Jacobien
15-02-2009 om 21:17
Nieuwe schooltijden
In Hilversum onderzoeken ze de invoering van nieuwe schooltijden op de basisscholen. Kinderenen gaan dan elke dag van 8.00 / 8.15 tot 14.00 naar school. Het moet een betere balans geven van school-vrije tijd, minder haal- en brengmomenten, meer tijd voor activiteiten in de middag, druk op NSO door de week heen verspreiden alsmede het sportaanbod.
Ouders worden nu naar hun mening over dit model gevraagd. Ik zie voordelen (zie boven), maar ook nadelen (erg vroeg beginnen en geen vrije middagen meer).
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Wat vinden jullie hiervan.
Groetjes Jacobien
Tirza G.
18-02-2009 om 14:54
Zeker te weten
Ik ken twee middelbare scholen van heel dichtbij. Allebei ongeveer even groot (1100 versus 1400 lln) allebei een regiofunctie. De ene begint om 8 uur, de ander om 8.25 - inderdaad, bijna om half 9. Het ochtendprogramma van de kinderen loopt dan ook ongeveer een half uur verschoven. Maar de "late" school heeft dan weer geen middagpauze, dus 's middags zijn ze tegelijk uit. Om om 8.25 in de les te kunnen zitten neem kind de bus van 7.15 uur. En dan is het nog donker ja.
Tirza
Mach
18-02-2009 om 15:37
Regiofunctie
De scholen waar ik het over heb die om 8 uur beginnen staan in grotere plaatsen op het platteland. Met leerloingen aantallen van rond de 2000. Ze hebben absoluut een regiofunctie. Dat komt dus echt wel voor. En ik heb er geen moeite mee dat mijn kind om 7.10 op de fiets zit. Misschien zijn ze juist wel meer gewend in het donker te fietsen en zijn ze voorzichtiger.
Wel zijn eigenlijk alle routes van de dorpen richting school voorzien van goede fietspaden en ook in de plaats zelf zijn goede fietspaden. EN het is natuurlijk geen Amsterdam of Utrecht waarin ze fietsen. 't Is redelijk rustig.
Tinus_p
18-02-2009 om 15:40
Gevaar (deels ot)
Mach:
"EN het is natuurlijk geen Amsterdam of Utrecht waarin ze fietsen."
De afschuwelijkste ongelukken gebeuren niet in Amsterdam of Utrecht. Ze gebeuren in streken als Oost-groningen, waar de kinderen moeten fietsen over B-wegen die ook gebruikt worden voor landbouwverkeer. Vooral de bietencampagne is berucht -er zijn al heel wat kinderen eerst onderuit gegaan door de modder van de ene bietenwagen, waarna ze onder de volgende bietenwagen terechtkwamen.
Mach
18-02-2009 om 15:41
Tirza
Volgens mij is het tussen 7 en 8 veel rustiger op de weg dan tussen 8 en half 9. Misschien zou je het daarom de middelbare school eerder moeten laten beginnen. Dan mixt het niet meer met al die halende en brengende ouders van de basisschool.
Mach
18-02-2009 om 15:42
Tinus
Ik weet het. Ik woon er.Maar gelukkig zijn de routes richting onze middelbare school erg veilig.
Mach
18-02-2009 om 15:44
Tinus
maar die bietenwagens rijden vooral overdag, als het licht is. Nog niet om 7 uur 's ochtends.
Lynna
18-02-2009 om 15:55
Veel te vroeg toch voor pubers
Ik vind 8 uur echt wel heel erg vroeg. Juist pubers hebben ontzettende moeite om vroeg op te staan, lees al die onderzoeken van de laatste tijd maar eens. Laat de middelbare school juist om 9 uur beginnen. Zitten alle basisschoolkinderen veilig op school, is de ergste spits voor bij en zijn de pubers tenminste een heel klein beetje fitter.
