Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hennes

Hennes

18-11-2011 om 11:11

Nog maar eens over studiefinanciering

Ik weet dat hier al vaker over geschreven is en ik ben al even gaan rondlezen in het archief en op de site van DUO-IB groep maar stel mijn vraag toch maar, want ik kom er niet helemaal uit.
Dochter gaat deze zomer slagen voor haar HAVO en wordt in augustus 2012 17.
Ze wil graag een vervolgopleiding doen, echter de studie die ze graag wil doen (fotoacademie of fotovakschool) is particulier. Kosten zijn 15.000 per jaar, bij de fotoacademie (lesgeld en extrakosten) dat hebben wij dus niet. Dus kijken bij de fotovakschool, dat is iets betaalbaarder, maar nog moeten we het zelf betalen.
Ook is er een mbo opleiding waarvoor wel studiefinanciering geldt, dus misschien moet ze dat dan maar gaan doen.
Maar hoe zit het nu met die studiefinanciering, of hebben we het eerste jaar recht op tegemoetkoming lesgeld? Is dat maximaal 1043? En dan zie ik nog een andere term staan" tegemoetkoming schoolkosten' , dat is blijkbaar weer wat anders dan het lesgeld, daar staan geen bedragen bij. Ik heb nu al een half uur zitten turen naar die pagina's en snap er gewoon niets van.

Wie kan het in dummie-taal een beetje uitleggen?

Wat ik al begrijp is:
-Ze heeft het eerste jaar geen recht op studiefinanciering of OV als ze MBO doet.
-Ze heeft sowieso helemaal geen recht op enige tegenmoetkoming alle jaren als ze de HBO opleiding gaat doen, op Fotovakschool of Fotoacadamie, omdat dat particuliere opleidingen zijn. ( dus ik vrees dat dat niet gaat lukken dan.)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hennes

Hennes

18-11-2011 om 11:13

Aanvulling

Ik bedoel met de mbo opleiding, dat je ook een mbo richting kan doen op de fotovakschool.

Waarom geen hbo?

Ik snap de keuze sowieso niet zo. De hbo kunstacademies hebben gewoon een afdeling fotografie. Bijvoorbeeld: Rietveld (Amsterdam), HKU (Utrecht).
Nu kom je daar niet zomaar op (je moet goed zijn), maar daar zijn dan weer vooropleidingen voor. Die kosten geen tienduizenden euro's, maar helpen je wel bij het samenstellen van een goed sollicitatiemapje.
Bel die kunstacademies eens. Er zit er volgens mij ook een in Groningen, Zwolle, Rotterdam en Eindhoven.
Ik zou geen MBO fotografie doen.
Ze heeft gewoon recht op stufi als ze HBO gaat doen.
Groet,
Miriam Lavell

Moek

Moek

18-11-2011 om 16:18

Wat ik zou doen

Ik zou ook kiezen voor de kunstacademie. Dat is meer 'waard' als papiertje en bovendien een betere opleiding. Fotoacademie en fotovakschool ben ik niet zo heel enthousiast over.

Wat wil ze later met haar opleiding gaan doen?

Hennes

Hennes

18-11-2011 om 19:09

Open dagen

We gaan inderdaad nog naar de open dagen, er was iemand van de fotoacademie op een informatie avond op school en dat sprak haar enorm aan. Kunstacademie is wat breder, daar kan je toch niet meteen alleen fotografie doen? Tenminste voor zover ik het nu begrijp kan je op een kunstacademie wel een afstudeer richting fotografie kiezen maar niet al vanaf jaar1 dit doen? Dochter kan namelijk niet tekenen of knutselen of kleien, ze kan het niet, en heeft daar gewoon een gruwelijk hekel aan (ze heeft nooit graag geknutseld)
Ze houdt enorm van fotograferen, beeldbewerken en schrijven.
En inderdaad ik was er al achter dat ze gewoon studiefinanciering krijgt als ze een hbo gaat doen (geen particulier opleiding dan dus)

Hennes

Hennes

18-11-2011 om 19:14

Voor moek

Moek ,zou jij me kunnen uitleggen waarom je niet zo enthousiast bent over deze opleidingen? Ik zou het zo erg vinden als we iets kiezen wat achteraf gewoon niet goed blijkt te zijn. Op de open dagen hoor je natuurlijk alleen de jubelverhalen.
Wat ze zou willen doen? Tja.. ze is nog maar 16 he, nu zegt ze: misschien iets met mode fotografie, of fotografie voor magazines, iets illustratiefs bij een verhaal misschien? Ze fotografeert vaak buiten met natuurlijk licht, of met tegenlicht, beetje vintage-achtig. Ik vind het erg leuk, maar wat kan je er allemaal mee doen? Werken in opdracht? Een eigen boek uitgeven, geen idee, het is nog erg vaag voor me.

