Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Diederik

Diederik

18-02-2019 om 20:22

Oefenen schoolfoto

Sinds enkele weken wordt er bij mijn dochter, groep 7, geoefend voor de schoolfoto in mei. Toen onze kinderen ermee thuis kwamen ben ik met andere ouders gaan vragen wat dit is. Vanuit de school wordt dit geoefend omdat ouders hebben geklaagd dat de kinderen tegenwoordig niet meer mooi op de foto staan.

Is dit iets dat tegenwoordig op meer scholen speelt? Ik vind het maar apart.


Emmawee

Emmawee

18-02-2019 om 21:18

Hahahaha

Sorry. Dit lijkt me voer voor de Luizenmoeder. Nog nooit van gehoord.

(Ik ga ervan uit dat je de waarheid spreekt hoor, maar ik vind het nogal ehm bizar.)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-02-2019 om 21:26

Ik zou denken dat

er op school een boel andere dingen zijn waarvoor oefenen prioriteit heeft 😂😂😂😂.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een school is die hiervoor oefent. Hoewel....jaren geleden, toen oudste in groep 8 zat, begonnen ze het schooljaar met het maken van een spandoek. Om Sinterklaas welkom te heten. Dat tartte ook al alle redelijkheid in mijn ogen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-02-2019 om 22:03

Haha

Ik vind hem leuk. Weer eens iets anders dan de cola drinkende kleuter.
Het is krokusvakantie hè?!

Juffertje

Juffertje

18-02-2019 om 22:21

Herinnering

Echt? Vind je dat apart? Dat is toch heel normaal! Bij ons op school in ieder geval wel. We beginnen er direct aan het begin van het schooljaar met oefenen. Alleen dan lukt helemaal perfect als het grote moment gekomen is en de schoolfotograaf eindelijk DE foto. We willen tenslotte herinneringen creëren op school.Daar gaat het nou eenmaal om. Want waarom zou je anders naar school gaan?

Lente

Lente

18-02-2019 om 23:04

😂😂😂

😉

Watervrouw

Watervrouw

18-02-2019 om 23:33

Tuurlijk

Zo'n foto moet Social Media-proof zijn en ook artistiek en apart anders kan je zo'n foto niet met goed fatsoen laten zien.
Maar serieus, wij krijgen altijd een dresscode en die luidt altijd en eeuwig "kleurrijk" . Ik krijg dan altijd zwaar de neiging om de kinderen in het zwart te kleden.

Yanea

Yanea

19-02-2019 om 06:44

Ja hoor

Ik heb het inderdaad vaker gehoord. Schijnt voor de kinderen ook fijner te zijn, niet elk kind heeft ervaring met poseren.

Juf Jannie

Juf Jannie

19-02-2019 om 07:24

hier ook hoor

We hebben de grootste ruzie met die ouders als de schoolfoto niet goed is. Dus we oefenen de ene week met de groepsfoto en de andere week met de foto's apart. Broertjes en zusjes komen eens per maand ook oefenen. Het is tegenwoordig zo belangrijk geworden om je kind al goed te profileren.

Maar toch gaat het nog vaak mis, staat er weer eentje met de ogen dicht op de groepsfoto. Ja dan moet het weer over natuurlijk. Gelukkig maar dat hij meteen de foto kan zien, dan kijken we samen per gezicht of iedereen er goed op staat. Fotograaf is soms wel een uur bezig met 1 klas.

Yanea

Yanea

19-02-2019 om 07:40

Los van de ouders

Sommige kinderen vinden zoiets als de schoolfotograaf heel spannend. Dan is het toch juist goed als ze worden voorbereid?

Maria

Maria

19-02-2019 om 08:03

yeah

...heel hartelijk bedankt voor een prachtig idee voor een 1 april grap.
Deze ga ik uitvoeren op school, absoluut!

Dees

Dees

19-02-2019 om 08:23

Begin schooljaar

Daarom doen wij de schoolfoto's altijd in de tweede week van het schooljaar. Dan zit het poseren van de vakantiefoto's nog in het geheugen!

