Annie
31-03-2012 om 00:34
Nieuwe school voor 15-jarige
Wij gaan binnen een paar weken verhuizen. Daar is helaas niks aan te veranderen.
Mijn zoon van 15 zit in het 3e jaar op het VMBO-kader in een klein dorp op een uur fietsen van ons huidige huis. Hij is dus wel wat gewend qua reizen en dat is ook nooit een probleem.
Als we verhuist zijn, wil ik hem het schooljaar op zijn oude school laten afmaken. Dat is niet te fietsen maar met de bus is het ongeveer 5 kwartier. Dat betekent dat hij elke dag zeker 2,5 uur in de bus zit. Voor die paar maanden van dit schooljaar gaat dat wel maar voor volgend jaar wil ik het anders doen.
Vandaag zijn we op een school gaan kijken die op 10 minuten fietsen is van ons nieuwe huis. Zijn jongere broertje gaat volgend schooljaar naar de brugklas van die school en ik heb ook meteen naar de mogelijkheden voor de 15-jarige gevraagd.
Deze school biedt niet de richting aan die zoon nu al een jaar doet. Hij kan wel een andere richting kiezen maar dan kan hij de gemiste stof niet inhalen. Dat is teveel stof en zoon is niet bepaald een studiebol. Een oplossing is om hem het derde jaar over te laten doen. Dan begint hij met de nieuwe richting vanaf het begin. Zoon is van februari dus een vroege leerling en ik vind het eigenlijk niet zo'n probleem als hij een jaar later klaar is met het VMBO. Hij weet zelf trouwens niet zo goed wat hij wil. Hij doet nu metaal elektro en dat vind hij wel leuk.
Een andere school kan ook maar daar bieden ze niet precies dezelfde richting aan als wat hij nu doet dus dan hebben we ongeveer hetzelfde probleem, ook staat die school niet goed bekend qua begeleiding én die school is verder weg. Niet heel veel verder maar toch.
Ik neig voor nu naar de optie om hem op de nieuwe school in het 3e jaar te laten beginnen. Er is afgelopen jaar veel gebeurd in ons gezin dus het zou voor zoon ook wel fijn zijn om wat rustiger aan te doen. Ook kan hij dan samen met zijn jongere broer naar dezelfde school zodat ze misschien wat steun aan elkaar hebben. Er verandert al zoveel, nieuw huis, nieuwe stad, hun vader die niet meer bij ons woont. En zoon heeft de diagnoses ADD en PDD-nos. De dichtstbijzijnde school heeft een goed zorgbeleid, die andere niet.
Maar wat is nu verstandig? En maakt het inderdaad niet zoveel uit om het 3e jaar nog een keer te doen?

M Lavell
31-03-2012 om 09:45
Keus?
Het is net of je geen keus hebt. Een-twee-drie-in godsnaam dan maar die dichtbij.
Wat ik wel zou doen is een getuigschrift vragen van de vorige school. Hij heeft dat 3e jaar straks afgerond in een bepaalde richting. Hij kan daar om praktische redenen niet in verder, maar hij heeft het wel gehad. Dat kan in de toekomst (MBO, ervaringscertificaat of zelfs maar het zoeken van een baan) wel degelijk wat betekenen.
Ik zou bovendien met de nieuwe school overleggen hoe er toch zoveel mogelijk al op zijn al opgedane vaardigheden kan worden aangesloten. Herhaling van de lesstof die wel overlapt (taal, rekenen, engels?), kan demotiverend zijn. Het kan een nuttig jaar zijn als hij zich bij die vakken bezig zou kunnen houden met verdieping.
Groet,
Miriam Lavell

skik
31-03-2012 om 09:45
Startkwalificatie
Ik zou hem op zijn huidige school houden. Het verschil in reistijd is een half uur, hij is nu ook al gewend om twee uur te rijzen. Je zegt dat je zoon een vroege leerling is, maar als hij in februari 15 geworden is, is hij een 'gewone' leerling en ligt hij prima op koers om tijdig zijn startkwalificatie te halen. Als zijn schoolresultaten dusdanig zijn dat hij dit jaar over zou gaan, zou ik hem geen jaar over laten doen om een andere studierichting te gaan doen. Hij vindt electrotechniek leuk, wat zijn de andere mogelijkheden, wat vindt hij daarvan?
Ik zou zeggen: if it ain't broke, don't fix it. Eigenlijk is het enige verschil tussen nu en na de verhuizing het half uur extra reistijd. Lijkt mij beter te behapstukken dan wennen aan een nieuwe school, een nieuwe studierichting en het verlies van een kostbaar jaar.
skik

albana
31-03-2012 om 10:35
Nog maar 1 jaartje
Je kan het ook zo zien: i.p.v. 2 jaar en een andere richting en andere klas en andere school, biedd school waar hij nu op zit in nog 1 jaar en een richting die hij leuk vind én z'n vrienden en vetrouwde gedoetje.
Die reistijd, dat is maar een half uurtje én een héél jaar korter dan als hij dichterbij zou gaan..
Dat ene jaar....dat zou best kunnen.
groeten albana