Meteen in de richting van je keus beginnen kan volgens mij best.

"Tenminste voor zover ik het nu begrijp kan je op een kunstacademie wel een afstudeer richting fotografie kiezen maar niet al vanaf jaar1 dit doen?"

Mijn broertje is op de HKU vanaf dag één met de opleiding gamedesign begonnen en heeft geen houtskool tekeningen moeten maken.

Kijk eens op internet wat verschillende academies allemaal aan opleidingen aanbieden, dat is in ieder geval het eerste wat ik zou doen.

Zo'n dure particuliere opleiding zou voor mij een laatste redmiddel zijn, als ik zeker wist dat andere opleidingen echt niet boden wat ik wilden.

Verder heb ik ook altijd mijn twijfels bij particuliere opleidingen. Waarom worden die niet erkend? Dat zou veel gunstiger zijn, voor hen, krijgen ze financiering én meer studenten. Lukt het ze niet aan de eisen te voldoen?

Er was ooit een 'striptekenacademie'. Dat bleek later puur geld-uit-de-zak-klopperij te zijn.

Tineke

Tineke

19-11-2011 om 14:29

Utrecht en den haag

Gauw Open Dagen bezoeken! Volgens mij bieden Utrecht (26 nov. open dag!!!) en Den Haag een opleiding tot vakfotograaf. Andere kunstacademies hebben wel fotografie in hun vakkenpakket, maar dan maakt het onderdeel uit van een opleiding tot bijv. grafisch ontwerper.

Hennes

Hennes

19-11-2011 om 15:50

Ja ik zag het!

Ik las het ja, open dagen op 26 november, daar gaan we dus heen. HKU heeft inderdaad een fotografie richting. Amsterdam volgens mij inderdaad niet. (dochter had heel graag in Amsterdam willen studeren, jammer maar helaas)

Ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen van Moek met de fotoacademie en de fotovakschool. Reageer je nog even voor me?

Moek

Moek

19-11-2011 om 19:10

Ervaring

Op de FVS zijn veel dingen slecht geregeld, althans op het MBO (deeltijd) stuk. Veel gerommel met het rooster, onregelmatige lessen, uitval, slechte docenten (wel goede fotografen, maar ja...). Dat is mijn eigen ervaring. Die van de Fotoacademie heb ik alleen van een aantal medestudenten gehoord... en dat was eigenlijk niet veel beter. Wel leuk: de mensen, de sfeer, het vak.

Zolang er een alternatief is zou ik niet voor de FVS of FA kiezen, maar voor de kunstacademie of een andere reguliere HBO. Als ze wil gaan werken in een ander vakgebied (en die kans is aanwezig, want echte fotografiebanen liggen niet echt voor het oprapen ) dan is dat gewoon meer waard dan een diploma van de FVS.

Rafelkap

Rafelkap

20-11-2011 om 09:59

Hennes

"Dochter kan namelijk niet tekenen of knutselen of kleien, ze kan het niet, en heeft daar gewoon een gruwelijk hekel aan (ze heeft nooit graag geknutseld)"
Geen probleem, kon ik ook niet (dacht ik), toch aangenomen (Rietveld) en idd eerst een basisjaar voor het vakjaar.
Ze is wel erg jong, kan zijn dat ze daarom (nog) niet wordt aangenomen. En ze heeft flinke concurrentie. Maar niet geschoten altijd mis!
En eh.. in die tijd zocht ik deze info altijd zelf uit, als ze dat nog niet zelf kan is het wellicht ook wat vroeg voor een vervolgopleiding in die richting(niet lullig bedoeld, maar het vergt wel veel zelfstandigheid)

Hennes

Hennes

20-11-2011 om 11:52

Rafelkap

Oh het is niet zo dat ik alles voor haar uitzoek omdat zij dat niet wil of kan, maar omdat ik het niet laten kan alvast alles te willen weten. Haar heb ik ook gezegd alles uit te pluizen, alleen ze heeft daar nog geen kans voor gehad omdat ze een weekendje weg is. Het punt is wel, dat als ze hier dan nog te jong voor is, wat moet ze dan gaan doen?

Rafelkap

Rafelkap

21-11-2011 om 09:28

Hennes

Als haar wordt gezegd dat ze te jong is, kan ze eerst een jaartje gaan werken, of au pair gaan etc. Of eerst vwo doen?
Nou moet ik zeggen dat vroeger de gemiddelde leeftijd op een kunstacademie hoger was dan nu, dus misschien is het niet zo'n issue.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.