Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elise

Elise

05-07-2019 om 17:26

Niveau omlaag en scholen vol

Mijn zoon heeft het afgelopen jaar de brugklad vmbo-tl gevolgd. Helaas blijkt dit een te hoog niveau te zijn en is hij over naar klas 2vmbo-kader.
Het oorspronkelijke advies van de basisschool was vmbo-tl en wij hielden geen rekening met dat het een te hoog advies kon zijn.

Omstreeks maart wisten we al dat het erop of eraan wordt en is zoon al op twee scholen voor vmbo-kader aangemeld.
Inmiddels is hij op deze scholen afgewezen omdat er geen plaats is. Andere scholen zijn hier allemaal al gebeld of we zijn er langsgeweest, ze geven allemaal aan dat 2vmbo-kader vol zit.

Een school gaf aan dat zij jaarlijks 50 tot 60 instromers van andere scholen hebben en dat zij daarom veel leerlingen moeten afwijzen. Maar mijn zoon moet aankomend jaar naar school en kan nergens terecht.

We zijn ook naar de huidige school gestapt die ons steeds naar andere scholen verwijst omdat zij niet verantwoordelijk zijn voor aanname elders.
We worden met een kluitje het riet in gestuurd.

Ik lees op internet veel over een verwijderingsbesluit dat mijn zoon niet heeft. Wij worden bijna gedwongen om te verhuizen omdat geen enkele school zoon wil plaatsen omdat elke klas vol zou zitten.

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn zoon aankomend jaar op een school voor vmbo-kader krijg nu hij daar een overgangsbewijs voor heeft? (Blijven zitten in de brugklas mag niet)

V@@s

V@@s

05-07-2019 om 17:32

huidige school is verantwoordelijk

Dus als zij geen plek voor hem kunnen vinden, en ze vinden dat hij niet naar de tweede kan dan zullen ze hem opnieuw in de eerste moeten plaatsen. Het is hun verantwoordelijkheid.

(en wettelijk is er niets op tegen om te doubleren in de brugklas, scholen doen graag net alsof het niet mag, terwijl ze bedoelen: wij hebben het liever niet).

Zorg vooral dat je hem niet uitschrijft van de huidige school, en geef aan de huidige school aan dat zoon ook komend jaar daar naar school zal gaan tenzij zij een alternatief regelen.

School is verantwoordelijk

Zoals V@@s zegt is de huidige school verantwoordelijk. Ze hebben misschien niet zo’n zin om vlak voor de schoolvakantie nog allerlei dingen te moeten regelen, maar ze moeten dat wel.
Dat andere scholen vol zitten, daar kunnen zij niks aan doen, maar dan zullen ze toch een oplossing moeten proberen te vinden. Inderdaad bij hun op school houden, maar dat is misschien niet wenselijk als hij het niveau niet aankan.

Leerplichtambtenaar

Heb je de situatie ook al voorgelegd aan de leerplichtambtenaar? Het wilt dat scholen zwichten voor de lpa, in kader van leerplicht.

Passend onderwijs

https://www.oudersonderwijs.nl/op-school/extra-ondersteuning-voor-uw-kind/ondersteuning-op-een-reguliere-school/zorgplicht/

Lees dit eens en bel maandag zijn huidige school. Leg ze voor dat het jou niet lukt hem op het juiste niveau te krijgen en dat hun aan zet zijn om je zoon passend onderwijs te bieden in of een ander niveau of blijven zitten met ondersteuning dat hij het beter gaat doen. Heb je een idee waar de tegenvallende resultaten in zitten? Is het de overgang van basisschool naar middelbaar, is er een onderliggend probleem waar hij onvoldoende in is begeleid of zit hij echt verkeerd.

School

Inderdaad is de huidige school verantwoordelijk om een andere school voor hem te vinden, of bij gebrek daaraan hem zelf op school te houden. Houd hier je poot stijf in! Als je een leerling eenmaal hebt aangenomen blijf je verantwoordelijk tot een andere school het overneemt.
Verder vind ik doubleren in de brugklas helemaal niet zo raar, en ik vind het ook belangrijk om uit te zoeken waar het mis ging: hij had een Vmbo-T advies, wat is er gebeurd, bij hem en bij de school, dat dit er niet uit is gekomen?
Een vervelende situatie, ik hoop dat het snel wordt opgelost! De leerplichtambtenaar inschakelen is ook een goed idee.

