboven lees dat de verschillen niet zo heel erg groot zijn tussen mavo en havo (ik dacht altijd van wel).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

03-11-2011 om 16:25

Nee

Mijn zoon heeft destijds gewoon havo 2 mogen doubleren.

Marjolein

Marjolein

03-11-2011 om 20:11

Ja, hoor, hier direct afstromen

Ik denk idd heel cynisch, dat dit te maken heeft met de Elsevier ranking.
Maar ja, zoals ik hierboven al beschreef hebben ze dat op "onze" school net sinds 1 jaar ingevoerd dat je dan afstroomt naar een TL/H groep, waar je verder door gaat voor TL examen. Met "eventueel", "misschien", "als de resultaten" enz. enz. enz. de kans om daarna weer door te mogen voor Havo.
Voor mijn zoon wellicht wel een goede optie, hij moet zo snel mogelijk van de talen af.

Vera*

Vera*

03-11-2011 om 20:47

Marjolein weer ot

Op het vmbo mag je één taal laten vallen. Soms moet je praten als brugman maar het kan wel. Op havo en vwo schijnt het niet te mogen.

Vera

kaatje43

kaatje43

03-11-2011 om 21:57

Vera en nickvoornu

Ja hoor, bij ons mag het wel. Ze bekijken denk ik ook wel de andere opties, afstromen naar dakpanklas of 1 heel niveau lager. Maar "gewoon" blijven zitten gebeurt dus wel, als blijft het denk ik wel een uitzondering.

Vera: Op de Havo mag je gewoon alleen met Engels examen doen. Vwo stelt wel 2 vreemde talen verplicht.

cqcq

cqcq

04-11-2011 om 17:09

Zelfs op het vwo

De Wet op het Voortgezet Onderwijs geeft scholen veel meer mogelijkheden om het lesprogramma aan te passen dan i.h.a. gebruikt worden. Zo is het tamelijk belachelijk dat kinderen afstromen als ze slecht zijn in talen. Zelfs op het VWO is het mogelijk om maar in 1 vreemde taal eindexamen te doen (en daar hoef je niet eens een officiële stoornis voor te hebben, het eindexamen niet kunnen halen mèt die extra taal is daarvoor genoeg).

Sporty

Sporty

04-11-2011 om 22:51

Cobi

Ja, maar als je blijft zitten in 2 Havo is de kans dan niet groot dat je het in 3 of 4 Havo weer niet redt?
Dan kan je m.i. beter eerst je TL diploma halen.

Marjolein

Marjolein

05-11-2011 om 09:05

Nickvoornu, wat is de achtergrond van je vraag?

Waar kwam je vraag vandaan? Speelt het bij jullie? Wil je dat je kind blijft zitten?
Ik vind het erg van de situatie afhangen of het nuttig is. Als een kind zich tijdens een schooljaar niet heeft kunnen inzetten, (bijv. door ziekte of persoonlijke omstandigheden) kan zitten blijven heel nuttig zijn, denk ik. Als een kind niet kan en/of wil, dan is afstromen wellicht een betere optie. Dan kan het op dat niveau beter tot zijn recht komen en een diploma halen.

Marjolein

Marjolein

05-11-2011 om 09:10

Vera, o.t.

In verband met dyslexie hebben we zojuist vrijstelling aangevraagd voor Frans in 2 Havo, dit is mogelijk volgens de regels van het Masterplan Dyslexie omdat er les wordt gegeven in 4 moderne vreemde talen (ook Spaans).
Daarnaast is het mogelijk om in klas 3 "verlichting" aan te vragen, wat dat dan ook inhoudt. Uiteraard probeer ik de mogelijkheden te benutten die er zijn.
Maar wat heel belangrijk blijft, houdt mijn zoon zijn zelfvertrouwen en plezier in zijn dagelijks leven. Dus we gaan dit alleen goedschiks doen en zeker niet kwaadschiks. Een ongelukkig kind wil ik voorkomen.

kaatje43

kaatje43

05-11-2011 om 22:37

O ik heb dat niet gelezen. Ik weet wel dat bij sommige kinderen met dyslexie er gekeken wordt hoe zwaar de talen mee gaan tellen voor het rapport in de onderbouw.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2011 om 18:35

Sporty

"Ja, maar als je blijft zitten in 2 Havo is de kans dan niet groot dat je het in 3 of 4 Havo weer niet redt?" Dat ligt eraan, heeft het kind keihard gewerkt en het niet gered? Of heeft kindlief vanuit verregaande puberitis gewoon geen klap uitgevoerd? Mijn zoon bleef zitten in havo 2, en deed eindexamen in negen vakken, met een acht gemiddeld.

Nickvoornu

Nickvoornu

07-11-2011 om 10:49

Waarom ik dit vraag

Bedankt voor de vele reacties.

Waarom ik dit vraag. Hier speelt het (nog) niet bij ons kind, maar tot nu zijn er niet heel erg goede resultaten. Maar als ik dit aan ouders van kinderen vraag of zeg die hun kind op een andere middelbare school hebben, reageren ze allemaal met "oh, wat vreemd', of iets van gelijke strekking.
Daarom dacht ik dat ik het hier maar even moest vragen, dan krijg je een wat grotere doelgroep.

Voor de volledigheid, mijn kind is een erg jonge leerling, wij hebben altijd gezegd (tegen onszelf) dat een keer zittenblijven op de middelbare in dit geval helemaal niet erg is. Maar nu blijkt dus dat zittenblijven in 2HAVO (en ik dacht in 3HAVO ook) helemaal niet mag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.