Ilva
31-01-2012 om 16:16
Nieuwe eindtoets?
http://www.nu.nl/politiek/2728818/basisschool-krijgt-eindtoets-rekenen-en-taal.html
De minister wil dat de basisscholen een eindtoets krijgt voor rekenen en taal. En een leerling-volgsysteem. Volgens mij hebben we dat toch al: Cito. Heeft iemand enig idee wat hier mee bedoelt wordt?

Picasso
31-01-2012 om 18:23
Het moment dat de toetsen worden afgenomen wordt verlaat, gaat naar april geloof ik.

ChrisH
01-02-2012 om 10:41
Voor de duidelijkheid
Die nieuwe centrale eindtoets is dus een voor alle scholen verplichte door CITO ontwikkelde eindtoets die in de plaats komt van de huidige niet-verplichte CITO-eindtoets in februari en die in april zal worden afgenomen?
Chris

Ilva
01-02-2012 om 12:09
Dus ...
Dus die nieuwe Cito die volgend jaar gaat beginnen (in april/mei) dat is de nieuwe eindtoets waar het over gaat. Maar dit was toch al langer bekend. Ik wist trouwens niet dat die nu wel verplicht werd. Ik hoor trouwens nergens in mijn omgeving dat scholen niet mee doen aan de Cito. Hoeveel scholen zullen dat ongeveer zijn? En doen die dan ipv Cito een andere toets? Of doen ze geen toets. En hoe gaat dat dan bij het aanmelden bij een middelbare school. Daar vragen ze toch ook naar de eindtoets (naast het schooladvies).

Fiorucci
01-02-2012 om 15:49
Ilva
Hier doen de kinderen de Nio. Het eindadvies is een heel rapport en Nio is er een onderdeel van. De middelbare scholen plaatsen op basis van het eindadvies in dit rapport. Dat is een onderlinge afspraak tussen de middelbare scholen en de basisscholen.

Ciska22
01-02-2012 om 19:16
Hier de drempeltoets
En bij ons doen ze de drempeltoets. De scholen in de omgeving geven aan hoeveel punten je moet hebben bij deze toets en waar je dan heen kunt.
Zou raar zijn als zo'n nieuwe toets in april komt, dan moet je toch je keuze al gemaakt hebben? Dinsdag was hier de drempeltoets en krijgen over een paar weken uitslag en definitief advies. Voor 1 april moet de aanmelding rond zijn...

M Lavell
01-02-2012 om 21:09
Wat dingen
Als die wet onveranderd wordt aangenomen, dan komt die eerste echte eindtoets pas in 2015.
De toelichting op de wet schrijft:"Om de centrale eindtoets inhoudelijk aan te passen aan de referentieniveaus taal en rekenen en om de toetsscores op deze niveaus te normeren is nog een aantal jaren ontwikkeltijd nodig. De eerste centrale eindtoets die zowel qua inhoud als qua normering ‘referentieniveau-proof’ is staat gepland voor het schooljaar 2014 – 2015. "
Die eindtoets zal wel het bindende 2e objectieve gegeven zijn op basis waarvan toelating tot het vo plaatsheeft:"In het Inrichtingsbesluit WVO zal worden geregeld dat het resultaat op de centrale eindtoets het tweede, objectieve gegeven is dat wordt opgenomen in het onderwijskundig rapport van de afleverende school voor primair onderwijs. Daarmee wordt de weg afgesloten voor scholen voor voortgezet onderwijs om – naast de centrale eindtoets – andere gegevens te eisen voordat tot toelating wordt besloten."
15 april is laat inderdaad, maar de manier waarop die eindtoets en aanvullende regelgeving de doorstroom moet gaan afbakenen, maakt het wel overzichtelijker.
Die eindtoets is de laatste in de reeks. Elk schooljaar moeten er meerdere van dat soort toetsen worden afgenomen (wel methode-onafhankelijk en goedgekeurd, maar niet centraal). De veronderstelling is dat de uitkomst van die toetsen voorspellend zal zijn. De reeks van uitslagen in 8 jaar zou zo op zichzelf al een voorspelling kunnen zijn voor het vo.
(let op, ik geef weer wat men denkt, niet wat ik denk).
Dat aanmeldcircus zal zich er vanzelf aan aanpassen.
Groet,
Miriam Lavell

Ilva
02-02-2012 om 14:12
Bedankt
Ik zal het verder wel afwachten. Mijn oudste gaat volgende week de cito eindtoets doen maar ik heb nog twee kinderen op de basisschool zitten (nu groep 6 en 3). Ik zal de veranderingen dus wel merken. Ik ben nu wel blij trouwens dat de cito nu volgende week is, zoonlief is heel zenuwachtig en dat terwijl hij de beste leerling uit de klas is. Het is gewoon al zeker dat hij naar het VWO gaat maar hij blijft nerveus. Ik vind het zo zielig voor hem. Maar goed, volgende week om deze tijd is het voorbij!