Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nog net naar de instroomgroep of wachten?

Mijn zoontje wordt op 9 juni 4 jaar. Hij is op het randje jarig en mag nog net naar de instroomgroep.
Mijn twijfel om hem naar de instroomgroep door te zetten is dit;
Hij kan niet erg goed tegen verandering, ook nu heeft hij een opvangcontract buiten schoolvakanties en na een weekje vrij heeft hij het echt moeilijk om terug te gaan.
Wel is hij echt aan de schoolse werkzaamheden toe.
Hij gaat als het laatste kind de instroomgroep in voor de laatste zes weken voor de zomervakantie
De instroomgroep is op de dependace, dit is een andere lokatie en na de zomervakantie gaat deze groep terug naar het hoofdgebouw, word opgesplist in twee groepen 1 en krijgen beide groepen een nieuwe docent.
Het is veel verandering in korte tijd. Ik ben mij bewust van de veranderingen waar hij mee moet dealen. Echter mocht ik langer gebruik willen maken van de opvang moet ik dit zsm aangeven ivm de planning.
Toeval wilt wel dat ik de week van zijn verjaardag vrij ben en ik hem dus dagelijks zelf zou kunnen brengen en halen, wat ook nogal zwaar wegend is voor mij daar ik geen vrij kan krijgen buiten de schoolvakanties..

Wat zijn de ideeen hierover?
En heeft iemand ervaring met zo een situatie?

Floria

Floria

13-01-2020 om 14:10

school

Ik zou hem naar school doen, anders zit hij nog 6 weken tussen de peuters, terwijl je schrijft dat hij toe is aan schoolse werkzaamheden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-01-2020 om 14:54

Niet

Wij hebben het wennen voor de schoolvakanties niet gedaan. Beide kinderen zijn hier in de vakantie jarig en ze zijn dus na de vakanties gestart.

De laatste weken voor de zomervakantie zijn hectisch op school. Kinderen zijn moe, er komen allerlei bijzondere aktiviteiten en de oudste kleuters zijn al echt groot dan.
Ik zou dus gewoon gaan starten na de vakantie, dan zijn de juffen ook weer fris en is er ook genoeg ruimte om te wennen.

Annie

Annie

13-01-2020 om 15:00

Hier

Hier:
Vlak voor de zomervakantie kregen we bericht, het gebouw van de peuteropvang wordt gesloopt dus de peuters gaan in de zomervakantie 6 weken naar een andere locatie alwaar ze samengevoegd worden met de andere groep.

Na de zomervakantie (september) komen de peuters in een nieuwe locatie. Omdat we gelijk alles rigoureus willen aanpakken gaan we over op verticale groepen in plaats van horizontale groepen. De kids worden dus door elkaar gegooid. Gevolg mijn kind werd als een van de oudste peuters alleen op een groep met 0-2 jarigen gezet in de andere groep werden de andere 2 bijna 4 jarigen gezet daar zaten overigens ook 2 bijna 3 jarigen in de groep.

10 weken later zou mijn kind naar de kleuterschool gaan, 1 week les en dan 2 weken kerstvakantie daarna weer een week of 6 les en dan zou de kleuterschool verhuizen naar een andere locatie.

Weet je mijn kind is door al deze veranderingen zonder kleerscheuren heen gekomen. Het enige waar ik voor heb gezorgd is dat mijn kind wel in dezelfde peutergroep zou blijven. En dat is gebeurd. En ja mijn kind was en is niet van veranderingen.

Floria

Floria

13-01-2020 om 15:16

Dendy

Maar niet op alle scholen zitten groep 1 en 2 bij elkaar, dus de oudste in de klas kan daar ook gewoon pas net 5 zijn.

Annie

Annie

13-01-2020 om 15:43

Kan je kind wel bij de peuters blijven

Ik zou overigens eerst eens nagaan of je kind wel bij peuters mag blijven. Wij hadden eerst overwogen om ons kind tot na de kerst te laten blijven bij de peuters maar dat mocht simpelweg niet, schijnt dat als ze 4 zijn er een ander kind - Leister ratio ontstaat.

Flavia

Flavia

13-01-2020 om 15:55

Annie

dat klopt wel, als ze vier zijn hoef je minder leidsters op een groep te hebben, maar meer mag altijd.
Als ze iets later zijn geboren mogen ze zelfs tot aan het eind van de zomervakantie op het kinderdagverblijf blijven omdat school dan pas begint.

Annie

Annie

13-01-2020 om 16:08

Flavia

Toen de tijd was het zelfs zo dat een 4 jarige zorgde voor meer leidsters op de groep.

