Home » Forum » Ouders en school » Nu al niet mogen overgaan

Nu al niet mogen overgaan

37 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
SoekJeon
Nu al niet mogen overgaan

Mijn zoon van 13(bijna 14) zit in de 2e brugklas van t-havo(vmbo-t/havo, "dakpan havo").
Het was een continue strijd, maar gelukkig hij overgegaan is naar de 2e.

Maar net vorige week, heb ik een oproep van zijn mentor kreeg;
mijn zoon nu al andere middelbare school zoeken moet,
(om weg te gaan), omdat op dit moment staan
een paar vervelende cijfers van 3 (voor wiskunde), 4 (voor natuurkunde),
en 5(voor biologie) en 5(voor lichaamlijkopvoeding) op zijn Magister...

Natuurlijk snappen we dat met deze cijfers,
mag mijn zoon echt niet naar de 3de.
Maar nu is nog februari! Er zijn kansen om zijn cijfers te verhogen!

Volgens de mentor, er zijn meer dan helft (13 of 14 van de 26 leerlingen)
van de klasgenoten van mijn zoon ook moeten letterlijk "weg" van de school,
omdat zijn cijfers heel slecht zijn,
en de komende weken, tijdens open dagen (voor de groep7/8)
moeten we andere schoolen zoeken en kiezen, omdat "te laat is,dan
er geen plaatsen zijn"!

Ik vraagde aan de mentor dat ik zo snel mogelijlk inschrijving doen
als we een passende school voor mijn zoon vinden, maar
volgens de mentor, "Dat hoeven jullie niet, doe maar niet inschrijven".
Ik snap helemaal niets van!

De overgangsnormen van de shool van mijn zoon staat zo;
"Het belangrijkste uitgangspunt in de rapportbesprekingen is dat de docenten samen met de afdelingsleider een besluit nemen op basis van een zorgvuldige afweging. Daarbij worden alle ter zake doende argumenten meegewogen. Het gaat daarbij om zaken als het inzicht, de inzet en de persoonlijke omstandigheden van de betreffende leerling en de wens van de leerling en diens ouders. Na gedegen overleg komt de rapportvergadering tot een besluit over het best passende vervolg van de schoolloopbaan van de leerling."

Waarom moeten we NU andere school zoeken en kiezen?
Afstromen kunnen we niet, bliven zitten ook niet,
maar mijn zoon moet een van de vmbo-kader school
kiezen terwijl hij zit TTO en de cijfers van de talen(Duits, Nederlands,
Frans, en Engels 1 en 2) zijn allermaal 8 of 9!

Ik wil graag van jullie mening over onze situatie horen...

Addmoeder
zij-instromen

Ja hier ook een paar jaar geleden met mijn dochter. Vaak weet je pas in juni of je kind overgaat. Dan is er op veel scholen geen plaats meer. De school doet dit vooral ook om zich juridisch in te dekken.
Wij zijn op twee kader-scholen gaan kijken. Informeer ook naar het beleid voor zij-instromers. Op de meeste scholen kun je je kind voorlopig inschrijven tot je duidelijkheid hebt. Ze zullen contact opnemen mer de oude school over je kind. Het is jammer dat zittenblijven vaak niet meer mag. Aan de andere kant: mijn dochter was blij op de nieuwe school. Ze werkte zich in de oude school over de kop zonder resultaat. Na het examen kon ze vanwege haar goede cijfers naar mbo4, dus het maakte niet zoveel uit voor haar. Met kader kun je niet naar de havo.

Wat gek dat de mentor zegt dat het niet nodig is. Heb je gevraagd waarom?

Dees
Erg knap

Het zou erg knap zijn als hij nu zijn cijfers nog omhoog weet te krijgen. Als hij nu gemiddeld (halverwege het jaar dus) een 3 een 4 een 5 en een 5 heeft moet hij voor zijn volgende halfjaar gemiddeld dus een 9, 8, 7 en 7 halen. Die 7ens zijn nog haalbaar lijkt me, want op die vakken stond hij al een 5 maar nu alleen maar gemiddeld een 9 of een 8 halen voor vakken waar je gemiddeld een 3 en 4 voor staat is natuurlijk een bijna onmogelijke taak.

