Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Officiële klacht indienen schoolbestuur basisschool

Na ruim twee jaar pesten, veel beloftes en gesprekken maar concreet niets opgelost gaan wij een klacht indienen betreffende het falen van schoolleiding om een veilige school te zijn voor ons kind en het niet nakomen van afspraken.

Wij hebben volgende week een gesprek met interim directie maar hoe het gesprek ook zal gaan, de klacht wordt hoe dan ook ingediend door ons.

Mijn plan: kopie van het volledige dossier opvragen, onderwijsinspectie inlichten, klacht formuleren en indienen bij het LKC en toch ook het bestuur van de stichting of de sectordirecteur, vertrouwenspersoon van school bellen voor advies (schijnbaar heeft de stichting geen eigen klachtenregeling).

Vergeet ik iets? Nog tips? zaken waar wij aan moeten denken?

NB: Helaas kunnen wij nu niet meer van school wisselen, groep 8 sbo, ass en nu druk met het zorgen voor tlv en pre-advies voor het vso zodat hij straks hopelijk wel op de juiste plek zit. Dat gaat enorme vertraging oplopen als we nu nog overstappen. Dat is dus geen optie maar ik wil ook niet meer lijdzaam toekijken en op zijn minst iets ondernemen.


Waar denk je aan?

Wat denk je dat het effect zal zijn van je klacht? Het zou mogelijk kunnen helpen, hoe meer ouders klagen, des te beter. Echter verwacht er niet teveel van. Hooguit inderdaad het idee dat je in elk geval 'iets' doet.
Pesten is een hardnekkige plaag. Kinderen met een ASS worden daar altijd door getroffen.
Op de basisschool van mijn dochter besprak ik het 'autisme' van mijn dochter met de directeur die het blijkbaar als een 'kenmerk' van een kind met autisme zag want hij meende: 'ze wordt toch niet heel erg gepest'.
Schoolwissel heeft daar bij mijn dochter geen verschil in gemaakt hoeveel ze gepest werd.
Het pesten hield pas op op het VSO, daar was men er echt goed in om pesten en gepesten en hun ouders op het goede spoor te zetten en te houden.
Natuurlijk ben je teleurgesteld in school. Je blijft nog heel lang het idee houden dat het mogelijk is om het pesten te stoppen, school werkt mee en komt met goede plannen, alleen het werkt niet. Dat is niet alleen teleurstellend voor jou maar ook voor school.
En school gaat uiteraard niet zeggen dat het voor hen een onmogelijke opgave blijkt te zijn. Ze blijven je hoop geven. En daardoor raak je teleurgesteld.

Misschien is het goed als je vooral ook bevestigd dat het een hardnekkig probleem is. Maar wel een probleem dat veel meer aandacht en expertise vraagt. En dat jij het daarom hoog op de agenda wil houden. En dat je open staat voor echte oplossingen van school want je zoon heeft nog een jaar te gaan.

Het is goed dat de inspectie op de hoogte is, voor zover ze dat niet allang zijn.

Ik zou me wel bezorgd maken wat dat betekent voor de overplaatsing van je zoon naar het VSO. Daar heb je de medewerking van de school soms hard bij nodig. Hoewel het toch wel veel van je inzet zal vragen. Het zou niet handig zijn als je de communicatielijnen met school teveel hebt verbroken door een klacht in te dienen.
Het zou goed zijn als je het als een gezamenlijk probleem kunt blijven zien en naar hen ook presenteren.

En blijf er bovenop zitten met je zoon en met school.

Mijn dochter heeft uiteindelijk EMDR gehad vanwege het pesten. Zoon ziet het zichzelf vooralsnog zelf verwerken maar ik heb het hem ook nog wel eens voorgesteld.