Mach
18-02-2009 om 16:02
Ach
Wat is vroeg. Als je om 8 uur begint en om 20 over 1 weer vrij bent kan je een siesta houden. En voor al die zaterdagbaantjes in de supermarkt en in de kassen (wat ze hier veel doen) komen ze op zaterdag ook hun bed wel uit.
Tinus_p
18-02-2009 om 18:06
Moddersporen
Mach:
"maar die bietenwagens rijden vooral overdag, als het licht is. Nog niet om 7 uur 's ochtends."
Nou ben ik geen bietenwagendeskundige, dus ik geef je rustig gelijk (hoewel die bietenwagens ongetwijfeld wel rijden aan t eind van de schooldag): Ik heb wel gehoord dat er in t Noorden een speciale campagne is gevoerd, vooral om de hoeveelheid modder die die bietenwagens achterlaten te verminderen, omdat die moddersporen idd levensgevaarlijk waren.
Jade
18-02-2009 om 18:20
Moddersporen2
"Ik heb wel gehoord dat er in t Noorden een speciale campagne is gevoerd, vooral om de hoeveelheid modder die die bietenwagens achterlaten te verminderen, omdat die moddersporen idd levensgevaarlijk waren."
Ik heb waarschijnlijk die campagne gemist, maar over die moddersporen heb je zeker gelijk: je kunt raar glibberen over de weg met die enorme sporen (en die sporen beslaan meer dan driekwart van een B-weg).
pristel
19-02-2009 om 14:35
Het noorden
Ik ben een aantal jaren geleden naar het Noorden geëmigreerd en verbaasde me in het begin over het aantal dodelijke ongelukken met jongeren op de fiets. Ieder jaar gebeurt er wel iets.
Er zijn hier erg veel wegen zonder aparte fietspaden, waarop auto's 80 rijden. Sommige kinderen moeten een uur fietsen om op school te komen. Gemeentes en provincie doen er weinig aan de wegen te verbeteren.
Het gevaar van de moddersporen van bietenwagens en tractoren treedt vooral op bij auto´s. Die slippen en botsen tegen een tegenligger of tegen een boom.
Nadat een jaar of twee geleden een tractorbestuurder is veroordeeld wegens dood door schuld van een automobilist, zie je dat ze na de werkzaamheden de weg schoon pogen te maken.
pris
Tirza G.
19-02-2009 om 15:12
Modder
Oftewel "slik" in goed Zeeuws is vooral een risico voor automobilisten. Hier op het eiland wordt streng toegezien op het reinigen van de weg in de bietencampagne, maar dat neemt niet weg dat je er toch last van hebt.
Gelukkig is de bietencampagne maar een paar weken per jaar, het hoort bij het ritme van het land, je weet niet beter......
Tirza
Tirza G.
19-02-2009 om 15:14
Mach
Dat bedoel ik maar. Plattelandskinderen zijn nou eenmaal sneller zelfstandig en hebben meer verkeersinzicht omdat ze zelf na moeten denken. En bikkels ook nog, natuurlijk.
Tirza
mem
19-02-2009 om 17:34
Re pristel
bedoel je van het buitenland naar het Noorden van NL verhuizen of gewoon vanuit ergens in NL naar het Noorden ? waarbij het dan wel duidelijk is hoe vreemd je je daar hebt gevoeld. Vroeger begon mijn middelbare school met regiofunctie ( friesland) ook om 8.10, zeker een half uur fietsen. Hier beginnen alle scholen klokslag 8.30 ( belgie), 8.25 binnen de poort op de binnenplaats om in rijen te gaan staan ( ook de middelbare scholieren)en dan naar binnen
Mach
19-02-2009 om 18:32
Pristel
Ik weet niet waar je in het noorden woont, maar ik vind de route's richting de middelbare scholen hier behoorlijk veilig. Veel fietspaden langs de wegen die gebruikt worden richting de school. Hier zelfs 3 km nieuw fietspad dwars door de weilanden, zonder weg in de buurt. Waardoor de rut naar school met 2 km verkort is.
pristel
20-02-2009 om 20:00
Niet veilig
M'n zoon gaat naar Groningen. Hij gaat met de bus, maar tijdens de busstakingen vorig jaar ging hij op de fiets. Een ritje van 5 kwartier. Hij ging over één weg die door een rits dorpen loopt. Hier en daar een fietspad, maar hele stukken zonder.