Ik zou gewoon vast op zoek gaan en je voorlopig inschrijven op een leuke nieuwe school beter passend aan het leerniveau van je zoon. Mocht hij ineens de cijfers toch op weten te halen dan kan hij blijven en anders heeft hij vast een plekje.

Zeetakje
Kan best

Zo is het niet helemaal, Dees. Als er tegenover een 3 een 6 komt te staan is het gemiddelde een 4,5. Dat telt als 1 tekortpunt.
Tegenover de 4 een 7 is een 5,5. Dat is voldoende.
Tegenover de 5en een 6 is ook 5,5.

In dat geval zijn er nog maar 1 tekortpunt. Met 2 tekortpunten ga je volgens mij op elke school over, tenzij beide punten in wiskunde, Engels of Nederlands vallen, maar ik begrijp dat er voor Nederlands en Engels nu geen onvoldoendes staan.

Dus zelfs als er tegenover de 4 slechts een 5 komt te staan (is 4,5) zijn er nog maar 2 tekortpunten. En kom op zeg, met een beetje motivatie is gym toch wel op te halen.

Kijk, het is geen overtuigende overgang op deze manier, maar met een beetje inspanning moet het toch te doen zijn, tenzij het niveau echt te hoog is natuurlijk.

Flavia
Zeetakje

Dat hangt er helemaal vanaf wat er verder nog gevraagd wordt.

Bij school van dochter moet je gemiddeld ook nog minimaal een 6.3 staan over de examen vakken gebaseerd op de onafgeronde vakcijfers.
En dan max 3 tekorten/deficientiepunten, waarbij er slechts 1 in Ne/Eng/Wi mag zijn. een tekort voor de niet examenvakken telt daarin gewoon mee.

AnnaNiem
Snap het niet

Die cijfers die je noemt, zijn die op basis van Havo of VMBO-t? Dat Havo er niet in zit, vanwege zijn moeite met exacte vakken, zou ik nog snappen. Maar VMBO-t en dan het profiel Economie met extra talen moet toch te halen zijn? Of bieden ze dat niet aan op die school? Wat raar is, want waarom bieden ze dan wel de dakpanklas. Lees je even goed in op VMBO-t profielen/vakken en keuzemomenten.

En hoe komen ze aan die 5 voor gym? Is dat niet kunnen, niet willen of er niet zijn?

Dat ze je nu adviseren om rond te kijken, is ergens wel logisch. Nu zijn er open dagen en kan je kijken of er vmbo scholen zijn waar je kind zich prettig voelt en waar je een gesprek kan aanvragen over zij-instroom. Ik zou in ieder geval dat wel doen. Je kan maar beter wat achter de hand hebben dan in juni met lege handen op zoek moeten als het tegen zit.

vlinder72
Zeetakje

Weet je wel zeker dat dat zo werkt?

Dus met 4 vieren en 4 zessen zou je volgens die logica geen tekortpunten hebben en gewoon overgaan.

Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Bij ons is een onvoldoende een tekortpunt. Ongeacht wat daar tegenover staat. Ook moet het gemiddelde voor nl-en-wi een 6 zijn.

Flavia
Vlinder

ik denk dat Zeetakje bedoeld een 6 tegen over een 3 binnen het zelfde vak, zodat je voor het vak een 4.5 staat.
En niet tekortpunten tegen pluspunten wegstrepen.

Zeetakje
Hier in klas 2 nog geen eisen aan gemiddelde

Vlinder72, Dat bedoel ik niet zo. Ik heb het niet over de uiteindelijke rapportcijfers, ik heb het over de cijfers die hij voor de volgende toetsen moet halen voor de vakken waar hij nu onvoldoende voor staat.

Maar Flavia, in de 2e klas weet je toch nog helemaal niet welke examenvakken er in de toekomst gekozen worden? Alle vakken gaan mee naar de 3e klas. En dat er maar 1 onvoldoende mag zijn in de vakken Nederlands/Engels/Wiskunde, gaf ik al aan, maar ik begrijp dat de zoon van Ts alleen voor wiskunde nu onvoldoende staat en als hij dat op kan trekken naar een 4,5 telt dat als 1 tekortpunt.

