Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Gaia*

Gaia*

02-02-2011 om 11:03

Ochtend per week thuis les - hoe toestemming?

Mijn dochter is zeer angstig en praat op school niet. Zij krijgt daar eens per week op school hulp voor. haar schoolprestaties zijn zeer slecht. Op school verstart ze nogal eens. Als ze iets niet kan, of denkt iets niet te kunnen verstart ze, doet ze niets meer. Veel voor de juf, die echt haar zoveel doet als mogelijk.

Een dag in de week heeft ze een andere juf en omdat die een keer ziek is geworden heb ik dochter, met haar weektaken mee naar huis genomen. Het was duidelijk dat ze thuis veel meer doet. Ze kan aangeven als ze vastloopt en ook waarin. Ik kan er 1-op-1 bij zitten om haar weer op het werk te laten focussen (want ze is ook heel snel afgeleid). Het was voor het eerst dat ze haar weektaak goed af heeft gekregen. Zelfs dat ze nu ook eens aan de leuke dingen (zoals tekenen)kon meedoen. Dat geeft dus meer plezier op school. Niet onbelangrijk.

Nu wil ik gaan voorstellen om haar altijd die ene ochtend thuis te houden voor de moeilijkere taken. In die middag komt haar coach dan op school en dan kan ze wel gaan.

Ik heb het al even geopperd maar er wordt wel gelijk geroepen: 'onderwijsinspectie, leerplicht etc". Maar er wordt zeker niet afwijzend op gereageerd. Volgende week heb ik een voortgangsgesprek waarin ik dit wil voorleggen. Ik wil goed voorbereid zijn.

Is het nodig om hier toestemming voor te vragen?
Waar doe ik dat?
Hoe doe ik dat?
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden om dit op te pakken?
Informatie, advies of ervaring hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

02-02-2011 om 11:22

Twee opties

De ene is om vrijstelling te vragen op grond van de leerplichtwet op grond van artikel 11d (ziekte) of op grond van artikel 11 g (gewichtige omstandigheden).

Verlof op grond van artikel 11 g kan het hoofd van de school voor maximaal 10 dagen verlenen. Daar zou je dus 10 weken mee vooruit kunnen (als proef bijvoorbeeld). Voor meer dan 10 dagen moet toestemming gevraagd worden aan de leerplichtambtenaar.

Een andere optie, en die is wellicht passender is deze situatie is gebruik maken van artikel 41 van de wet op het primair onderwijs. De school moet dan een handelingsplan maken waarin beschreven staat welke onderdelen op school voor je dochter vervallen en wat daarvoor in de plaats komt (dus het thuisonderwijs).

Artikel 41. Verplichte deelname leerlingen aan het onderwijs

1.De leerlingen nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten, met dien verstande dat die onderwijsactiviteiten voor de leerlingen onderling kunnen verschillen.
2.Het bevoegd gezag kan op verzoek van de ouders een leerling vrijstellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.

Inge M

Inge M

02-02-2011 om 11:25

Noem het anders

Het gaat niet om toestemming kind thuis te houden, het gaat om een alternatief weekprogramma voor je kind.
Nu heb jij gemerkt dat het die ochtend thuis zo goed ging, weekprogramma voor het eerst goed, kind mag tekenen, kind veel blijer.
Wat jij wil, is deze positieve lijn doorgezet wordt.
En nu is jouw voorstel dat school het programma van je kind iets anders in gaat delen.
Eén dag in de week krijgt kind in de ochtend begeleiding thuis (doel weekprogramma af) en in de middag begeleiding op school.
Voordelen voor kind en juf zijn duidelijk.
Maar natuurlijk is het aan school om aan te geven wat je dan het beste kunt gaan doen die ochtend, etc.
Leerplicht heeft hier volgens mij niets mee te maken. Kind volgt gewoon het programma van school.
Er zijn toch ook kinderen die buiten het schoolgebouw, onder schooltijd, naar een plusklas gaan.

