Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilma

Wilma

27-05-2010 om 16:06

Nog extra geld (naast eigen bijdrage) betalen voor het kamp in groep acht?

Ik heb een vraag. Bij ons op school is het groep-acht-kamp over twee weken. Daar moet je een bijdrage voor betalen, logisch lijkt me. Nu weet ik van vorig jaar dat ze toen ook nog extra geld wilden, "voor extra uitjes" was het commentaar van school. Ze deden dat dmv lege flessen inzamelen en het statiegeld was dan voor het kamp.
Vandaag begon mijn zoon daar ook over (voor het eerst sinds hij in groep acht zit), dus een dezer dagen zal er wel een briefje op de klasdeur hangen met de info hierover.

Nou vraag ik me af of dat overal zo gaat en wat er bij jullie op het groep-acht-kamp voor dingen gebeuren (uitstapjes, dropping, etc). We hebben al een brief gehad dat er ouders nodig zijn voor het brengen en halen van de leerlingen en hun bagage omdat het anders te duur wordt.

Ben benieuwd naar hoe dit op andere scholen gaat. Het is niet dat ik ze niks gun, maar ik ben gewoon echt benieuwd of dit gebruikelijk is.

Groetjes,
Wilma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Claudia B

Claudia B

27-05-2010 om 16:19

Hier

Alleen een eigen bijdrage en verder niets.
Ik weet dat ze een uitstapje gaan maken maar geen idee waarheen (dat komt nog wel).
ook hier ouders gevraagd om heen en terug te rijden. Voorgaande jaren gingen ze met de fiets maar deze juf vindt het leuker om op de locatie activiteiten te doen dan de hele dag te fietsen (ze zitten bij het strand).

Hier sparen ze wel lege flessen maar dat is om geld bij elkaar te krijgen om op de dag van de opvoering van de musical met elkaar te eten op school. Dit om de kosten toch wat te drukken omdat er al zoveel gevraagd wordt aan kosten (kamp, cadeautje juf enz.).

Groetjes,
Claudia

Bastet

Bastet

27-05-2010 om 18:44

Nee

Ik betaalde 60 euro voor vier dagen kamp,alwaar ze op de fiets heengingen.Een paar ouders helpen met bagage wegbrengen en ophalen,en de activiteiten vinden voornamelijk plaats op het onwijs leuke kampterrein.
Maar hier dus geen extra bijdrages.Ik weet dat bijv. de vrije School hier vlakbij dat wel doet,een hele fancyfair zelfs waar de opbrengst voor groep 8 is.
Groetjes,bastet

Annet

Annet

27-05-2010 om 18:50

Hier werd er wel (vrijblijvend) om gevraagd

Vorig jaar zat oudste in groep 8. Daar hoorde een bijdrage voor het kamp bij. Op het informatieblad werd meegedeeld hoeveel er overgemaakt moest worden en dat ze blij zouden zijn als mensen iets extra's wilden overmaken. Daar konden dan extraatjes van betaaltd werden. Tijdens de informatieavond werden we nog aan dit verzoek herinnerd.

Nasha 1st

Nasha 1st

27-05-2010 om 19:24

Bij ons

wordt het geld voor het kamp apart geind en door school, niet door de ouderraad. Het is iets wat school organiseert en daarom zit het niet bij de ouderbijdrage. Wel gaat het deel van de schoolreis wat de groep 8 ouders betaald hebben bij het schoolkamp.

Brianna F

Brianna F

28-05-2010 om 11:15

Alleen kampgeld

geen verdere bijdrages. Wel wordt van de ouders verlangd dat ze elke dag bij toerbeurt komen koken en de laatste dag poetsen van de accommodatie. daar zijn ruim voldoende ouders voor te vinden. Daardoor kan het kampgeld wel heel laag gehouden worden. Ook doordat er heel veel voedsel gesponsoord wordt door de plaatselijke middenstand. Ze fietsen er naar toe, bagage wordt met een busje gebracht.

Sparen

Hier gaan alle groep 8kinderen 1 week op kamp (met alle basisscholen dus, in groepen van 2 klassen per keer, week na week, na week etc.) Heeft een lange traditie al zo'n 60 jaar gebeurd dat. Er wordt daarvoor gespaard vanaf groep 1 van de ouderbijdrage. Dat gaat jaarlijks naar een apparte stichting die het geld beheerd, heel officieel allemaal er is een bestuur en er zijn controles, vergaderingen etc. De ouderraden van de scholen hebben daar ook een functie in en de teams ook.(geen idee hoe het precies werk, me nooit in verdiept)
Dan aan het eind van de rit heeft elk kind precies pas genoeg om naar het kamp te gaan. Er wordt geen geld 'terug'gegeven als je niet meegaat of als je onverkoopt halverwege moet verhuizen...daar krijg je als ouders ook info over zodra ze aan de basisschool beginnen. Je mag weigeren te betalen,'de spaarpot' en alleen de werkelijke ouderbijdrage betalen, maar dat betekent wel uitsluiting of alles in 1 keer betalen in groep 8 en anders gaat je kind niet mee.De gelden die 'erin' blijven zitten (b.v. van kinderen die verhuizen) zijn voor kinderen die halverwege de basisschool op school komen of voor kinderen waarvan de ouders het niet kunnen betalen.
De stichting heeft ook donateurs en beheert ook matrialen (tenten, grote tent, gereedschap, kookgerei etc.), huurt opslag en de vrijwillgers die de boel opzetten en afbreken en die koken moeten natuurlijk ook eten en er komen.
Het is een duur kamp. Maar een geweldige kamp.
En de bijdrage blijft zo nog te 'doen' per jaar ook voor minder draagkrachtige gezinnen. Omdat er natuurlijk ook nog rente bijkomt en als je zo'n groot bedrag hebt en dat voor zoveel jaar kan 'vastzetten'.
Dit is meer dan een 'kamp' het is meer een avontuur...
groeten albana

Wilma

Wilma

01-06-2010 om 10:20

Oké

Bedankt voor de reacties.

't Is dus niet geheel vreemd, maar ook vooral niet gebruikelijk.
Wijzelf hebben net het briefje ingeleverd dat we wel twee keer willen rijden, dus da's op zich ook al wat waard.

Groetjes,
Wilma

Heirthe

Heirthe

01-06-2010 om 10:28

Schoolreisgeld

Hier betalen we gewoon de kosten van het kamp en dat is dan inclusief alles (fietsen, boot, overnachting, uitjes, etc.)
Verder worden de kinderen altijd gebracht en gehaald door de ouders en mogen ze niet meer dan 5 euro zakgeld mee.

Ellen

Ellen

05-06-2010 om 23:57

Hier wel forse bijdrage

Voor onze zoon moesten we €85 betalen voor 3 dagen kamp. Dat was wel even slikken. Echter al gauw werd duidelijk dat dat geld ook gebruikt wordt voor de afscheidsavond (waar ook alle ouders worden uitgenodigd), ze krijgen een dvd met alle "kamphoogtepunten", en een zgn. brugpieperfeest waarbij ze ook allemaal leuke dingen gaan ondernemen.

Ouderbijdrage is hier €25 en is niet verplicht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.