Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nieuwe indicatie?

Al 2 maanden geleden heb ik aan school gevraagd of en hoe ik een vervolgindicatie moet regelen voor zoon in zijn speciale REC4 klas. Die loopt namelijk dit jaar af en dan krijgt school geen extra financiering meer. Is er straks -passend onderwijs in 2012- geen indicatie meer nodig voor speciaal onderwijs? Iemand een idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Hoewel het nog maar de vraag is of 2012 gehaald wordt. 2013 moet het toch zeker worden.
De komende wet zegt erover:"Het bevoegd gezag beoordeelt of de aanmelding een kind betreft dat extra ondersteuning behoeft. Hiertoe kan het bevoegd gezag de ouders verzoeken gegevens te overleggen betreffende stoornissen of handicaps van het kind of beperkingen in de onderwijsparticipatie."
Kortom: het is mogelijk dat jouw kind helemaal geen indicatie meer krijgt. Dat hangt er maar van af wat de school (samenwerkingsverband) benoemt als kenmerken voor een indicatie. Medische labels doen er niet meer toe.
Groet,
Miriam Lavell

Karmijn

Karmijn

03-12-2011 om 19:16

Hier

Van onze zoon loopt de indicatie ook in 2012 af. Wij kregen het advies toch een nieuwe aan te vragen. 'voor de zekerheid'. Het gaat natuurlijk per samenwerkingsverband (en die samenwerkingsverbanden zijn er nog maar nauwelijks) anders worden (lekker duidelijke en helemaaaal niet willekeurig dus ). Maar ik zou me zo maar voor kunnen stellen, dat er samenwerkingsverbanden zullen zijn, die in eerste instantie alle indicaties van het rec overnemen en bij de 'nieuwe' leerlingen, pas zelf gaan indiceren.
Wij gaan dus toch maar die papierwinkel invullen. Kan zoon weer naar de psychotherapeute voor een nieuwe diagnose. Vindt-ie vast leuk.... (NOT)

Leen13

Leen13

03-12-2011 om 19:26 Topicstarter

Miriam

School heeft alle gegevens al dus dat zou betekenen dat dat niet meer hoeft. Tenzij school net als het indicastieorgan herhaalde diagnosticering gaan vragen. Effe speculeren maar op die bureaucratie zit school niet te wachten denk ik want dan mogen ze zelf ook weer aan de bak met het invullen van de formulieren.

Leen13

Leen13

03-12-2011 om 19:33 Topicstarter

Karmijn

Ik zou niet weten waar te beginnen, wij hebben een dramadossier. Alleen al de keuze voor een diagnosticus wordt een lastige. Dan nog weer het indicatieorgaan gedoe met mogelijk weer een speciale commissie. Maar ik vind het wel handig om zaken voor te zijn en in jou situatie zou ik het ook doen. In de mijne niet zomaar. We lopen zelfs het risico dat er een negatieve indicatie komt en daar zitten school en ikzelf ook al niet op te wachten.

Karmijn

Karmijn

03-12-2011 om 19:36

Hmm

In jouw geval zou ik dan er wel rekening mee houden dat ik aan de slag moest, maar er nog niets mee doen. Snap je wat ik bedoel. Wel al het een en ander uitzoeken, klaar hebben, maar nog geen actie ondernemen, tot school ernaar vraagt.

Leen13

Leen13

03-12-2011 om 19:41 Topicstarter

Karmijn

In ieder geval betekent dit een goede diagnosticus zoeken. Iemand een idee waar in de regio Amsterdam Amersfoort ik een goede praktijk kan vinden op het gebied van autisme?
Ga maar even zoeken.

Niet nodig

Wat er ook komt, het wordt geen medische diagnose. De school (het samenwerkingsverband) gaat zelf indicatienormen opstellen. Die normen gaan over onderwijs en niet over medische diagnoses.
Maar die wet is nog niet aangenomen. De oude wet geldt nog. Zolang die er is, moet je die volgen.
Dus als de indicatie dit schooljaar afloopt, dan zou ik gewoon opnieuw dat circus ingaan. Totdat iemand je formeel op een briefje geeft dat het niet meer hoeft.
Groet,
Miriam Lavell

Karmijn

Karmijn

03-12-2011 om 20:02

Bleuh

Ben net gaan zoeken naar de formulieren... Bah, ik wordt er altijd zo opstandig van, alleen die termen al: kindkenmerken, psychiatrische behandeling. Net of ik zand moet eten, brrr. En dan ben ik nog een redelijk hoog opgeleid moedermens, ik snap het tenminste nog.

kastanjet

kastanjet

03-12-2011 om 21:11

Indicatieaanvraag al binnen

Net na de zomervakantie hebben wij de indicatieaanvraag via school (cluster 3 lzk) al weer binnen. Huidige indicatie loopt tot augustus 2012. Bij ons is het ook altijd lastig. Dochter heeft nl. 9 officiële diagnoses. Ik hoef alleen nog mijn eigen verhaaltje in te vullen en dan moet ie terug naar school. De orthopedagoog twijfelt er trouwens niet aan of de indicatie wordt verlengd. Ik moet het eerst zwart-op-wit zien.
Iedereen veel sterkte met de indicatie. Het is altijd weer een stressvolle en tijdrovende bezigheid.

Nancy

Nancy

04-12-2011 om 13:46

Ook hier al weer binnen zonder enig probleem

Ook wij hebben de her-indicatie na de zomervakantie alweer binnen cluster 3 langdurig lichamelijk ziek.
Het was binnen no time rond; tot 2015 !!
Alles keurig door school geregeld, de artsen hadden ook hun deel aangeleverd. Ik heb het dus al zwart op wit en ben er erg blij mee. Er worden dus gewoon indicaties afgegeven, mogelijk is het moeilijker als het cluster 4 betreft...

Stenna

Stenna

04-12-2011 om 16:05

Idem

Ook vlak voor de zomer de nieuwe, verlenge indicatie binnen gekregen, zonder problemen, tot 2013 (dan is hij klaar). In cluster 4 nog wel!

Evanlyn

Evanlyn

04-12-2011 om 18:29

Annej

Thomas Lenz, te bereiken via https://www.1np.nl/

Intelligent en down to earth.

Leen13

Leen13

04-12-2011 om 19:23 Topicstarter

Evanlyn

Bedankt. Ik ga er als vanzelf vanuit dat we weer naar een autismepoli moeten maar dat is misschien helemaal niet nodig. Misschien juist beter om dat niet te doen gezien de ervaringen hier.

Evanlyn

Evanlyn

04-12-2011 om 20:01

Ja, precies!

Wat een verademing. Geen eindeloze herhaling van zetten, maar gewoon datgene wat nodig is. Volgens mij ziet jouw zoon dat ook wel zitten! En hij is nog prettig in de omgang ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.