Overigens hoop ik dat je het dossier wel snel weet te bemachtigen. En ben ik ook benieuwd wat er in zal staan. Dat kunnen nog behoorlijke drempels zijn. En ik was ook best ontsteld dat er in het dossier van mijn zoon bijna niets zat, ondanks de eindeloze gesprekken, het advies van de RIAGG aan school, al in de 3e of 4e klas, om het pesten te stoppen. Bezoeken aan de schoolarts, gesprekken met de directie, met de overblijfmoeder, interventies van de school. Wel zat er een waarschuwing in aan zoon dat hij op het punt stond een gele kaart te krijgen. Vanwegen een incident waarin hij juist gepest werd. Ontstellend.

Ik wens je heel veel sterkte, kalmte en een goed en rustig 8e jaar voor je zoon en een goede overgang naar het VSO. Echt wel spannend.
Het is hier allemaal goed gekomen maar het heeft echt wel wat inspanning en zweten van mijn kant gekost.

Externen

https://www.dekinderombudsman.nl/themas/pesten

De mogelijkheden bij pesten. Klagen bij de Kinderombudsman is ook nog een mogelijkheid, nadat je de route voor klachten van de school zelf al hebt gevolgd.

Zelf heb ik het meeste gehad aan advies van Onderwijsconsumenten (in Amsterdam) en onderwijsconsulenten, als het om al dan niet klachten indienen gaat en de route daar naartoe.

Bij ons bleek de directeur van de basisschool tevens de voorzitter van de klachtencommissie. Aangezien ik de school hard nodig had om mijn dochter overgeplaatst te krijgen naar een kleinere school van hetzelfde bestuur heb ik daar, bij het bestuur dus, geen klacht ingediend om dat proces niet in de weg te zitten.

Onderwijsconsumenten heeft mijn verhaal indertijd wel bij de inspectie neergelegd.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

26-09-2019 om 12:48 Topicstarter

dat is nou net het probleem...

'school werkt mee en komt met goede plannen, alleen het werkt niet.'

Daar zit het 'm in, school belooft de pesters aan te pakken maar doet het niet. Er wordt mij belooft dat een 3e keer pesten betekent ouders op school. Puntje bij paaltje wordt dat veranderd in 4e keer of 3e keer bij de achterwacht. Onderling weet men van elkaar ook niet wat men heeft afgesproken kennelijk. Het pestprotocol voldoet niet, staat niets concreets in en is al twee jaar lang in herziening na vragen van mij.

Er zijn geen gevolgen voor de pesters, behalve een preek van een juf. Kinderen weten dat er geen consequenties aan zitten en dus blijft het doorgaan.

Talloze gesprekken ten spijt wil men gewoon nog meer gesprekken terwijl school gewoon moet doen wat het belooft of zo stoer zijn en zeggen dat ze niet van plan zijn er iets aan te doen.

Sorry, het zit inmiddels heel hoog, ik zie wat het doet met mijn kind, die goudeerlijk is en niet snapt waarom school niet naar hem luistert en er echt iets aan doet.

dossier

Mijn dochter is op de basisschool ook vreselijk gepest. Ik heb haar toen wel naar een andere school gedaan, waar het heel veel beter ging. Op de oude basisschool wilde men mij geen inzage geven in het dossier van dochter en ze wilden mij geen kopie verschaffen. Ik stuur je even een link naar een site waar je rechten staan op dat gebied.
https://www.oudersonderwijs.nl/op-school/privacy-en-leerlinggegevens/leerlinggegevens/inzage-leerlingdossier-en-andere-rechten/
Ik heb de IB-er gemaild dat ik bovenop de rel die ik al aan het schoppen was nog een tweede rel zou beginnen over het feit dat de school zich niet aan de wet hield en dat ik daar bovendien een officiële klacht over zou indienen. De volgende dag had ik het dossier, inclusief de roddelbriefjes tussen juffen en moeders.
Ik weet wat het met je doet: ook al wordt mijn kind al een jaar of 10 niet meer gepest, als ik zo'n pestkop tegenkom jeuken mijn handen nog altijd. Stomtoevallig had ik laatst de macht om er eentje te laten ontslaan vanuit mijn positie als bestuurslid. Ik heb het niet gedaan, maar het feit dat ik het serieus heb overwogen wil wel zeggen dat ik er zelf nog niet klaar mee ben.
Ik heb trouwens destijds wel doelbewust de betreffende docent en de directeur van de school erg beschadigd. De docent is overgeplaatst naar een andere school, de directeur heeft een jaar thuis gezeten. Niet netjes van me, maar ik was al anderhalf jaar aan het praten, praten en nog eens praten.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