L

L

06-07-2019 om 19:26

Belang van het kind

Allereerst: wees je ervan bewust dat de route 1vmbo-tl naar 2vmbo-kader bij de inspectie niet wordt genoteerd als zittenblijven! Hoewel momenteel op basis van de OP niet aannemelijk kan het ook dat de school verwacht dat de leerling in de toekomst blijft zitten en daarom preventief op een lager niveau zet.

Van wat ik begrijp uit de OP gaat het om een kind dat de school binnenkwam met een vmbo-t advies, in de brugklas vmbo-t zat, niet over is naar de tweede klas vmbo-t maar wel naar de tweede klas vmbo-kader.
Hoewel het er niet staat zijn er dus geen aanwijzingen voor omstandigheden dat er slechter gepresteerd is dan kind aankan. (behalve dat het basisschooladvies hoger is dan het overgangsadvies)

Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat het kind daadwerkelijk op een te hoog niveau zat en dus in het verleden een te hoog niveau heeft gekregen. Wiens schuld is het dan? De basisschool is dan toch degene die het kind verkeerd hebben geadviseerd? Het kan toch niet dat zij nu helemaal geen rol meer hebben, nu ze een jaar deze leerling niet meer hebben, en dus ermee weg komen?

In dit geval moet je kijken naar het belang van een kind. Een kind dat op een te hoog niveau zit is niet gebaat bij een jaar extra 1vmbo-t, die zal het jaar erop nog steeds op een te hoog niveau zitten.
Anderszijds, en dat is hier op meerdere scholen een probleem, zijn er ook scholen waar het zo'n chaos is en er zo weinig begeleiding is dat kinderen er slecht presteren en vaak achteraf nog een of twee middelbare schooldiploma's extra behalen omdat ze jarenlang op een te laag niveau zaten.
Een middelbare school hier heeft zelfs inspectietoezicht gekregen omdat zij relatief zwakke, maar voldoende presterende leerlingen op een lager niveau plaatsten zonder dat zij waren aangemerkt als zorgleerling. Al was dit een extensief geval, meestal is het dat scholen leerlingen niet willen laten doubleren terwijl het kind op het juiste niveau zit.

Wat mij opvalt in de OP is dat er een kaderschool is die 50-60 zijinstromers per jaar aangemeld krijgt en er veel moet weigeren. Waarom anticiperen scholen in die omgeving niet op het grote aantal zijinstromers als zij weten dat het in die regio een enorm probleem is?

Ik denk dat als geen een school je kind wilt aannemen je het beste een onderwijsadvocaat kunt inschakelen, waarschijnlijk is er dan wel ineens plek op een "kaderschool".
Nadeel is dat een beetje onderwijsadvocaat al gauw tegen de 200 euro per uur kost (als zo'n plaatsing "kopen" hem of haar 5 uur kost ben je al 1000 euro kwijt)

Hier speelt overigens ook sinds een aantal jaar dat vmbo basis- en kaderscholen een enorme terugloop hebben aan brugklasaanmeldingen maar tegelijk ieder jaar steeds meer zij-instromers zouden hebben. Enkele vmbo-scholen zijn zelfs verdwenen omdat ze niet meer konden bestaan door een terugloop, maar de nog bestaande scholen blijven krimpen. Er was enkele weken geleden hier nog een groot artikel over in onze regionale krant.
Onderadvisering komt natuurlijk ook voor maar dit lijkt me helaas een probleem van deze tijd waar de zoon van TO de dupe van is.

Anoniem

Anoniem

06-07-2019 om 22:00

Zorgplicht

Zoals in een aantal eerdere posts ook al werd geschreven, heeft de huidige school op dit moment zorgplicht. Dat wil niet zeggen dat ze je zoon niet mogen laten afstromen, maar ze moeten dan wel voor een plek zorgen.

Vorig jaar zat ik in een vergelijkbare situatie. De school van mijn zoon deed niet aan zittenblijven en was van mening dat mijn zoon moest afstromen. Zij boden wel een alternatief, maar dat was een kaderschool die mijn zoon en ik niet zagen zitten. School ging te ver door hem zelfs aan te melden bij die school, dat mag niet, maar ze boden wel een plaats.

Omdat wij die plaats niet zagen zitten, gingen we zelf op zoek naar een alternatief. Daarbij hebben we zowel gezocht naar een school die wel aan zitten blijven wilde doen als naar een kaderschool die bij zoon paste.

