Mover
28-06-2010 om 17:25
Niet welkom bij diplomauitreiking
(Stief)zoon heeft diploma gehaald en nu mag hij van school slechts 3 mensen meenemen naar de diplomauitreiking. Maar, zijn ouders zijn gescheiden. En hij wil dus alle 4 zijn (stief)ouders + halfbroertje meenemen.
Mag dus niet!!!! Vanwege beperkte zaalruimte, brandveiligheid, enzovoorts!
Ik begrijp wel dat je misschien max 300 mensen in je aula kwijt kan, maar dan zorg je toch als school voor een grotere ruimte? Kerk, sportzaal, noem maar op.
(Stief)zoon vindt het enorm moeilijk, hij wil en kan niet kiezen.
Nu hebben wij (stief)moeder(s) gekozen en gaat (stief)zoon met zijn eigen ouders naar de diplomauitreiking. (Er zijn kaarten toegestuurd, gesteld op naam/nummer. Kan dus niet kopieren, oid.
Ik ben zo boos. Sorry moest het even kwijt.

sus-anne
28-06-2010 om 21:34
Belachelijk
tegen dit soort dingen loop ik als stief moeder ook al jaren aan,zelfs met de musical was ik niet welkom,terwijl ik wel mocht mee helpen met de voorbereidingen en ook altijd actief op school had meegeholpen als lees,overblijf en knutselmoeder.uiteindelijk werd er voor de musical toch een plekje geregeld voor me,( na protest van mijn kant)maar er waren veel stiefouders die niet mee konden en net zo baalden als ik.

Kaaskopje
29-06-2010 om 00:56
Balen
Natuurlijk is het vervelend als niet iedereen mee mag naar de diploma-uitreiking. Ik kan me helemaal voorstellen dat het heel onaangenaam overkomt dat je niet mag komen kijken bij het kind waar je (deels) voor zorgt. Ik vraag me wel af of het realistisch om te verwachten dat scholen dan maar uit moeten wijken naar een grote zaal. Er zijn meerdere scholen met dezelfde problemen en het aantal grote zalen is niet onbeperkt.
Persoonlijk vind ik wel dat als school verzoekt om het aantal gasten te beperken tot 2 per kind je niet eigenwijs toch meer mensen mee moet nemen, hoe graag je dat ook wilt. (Dit naar aanleiding van de opmerking van Brianna dat de andere dochter ook mee mag ondanks het verzoek van school.) Je benadeelt andere ouders daarmee en dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik weet ook niet goed hoe een school het op zou moeten lossen. Mijn eerste gedachte was om per studierichting een bijeenkomst te houden, maar dan ben je dágen bezig. Bij mijn dochter op het mbo ging het wel zo. We hadden diplomauitreiking van alleen haar klas. Er was genoeg ruimte voor het hele gezin.

albana
29-06-2010 om 07:18
Brandweer en kosten
Sinds Volendam zijn de regels m.b.t. aantallen mensen in bepaalde ruimtes aangescherpt. Elke ruimte die voor dit soort gelegenheden gebruikt wordt heeft een maximaal aantal personen.Of het nu ruimtes in scholen,gemeentehuizen,openbare of particuliere settings zijn. Ooit zaten wij rustig met 80 tot 100 mensen (dat waren wel extremen) in dezelfde ruimte die nu door de brandweer op 54 is gesteld. Overschreiding kan tot grote problemen leiden..zijn er meer en er gebeurd wat dan is diegene die het ograniseert en toelaat persoonlijk verantwoordelijk. Je hebt dan wel een probleempje...je hebt b.v. een receptie en er komen er meer dan je verwacht...doe je dan de deur dicht? En laat je de rest van de bezoekers buiten staan tot de eerste vertrokken zijn?
De organisatie moet dus de boel stevig in de hand houden en er gewoonweg voor zorgen dat het maximale aantal niet overschreden kán worden. Ooit was het w.s. vrijblijvend hoeveel mensen er kwamen...en meestal ging dat goed...een aantal konden niet (ziek,verhinderd etc.) een aantal namen maar 1 ouder mee en een aantal w.s. 4 of 5. En zelfs als er meer dan eigenlijk pastte kwamen was het niet zo'n probleem, wat stoelen erbij in proppen en het pastte toch nog. Vandaar dat die kaartjes w.s. zijn ingevoerd. Zou zo'n organisatie die al jaren dezelfde ruimte gebruikt opeens een andere ruimte moeten huren staan ze weer voor toenemende onkosten (=verhoging ouderbijdrage,krijg je daar weer gedoe mee....) Dus veel anders dan die kaartjes zit er niet in.
Andere ruimtes huren omdat er anders niet alle (stief) ouders inpassen lijkt me ook geen optie. Al die diplomauitreikingen zijn in 1 week....de prijzen van de mogelijke locaties zullen geheid uit de pan rijzen als alle scholen dat zouden doen (=nog meer ouderbijdrage).Ik kan me prima vinden in 2 kaartjes per kind of 3 kaartjes per kind,dan kan je toch genoeg support meenemen? Dat die (stief) ouders er allemaal bij willen zijn is hun probleem...dan doen ze maar om en om ofzo. Mijn ouders waren ook gescheiden en bij zulke gelegenheden was er nooit een probleem...'eigen' ouders gaan voor...simpel. Mijn stiefouders maakten daar ook nooit een probleem van...die zaten vooraan bij hún éigen kinderen...
Ik kan ook niet zeggen dat ik zou zitten te wachten op verhoging van de ouderbijdrage i.v.m. zaalhuur omdat er zoveel stiefouders zijn tegenwoordig...
groeten albana

