Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Normering taal

Is de normering van de taalvakken bij jullie kinderen op school ook zo streng?

Vorige week onverwachte toets werkwoordspelling. 1 foutje van de 20 opgaven: een 8,5.
Vandaag woordenschattoets. 2 foutjes van de 12 opgaven: een 6,5.
Dochter baalt er ook van, voornamelijk omdat vorig schooljaar de cijfers zijn gekoppeld aan VO-niveau.

Ze hanteren de 80% norm. Dat klinkt prima, maar in de praktijk komt het er op neer dat de zwakkere leerlingen in groep 8 amper meer een voldoende halen op dit gebied.

Amper iets te horen

Ik krijg sowieso weinig te horen van mijn kinderen over school behalve de standaard reactie"goed"op de vraag hoe het was, laat staan dat ik feedback krijg over cijfers, resultaten, normering en/of hoeveel fouten ze hebben gemaakt in hun toets!

Dat je überhaupt al die informatie hebt! En dat je kind dezelfde dag ook nog een cijfer krijgt sta ik al helemaal van te kijken.

Ik heb helaas geen inhoudelijke reactie voor je. Geen idee waar die 80% op slaat. Jammer dat kinderen op deze leeftijd zich al zo druk maken over VO advies, lijkt mij niet de wereld op zijn kop.
Wellicht helpt het haar om er minder aandacht aan te schenken?

RC81

RC81

02-10-2019 om 13:02 Topicstarter

Vertelt veel

Mijn dochter vertelt vroeg of laat alles wat er op school is gebeurd.
Cijfers krijgen ze van de meeste vakken dezelfde dag.
Vorig jaar is er ook veel (naar mijn mening teveel veel) nadruk gelegd op het bijbehorende niveau:
Bijna altijd 7-ens: Havo
Bijna altijd 8 of hoger: VWO
Etc.

Nu nog steeds opmerkingen als: "VWO leerlingen moeten dat kunnen."
Nu is mijn kind een goede leerling en kan een zesje geen kwaad. Bij een enkele keer zal dat niet te zwaar meewegen voor haar advies.
Maar het betekent wel dat de leerlingen met kader, basis of zelfs een met praktijk advies het hele schooljaar onvoldoendes zullen halen voor de taalvakken.
Dat lijkt mij zeer demotiverend.

anoniem

anoniem

02-10-2019 om 15:57

CITO toetsen wegen het zwaarst

Wat vervelend dat er in de klas zo'n nadruk op wordt gelegd.
Worden de toetsen wellicht in snappat gemaakt? Mijn dochter had bij het gewone werken hier ook heel veel moeite in. Omdat ze zo veel goed had (of hoog was ingesteld door de leerkracht, weet dit niet precies), telde een fout bij haar voor heel veel meer minpunten als bijv. voor kinderen die vaak minder opgaves goed hadden.

Verder zou ik zelf niet al te veel nadruk leggen op de schooltoetsen. Met nu 3 kinderen op het VO, is mijn ervaring dat toch heel vaak de groep 7 en M8 CITO's het zwaarste wegen (en dan mn rekenen en begrijpend lezen)

Waarbij we bij dochter nog 'geluk' hadden van een school die het wel heel raar vond dat bijna de hele klas onderuit was gegaan bij de nieuwe begrijpend lezen CITO. Dochter vond het nog erg oneerlijk dat ze een tweede begrijpend lezen CITO moest maken, de oude versie dus, maar deze maakten de kinderen uiteindelijk meer op het niveau wat de leerkrachten min of meer verwachten bij het kind. Er is letterlijk gezegd (nieuwe CITO was een II, oude CITO een I) nu kunnen we het VWO advies tenminste richting VO school beargumenteren. Eigen inzicht of resultaten methode toetsen was voor hun gevoel dus te weining 'argument'.

anoniem

anoniem

02-10-2019 om 15:59

deel 2

Uiteraard zijn er ook leerkrachten die CITO toetsen naast zich neerleggen en anders durven te adviseren, maar dit zijn volgens mij uitzonderingen.

Tango

Tango

02-10-2019 om 16:42

Vreselijk!