Buurmeisje heeft enkele jaren geleden 6 jaar lang fietsend dezelfde route afgelegd, maar ik durf het niet aan ivm het verkeer. Vooral 's winters niet. De verlichting is ook al niet je van het.
Hier gaat het gros naar de lokale school. Vanuit ieder omliggend dorp loopt een fietspad naar die school toe, met voorrang op ander verkeer. Goed geregeld. Maar helaas, het is een slechte school.
Er gaan ook kinderen naar het vmbo-groen, ook een heel end verderop. Een kwartier of drie. Ook daarnaartoe: hier en daar fietspaden, maar lang niet overal. Bloedlink. Maar er is geen andere keuze. Een bus gaat daar niet heen (voor zover ik weet).
pris, 7 jaar geleden 'geëmigreerd' vanuit Almere naar Groningen.
even zo
22-02-2009 om 20:49
Nieuwe schooltijden? nee bedankt
Ook ik heb hiermee te maken, en heb de startbijeenkomst bijgewoond hierover van de projectgroep.
De partijen doen zaken met 1 partner qua kinderopvang, de SKH. Dat vind ik een behoorlijk discutabel iets, het belang van de SKH hierin is echt veel en ongezond te groot. Tenslotte is de SKH een commerciele onderneming.
Er zitten voordelen aan het onderzoek (want let wel: het is een onderzoek, men wil het graag maar zoals men het brengt wordt het door de strot geduwd). Maar zeker ook nadelen.
Zonder dat MR's van scholen uberhaupt de tijd hebben gehad om dit met hun achterban te overleggen, kwam het al uitbundig in het nieuws en het liefst wil men starten per september dit jaar.
De manier waarop dit alles wordt gecommuniceerd laat zeer te wensen over.
Met het plan dwing je een aantal ouders om kinderopvang af te nemen. Ouders die geen kinderopvang willen en juist hun baan hebben afgestemd op de schooltijden. Met het plan maak je mij overigens niet wijs dat iedereen dan een plek kinderopvang heeft voor zijn/haar kind.
Het plan is bedacht om rust voor het kind te scheppen. Ikzelf denk dat mijn kind meer rust heeft zonder kinderopvang (en hoe wij het thuis geregeld hebben). En hoe leuk ook de plannen om voetbaltraining of soortgelijke activiteiten met sportverenigingen te hebben op die opvangmiddagen tijdens de opvang, het impliceert wel dat ouders dan niets meer hoeven doen met hun kind.
Het klinkt megamakkelijk en zeer klantvriendelijk dat men dit allemaal voor je kind wil regelen, maar ik wil de zwemles van mijn kind zelf volgen, op het voetbalveld staan en kijken naar de vorderingen van je kind.
Heel veel instanties en sporten in de regio zijn zeer zeker niet ingesteld op deze schooltijden, en die ommezwaai zal zeer moeizaam gaan. Men heeft het over Hilversum, maar activiteiten in omringende gemeenten liggen rondom de gewone schooltijden. Daar win je dus niets mee.
Wat mij verkeert schiet is dat de SKH wachtlijsten heeft voor de kinderopvang en dat zij denken met dit plan dit probleem op te lossen. Onder het mom van de rust voor het kind. Op de diverse vestigingen is het verloop van personeel groot en heerst er ontevredenheid over het hoofdkantoor. Dat los je niet op met de nieuwe werktijden.
Dus voordat dit plan echt prachtig wordt en aantrekkelijk, moet er nog een hoop gebeuren. Gelukkig is het aan de scholen zelf om hierover te beslissen en zij hebben instemmingsrecht nodig van de MR.
