Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maartje85

Maartje85

06-09-2011 om 12:16

Nscct groep 4

Dochter van 6 krijgt binnenkort een Cognitieve Capiciteitentest op school. Dit wordt groepsgewijs afgenomen. Mijn dochter heeft 3 maanden geleden een IQ test gedaan dus we weten al haar IQ (boven 145). Ze is bij een kinderpsycholoog geweest ivm niet naar school willen. Dit schooljaar zijn er nu dus aanpassingen geweest Rekentijgers, mag in plusklasje. Maar nu gaan ze dus bij alle groep 4 kinderen deze NSCCT afnemen. Ik vraag me af of het zin heeft dat dochter hier aan mee doet. Wat als ze haar dag niet heeft, het is ook een dromertje die beter scoort als er geen andere kinderen bij zijn die afleiden. Stel dat ze gemiddeld scoort mag ze dan straks ineens niet meer bij het plus klasje? Zomaar wat gedachten die bij mij opkomen. Wel of niet aan meedoen???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vragen?

Kan je dat niet gewoon aan de leerkracht vragen? Wat er gebeurt als ze door toeval beneden verwachting scoort, bedoel ik.

Groeten,

Temet

Hes@

Hes@

06-09-2011 om 14:36

Nee niet meedoen

Je hebt een recente IQ test. Opnieuw testen voegt dus niets toe. Waarom zou je het risico nemen? Wat kan er nog uit die test komen dat school nu nog niet weet?

Je angst dat school meer waarde zal hechten aan eigen test dan aan professionele iq test zou best wel eens terecht kunnen zijn.

Ik heb die ervaring in elk geval wel en anderen ook. Zoek in het archief maar eens op IQtesten en op de verschillen in uitslagen.

Trouwens en helemaal ot: rekentijgers in plusklasje is echt niet genoeg om een kind met iq 145+ gelukkig te houden. Zo'n kind is tenminste 2 jaar voor op haar klasgenoten.

ayla

ayla

06-09-2011 om 16:45

Kijk hier eens

http://www.hb-kind-forum.nl/viewforum.php?f=87

hier staat ook iets over die toets

Maartje85

Maartje85

07-09-2011 om 08:56

Besluit genomen

Handig dit forum . We hebben besloten om dochter niet mee te laten doen. Het voegt inderdaad niets toe aan wat we al weten. Bedankt voor reacties.

Jeda

Jeda

07-09-2011 om 09:42

Maar

als je dochter zo slim is waar ben je dan zo bang voor?

Maartje85

Maartje85

07-09-2011 om 09:57

Waar ik bang voor ben.....

Is dat mijn kind toch niet zo slim is en ze alleen een goede dag had tijdens afname van IQ test bij psycholoog. Grapje hoor . Waar ik bang voor ben is dat dochter niet laat zien wat ze kan. Het is een dromertje. Al vanaf groep 1 krijg ik te horen dat ze meer uit het raam kijkt dan meedoet. Tja, wat als ze dit tijdens de test doet? Hoort ze dus de uitleg niet en dan weer onderpresteren met alle gevolgen...... Er is zelfs een juf die dochter wou laten doubleren omdat ze dacht dat dochter er niets van begreep en daarom zo dromerig keek. Dus ja daar ben ik wel bang voor. Ook thuis moet ik dingen 3 keer herhalen als er veel afleiding is (bv andere kinderen). Maar als je alleen met dochter bent en de omgeving rustig is komt de boodschap meteen aan. Ik heb moeten zeuren en boos worden op school zodat mijn kind wel een kans kreeg. Deze strijd wil ik niet weer aangaan met de school. Ik ben het goed zat.... Snap je?

ayla

ayla

07-09-2011 om 10:10

Ik zou het ook niet doen

als je ene recente test hebt dan zou ik gewoon aageven dat je vind dat deze test onnodig belastend is en dat het geen meerwaarde biedt.

Annet

Annet

07-09-2011 om 13:56

Nog een reden

Een groepstest is minder goed dan een individuele test, de resultaten zijn daarom ook minder betrouwbaar.
Eerst een betrouwbare test doen en daarna nog een minder betrouwbare is dus niet zinvol.

Als ik je zo hoor zou ik het denk ik ook niet doen.
Maar je kind moet ook leren dat niet alles 1 op 1 kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.