Pirata

Pirata

13-01-2020 om 16:35

wij

Mijn oudste werd half juni 4. Wij hebben hem indertijd voor de vakantie alleen een paar keer laten "wennen" en hem op het KDV gehouden. Zijn vrienden waren net een paar weken tot maanden jonger dus die begonnen ook allemaal pas in september en zaten ook nog op het KDV.
Dit is goed bevallen, want hij wist vooraf wat hem te wachten stond na de zomer.
Tenminste, qua entourage etc. Dat ie niet gelijk op de 1e schooldag leerde lezen en schrijven viel hem in de praktijk wel tegen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-01-2020 om 17:07

Floria

Ja, dat is natuurlijk zo. Niet alle kleuterklassen zijn hetzelfde.
Maar ik moet eigenlijk zeggen dat ik alleen maar groepen 1/2 ken. En ik ken best wat scholen.
Zouden andere vormen van kleuterklassen vaak voorkomen?

Annie

Annie

13-01-2020 om 18:46

Dendy

Op onze school is een groep 1/2 combinatie. Op de school van mijn buurmeisje losse groepen 1 en 2, op de school van mijn nichtje losse groepen 1 en 2 op de school van mijn andere buurmeisje losse groepen 1 en 2.

Mijn ene collega haar kind zit in een groep 2 mijn andere collega haar kind in een groep 1-2.

Heel wisselend dus en ik denk dat het ongeveer 50/50 is.

Floria

Floria

13-01-2020 om 18:56

kan ook per jaar verschillen

Sinds mijn kinderen op deze school zitten is het van 1 en 2 apart, naar twee gemengde groepen 1/2, naar een groep 1 en een groep 2/3 gegaan. De aanmeldingen wisselen blijkbaar nogal per jaar,

ik zou m naar school laten gaan

Het gaat om 6 weken dus best een poos. De eerste week ben je bij uitzondering zelf thuis geef je aan dus zou je m een dagdeel thuis kunnen houden.
Het is een instroomgroep en er zitten dus allemaal jonge kinderen van 4. Deze groep gaat verdeeld worden over de klassen neem ik aan. zo zal hij als hij na de vakantie in groep 1 komt wel al best veel kinderen kennen. Dit geeft houvast aan hem. Je gaat naar een andere klas en ...komen ook.
Start je na de vakantie dan zal hij niemand kennen en meteen een week of 6 ook door moeten tot de volgende vakantie en daarna weer wennen. Je bent dan niet vrij de eerste week dus zal hij meteen moeten starten.

Gaan

School is niet bijzonders, tenminste dat moet het worden. Dus waarom uitstellen, zo maak je het alleen maar spannender. Want iedereen mag als hij 4 wordt, maar jij wacht nog maar 12 weken tot na de zomervakantie. Maar zelfs dat zou ik achter de hand houden. Hoe normaler jullie het maken, hoe sneller het ritme opgepikt wordt. Mocht het te vermoeiend voor hem zijn om hele week/hele dag te gaan... Wat kan papa doen of wellicht dat hij tot de zomervakantie naar opa en oma kan om af te schakelen zonder de drukte van de opvang.

Pluis

Pluis

14-01-2020 om 11:11

Ook voor gewoon gaan

Je geeft zelf aan dat hij nu al toe is aan school. Dan zou ik hem gewoon laten gaan. Het duurt nog lang genoeg tot het juni is...
Heel fijn dat je die eerste week zelf kunt brengen en halen, en hem eventueel thuis kunt houden. Kinderen die niet van verandering houden zullen wellicht ook wat vermoeider zijn, dus meteen hele dagen zal dan waarschijnlijk teveel van het goeie zijn. Mijn oudste is ook de eerste paar weken halve dagen geweest. En later zo af en toe een (mid)dag thuis gebleven. Trouwens, ook mijn stuiterende tweede had in het begin wat rust nodig af en toe.

En verder eens met AnnaNiem, het probleem is (voor een deel natuurlijk) maar net zo groot als dat jij het maakt. Breng het als iets volkomen normaals (wat het ook is tenslotte) en maak er vooral geen punt van. Hij zal, als hij als laatste instroomt, genoeg vriendjes en vriendinnetjes van de opvang hebben die ook al naar school zijn gegaan, dus dat dat erbij hoort weet hij al wel. Kan hij van tevoren ook nog komen wennen? Dat zou ik zeker bespreken als school dat zelf niet aanbiedt. Zo kan je het nog wat langzamer opbouwen.

rutiel

rutiel

14-01-2020 om 12:49

Nee niet

Ik zou het, jouw berichtje lezende, niet doen. Je kind kan al slecht tegen veranderingen, hij gaat op een andere plek naar school na de vakantie (toch?) en is en blijft jongste van de groep instromers.
Op die leeftijd maken een paar weken echt wel verschil. Na de zomer is hij wellicht prima in staat om de verandering aan te kunnen.
En "toe zijn aan schoolse dingen"... mwah. Ik heb daar bij de instroomgroep niet zo'n hoge verwachtingen van.