Ik vind het nogal wat, dit op zo'n korte termijn te lanceren. Eenmaal ingesteld kun je het niet meer zomaar terugdraaien. Dus: ik ben zeer sceptisch, mijn zegen hebben ze zeker (nog) niet.
M Lavell
23-02-2009 om 08:19
Link?
even zo:"De partijen doen zaken met 1 partner qua kinderopvang, de SKH."
Heb je daar een link van?
even zo:"En hoe leuk ook de plannen om voetbaltraining of soortgelijke activiteiten met sportverenigingen te hebben op die opvangmiddagen tijdens de opvang, het impliceert wel dat ouders dan niets meer hoeven doen met hun kind."
Hoe willen ze dat regelen? En welke invloed heeft dat op de kostprijs van de opvang?
evenzo:"Met het plan dwing je een aantal ouders om kinderopvang af te nemen."
Ja, dat denk ik ook. Maar hoeveel zouden dat er zijn? Kun je in het enqueteformulier vragen om een onderzoek daar naar? Kun je zelf op de een of andere manier inventariseren om hoeveel gevallen dat zou gaan?
Groet,
Miriam Lavell
even zo
23-02-2009 om 21:56
Re: miriam
Omdat scholen tegenwoordig verplicht zijn om te zorgen voor kinderopvang, hebben veel scholen een soort van overeenkomst gesloten met SKH. Een soort uitbesteding dus, maar zo dat kinderopvang geregeld kan worden.
SKH heeft wachtlijsten, met name op de ma-di-do. En de verplichting van kinderopvang houdt ook vso in (voorschoolse opvang). Daar is op sommige scholen een geringe vraag naar. De SKH kampt met het probleem dat ze geen personeel kunnen vinden om op/met scholen vso aan te bieden. Je vindt nu eenmaal niet zo makkelijk personeel die van 7 tot ca. 8.30 uur wil werken, dat is niet aantrekkelijk. Qua tijdstip en aantal uren aanstelling niet. Aldus de SKH.
De oplossing kan dus die nieuwe schooltijd zijn. Want dan kom je ouders tegemoet die VSO willen (maar als we het hebben over tijden van 8 tot 14 uur zie ik die winst niet). En door alle dagelijk gelijk uit te hebben denkt de SKH dat dit scheelt, dat ouders de opvang meer zullen spreiden omdat de woensdag nu gelijk is aan een donderdag bijvoorbeeld. Waardoor de wachtlijsten verdwijnen,denkt SKH.
Daarom denk ik dat onder het mom van de kindagenda er 1 grote winnaar zal zijn, en dat SKH. Dat lijkt me geen gezonde situatie.
Wat het voor de prijs van de opvang zal betekenen, daarover is niets bekend. SKH stelt dat opvang voor iedereen betaalbaar is, ook voor de bijstandouders. Aldus SKH. Tenslotte is er een goede regeling met de belastingdienst. Maar iemand die geen geld heeft, hoe mooi die toeslag ook, moet toch gaan betalen wanneer de baan het niet toelaat om bij het schoolplein te staan om twee uur. Dan heb je opvang nodig.
Er zal echt een enquete onder de ouders gehouden moeten worden, hoe de ouders er over denken, wat zijn de voordelen, worden we beter van een dergelijk systeem? De school EN de ouders moeten ermee opschieten.
Dus eerst moet duidelijk zijn wat de consequenties zijn voor de school EN voor de ouders. En die stappen moeten zorgvuldig worden bekeken, en zeker niet met het rappe tempo waarmee de stuurgroep (met de kracht van de media die daar nog bij komt) het wil.
Een overhaaste beslissing is slecht, en daar is niemand bij gebaat. En daar zit 'm het zwaktebot in vind ik. Hierdoor is er al de nodige onrust ontstaan en dat is jammer. Want het geeft het hele plan al een negatieve smaak.