M Lavell
31-03-2012 om 10:37
Skik?
Het verschil in de nieuwe situtatie: 10 minuten fietsen (heen en weer 20) of 75 minuten bussen (heen en weer 2,5 uur). Dat is niet alleen een aanslag op de agenda (je zult maar om half negen moeten beginnen zeg), maar ook op de portemonnee.
Ik zie dat niet zomaar opwegen tegen het belang van een startkwalificatie.
Maar goed, als blijkt dat dat heen en weer gereis goed uit te houden is op alle terreinen, dan is de oude school helemaal afmaken, wel de beste optie.
Groet,
Miriam Lavell

skik
31-03-2012 om 11:20
Uren
Annie schrijft dat haar zoon nu al drie jaar dagelijks twee uur fietst en dat dat geen probleem is. Na de verhuizing zal hij per dag een half uur meer kwijt zijn.
Ik weet niet precies hoe de urennorm binnen het vo ingevuld wordt, maar voor het vierde jaar staat 700 klokuur genoemd, voor de eerste drie jaar 1000 uur. Als hij na de verhuizing naar de vierde klas gaat is hij per saldo nauwelijks meer uren van huis dan als hij naar de derde gaat die op 10 minuten fietsen is.
skik

M Lavell
31-03-2012 om 11:26
Duidelijk
Aha, ik snap 'm. Nu nog de vraag of het kostenaspect een rol speelt (een schooljaar bussen is niet goedkoop). Maar als daar het probleem niet ligt, dan heb je gelijk.
De huidige school afmaken heeft de voorkeur.
Groet,
Miriam Lavell

skik
31-03-2012 om 14:59
Kostenaspect
Dat busabonnement zal best wat kosten, maar daar staat tegenover dat hij, als hij gewoon doorstroomt, geen schoolgeld (1043 euro) hoeft te betalen in mbo jaar 2 (ik weet niet of hij een tweejarige of driejarige mbo-opleiding wil gaan doen). Hij is dan in februari wel al 18, maar schoolgeld hoef je pas te betalen als je op 1 augustus 18 jaar bent. Ook profiteert hij hij nog van een kwartaal studiefinanciering. Op lange termijn is doorstromen financieel gunstiger.
skik

Marie
31-03-2012 om 14:59
Nu wisselen?
Hallo
En als je hem nu gelijk na de verhuizing laat wisselen van school? Dan pikt hij nog een aardig stuk van het schooljaar mee en dan kan hij misschien wel gewoon doorstromen?
Je zegt dat hij nu metaal elektro doet en de nieuwe school heeft niet precies dezelfde richting. Wat dan wel? En wat vindt hij leuker? Metaal of elektro? Want dat heeft denk ik ook te maken met het vervolg op het MBO. Kan hij daar ook een combi doen, of moet hij dan een veel specifiekere richting kiezen?
Andere optie is wellicht dat hij wel het schooljaar afmaakt op huidige school, maar dan alvast de vakken doet die hij in de vierde op de nieuwe school krijgt?
Zijn beide scholen trouwens "Vakcollegescholen"? http://www.hetvakcollege.nl/
Maar lastig blijft het in elk geval.
succes

