an mien
17-06-2011 om 10:53
Nieuw avi systeem
Wie begrijpt hoe het nieuwe avi systeen werkt?
Zoon zit in groep 5 en haalde midden groep 5 het niveau E5, hieuit maak ik op dat hij iets voor loopt maar omgerekend is dat een lage C in de citografiekjes dus onder gemiddeld.
Eind groep 5 had hij M6 en dus nog steeds een lage C.
Als ik hem hoor lezen denk ik wel dat die C klopt maar toch raar dat hij nu leest op M6.
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fianna
17-06-2011 om 11:25
An mien
het klinkt niet logisch, maar wat ik heb begrepen is dat als je midden groep 5 E5 leest je op niveau zit. Zo ken ik iemand en haar zoon las nu midden groep 4 op M4 niveau en de school sprak van een achterstand, want hij had op E4 moeten zitten.

ayla
17-06-2011 om 11:32
Ik vond dat ook onduidelijk
maar volgens mij had Het weer te maken met welke fouten die ze maakten of het tempo. In ieder geval kon je inderdaad met een score van E6 in bijvoorbeeld groep 5 toch een B halen. Op de site van veilig leren lezen staat er volgens mij ook meer info op.

Bermbrand
17-06-2011 om 11:52
Oude avi en nieuwe avi
Uit de leeswijzer van de bibliotheek:
Tot 2008 werkten alle scholen met AVI-niveau 1 tot en met AVI 9. De nieuwe AVI-niveaus bestaan uit 12 nieuwe niveaus, van AVI Start tot en met AVI Plus.
Omdat er in het nieuwe systeem anders gemeten wordt dan vroeger (bijvoorbeeld woordlengte in letters in plaats van in lettergrepen) zijn de niveaus niet 1 op 1 aan elkaar te koppelen.
De nieuwe AVI-aanduiding bestaat uit een cijfer en een letter. De letters M en E betekenen M = Midden of Medio, E = eind. De cijfers geven de jaargroep weer. AVI-niveau M3 is het niveau dat een kind gemiddeld midden groep 3 bereikt. AVI E3 is het niveau dat een kind gemiddeld aan het eind van jaargroep 3 bereikt. Er zijn twee niveaus met een afwijkende aanduiding: AVI Start, dat vooraf gaat aan AVI-M3, is voor de beginnende lezertjes. AVI Plus is het hoogste niveau dat je kind kan bereiken in het nieuwe AVI-systeem, en wordt gemiddeld in groep 8 behaald.

Kobalt
17-06-2011 om 13:32
Avi en abcde score
Mijn kinderen krijgen een avi-niveau, een cito score voor de drie minuten (DMT) toets, een score voor technisch lezen en een score voor begrijpend lezen. Dat zijn volgens mij allemaal verschillende testen.
Dus dochter groep 6 heeft avi-uit, begrijpend lezen I (80-100 percentiel) en een dmt score van IV (20-40 percentiel). Technisch lezen was een II.
Allemaal wisselend en verschillend. Want volgens mij allemaal verschillende toetsen. Van die DMT toets worden al mijn kinderen dol. Die stopwatch roept bij hen een hoop gestamel en gezenuw op.
Halen jullie niet een aantal toetsen door elkaar?

ayla
17-06-2011 om 13:38
Zit ik me nu ook te bedenken
dochter had een avi uitslag, een snel-lezen uitslag, een begrijpend lezen uitslag en een DMT uitslag
hier staat volgens mij meer uitgelegd

M Lavell
17-06-2011 om 13:39
Zie boven
Pelle:"Waarom stellen scholen van die hoge eisen en waarom zo onlogisch? Hier doen ze dat echt niet hoor. "
Zie boven de opmerkingen van Kaatje over juffen die er alles aan doen om leerlingen A's te laten scoren. Dat gedrag komt veel voor. Je ziet het ook al jaren bij argumenten voor kleuterverlengen.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar
17-06-2011 om 15:00
Pelle
Heeft dat niet te maken met het verschil tussen instructie-niveau en gehaald niveau?: midden groep 4 zou je M4 gehaald moeten hebben, en dan dus in E4 lezen(=instructieniveau)

M Lavell
17-06-2011 om 15:29
Dat hoeft niet
"Maar dan HEB je dat nivo toch niet gehaald? Vroeger zei je toch ook dat je avi3 HEBT en mag lezen in avi4?"
Nou nee. De consensus is al een tijdje dat het instructieniveau boven het behaalde niveau moet liggen. Dat is vast nog niet op alle scholen zo en in 'mijn' tijd was er geen sprake van de mogelijkheid van instructie boven behaald niveau.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar
17-06-2011 om 15:29
Spraakverwarring
dat bedoelde ik. Fianna zei (tegen an mien) "maar wat ik heb begrepen is dat als je midden groep 5 E5 leest je op niveau zit."
je leest een niveau boven wat je gehaald hebt, dus dit kind (uit citaat hierboven) heeft midden groep 5 M5 gehaald, en leest nu in E5, instructieniveau dus.
An mien gebruikt dit ook door elkaar: "Eind groep 5 had hij M6 en dus nog steeds een lage C. Als ik hem hoor lezen denk ik wel dat die C klopt maar toch raar dat hij nu leest op M6."

shantiee
17-06-2011 om 19:38
Avi-scores vertaald naar cito-scores
Je kunt AVI-scores wel vertalen naar CITO-scores (althans volgens ons leerlingsysteem)
Als je in januari in groep 4 M4-beheersing haalt, dan heb je een B. Haal je E4 beheersing of hoger, dan heb je een A. Heb je E3 beheersing gehaald, dan heb je een C.
Shantiee

shantiee
17-06-2011 om 22:28
Pelle
Ik denk zeker dat je daar gelijk in hebt, ik wilde alleen maar de mogelijkheid verklaren hoe de school aan een CITO-score komt. In ons leerlingvolgsyteem staat dit zo achter de AVI-score.
Shantiee

Fianna
17-06-2011 om 23:12
Pelle
oke, maar wat ik dan opvallend vind is dat er bijv geen B4 bestaat (dus begin groep 4 of vul maar in welke groep), Dus ik vermoed dat er nu veel meer op 1 hoop gegooid wordt.
Mijn ervaring was trouwens met oude school. Toen had zoon met lezen in midden groep 4 een avi van E5/M6 en dat werd gezien als ruim voldoende. (Achteraf blijkt zoon nog verder met lezen maar dat terzijde, ik geloof dat ik de score dus niet zo snap).
Hoe de nieuwe school scoort weet ik nog niet.

ishtar
18-06-2011 om 12:14
Dmt
wordt wel doorgerekend naar A's, B's ed, maar daar leent die toets zich ook prima voor.
Ik snap dat avi of e/m groep koppelen aan A, B ed ook niet. Het staat wel op het rapport als zijnde voldoende/ruim voldoende of zwak, maar dat kan ook prima.

an mien
18-06-2011 om 14:53
Het blijft wazig.....
Ik geloof niet dat ik het echt ben gaan snappen, het kan natuurlijk zijn dat zoon eind 5 "gehaald" heeft en oefend op midden 6 maar dan suggereerd die score toch dat hij op niveau zit want hij zit in groep 5, en niet onder het gemiddelde zoals die C zegt.
Ik denk dat ik me er maar niet druk om maak, zoon gaat daar toch niet beter van lezen.
Begin dit jaar zei juf wel dat hij las op begin groep 4 dus waar dat dan weer vandaan komt weet ik niet,zou dat dan wel bestaan? Één ding weet ik dan wel zeker hij is super goed vooruit gegaan met lezen!!
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.