De gemeente is een groot voorstander van het plan, maar heeft zelf enorme moeite om uberhaupt kinderopvanglocaties te vinden. Dat is in Hilversum gewoon ontzettend moeilijk.
Wat is bijvoorbeeld de meerwaarde voor scholen die al een continuerooster hebben?
Kortom, er zijn veel belangen maar het zou moeten gaan om het belang van het kind. En ik vind eigenlijk dat het belang van het kind bijzaak is omdat andere belangen groter zijn.
even zo
23-02-2009 om 22:00
Miriam; de link:
http://www.kinderopvanghilversum.nl/skh/nl-nl/Naschoolse+opvang/
Daar staat oa te lezen:
Wet BSO
Volgens de Wet BSO zijn scholen vanaf augustus 2007 zelf verantwoordelijk om, als ouders dit wensen, buitenschoolse opvang aan te bieden. Zo wordt ouders de combinatie werk en zorg gemakkelijker gemaakt. De scholen hebben weliswaar een inspannings- en resultaatverplichting, maar dit betekent niet dat zij u altijd een plaats kunnen garanderen. Nagenoeg alle Hilversumse basisscholen, SKH en de gemeente Hilversum hebben een overeenkomst gesloten waarin alle partijen toezeggen zich in te spannen om de wachtlijsten voor de buitenschoolse opvang op te lossen
Marion
23-02-2009 om 22:43
De school
onze school is open tussen 8 en 18... vrije inloop tussen 8 en 10...heerlijk is dat...
M Lavell
24-02-2009 om 08:31
Beetje overtrokken
"Daarom denk ik dat onder het mom van de kindagenda er 1 grote winnaar zal zijn, en dat SKH."
Dat is wat overdreven. SKH is niet de enige aanbieder in de regio. Maar je hebt wel een beetje gelijk, de manier waaroop BSO verplicht is aan basisscholen, maakt dat er vooral geld te verdienen is door derden.
"De gemeente is een groot voorstander van het plan, maar heeft zelf enorme moeite om uberhaupt kinderopvanglocaties te vinden."
En dat nu zou in een machtige beweging opgelost kunnen zijn. Als alle scholen tot 2 uur gebruikt worden, dan staan ze de rest van de dag leeg voor ander gebruik.
"Kortom, er zijn veel belangen maar het zou moeten gaan om het belang van het kind. En ik vind eigenlijk dat het belang van het kind bijzaak is omdat andere belangen groter zijn."
Dat is waar. Maar dat is nu ook al zo. Het rooster dat er is, het aantal uren dat verplicht is, het aantal schooldagen, het gaat allemaal niet over 'het kind'.
Het is belangrijk dat de Hilversumse ouders kritisch zijn en niet overal dubbel voor gaan betalen. Opvang en sportclub bijvoorbeeld, terwijl dat op dezelfde tijd plaats heeft.
Groet,
Miriam Lavell
tsjor
24-02-2009 om 11:29
Combinatie
Ik vind het een goed plan, alhoewel ik wel zou moeten wennen aan beginnen om 8.00 uur.
Ik zou het alleen gecombineerd willen zien met een ander plan en dat is de mogelijkheid om zogenaamde 'dagarrangementen' te maken, waarbij er een aansluitend programma komt met scholen en ander instellingen zoals sportclubs, schouwburg, bilbiotheek, het gilde, volksuniversiteit etc. Het aansluitende zit dan hierin, dat deze -vaak gesubsidieerde- instellingen een programma aanbieden dat aansluit op de schooltijden en doorloopt tot 18.00 uur (niet dat al die tijd verplicht is).
De instellingen die hiervoor in aanmerking komen zouden moeten zorgen voor de mogelijkheid van een verblijf van 14.00 tot 18.00 uur. Dat betekent dat de muziekschool (als voorbeeld) een aanbod heeft waarbij kinderen 4 uur in de muziekschool kunnen blijven, in die tijd les krijgen, maar ook naar muziek kunnen luisteren, of huiswerk kunnen maken, of -eindelijk- noten leren lezen. Zo ook de voetbalclub, bibliotheek, schouwburg, damclub etc.