26-09-2019 om 15:12 Topicstarter

Hehe

@Stoepkrijt: ik snap je heel goed hoor, het beschadigt niet alleen je kind maar ook je eigen vertrouwen in mensen die het goed met kinderen zouden moeten voorhebben maar schijnbaar vooral bezig zijn met hun eigen straatje schoon te vegen.

Je laatste stukje: dat heeft vast wel iets genoegdoening gegeven! Ik snap dat wel en ik ben er inmiddels ook toe in staat. Dus als je daar nog tips voor hebt: graag!

schade beschrijven, eisen formuleren

Heel goed om eerst het dossier op te vragen voor je een klacht indient.

Ook heel goed om de term 'veiligheid' te gebruiken en niet 'pesten'. Elke keer als de school het heeft over het stoppen van pesten, herformuleren als "veiligheid waarborgen". De school moet de veiligheid van jouw kind waarborgen.

Houd het bij je eigen kind. Beschrijf de schade die jouw kind ondervonden heeft. Algemeen beleid is iets voor de medezeggenschap, niet voor de klachtencommissie.

Wat wil je dat de school gaat doen dit laatste jaar? Maak dat zo concreet mogelijk. Pesters verplaatsen naar parallelklas; roosters van beide klassen aanpassen zodat jouw kind thuis kan zijn voordat de pesters naar huis gaan; gescheiden pauzes; etc... Eis dat ze "fysieke afstand" tussen de kinderen garanderen en dat ze de kinderen waterdichte regels opleggen over wie waar op welk tijdstip mag zijn. Je kind mag door die regels geen uitzonderingspositie krijgen en niet buiten de klas geplaatst worden, maar als het aankomt op eerder/later naar school gaan of eerder/later naar huis gaan is het wel redelijk dat de helft van de aanpassingen door jullie gezin gedaan worden. Als er iets gebeurt, geen gezeik dat ze niet weten welk kind precies wat gedaan of gezegd zou hebben, maar heel simpel: iemand was op de verkeerde plek op de verkeerde plaats, en die krijgt consequenties (en dat kan dus ook jouw kind zijn). Consequenties kunnen zijn: binnenblijven in de pauze, ouders dwingen om het kind te halen / brengen naar school, etc. Dus consequenties zijn dat de fysieke scheiding wordt afgedwongen door ouders/leerkrachten of het kind daar nu aan mee werkt of niet.

Blijkbaar

kun je dit voor jezelf rechtvaardigen, ik zou dat niet zo gemakkelijk kunnen denk ik:'Ik heb trouwens destijds wel doelbewust de betreffende docent en de directeur van de school erg beschadigd. De docent is overgeplaatst naar een andere school, de directeur heeft een jaar thuis gezeten. Niet netjes van me, maar ik was al anderhalf jaar aan het praten, praten en nog eens praten.' De ' maar' staat me een beetje tegen.