Bij mijn kinderen, (verschillende scholen) hoeven ze in de 2e klas nog geen 6,3 gemiddeld te staan, voor wat dan ook om over te gaan. Ze mogen maximaal 2 tekortpunten hebben en in wis/eng/ned mag maar 1 onvoldoende zijn. Kan dus ook een 4 zijn, als er maar niet meer dan 2 tekortpunten over het totale rapport zijn en die heb je met 1x een 4 wel meteen te pakken, dus dan moet de rest van het rapport uit minimaal allemaal 5,5 (afgerond een 6) bestaan. Ik zeg niet dat dat een stevige basis is hoor. 😉

Wel zijn er in de 3e eisen aan het wiskundercijfer om wiskunde B te mogen kiezen, maar daar is hier nog geen sprake van.

Zeetakje
Flavia

Ja, dat bedoelde ik.

Jesse_1
Bevorderingsnormen

We kunnen hier wel gaan zitten gissen over de cijfers die zoon van TS moet halen, maar dan moeten we de bevorderingsnormen weten en de cijfers.
Dat hij een 3 staat kan namelijk betekenen een 2,5 gemiddeld, maar ook een 3,4.
Ook kan een ieder hier van alles noemen over tekortpunten en wat hij mag hebben, maar dat weten we niet.
Op de school van een van onze kinderen is 6,0 pas voldoende en 5,9 niet.
Wanneer ben je een bespreekgeval, is er eventueel iets als zomerschool, wanneer kom je daarvoor in aanmerking etc.

Daarnaast is het de vraag waarom hij lage cijfers haalt, doet hij er geen moeite voor, vindt hij het niet leuk, begrijpt hij het niet, moet hij meer oefenen of juist leren, of schrijft hij het verkeerd op bij de toets.
En: wat wil hij zelf en is hij bereid er hard aan te werken?

Flavia
Zeetakje

Examenvakken zijn alle vakken waar je examen in kunt doen die in dat jaar gegeven worden. Dus niet al de eigen keuze van de leerling,die geldt pas na de keuze. Dus bij overgang van 3 naar 4 havo wordt ook het hele curriculum beoordeeld en niet alleen de vakken van de 4e.

Zeetakje
Nou...

Dan zijn ze hier op school kennelijk minder streng, hoewel ik max 2 onvoldoendepunten over alle vakken ook weer niet heel soepel vind.

Jesse; "Dat hij een 3 staat kan namelijk betekenen een 2,5 gemiddeld, maar ook een 3,4."
Daar heb je gelijk in inderdaad. Ik ging uit van de cijfers die ts noemde, maar een 2,6 is ook een 3. Net als een 3,4.

Dees
Zeetakje

Er moet niet 1 hoger cijfer staan het gemiddelde moet omhoog, als die 3 het gevolg is van 5 cijfers moet je dus de volgende 5 keer gemiddeld minimaal die 6 halen (om 4,5 te komen staan). Uiteraard moet je dan nog rekenen met de weging van de komende proefwerken en s.o.'s maar ik ga er vanuit dat school dat dus al heeft berekend. Je staat niet voor niets nu al zo beroerd, kans dat je dat nog op fatsoenlijk cijferniveau krijgt is echt heel klein.

Vraag me wel af waarom school niet eerder flink aan de bel heeft getrokken.

M Lavell
De school schuift een probleem af

SoekJeon schrijft « Waarom moeten we NU andere school zoeken en kiezen?
Afstromen kunnen we niet, bliven zitten ook niet, « 
Nou daarom dus. De school wil zelf niet dat leerlingen blijven zitten. Van de wet mag dat wel. De school creeert dus zelf het probleem en vraagt nu aan de ouders om dat op te lossen. Ver vooruit, zodat er nog kans is op plaatsing.
De leerlingen die toch nog vooruitgang boeken en dus alsnog wel over kunnen gaan, die kunnen die « nieuwe » school alsnog afzeggen. Als je er vertrouwen in hebt dat jullie zoon zijn cijfers nog kan ophalen, dan kun je het zo aanpakken.
Over welke school gaat het eigenlijk?
Een school mag allés vragen maar ik denk dat de school niet kan eisen dat jullie zoon op een andere school inschrijven. Wettelijk gezien is het de school zelf die een andere school moet zoeken als een leerling niet op de school kan blijven.

Zeetakje
Dees

Maar TS heeft het over rapportcijfers.