Grootste probleem dat opgelost moet worden: vervoer. Maar ik vermoed dat daar wel pragmatische oplossingen voor komen. Dat is in elk geval niet de oplossing dat elke vader of moeder van elk kind zelf van zijn/haar werk komt om te rijden.
Het zou een einde betekenen aan het 'opvangen' van kinderen. De middelen die nu rond gaan in die sector zouden dan ten goede kunnen komen aan sport, cultuur etc. Het zou een enorme stimulans zijn voor de lichamelijke en culturele ontwikkeling van kinderen, goede besteding van subsidies en een enorme stimulans voor veel vrijwilligerswerk, waarbij er meer beroepen zullen komen in de sportwereld en in de culturele sector.
Tsjor
Tinus_p
25-02-2009 om 10:42
Reëel probleem
even zo:
"De oplossing kan dus die nieuwe schooltijd zijn. Want dan kom je ouders tegemoet die VSO willen (maar als we het hebben over tijden van 8 tot 14 uur zie ik die winst niet). En door alle dagelijk gelijk uit te hebben denkt de SKH dat dit scheelt, dat ouders de opvang meer zullen spreiden omdat de woensdag nu gelijk is aan een donderdag bijvoorbeeld. Waardoor de wachtlijsten verdwijnen,denkt SKH. Daarom denk ik dat onder het mom van de kindagenda er 1 grote winnaar zal zijn, en dat SKH. Dat lijkt me geen gezonde situatie."
Hmm, winnaar suggereert in dit verband iets negatiefs, alsof de rest verliest ten gunste van SKH.
Ondertussen is het probleem van SKH reëel en komt het overal voor: De vraag naar opvang is onevenwichtig verdeeld, en het is moeilijk om (goed) personeel te vinden omdat SKH geen goede roosters kan bieden. Dat maakt dat BSO, zowel qua kwaliteit als qua kosten, niet optimaal te regelen valt. Bij een 8-14 rooster kun je makkelijker mensen vinden om BSO te doen, en het dus ook beter en efficienter regelen, wat ook voor de ouders en kinderen voordelen heeft.
M Lavell
25-02-2009 om 10:46
340 dagen per jaar
Marion heeft het getroffen in Zandvoort. Zie http://deschool.nl/
De school is het hele jaar open, behalve de kerstvakantie, op algemeen erkende feestdagen: 2e Paasdag, 2e Pinksterdag, Hemelvaartsdag op nationale feestdagen: Koninginnedag en Bevrijdingsdag (1 x 5 jaar; eerst volgende 2010) op vier studiedagen per jaar
Openingstijden van 8:00 tot 18:00 uur. Lestijden van 10-12, 1 uur tijdens de lunch die 2 uur duurt (lestijd valt onder kerndoel burgerschap), en van 14.00-16.00.
Van 8.00 tot 10.00 en van 16.00 tot 18.00 uur en dat andere uur van de middagpauze tussen 12.00 en 14.00 dat geen lestijd is, is inlooptijd. Je mag, maar je hoeft niet.
Deze ruwe schets lijkt aan alle idealen te voldoen. Niet te vroeg beginnen met gestructureerd les (de kinderen zijn nog in de slaapstand), een lange pauze waarin je ook naar huis mag als je wil, ook les in de middag (het piekaandachtsuur voor kleuters voor zover bekend) en een dagindeling die zich ook nog laat verenigen met werkende ouders.
Ook niet onbelangrijk: je kunt je eigen schoolrooster samenstellen. 5 uur onderwijs volgen (ochtend + middag + lunchuur) of 2 uur onderwijs volgen (alleen de ochtend of de middag). Je eigen vakantietijd sparen en dus buiten de schoolvakanties op vakantie.