sus-anne
29-06-2010 om 07:43
Begrijpelijk
ik begrijp het wel,extra kosten,extra zaalhuur,de veiligheid.
maar ,mijn stiefdochters waren drie en zeven toen ze in mijn leven kwamen,ze woonden in een co oudersschap bij ons,de hele basisschool periode ben ik actief geweest op hun school,en ja natuurlijk,ik was van harte welkom,want ze hadden altijd handen tekort.Bij schoolreisjes gingen *echte * ouders voor,snapte ik ook nog,maar als je dan bij een musical,een afsluiting van 8 jaar basisschool niet welkom bent,dan steekt dat toch.

sus-anne
29-06-2010 om 07:46
Betalen
Ook zou ik het dan nog prima vinden als ik een kaartje zou moeten kopen,geen probleem.
Dat zou een goede optie zijn,twee personen gratis mee,en de rest koopt een kaartje,iedereen tevreden.

Kaaskopje
29-06-2010 om 09:04
Sus-anne
Ik kan me dat echt voorstellen. Ik voel me al betrokken bij het reilen en zeilen van een vriendinnetje, laat staan bij de kinderen die bij je slapen en eten, lief en leed met je delen. Als je dan niet bij hun grote momenten mag zijn is natuurlijk erg naar.

Sancy
29-06-2010 om 09:06
Beetje o.t
Bij de HBO waar ik een opleiding volg, mogen studenten ook maar 2 personen meenemen naar de uitreiking. Ik heb al besloten dat ik daar niet aan meewerk. Ik heb mijn studie kunnen volhouden dankzij de steun van mijn hele gezin, dus zowel mijn partner als mijn 2 kinderen wil ik bij de uitreiking aanwezig hebben. Alsiemand daarover klaagt, zeg ik wel dat die kinderen samen voor 1 tellen

Ellen Wouters
29-06-2010 om 10:00
En dan?
"Ik heb al besloten dat ik daar niet aan meewerk"
Goed, dus jij gaat koste wat het kost zorgen dat je 3 mensen mee naar binnen neemt. En dan? Op zeker moment zit die zaal vol, en zoals gezegd: de brandweer staat niet toe dat er stiekem mensen bij worden gepropt. Iemand anders' vader of moeder kan dan niet meer naar binnen omdat jij vindt dat de regels niet voor jou gelden. Hoe zie je dat?

Tinus_p
29-06-2010 om 10:00
Stief
Dit is het harde moment dat je als stief/bonus/aanplakmoeder toch op het 2e plan staat...

Tinus_p
29-06-2010 om 10:01
Soep
Ellen W:
"Goed, dus jij gaat koste wat het kost zorgen dat je 3 mensen mee naar binnen neemt. En dan?"
Dat hangt er een beetje vanaf, is mijn ervaring. Soms wordt de soep niet zo heet gegeten, omdat er in de praktijk plek genoeg is.

Ellen Wouters
29-06-2010 om 10:09
Soms niet, soms wel
" Soms wordt de soep niet zo heet gegeten, omdat er in de praktijk plek genoeg is."
Soms niet, soms wel. Bij onze diplomauitreikingen zit de zaal (grote zaal van schouwburg, dus al niet de kleinste) altijd stampvol. Eén jaar zaten ook de trappen en gangpaden vol. Het jaar daarop was dat verboden. Wij moeten dus vasthouden aan een max aantal gasten per student.
Of de uitreiking splitsen over meerdere avonden. Krijg je weer andere problemen van.

Sancy
29-06-2010 om 10:22
Ellen
De diploma-uitreiking is gewoon in het hoofdgebouw van de school. Een school die ruim 20.000 studenten telt. De uitreiking vindt plaats in een centrale, open hal. Die raakt niet snel vol hoor.