Annie
31-03-2012 om 21:31
Lastig
Bedankt allemaal voor jullie reacties
Miriam, er is wel keus natuurlijk. De oude school: nadelen hoge buskosten die ik me eigenlijk niet kan veroorloven, veel reistijd. Voordelen inderdaad zijn vriendjes, vertrouwde school en nog maar één jaar te gaan. Ik zal zeker een getuigschrift vragen, dank voor de tip. De nieuwe school gaf aan dat het probleem niet zo zeer zit in de vakken die op beide opleidingen hetzelfde zijn zoals wiskunde, engels etc. De specifieke lesstof die bij bijvoorbeeld houtbewerking hoort, die is moeilijk en daarom kan hij niet in dit schooljaar instromen. Na de verhuizing instromen kan niet. Maar ik zal, als we kiezen voor die nieuwe school, zeker aangeven dat hij de stof al een keer heeft gehad.
Skik, je noemt precies de overwegingen die ik ook al had bedacht. Hij doet het goed nu. Hij zit ook een hele fijne school trouwens. Ik ga een gesprek aanvragen met zijn mentor. Eens kijken wat die er van vind. Bij het laatste rapport stond hij er prima voor, dus dat is ook een argument om hem daar te laten.
Wat betreft de reistijd. Zoon kan in een half uur thuis zijn maar als hij met zijn vriendjes fietst doet hij er makkelijk een uur over. Ze hebben het erg gezellig Ik vind dat wel een verschil met 5 kwartier (alleen) in de bus zitten. Hij maakt dan hele lange dagen. Dat betekent ook dat hij nog maar weinig tijd heeft voor hobby's en sport. Aan de andere kant is het 4e jaar natuurlijk een kort jaar. Ze doen in mei eindexamen en dan is het alweer voorbij.
Zoon gaat in ieder geval na de verhuizing met de bus naar school om het jaar daar af te maken. Dat geeft hem (en mij) de kans om te bekijken hoe het bussen bevalt.
Het zal zeker kloppen dat het op de lange termijn financieel gunstiger is om het 4e jaar op de oude school te blijven maar ik moet nu het busabonnement van 96 euro per maand betalen en dat gaat pijn doen. En zoon moet dan om half acht de deur uit, vind ik ook pittig. En zoals eerder geschreven, de nieuwe school zit op 10 minuten fietsen.
Wat ook een probleem is, zoon moet voor 1 mei op een nieuwe school aangemeld dus er is wel wat tijdsdruk.
Over wat hij na het MBO gaat doen hebben we ons nog niet gebogen. Eerst maar eens het VMBO halen Het zijn geen Vakcollegescholen, Marie.

albana
01-04-2012 om 10:02
En een combi van fiets/bus?
Ik ken de situatie bij jullie niet, maar oudste is ook gewend om te fietsen (ver) en zelf nu ze een o.v. heeft (18)kiest ze er soms voor om eerst de helft te fietsen omdat het haar enorm in tijd scheelt. Dat is bij haar afhankelijk van haar aanvangstijd van school en hoe laat ze uit is en hoeveel haast ze dan heeft (want je moet die fiets ook weer retour meenemen natuurlijk). Hier hebben we mogelijkheid tot bus of trein. Bus duurt langer (rijd om) en trein is verder weg van school (dus verder lopen ong. 15 minuten) komt dus op hetzelfde neer qua tijd. En dan hebben we nog de snelle optie. Op fiets naar ander treinstation (=ong. 5 km denk ik) en daar op trein, overstappen op laatste stukje bus(= aansluitend) en voor school eruit. Die laatste is de snelste qua tijd. En als je aanvangstijd dan ook nog precies aansluitend is, kan je dat zelfs enorm schelen omdat de andere opties een half uur eerder al aankomen. Dan scheelt je dat met de bus ong. 30 minuten en met de trein ong. 40 minuten voorzover ik het allemaal mee krijg dan, want oudste viegeliert dat allemaal zelf uit. Soms kiest ze ook voor deze optie omdat ze haast heeft om thuis te komen (moet werken b.v.). Normaal zou ze dan om 10 over het hele uur thuis zijn. Door die combi is ze een half uur eerder thuis. Dus om 10 over het half uur ervoor. Een groot gedeelte van haar dagelijkse medereizigers doet dat niet, die zwalken een half uur rond school rond, stappen op bus of trein en zijn dan dus later thuis (dat zijn de 'luierikken' volgens dochter) maar ze heeft ook een paar medefietsers die deze route ook vaker nemen. Hierbij houden ze rekening met elkaar, dus als medefietster moet werken gaat dochter ook op die tijd op fiets om haar te vergezellen.
Het lijkt onlogisch al die overstappen, maar ze zijn vrij simpel doordat het kleine stationnetjes zijn en alles precies aansluit (dus bus uit, 2 meter lopen en trein in).
Jullie denken nu wel dat die lange route de enige is, maar ik had er ook geen idee van dat die fiets-trein-bus combi zoveel sneller was. En ik woon hier alweer 25 jaar. Dochter is daar in haar eerste jaar op school zelf achter gekomen.
En als laatste, volgens mij kun je ook een beroep doen op een tegemoetkoming voor ouders van de studiefinanciering (duo groep). Kijk daarvoor op:
http://www.ib-groep.nl/Images/7023-11_tcm7-25051.pdf
groeten albana

Yvonne
01-04-2012 om 12:31
Kijken naar de toekomst
Het blijft een lastige keuze maar ik zou toch ook zeker kijken naar de toekomst, met welke richting is makkelijker een baan te vinden: met metaal/electro of houtbewerken?
Overigens dat hij al om half 8 de deur uit moet als hij op zijn huidige school blijft zou ik niet als probleem zien. Mijn dochter (13 jaar, brugklas) moet elke ochtend zelfs al om 7:15 uur de deur uit.