Maar al dit ideaals hangt zwaar aan zijden draadjes, blijkt bij lezing van de schoolgids. Want hoe zit dat nu met die lestijd en wat is opvangtijd? Dat is een interessante vraag omdat de opvangtijd wel betaald moet worden en dat naar het model alles of niets.
"Aan ouders van leerlingen die het basispakket volgen vragen wij de bijdragen voor het eten en drinken en de vrijwillige ouderbijdrage voor het maatwerk. Totaal € 1.000 per jaar. Aan de ouders van leerlingen die het totaalpakket volgen komen hier de kosten voor kinderopvang bij (€ 5.640)."
Het lijkt geen onredelijk bedrag, maar de school wordt ook gewoon gesubsidieerd en biedt door dit rooster ruimte aan veel meer leerlingen per m2. Op elke dag en elk lesuur binnen de 340 schooldagen, zullen er leerlingen zijn die gesubsidieerd onderwijs ontvangen. Zij zitten op die uren naast leerlingen die voor diezelfde tijd betalen in het kader van het totaalpakket.
Het gekozen bedrag voor het totaalpakket lijkt vooral samenhang te hebben met het in aanmerking kunnen komen voor de belastingtoeslag kinderopvang. Niet met de reële (meer)kosten van de geboden opvanguren.
Betalen de ouders van de school te veel? En wat als nieuwe bezuinigingsronden de toeslag voor kinderopvang verlaagt of het grensbedrag opkrikt?
Dit soort problemen verwacht ik eigenlijk ook met het rooster in Hilversum. Ook daar verwatert de grens tussen opvang en onderwijs en zelfs tussen sportclub en opvang, terwijl voor opvang wel gewoon betaald moet worden. Wie betaal je dan? En waarvoor precies?
Dit alles niet om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, het hoeft niet gratis, maar ik vrees eigenlijk dat dit soort constructies een uitgelezen kans zijn om meer geld uit de zakken te kloppen dan strikt noodzakelijk is.
Groet,
Miriam Lavell
Nasha 1st
25-02-2009 om 11:09
Net als jij miriam
ben ik ook razend benieuwd hoe dit in de praktijk werkt, en ook hoe de belastingdienst er tegenaan kijkt. Krijg je gewoon je deel zoals bij "normale" opvang, moet je misschien meer bewijzen overleggen welke uren de opvang zijn en welke uren de school. Op zich vind ik het concept best aardig (maar wil iemand me nog eens uitleggen wat sociocratisch nou eigenlijk betekent
), maar ik ben wel heel benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.
mamsofie
02-03-2009 om 11:35
Nos journaal van 1 maart noemt: 8:30-14:00
als voorstel voor nieuwe lestijden.
In dit draadje begreep ik dat Hilversum eerder 08:00-14:00 heeft voorgesteld.
Betekent dit dat er nog geen duidelijkheid is over het exacte begin van de nieuwe schooldag?
Zelf weet ik nog niet wat ik als begintijd prettig zou vinden. 08:00am is vroeg, maar ach we schakelen ook elk jaar van wintertijd naar zomertijd en weer terug.
Dus ik denk dat je ook dit kan schuiven en er wel aan gewend zal raken.
Het continue aan de nieuwe schooldag vind ik een goede ontwikkeling. Ik denk dat voor een meerderheid van de ouders en kinderen dit positief uitpakt. Wat mij opvalt, is dat de ouders die er negatief tegenover staan, als reden aangeven dat hun kind op school zich niet veilig voelt: pesten etc. Ik begrijp wel dat thuis lunchen dan prettig is, maar eigenlijk lost dat het probleem niet op. Hmmm lastig hoor.