Maylise
29-06-2010 om 11:20
Hier
De laatste diploma uitreiking die ik heb meegemaakt van zoon 3 was in de openlucht op het plein voor de school en daar hadden ze dan een podium gebouwd. Was super. Ik kon de hele familie meenemen (we waren geloof ik met 15 mensen) en ook andere geïnteresseerden konden kijken.
Mij lijkt het systeem van zaal huren en dan 2 gratis kaartjes en verder betaalde kaartjes wel een goede mits er natuurlijk genoeg belangstelling is.
Maylise

Brianna F
29-06-2010 om 12:10
Even ot
Bij de musical van groep 8 hetzelfde probleem, 10 kaartjes per kind. lijkt veel, maar met ouders, zusjes en 3 paar oma's en opa's ben je al voorzien. Voor mij (oppasmoeder vanaf hun geboorte) hebben ze via een ander kind een kaartje kunnen regelen. Enig kind, geen opa's en oma's meer. Er ontstaat nu een levendige handel op het schoolplein

Hillary
29-06-2010 om 13:29
Meerdere uitvoeringen (ot)
Met een diploma-uitreiking wat lastig, maar hier hebben ze met de musical meerdere uitvoeringen. Onder schooltijd voor de hele school, broertjes en zusjes mogen dan wel bij hun broer of zus kijken (in principe kijkt 1 t/m 7a bij 8a etc). Op een doordeweekse middag is er een uitvoering voor opa's en oma's 2x2 personen, dus ik neem aan dat als er een opa of oma minder is dat dan ook een oom of tante mag. Zoon zei dat hij volgend jaar (als hij in de brugklas zit) ook mee mag naar de opa- en oma-uitvoering van zijn zus. Ik ben vorig jaar mee geweest naar de ouder-uitvoering van mijn neefje, samen met nog een tante overigens, omdat vader overleden is, dat zijn toch van die momenten weer. We waren dus eigenlijk met 1 teveel, maar dat was in dit geval niet erg geloof ik.

reina
29-06-2010 om 19:24
Het kan nog beroerder (ot)
Ik zou ook balen, hoor, als ik niet meekon, al zie ik niet zo gauw een oplossing, je zou het over 2 avonden kunnen verdelen, 2 groepen dus, maar of dat leuk is? Het kan nog beroerder. Toen zoon zijn eerste MBO-diploma haalde kreeg hij het niet omdat hij opeens geen eindwerkstuk ingeleverd zou hebben..., toen het 3 maanden later toch op school bleek te liggen kreeg hij zijn diploma alsnog opgestuurd (na een telefontje, maar geen excuus erbij ). Inmiddels was jij al aan een vervolgopleiding op dezelfde school begonnen (zonder diploma dus (??)), toen hij dat diploma haalde bleek de diploma-uitreiking eind september pas te zijn, ruim 3 maanden na het examen! Hij had de zijne nodig voor een sollicitatie in het buitenland, dus het werd even opgestuurd, weer geen uitreiking dus. Hij heeft nooit een echte afsluiting gehad op deze manier, vond ik echt heel jammer.

Annet
29-06-2010 om 23:51
Hier ook meerdere uitvoeringen
maar dan gaat het om voorstellingen op het VO.
Die voorstelling doen ze gewoon 2 keer op dezelfde avond. Zo kan iedereen komen.
De musical op de basisschool was inderdaad ook beperkt in aantal kaarten. Bij de klas van dochter kregen we 4 kaarten per gezin, de klas van dit jaar krijgt er maar 3 (grotere klas).
Een diploma-uitreiking kan toch ook in tweeën. Eerst klas 1-8, daarna klas 9-16. Het vraagt wat meer van school maar ze hoeven ook geen dure extra ruimte te huren.

Jesse_1
30-06-2010 om 21:32
Hier bij de kerstviering
Bij de kerstviering doen ze het hier zo: iedere leerling krijgt 2 kaarten. Ieder die kaarten overhoudt, kan deze inleveren op school en die kaarten worden weer verdeeld onder mensen die meer kaarten nodig hebben (of willen hebben). Omdat er mensen zijn met meerder kinderen blijven er vaak wel kaarten over. (Toch past het op één of andere manier niet in de kerk, dus ik geloof dat ze meer kaarten hebben dan plaatsen. Op tijd aanwezig zijn dus, anders moeten je op een onhandige plek op bijgeplaatste stoelen zitten).
Jesse

Geerke
01-07-2010 om 12:42
Probeer maar eens
Als juf van groep 8 weet ik ook hoe moeilijk het is. Elk kind wil bij de musical wel zo'n 6 mensen meenemen hebben wij gemerkt. Als je dan anderhalve groep 8 hebt (dus samen 1 musical) dan heb je dus 25+15=40 kinderen x 6 gasten = 240, plus die 40 kinderen zelf = 280, plus 20 teamleden = 300, plus 6 OR leden + 2 oudcollega's die hun groep van vorig jaar wel willen zien, je zit zo ruim boven de 300.
En dan is het erg lastig een goede zaal te vinden met podium waar je echt wat mee kan, probeer maar eens. En je wilt ECHT wel dat men zich aan de brandweervoorschriften houdt!
Dus ik snap dat je boos bent maar ik snap het ook dat de school zich aan de voorschriften houdt. En als de zaal dan te klein wordt, en het volgens jou anders kan. kom dan zelf eens met suggesties bij de school aan.