Yanea

Yanea

19-02-2019 om 08:27

Dees

Hahaha, dan zouden mijn pubers standaard in een Depp-positie op de schoolfoto staan. Of met hun rug naar de camera ☺

Dees

Dees

19-02-2019 om 08:28

Yanea

De reden klopt niet maar we doen het wel altijd begin schooljaar. Dan hebben de kinderen nog wat kleur op de wangen van het mooie weer.

Yanea

Yanea

19-02-2019 om 08:34

Dees

Ja, dat snap ik. Ik moest alleen ineens denken aan al onze vakantiefoto's waarop onze pubers onherkenbaar in beeld zijn. Ze trekken zelfs de capuchon van de hoodie over hun ogen als wij foto's maken 😨. Zo leuk, een hele serie Schots landschap met in het midden puberruggen ...

Mijntje

Mijntje

19-02-2019 om 10:16

Goed plan

Ik ga ook oefenen met mijn zoon, zodat hij er een keer leuk op staat. Hij wil nooit lachen. Nou hoeft dat niet voor mij, maar hij mag best iets blijer kijken. Dat is leuker voor later

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2019 om 10:22

Doorgeslagen

Ik krijg nu het gevoel dat ik met een generatiekloofje zit . Dit valt wat mij betreft onder de noemer dat 'men' vindt dat alles maakbaar is. Dus ook de perfecte schoolfoto. Juist imperfecte foto's zijn het leukst. Jammer als je er niet helemaal op je best op staat, het geeft wel enigszins weer hoe je op dat moment wás. Confronterend misschien ook, maar ook dat hoort bij het leven. Dat het nog eens uit míjn mond komt: ik vind dit pure verspilling van tijd die school aan meer noodzakelijke onderwerpen kan besteden.

Mijntje

Dat doet me denken aan de schoolfoto's van mijn oudste in groep 1. Op de individuele foto staat hij best vrolijk, maar kennelijk had hij ineens vreselijk de pest in op het moment dat de klassefoto werd gemaakt, dus nu zit in het midden van die foto een kleutertje Heel Erg Boos te wezen. Een erg grappige foto, volgens mij de enige die ik heb waar hij zo mokkend op staat.

groeten,

Temet

Mijntje

Mijntje

19-02-2019 om 10:40

Temet

Ja, het is wel grappig, die chagrijnige en boze hoofden die mijn zoon trekt. Maar wat lesjes van bv een fotograaf die met fotomodellen werkt kan hij wel gebruiken, ik zie dat wel zitten!
Zelf kan ik ook in de kramp schieten als er een foto wordt gemaakt. Vooral mijn pasfoto's zijn erg genant. En dan moet ik dat weer vijf jaar laten zien.
Het is nog wel wat vroeg voor de 1 april grappen trouwens, maar het lijkt nu ook al een beetje lente, dat zal het zijn

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-02-2019 om 11:20

bijzonder

Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij héél bijzonder, En dat in onze digitale tijd waarin er meer gefotografeerd wordt dan ooit!

Mensen kom op. Hoe zat het ook alweer met die werkdruk?

lisbeth

lisbeth

19-02-2019 om 11:58

Haha

Zo heb ik een foto van toen nog kleuterdochter met aan de ene kant haar haren los dn aan de andere kant nog een half vlechtje.
Precies zoals ze is eigenlijk. Lekker in de war en met andere dingen bezig

Dymo

Dymo

19-02-2019 om 17:55

haha

Ik heb een foto van kleuterdochter met een slordig staartje en een enorme chocolademelk-vlek op haar speciaal voor de foto aangetrokken, kleurige t-shirt. Ik wist eigenlijk van tevoren ook wel dat het niet lang schoon zou blijven.

Wat Wilgenkatje zegt!