Ik weet niet of het op iedere school zo gaat, maar hier blijven de rapportcijfers staan als toetscijfer voor de volgende periode. Dus met een 3 op je rapport, begint de volgende periode met het toetscijfer 3. Dat is het gemiddelde over een periode en alleen dat gemiddelde blijft staan. Dit juist om te voorkomen dat kinderen met een slechte eerste of tweede periode vrijwel geen kans meer hebben om het op te halen.

Dus:

Stel dat je periode 1 een 6, een 2 en een 4 hebt gehaald, dan heb je op je rapport een 4.

De tweede periode begint dan met een 4. Haal je in deze periode daar een 5 en een 6 bij, dan is het volgende rapportcijfer een 5.

De derde periode start dan met een 5. Haal je daar een 6 en een 7 bij, dan heb je op je laatste rapport dus een 6.

Toetsen tellen hier 2x. SO's 1x. Bij het voorbeeld heb ik alleen gerekend met toetscijfers, omdat het anders wel erg verwarrend wordt. Zo gaat het op de scholen van mijn kinderen. Misschien dat op andere scholen anders gerekend wordt en dan ontneemt één slechte periode je wel bijna de kans om weer op te krabbelen.

Addmoeder
MLavel

Je hebt in alle opzichten gelijk. Blijven zitten is slecht voor het imago van de school. Het is alleen niet verstandig te wachten tot school met een "oplossing" komt. Voor individuele kinderen is dat een slechte keuze. Zoek liever zelf een school.

M Lavell
Illusie van het kiezen

"Voor individuele kinderen is dat een slechte keuze. Zoek liever zelf een school."
Wat ik het meest vervelende vind aan deze suggestie is dat het doet alsof er iets te kiezen zou zijn. Alsof je op eigen houtje beter kunt doen.
Dat is helemaal niet het geval. De scholen werken met elkaar samen, maken met elkaar afspraken en schuiven onderling aan elkaar de leerlingen door.
Deze leerlingen kunnen niet zomaar gaan zoeken. Ze zullen een schooladvies mee moeten nemen. Wat is dat dan, dat advies? Havo zittenblijven? Mavo?
Of moeten deze leerlingen toelatingsexamen gaan doen op de vervolgschool?

Het is allemaal regionaal een beetje verschillend met toch wel de grootste verrassing dat het in heel wat regio's broekzak vestzak is, namelijk scholen onder hetzelfde bestuur.
Ik ben benieuwd om welke school het gaat.

Het enige wat deze ouders zelfstandig kunnen doen is nu al zelf de beslissing nemen dat hun kind afstroomt en dus aanmelden op een school een niveau lager.
Dat is fijn. Dan hoeft de school die beslissing niet meer te nemen.

In andere bijzondere gevallen, add bijvoorbeeld, is het tegenwoordig (passend onderwijs) bijzonder onverstandig om zelf te gaan zoeken. Daarmee verliest het kind namelijk het laatste beetje recht dat er is en wordt de kans dat er helemaal geen school gevonden kan worden en het kind thuis komt te zitten, alleen maar groter.

Jesse_1
Zeetakje

Echt, iedere school is anders. Wegen van toetsen, berekenen van cijfers, bevorderingsnormen, aantal periodes. Allemaal anders.
Daarom kunnen wij over de cijfers zelf weinig zeggen, als we niet weten hoe het er op de school van (zoon van) TS aan toe gaat.

De ene school werkt met een gemiddelde over een heel jaar. Een andere school berekent aan het eind het gemiddelde van de periodes.

Zeetakje
Jesse

Daar twijfel ik ook niet aan hoor, maar ik ben in ieder geval blij dat mijn kinderen op (2 verschillende) scholen zitten, waarop ze rekenen zoals ze rekenen.

Maar goed, ik vind de middelbare scholen van mijn kinderen sowieso een enorme verademing na de basisschool.

Tamar
zittenblijven

Dit is mij ook eens gebeurd. Ik kreeg in februari al te horen dat zoon zou afstromen. Er was een piepklein beetje passend onderwijs nodig, dat hij niet kreeg. Met veel moeite kreeg ik de school zover dat het zittenblijven mocht worden. Ik hoop dat dat jou ook lukt.

Maar de school zei wel later dat ze dit nooit meer zo zouden doen, zo vroeg al zeggen dat het zeker niet meer ging lukken. Vanaf dat moment voerde zoon namelijk niets meer uit en ik had zelf ook geen zin meer om achter hem aan te zitten.