Het idee van 5 gelijke lesdagen lijkt mij een geschikte oplossing om het tekort aan opvangplaatsen te verminderen en tegelijkertijd zie ik kansen zoals Tsjor beschreef: muziekclub, toneel etc. georganiseerd door de opvang. Die ontwikkeling is nu al gaande, maar gaat heel langzaam. Er zijn al buitenschoolse opvanglocaties die zijn gaan samenwerken met sportclubs etc., maar het zijn er niet veel. Het is een feit dat er meer vraag naar buitenschoolse opvang is dan voorradig. Het lijkt mij alleen maar positief dat daar een oplossing voor komt, met name als die oplossing meteen allerlei activiteiten inhoudt als sporten, naar het theater etc. Dan heeft die bso ook meteen interessante activiteiten.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met de nieuwe lestijden.
Genista
02-03-2009 om 11:52
Ik ben er nog niet uit
Een en ander heeft zeker voordelen en ik geloof ook best dat de wachtlijsten van de BSO er korter van zullen worden. Voor de ene baan zal het een voordeel vormen, voor de andere een nadeel, voor een aantal banen zal het ook geen bal uitmaken, omdat het wel te organiseren valt. Maar my goodness, om 8:00u op school staan met die moeilijk uit bed te wrikken, langzaam etende en zich langzaam aankledende koters van ons... Dat wordt dagelijks vóór zessen opstaan. Hoewel ik geen avondmens ben, moet ik daar niet aan denken. En de juffen zich maar afvragen waarom mijn kroost nu al moeite heeft met avond-activiteiten als kerstvierdinges (in het donker zijn de kaarsjes leuker), project-inloopavonden en schoenzetten-op-school.
Nivea
02-03-2009 om 14:40
Wachtlijsten bso
"Het idee van 5 gelijke lesdagen lijkt mij een geschikte oplossing om het tekort aan opvangplaatsen te verminderen"
Onze kinderen gaan naar een school met een continurooster van 8.30 tot 14.00 uur. Voor mijn kinderen vind ik het ideaal, ze hebben meer vrije tijd. Voor mezelf vind ik het minder. Op mijn twee vrije dagen (woensdag en vrijdag) hebben zij 's middags vrij en nu zie ik ze dus korter. Bovendien moet ik een extra dag BSO regelen omdat ik op één van mijn werkdagen wel om 15.15 bij school kan zijn maar niet om 14.00 uur. En wat mij helemaal niet leuk lijkt, puur voor mezelf, is dat ze nooit meer tussen de middag een boterhammetje eten. Dus ook niet op de woensdagmiddag! Alleen in het weekend.
Omdat deze school de enige in het dorp is die een continurooster hanteert, zie ik dat clubjes toch nog rond de lestijden van de andere scholen worden gepland. Dit maakt dat de wachtlijst voor de BSO van de school met het continurooster niet korter is op maandag, dinsdag en donderdag dan op andere scholen. Bovendien is er maar één BSO die inspeelt op het continurooster, weinig flexibiliteit dus.
gula
02-03-2009 om 18:48
Nou ik vind het niks!
niet voor mijn kind en niet voor mezelf, kwa werk.
Nu is hij om half 4 thuis en ik om half 5, dus dan valt het niet zo op dat mama werkt.
ALs hij straks al om 14 uur vrij is, duurt het wel errug lang voor mama thuis is.
Plus de tijden bij ons op school zijn al veranderd, ipv 8.30-11.30/13.15-15.15 naar 8.30-12.00/13.15-15.15 en ik merk dat hij nog steeds niet gewend is aan een kortere tijd tdm. (en dan elke vrijdagmiddag vrij)
Laat staan dat er dan op school maar 15 minuten tijd is om snel n broodje naar binnen te werken en dan geen tijd om even te spelen of wat ook.
En hoe te regelen met mijn werk? Nu kan ik 1x in de week , 7 uurtjes werken zodat ik op tijd op het schoolplein kan staan. Dat gemiste uur haal ik dan een andere dag in.
Maar als hij al om 14 uur uit is, moet ik 13 uur van mijn werk af en moet ik 2 uur inhalen.
Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen mening erover. Vind het prima als er scholen met deze tijden gaan werken, zolang het maar niet verplicht wordt en onze school zich aan de gewone tijden houdt
gula