Dat mijn vader ergens in de jaren '30 op de schoolfoto ging, dat was nog eens wat bijzonders, waarschijnlijk de enige foto die er dat jaar van hem gemaakt werd. En de decennia daar na kan ik me de charme en lichte noodzaak van een schoolfoto ook nog wel voorstellen. Maar in deze tijd? Er zijn meer foto's van je kind dan je ooit zal afdrukken of zelfs maar zal bewaren. Als je een leuk portretje van je kind wil kan je zo 500 keer klikken, zit vast wel wat moois tussen. Maar dat zo'n school het zichzelf dan aandoet om zo'n heel schoolfotograafcircus op te tuigen ten laste van de werkdruk en er dan nog een tandje bij te doen door er eerst voor te gaan oefenen? Afschaffen die schoolfotograaf, mis je niks aan, richt je op je kerntaak.

skik

Bente

Bente

19-02-2019 om 18:19

Leuk

Ik vind de schoolfoto's wel leuk en mijn oudste is blij met de klassefoto's. Maar op de scholen van mijn kinderen oefenen ze dan ook niet, dus de tijd die het kost is beperkt. Bij oudste hebben ze trouwens een foto nodig voor de schoolpas en ik vermoed dat het meer tijd zou kosten als mensen zelf de foto aan zouden moeten leveren (en dat vergeten of geen geschikte foto aanleveren).

Floria

Floria

19-02-2019 om 18:25

Dymo

Mijn zoon blijft zijn handen aan zijn buik afvegen, wat ik ook zeg, dus die had dat vlak voor de schoolfoto ook gedaan. Rode vlekken op een licht shirt. Niet erg, vond hij, de foto is toch alleen van het hoofd en schouders.

Hij had uiteindelijk gelijk: de vlekken kwamen niet in beeld

Triva

Triva

19-02-2019 om 18:44

Skik

Juist schoolfoto's vind ik wel bijzonder, ik heb van beide zonen alle schoolfoto's boven de trap opgehangen in lijstjes waar er drie inkunnen. Ook heb ik een paar foto's van hoe ze met een paar maanden, 1 jaar en 2 jaar waren en psz. Jij hoeft ze toch niet te kopen? Mijn zus kan dat niet, die wil niet dat afgedrukte foto's van haar kinderen vernietigd worden dus die kocht ze allemaal (ook dus alle kleine foto's etc).

Yanea

Yanea

19-02-2019 om 18:47

Skik

Wij hebben voor de meiden elk een fotoalbum, met steeds de klasse-foto en de schoolfoto op twee bladen naast elkaar. Zo zien ze zichzelf steeds groter en ouder worden, en hun klasgenoten ook. Vanaf de creche al. Dus ik ben wel blij met de schoolfoto's.

Triva

Triva

19-02-2019 om 18:50

oja

De 'schoonmoeder' van mijn oudste was laatste op bezoek: die vond het hartstikke leuk om zo al die foto's te zien van baby tot nu (ze haalde alleen constant de broers door elkaar)

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2019 om 19:23

Niet afschaffen

Sommige dingen hebben gewoon hun charme. Daar hoort wat mij betreft de schoolfoto bij. Dat is toch meer een portretfoto dan een kiekje van thuis.

Ik zeg eerlijk dat ik wel wat gebaald zou hebben van smeerpoets-kleren op de foto, maar jaren later is dat opeens toch erg grappig.

Tango

Tango

19-02-2019 om 21:28

Grap

En de schoolfotograaf komt op 1 april zeker?

Leuk, leuk, leuk

Ik vind ze ook leuk hoor, die schoolfoto's. De basisschool van mijn kinderen plande ze altijd vlak voor oma's verjaardag, cadeautje gegarandeerd dus en daar inderdaad een trapgat vol van die foto's waarop je alle kleinkinderen groter ziet worden.

Maar de tijd die het kost voor zo'n school waarvan het personeel klaagt over werkdruk, dat weegt er toch niet tegenop? Je kan die foto's tenslotte ook gewoon zelf maken of je neemt je kinderen eens per jaar mee naar de fotograaf voor een staatsieportretje.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.