Fraz

Fraz

02-02-2011 om 12:12

Andere optie

Bij ons op school is een jongen waarvan de moeder een of twee keer per week een paar uurtjes op school komt om haar zoon extra te ondersteunen. Is dat misschien een optie. Dat jij een ochtendje naar school gaat en dan in een aparte ruimte met je kind gaat zitten om haar extra te ondersteunen bij de moeilijkere taken ? Dan kun je ook als je vragen hebt over wat de bedoeling precies is even bij de juf langs gaan om uitleg te vragen plus dat de school en onderwijsinspectie niet gaat denken dat je je kind thuis houdt om leuke dingen te gaan doen.

Misschien is het zelfs voor je dochter zo duidelijker. School is voor de weektaken ook al is mijn moeder er bij en thuis hoeft dat niet. Mocht het op een gegeven moment niet meer noodzakelijk zijn dat je extra helpt op school dan is het ook makkelijker om dat af te bouwen.

In je voordeel gebruiken

Het probleem bij dit soort kwesties is dat de school het vaak niet durft om op eigen titel toestemming te geven. De school is daartoe wel bevoegd (zie bericht van cqcq art 41 wpo), maar wil daarin niet afgaan op het oordeel van de ouders alleen en ook niet op het oordeel van deskundigen die door de ouders zelf zijn ingehuurd.
Maar er is een opening die op dit forum al wat negatief in beeld is gekomen. Die opening kun je in je voordeel gebruiken.
Veel schoolartsen (GGD's) werpen zich tegenwoordig op als bedrijfsarts voor lln. Dat doen ze in een constructie die vooral tot doel heeft spijbelen te voorkomen. Maar wel met de pretentie dat die schoolarts iets kan zeggen over het schoolprogramma dat de lln minimaal kan volgen.
Wat ik zou doen als ik jou was is het volgende:
Neem contact op met de school en de coach en doe verslag van je ontdekking. Meld dat je hierover in overleg wilt gaan met de schoolarts om samen met die schoolarts tot een plan te komen. Wellicht, als de schoolarts het nut daarvan ook inziet, een aangepast rooster zoals dat beschreven wordt in art. 41 wpo.
Als de schoolarts het goed vindt, dan vindt de leerplichtambtenaar het ook goed en dan ook durft de school daar wel toestemming voor te geven.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

02-02-2011 om 13:42

Bij artikel 41 geen leerplichtambtenaar

Als je gebruik maakt van artikel 41 van de WPO dan is niet de leerplichtambtenaar bevoegd, maar gewoon het bevoegd gezag van de school zelf (de directie).

Klopt

Je hebt gelijk cqcq. Maar zoals ik al schreef zijn scholen meestal te bang om zelf dat besluit te nemen.
Bang voor de leerplichtambtenaar. Vergeet niet dat scholen net zo geintimideerd worden als leerplichtigen. Die scholen doen alles om de lpa te pleasen, ook als die lpa niet bevoegd is en zelfs als die lpa om onrechtmatig handelen van de school vraagt.
Groet,
Miriam Lavell

Gaia*

Gaia*

02-02-2011 om 18:41

Bedankt!

Hier heb ik iets aan. Ik merk inderdaad dat de school hier heel voorzichtig mee is. Degenen die dicht bij mijn dochter staan zien wel dat het dochter kan helpen. Dus dat is fijn.

Dat van de schoolarts kan ik dan mooi opperen als het inderdaad een probleem voor de school zal zijn. Ik snap trouwens de voorzichtigheid.

Fraz: op school werken is het eigenlijk net niet. Ze is daar ook nog heel gespannen. Ik heb dat een paar jaar geleden ook al eens gedaan (ze had toen een gebroken arm, dus tijdens gym gingen we rekenen). Ze is steeds op haar hoede of er iemand kan komen, of iemand haar hoort. Thuis brult ze even lekker uit als het niet lukt ha.

Gaia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.