Mijn zoon had dan dus alleen maar onvoldoendes gehaald. Is dyslectisch en was absoluut niet goed in werkwoordspelling en ook niet in woordenschat. Ik zou direct naar de leerkracht zijn gestapt want dit werkt inderdaad niet motiverend. Nu haalt jouw dochter nog ruime voldoendes maar ik zou toch eens bespreken met school of alles wat minder aan het advies gehangen kan worden. En vragen of het advies inderdaad gebaseerd wordt op deze cijfers.
En wat die 80% norm betreft, geen idee wat je daarmee bedoelt....

RC81

RC81

02-10-2019 om 16:50 Topicstarter

snappat?

Snappat ken ik niet. De toetsen worden gelukkig niet digitaal afgenomen. Mijn dochter is vluchtig en digitaal gaat het dan nog weleens mis, maar ja, dan is het al aangeklikt.
De beoordeling is hier gewoon 80%.
Er waren dus ook leerlingen (VWO advies) met 3 foutjes die een 4 kregen en 1 met praktijk advies die onder een 2 had, omdat hij 4 foutjes had.
Ik vind het voor de kinderen erg vervelend als dat het hele jaar zo gaat.
Mijn dochter scoort door omstandigheden niet stabiel op de Cito's maar haalt meestal wel hoge cijfers.
Vandaar dat haar pre advies havo/vwo was naast rekenen op de cito meestal 2 en een keer een 3 en begrijpend lezen 1 of 2 (Terwijl ze het in de klas op plusniveau maakt en nagenoeg foutloos)
We zullen zien hoe het loopt.
De nadruk op het niveau is inderdaad vervelend. In groep 6 was dat het sterkst toen ook de cijfers in de klas werden opgelezen. Niet voor iedereen even leuk! De kinderen die een onvoldoende hadden gehaald werden dan niet genoemd, maar moesten bij de juf komen. Maar ja, dat zei voor iedereen genoeg.

RC81

RC81

02-10-2019 om 16:57 Topicstarter

@ Tango

Ik hoop dat met een dyslectie verklaring er meer rekening mee gehouden wordt. Al betwijfel ik dat, gezien er ook geen rekening gehouden wordt met die ene praktijkleerling in de klas.
Voor de 80% norm, zie deze link:
http://www.nazia.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/08/80-procent-normering.pdf

RC81

RC81

02-10-2019 om 17:01 Topicstarter

Toetsen

Overigens wordt er veel getoetst: Ze hebben in de vierde week al het drempelonderzoek gehad. De cito komt in januari (en juni) en in april de Iep.

Floria

Floria

02-10-2019 om 17:12

Wat weet je veel

Ik heb geen wanneer de toetsen zijn, hoeveel fouten welk cijfer oplevert, of wie er praktijkleerlingen zijn, als die er zijn, laat staan wat de andere kinderen voor cijfers halen.

Cito's zal wel ergens op te zoeken zijn, maar doe ik nooit, en die andere dingen, hoe hoor je dat dan als ouders?

RC81

RC81

02-10-2019 om 17:25 Topicstarter

Kinderen

Van mijn dochter.
Als het in de klas opgelezen wordt, weten ze het van elkaar.
En met vriendinnen hebben ze het onderling natuurlijk ook over hun pre advies en advies van het drempelonderzoek.

RC81

RC81

02-10-2019 om 17:26 Topicstarter

Toetsen

En van het drempelonderzoek krijg je een brief mee en het staat op de kalender in 'mijn schoolinfo'.

@nnemoon

@nnemoon

02-10-2019 om 18:56

Vreselijk!

En wij maar denken hoe komt het toch dat er zoveel kinderen faalangst hebben? Nou daar werkt deze basisschool "goed" aan mee. Ik ben blij dat er bij mijn zoon op school niet zo'n nadruk op cijfers lag. Dan had het ventje helemaal geen zelfvertrouwen meer gehad.

RC81

RC81

02-10-2019 om 19:00 Topicstarter

Idd

Helemaal mee eens.
En het zal niet de enige school zijn.
Vanaf groep 6 is het gekomen. het is wel grotendeels leerkracht afhankelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.