Ook niet, tenzij

Ik heb dat voorschoolse wennen altijd flauwekul gevonden. In de acht jaar dat ze nog te gaan hebben, komt dat wel goed. Mi geeft de afwisseling tussen KDV of pspz en school meer onrust, dan dat het iets oplevert. Gaat het om een verhuizing of om een schoolwisseling van een ouder kind, dan vind ik het wel zinvol.

Zo'n instroomgroep vlak voor de zomervakantie is vaak niet meer dan een maatregel om te voorkomen dat de groepen 1/2 niet overstromen. Kort door de bocht, is het een soort veredelde kinderopvang met als grootste voordeel dat het gratis is.

Bij een junikind zou ik sowieso pas na de zomervakantie beginnen, want zoals iemand ook al opmerkte, die laatste maanden in een kleuterklas zijn vaak chaotisch. Allerlei feestlijkheden die nog moeten worden afgehandeld, juffendag, sportdag, schoolfeest, vierdaagste, overvolle klassen. Tenzij jullie zelf je een slag in de rondte moet gaan organiseren. Dan is het niet anders.

Klundo

Klundo

14-01-2020 om 15:56

Samenstelling groep

Mijn oudste had op de peuterspeelzaal eindelijk een vriendje en vond ie het er ook leuk. Vriendje werd vier en toen was er nog een half jaar met tegenzin de psz. Dat was eigenlijk echt niet leuk, er was ook weerzin om te gaan.

Volgens mij heb ik gelezen dat hij straks als enig oudere peuter overblijft. Dan zou ik hem denk ik toch maar naar school laten gaan (ondanks de genoemde onrust). Want als je vier bent, dan ben je groot en ga je naar school. Ook is er in de zomervakantie de bso, ook voor/met oudere kinderen.

Saskia

Saskia

14-01-2020 om 20:44

Onze

zoon is in mei jarig en mocht pas na de zomer beginnen. Ons is dat heel goed bevallen. Wel is het zo dat er op die school groepen 1-2 zijn, waarin de oudste kleuters aan het eind van het jaar inderdaad echt groot zijn en waar de groepen in de loop van het jaar groeien van ongeveer 20 naar ongeveer 30 kinderen. Dus heel fijn dat hij na de zomer in een kleine groep startte en ook zonder de zesjarigen. Hij zat wel op een groot kinderdagverblijf waar ze hem in contact brachten met een jongetje uit een andere groep dat ongeveer even oud was, omdat hij de oudste van zijn eigen groep was.

vlinder72

vlinder72

14-01-2020 om 20:55

Juni zoon

Mijn juni zoon mocht destijds niet meer instromen. Dat deden ze niet meer met juni kinderen.

Redenen waren volgens mij te onrustig ivm alle eindejaarsdingen. Sportdag, juffendag, eindfeest, speelgoeddagen etc

Mijn zoon bleef in het kdv en dat beviel ons pruma. Hoefden wij tenminste ook niet gelijk al een zomervakantie te overbruggen.

Niet gedaan

Mijn dochter werd jaren geleden mid juni 4. Aangezien ze het heel moeilijk had met afscheid nemen etc op de PSZ en het feit dat de jongste kleuters op de basisschool op dat moment geen eigen lokaal hadden (ze zaten in de gemeenschappelijke ruimte, er werden lokalen bijgebouwd), hebben wij besloten om haar gewoon 9 weken vakantie te geven. Ze mocht niet meer blijven op de PSZ omdat ze idd al 4 was.
Maar verder heeft dit nooit tot enige problemen geleid. Het grote voordeel was (voor ons kind) dat ze na de vakantie gestart is in een hele kleine klas met alleen kinderen die in de vakantie 4 waren geworden. Deze klas werd steeds groter naarmate er meer kinderen 4 werden natuurlijk.

We hebben het naar onze dochter altijd gebracht als: jij hebt lekker 9 weken vakantie.

@nnemoon

@nnemoon

15-01-2020 om 12:57

Juni zoon

Hier ook een zoon van eind juni. Zoon kan niet goed tegen veranderingen. School vond het niet verstandig net voor de zomervakantie nog te beginnen omdat dan de groep op zijn grootst was en onrustig in verband met afsluiten van het jaar. Na de zomervakantie ingestroomd in een klein groepje die in de loop van het jaar weer groeide. Hij zat op het kinderdagverblijf en daar was het geen probleem dat hij bleef. Er worden wel meer kinderen midden in de zomervakantie of net er na vier jaar. Omdat hij als hij vier zou zijn gebruik zou gaan maken van de bso van het zelfde kinderdagverblijf namen ze hem in de vakantie af en toe mee naar de bso om daar alvast te wennen. Na de zomervakantie hoefde hij alleen nog maar aan school te wennen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.