Bij die kaderscholen liepen we tegen hetzelfde probleem aan als jij nu. Alles zat vol. Deze scholen maakten echter nog een andere fout. Wij hadden zoon al in april aangemeld, maar school wilde wachten met die aanmelding tot de start van de zomervakantie, omdat ze op dat moment scherp hadden hoeveel zittenblijvers ze zelf hadden en hoeveel aanmeldingen uit hun eigen woonplaats. Die wilden ze namelijk voor laten gaan op mijn zoon. Ik lees dat jij je zoon ook al in maart hebt aangemeld en vraag me af wanneer jij te horen hebt gekregen dat hij is afgewezen. Scholen moeten namelijk in principe binnen 6 weken de aanmelding behandelen. Die periode mogen ze 1 keer met 4 weken verlengen. Bij ons ging dat dus fout, De scholen hadden in ons geval in april of mei moeten kijken of ze plek hadden en hadden niet mogen wachten op de aanmeldingen van juni. Misschien kun je hier iets mee?

Voor mijn zoon had ik uiteindelijk van iets van 8 scholen een afwijzing, ondanks bemiddeling van een onderwijsconsulent. Uiteindelijk heb ik zelf bij een van die scholen bezwaar gemaakt tegen de afwijzing en op basis daarvan is zoon toch toegelaten. Mijn ervaring is namelijk dat scholen soms ook wel te gemakkelijk afwijzen en daar zou je in jullie geval eens naar kunnen kijken.

Wat je ook nog zou kunnen doen (als je het eens bent met het afstromen) is contact opnemen met het samenwerkingsverband. In dat samenwerkingsverband zitten alle scholen in jullie regio en ook zij hebben een verantwoordelijkheid. Kunnen zij aangeven op welke kaderschool er wel plek is voor je zoon?

Anoniem schreef op 06-07-2019 om 22:00:

Zorgplicht

Zoals in een aantal eerdere posts ook al werd geschreven, heeft de huidige school op dit moment zorgplicht. Dat wil niet zeggen dat ze je zoon niet mogen laten afstromen, maar ze moeten dan wel voor een plek zorgen.

Vorig jaar zat ik in een vergelijkbare situatie. De school van mijn zoon deed niet aan zittenblijven en was van mening dat mijn zoon moest afstromen. Zij boden wel een alternatief, maar dat was een kaderschool die mijn zoon en ik niet zagen zitten. School ging te ver door hem zelfs aan te melden bij die school, dat mag niet, maar ze boden wel een plaats.

Omdat wij die plaats niet zagen zitten, gingen we zelf op zoek naar een alternatief. Daarbij hebben we zowel gezocht naar een school die wel aan zitten blijven wilde doen als naar een kaderschool die bij zoon paste.

Bij die kaderscholen liepen we tegen hetzelfde probleem aan als jij nu. Alles zat vol. Deze scholen maakten echter nog een andere fout. Wij hadden zoon al in april aangemeld, maar school wilde wachten met die aanmelding tot de start van de zomervakantie, omdat ze op dat moment scherp hadden hoeveel zittenblijvers ze zelf hadden en hoeveel aanmeldingen uit hun eigen woonplaats. Die wilden ze namelijk voor laten gaan op mijn zoon. Ik lees dat jij je zoon ook al in maart hebt aangemeld en vraag me af wanneer jij te horen hebt gekregen dat hij is afgewezen. Scholen moeten namelijk in principe binnen 6 weken de aanmelding behandelen. Die periode mogen ze 1 keer met 4 weken verlengen. Bij ons ging dat dus fout, De scholen hadden in ons geval in april of mei moeten kijken of ze plek hadden en hadden niet mogen wachten op de aanmeldingen van juni. Misschien kun je hier iets mee?

Voor mijn zoon had ik uiteindelijk van iets van 8 scholen een afwijzing, ondanks bemiddeling van een onderwijsconsulent. Uiteindelijk heb ik zelf bij een van die scholen bezwaar gemaakt tegen de afwijzing en op basis daarvan is zoon toch toegelaten. Mijn ervaring is namelijk dat scholen soms ook wel te gemakkelijk afwijzen en daar zou je in jullie geval eens naar kunnen kijken.

Wat je ook nog zou kunnen doen (als je het eens bent met het afstromen) is contact opnemen met het samenwerkingsverband. In dat samenwerkingsverband zitten alle scholen in jullie regio en ook zij hebben een verantwoordelijkheid. Kunnen zij aangeven op welke kaderschool er wel plek is voor je zoon?



