Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nieuwsgierig:mag twee niveau's lager afstromen in een keer

Ik kwam de vraag tegen op een forum, maar niemand leek zo 1,2,3 inhoudelijk antwoord te kunnen geven.
Mag een VO school officieel het advies geven om van 1gym naar 2mavo te gaan?
Allicht zullen ze het proberen, maar .... Is dat dat om van een leerling af te komen?

In één antwoord: Ja, dat mag.

In één antwoord: Ja, dat mag. Ik heb een klasgenoot gehad vroeger die ook met dat bijltje hakte.

Daarbij dient wel opgemerkt te worden, dat er nadrukkelijk naar de schoolprestaties van de leerling in kwestie gekeken. Zaken als gedrag en milieu mogen daarbij niet meetellen.

Bo

Bo

09-03-2019 om 22:30

Hier op school komt het voor. Kind stroomt in in een VWO brugklas omdat het goed in Cito's maken was, maar doet vervolgens he-le-maal niks. Leert geen Franse woordjes, levert PO's niet op tijd in. Heeft daardoor niet genoeg punten om naar 2 Havo te gaan en wordt dan verwezen naar 2 Mavo.

Ook om naar 2 Havo te gaan mag je ook maar een bepaald aantal tekorten hebben. Het is zeker niet zo dat elk 'zittenblijfrapport' automatisch recht zo geven op 2 Havo, ook daarvoor moet je goed genoeg zijn.

Jan

Jan

10-03-2019 om 02:24

Scholen mogen bijna alles

Zolang ze vooraf maar hebben opgeschreven dat ze het mogen. Kijk dus even in de schoolgids

Hilde

Hilde

10-03-2019 om 08:04

dat mag

Maar:
"Allicht zullen ze het proberen, maar .... Is dat dat om van een leerling af te komen?"

Dat zul je toch echt per individueel geval moeten bekijken. Omgekeerd, mijn dochter is afgestroomd om van de school af te komen, dat kan ook.

Maggie

Maggie

10-03-2019 om 14:13

En ik

Heb toetsen expres slecht gemaakt om van mijn klas af te komen en te blijven zitten.

bicyclette

bicyclette

10-03-2019 om 14:36

status van advies?

Scholen mogen bijna alles.

Wat is de status van dat advies? Is het een vrijblijvend advies? Of is het helemaal geen advies, maar een verplichting?

Maar je berichtje is wel erg kort. Wat speelt er allemaal?

Lente

Lente

10-03-2019 om 16:02

Volgens mij mag dat

Ergens in de reglementen ligt vast met welke cijfers een kind over kan naar de volgende klas (zelfde niveau). Meestal met daarnaast een criterium voor twijfelgevallen en een criterium voor wie niet over mogen.
Daarna is het aan school of een kind mag blijven zitten en/of naar een lager niveau het schooljaar doet moet/mag (afhankelijk van of dat andere niveau op dezelfde scholengemeenschap mogelijk is) of wel door kan naar een volgend schooljaar maar dan op een lager niveau.

Gezien dit advies, neem ik aan dat de cijfers bar en boos zijn.
Wat wel kan, is dat je contact opneemt met een andere school om te praten over volgend jaar 2 HAVO. Of het jaar echt overdoen op ..... niveau.

Het advies is volgens mij niet officieel zoals het advies van de basisschool voor overstap naar VO. Maar wel een formeel advies van de school. Andere scholen mogen dat naast zich neerleggen. Maar dan heb je wel een goed verhaal nodig.

Nog beter is de rest van het schooljaar serieus te gaan werken aan betere resultaten.

Lente

Lente

10-03-2019 om 16:03

Met de reglementen bedoel ik die van school zelf

Niet dat er algemeen geldende reglementen zijn.

Bo

Bo

10-03-2019 om 16:10

reden

Ik denk dat dat alleen kan met een goed gemotiveerde reden. Niet omdat kind gamen belangrijker vindt, zoals dus bij een klasgenoot van zoon nu aan de hand is. Ze hebben deze jongen zelfs verteld uit te kijken naar een andere school, want met gemiddelden als een 1,8 voor wiskunde en Frans mag hij nu niet eens naar 2 Mavo.

Blijven zitten mag hier in de onderbouw niet, alleen i.g.v. langdurig verzuim door ziekte.

Onze school neemt trouwens het advies van de toeleverende school over, dus daar instromen in 2 Havo kan ook alleen als je ze kunt overtuigen. Dat zal voor andere scholen ook wel gelden.

Als het om jouw kind gaat, zou ik er snel voor zorgen dat hij aan de slag gaat dan is 2 Havo misschien nog wel haalbaar.

Elizabeth

Elizabeth

10-03-2019 om 16:18

Cijfers

Elke school heeft bevorderingsnormen. Heb je die al bekeken? Wat voor cijfers heeft je zoon? Als de school overweegt om hem van 2 vwo naar 2 vmbo te laten afstromen zullen die dramatisch slecht zijn.

Bosbes

Bosbes

10-03-2019 om 18:44

klopt niet Lente

De school waar een kind naartoe gaat moet overnemen wat de vorige school zegt. Zegt vorige school bijv: na ons jaar op 1 vwo moet kind volgend jaar ofwel naar 2 vmbo-t, ofwel naar 1 havo, dan kan de nieuwe school niet ineens een kind naar 2 havo doen.

Wat Bo dus zegt: "Onze school neemt trouwens het advies van de toeleverende school over" is niet alleen op die school zo. Dat zijn alle scholen verplicht.

Bosbes

Bosbes

10-03-2019 om 18:46

trouwens

Trouwens het lijkt een algemene vraag van LeaLea, dus 'wat voor cijfers heeft je zoon' en 'het zal wel dramatisch zijn' lijken me niet per se van toepassing

Jan

Jan

11-03-2019 om 00:26

#12

Waar staat dat bosbes?

Isa

Isa

16-03-2019 om 22:20

Motivatie

Er zal vast weinig controle op zijn. Maar als een kind op vwo het advies vmbo-t krijgt lijkt mij dat dit goed gemotiveerd moet worden. Hier vaak zat gehoord dat kinderen een niveau omlaag gaan, maar een verschil van twee niveau's is er alleen als kinderen opstromen (van 1tl naar 2vwo) en dan moeten ze de hele vakantie huiswerk maken.

LeaLea

LeaLea

19-03-2019 om 09:37 Topicstarter

Oeps, vergeten

Excuus voor late reactie, was dit helemaal vergeten.
Ik zit niet in deze situatie, gelukkig overigens, maar ben het tegen gekomen op een ander forum.
Maar het verbaasde mij en prikkelde mijn nieuwsgierigheid.
Ik denk te weten om welke school het gaat, zal eens gaan neuzen in schoolgids.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.