Ik zou dus zeggen: zet in op toch overgaan, of desnoods zittenblijven. Dan blijft hij gemotiveerd. Anders hebben ze de rest van het jaar een ongemotiveerde slungel in de klas hangen en dat zullen ze toch niet willen.

Addmoeder
Mlavell

Het onze speelde zich af in Amsterdam. Vmbo-school met kader was van een ander bestuur. We hebben twee scholen bezocht. Ze hebben eerst contact opgenomen met de oude school voordat mijn dochter voorlopig kon inschrijven in jaar 3. Ik had het niet fijn gevonden daarmee te wachten tot juni. Diagnose Add heb ik voor me gehouden, dat speelde niet echt een rol. Het kan ook anders gaan, dat weet ik. Maar het is goed verlopen. Blijven zitten op de oude school was voor mij helemaal geen optie. Ze waren teveel gericht op opstromen naar havo en de inzet was te hoog.

Phryne Fisher
Hier

Bij mijn dochter op school gaan de kinderen die nu in de bespreekzone zitten (2 vmbo-) binnenkort met hun ouders op ‘excursie’ naar de basis/kader afdeling (ander gebouw).
Afstromen gebeurt bij 3 tekorten, waarbij je voor Ned en Eng minimaal 10 punten moet hebben. Doubleren alleen in bijzondere gevallen.

Elizabeth
Tekortpunten

"Als er tegenover een 3 een 6 komt te staan is het gemiddelde een 4,5. Dat telt als 1 tekortpunt."

Dees, op de school waar ik werk geldt een 6 als 0 tekortpunten en een 3 als 3 tekortpunten. Dat wordt niet gemiddeld. Met een 3 op je rapport gaan leerlingen op mijn school niet over.

Pluk
Hier

Op beide scholen tellen alle cijfers het hele jaar mee. Op school 1 tellen de toetsen steeds zwaarder, soms wel 20 keer aan het einde van het schooljaar. Daar is een 3 nog wel op te halen.

Op school 2 telt alles het hele jaar even zwaar. Daar is in februari meestal wel duidelijk of je blijft zitten. Een 3 is daar niet meer op te halen.

Pluk
3

Een 3 is idd drie tekortpunten.

Phryne Fisher
Wisselende resultaten

De calculerende afgrondwandelaar die een zes al een dikke voldoende vindt kan van een 4 nog wel een 6 maken. Mijn dochter had zich vorig jaar vergist in de normen. Bleek dat er als eindcijfer een onafgeronde 6 gemiddeld nodig was, in plaats van de 5,9 die ze stond (alles voldoende en een 5). Daar laat mevrouw zich niet door uit het veld slaan, want dan ramt ze er gewoon een paar dikke achten uit in de laatste twee maanden.

Troela
Jee

Pluk, dat meen je toch niet, dat een toets 20x meetelt ?!? Wat een bezopen iets zeg.

Op de school van mijn kind mag je met 3 tekorten over, met 4 tekorten ben je een bespreekgeval.
En een 5.5 is voldoende. Toetsen tellen tussen de 1 en 4x mee. Waarbij cijfers in de toetsweek 2-3x meetellen en bij één specifiek vak telt het 4x mee.
En helaas is mijn kind niet sterk in de toetsweek dus die haalt helaas vaak alles naar beneden die week...want als iets dan 3x meetelt, dan schiet het soms ineens hard naar beneden.

Phryne Fisher
Oh

Ik zei hierboven 3 tekorten, maar dat moet zijn ‘meer dan 3 tekorten’.

Dendy Pearson
Phryne Fisher

“ De calculerende afgrondwandelaar”
LOL

Ik vind deze zo fantastisch gevonden, ik hou ‘m hier erin:-)

Zeetakje
Elizabeth

"Als er tegenover een 3 een 6 komt te staan is het gemiddelde een 4,5. " Dat schreef ik in #4.

Die 3 en die 6 gaan niet over rapportcijfers, maar over toetscijfers. Dus als je voor een toets een 3 hebt gehaald en je haalt daartegenover een 6, krijg je een 4,5 op je rapport. En een 4,5 op je rapport is 1 tekortpunt.

Pagina's