Waar heb je vandaan dat scholen in 6 weken moeten beslissen over de toelating? Ik heb een kind dat slecht presteert op een gymnasium en tussentijds niet zou mogen wisselen van school. Van verschillende scholen hoor ik steeds dat er alleen na de zomer kinderen worden geplaatst en dat mijn kind daar op de wachtlijst staat. Dit brengt ontzettend veel spanning en onzekerheid met zich mee dus als je me dat van die 6 weken kan laten zien, graag.

Artikel 27, lid 2e, van de Wet op het Voortgezet Onderwijs.

"Het bevoegd gezag neemt de beslissing over toelating van een leerling zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 6 weken na ontvangst van de aanmelding. Indien de beslissing, bedoeld in de vorige volzin, niet binnen 6 weken kan worden gegeven, deelt het bevoegd gezag dit aan de ouders mede en noemt het daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen de beslissing wel tegemoet kan worden gezien, welke termijn ten hoogste 4 weken bedraagt."

Lid 2f:
"Indien de aanmelding een leerling betreft die niet is ingeschreven op een andere school, een school voor voortgezet speciaal onderwijs, een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs of een instelling voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs voor wat betreft het daaraan verzorgde voortgezet speciaal onderwijs, en de beslissing over de toelating is 10 weken na de dag waarop het verzoek om toelating is gedaan nog niet genomen, wordt de leerling met ingang van de dag volgend op bedoelde 10 weken, doch niet eerder dan de datum waarop de leerling voldoet aan de voorwaarden om te kunnen worden toegelaten tot de school, tijdelijk geplaatst op de school en als leerling ingeschreven. Indien de leerling wordt toegelaten, wordt de tijdelijke plaatsing omgezet in een definitieve plaatsing. Indien de toelating van de leerling wordt geweigerd of een beslissing wordt genomen de aanmelding niet te behandelen, wordt de tijdelijke plaatsing beëindigd en wordt de leerling uitgeschreven met ingang van de dag die volgt op de dag waarop de toelating wordt geweigerd of de beslissing wordt genomen de aanmelding niet te behandelen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0002399/2022-01-01/0

Aliciia schreef op 12-03-2022 om 17:56:

[..]



Waar heb je vandaan dat scholen in 6 weken moeten beslissen over de toelating? Ik heb een kind dat slecht presteert op een gymnasium en tussentijds niet zou mogen wisselen van school. Van verschillende scholen hoor ik steeds dat er alleen na de zomer kinderen worden geplaatst en dat mijn kind daar op de wachtlijst staat. Dit brengt ontzettend veel spanning en onzekerheid met zich mee dus als je me dat van die 6 weken kan laten zien, graag.

Wat scholen dan proberen te doen is te vermijden dat je je officieel aanmeldt, dan gaat de zes weken termijn ook niet lopen.

Wat een lastige situatie zeg! Mijn eerste ingeving zou inderdaad ook zijn om even de leerplichtambtenaar te bellen van je gemeente. Je zoon heeft namelijk niet alleen leer plicht, maar ook leer recht! Hoewel een puber mogelijk graag van dat recht afziet . Wanneer de leerplichtambtenaar hier zelf niets mee kan, kan hij/zij mogelijk wel doorverwijzen. Succes!

zoon van TO heeft inmiddels waarschijnlijk zijn diploma al...

😂oh wat dom ik zie t nu pas haha! Zal beter opletten. Ja, deze jongen is waarschijnlijk al lang uitgevlogen🤭

Hannemeike schreef op 12-03-2022 om 18:13:

Artikel 27, lid 2e, van de Wet op het Voortgezet Onderwijs.

"Het bevoegd gezag neemt de beslissing over toelating van een leerling zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 6 weken na ontvangst van de aanmelding. Indien de beslissing, bedoeld in de vorige volzin, niet binnen 6 weken kan worden gegeven, deelt het bevoegd gezag dit aan de ouders mede en noemt het daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen de beslissing wel tegemoet kan worden gezien, welke termijn ten hoogste 4 weken bedraagt."


Bijzonder dat ook hier veel scholen dat niet lijken te weten. Ik heb in 2015 mijn kinderen al voor de kerst aangemeld voor een andere basisschool waar ik steeds aandrong op een snelle schoolwisseling maar dat pas tijdens de zomer gebeurde. Nu hebben mijn kinderen vriendjes op het VO die om verschillende redenen van scholen wisselen en steeds het maandenlang hebben over dat ze van hun ouders moeten denken over een plan B en C omdat de scholen misschien geen plek hebben.

Is dit een nieuwe regel? Ik heb het nu niet nodig maar misschien in de toekomst wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.