Al mijn drie kinderen hebben ervaringen met pesten gehad, de oudste trok zich daar niks van aan, ging zijn eigen gang, dwars tegen alles en iedereen in als het moest. De middelste heeft er heel erg onder geleden, die heb ik in groep 8 nog van school laten wisselen en dat is ook goed geweest. Hij ging niet alleen van school weg, maar ook uit zijn woonplaats, hij ging bij vader wonen. Later keerde hij juist terug naar die oorspronkelijke woonplaats, vond daar een vriendengroep, en een vriendin (zus van een oude klasgenoot). Hij is toen ook zijn grootste pestkop weer tegengekomen en is er toen maar op af gestapt, en zowaar, de pestkop gaf aan, dat hij zich schaamde voor wat hij indertijd gedaan heeft. De jongste, daar ben ik op school inderdaad wat gaan praten, vooral omdat de IB-er een schatje zag in de pestkop en haar onder haar hoede had genomen, waardoor de pestkop onaantastbaar leek te zijn. Ik heb de schade voor mijn dochter beperkt kunnen houden en zij heeft nu pas via haar werk echt een leuke vrienden- en kennissenkring opgebouwd.

Maar ik hoop niet dat ik in al die verschillende tijden mensen zodanig bewerkt heb, dat ze moesten veranderen van werk of ziek thuis kwamen te zitten. Ook al ben ik niet altijd aardig geweest, ik geef dat onmiddellijk toe.

Tsjor

Tips

' ! Ik snap dat wel en ik ben er inmiddels ook toe in staat. Dus als je daar nog tips voor hebt: graag! '. Wil je je nu gaan bekwamen in het aanbrengen van ellende bij andere mensen?

Tsjor

Tamar

Tamar

26-09-2019 om 15:35

Tsjor

Je weet niet wat er gebeurd is bij Stoepkrijt.. In sommige gevalln is het beter dat iemandbeschadigd wordt, want dan zijn anderen tenminste gewaarschuwd. Het kan levens redden.

Maja

Maja

26-09-2019 om 15:36

Syboor

Ik zou willen dat ik jouw post 10 jaar geleden had gezien.
Wat geef je fijne, concrete voorbeelden over het creëren van een veilige omgeving.

Ook mijn kind is beschadigd op de basisschool, en ook daar werd van alles gezegd en geroepen, maar uitvoeren was er niet bij. Wat zou ik veel aan je adviezen gehad hebben.

Wij hebben het laten uit"sudderen", het laatste jaar ging het wel okee, gepest werd er niet meer, maar de schade was al aangericht natuurlijk

Mamsvaneen

Mamsvaneen

26-09-2019 om 15:46 Topicstarter

tsjor

Je hebt niets wezenlijks bijgedragen aan dit draadje. Ik ga niet in op jouw commentaar wat op mij neerkomt als stoken. Ik hoop dat anderen je hier verder ook negeren.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-09-2019 om 15:51

Juridisch

Er zijn ook nog juridische mogelijkheden:

https://www.stoppestennu.nl/juridische-stappen-tegen-pesten

Misschien wat heftig, maar soms is dat nodig.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

26-09-2019 om 15:51 Topicstarter

Syboor

Veel van je goede (!) adviezen (veiligheid benadrukken, concrete eisen stellen) zijn door ons door de jaren heen al gedaan, zonder resultaat helaas. Vandaar nu de stap tot het indienen van een klacht. Helaas heb ik -volop in mijn emoties- mondeling al wel te kennen gegeven dat er een klacht ingediend zal worden. Dus het schoonpoetsen van dossier kan beginnen...

Probleem is ook dat er een gigantisch verloop is onder het personeel (incl. directie) en dat onderling kennelijk geen overdracht of overleg plaatsvindt, ondanks dat wij dit eisen en dit wordt toegezegd. Ik heb af en toe het idee dat ik moet uitleggen hoe zij hun werk zouden moeten doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-09-2019 om 15:57

Stoepkrijt

"Ik heb trouwens destijds wel doelbewust de betreffende docent en de directeur van de school erg beschadigd. De docent is overgeplaatst naar een andere school, de directeur heeft een jaar thuis gezeten. Niet netjes van me, maar ik was al anderhalf jaar aan het praten, praten en nog eens praten."

Als je je kind toevertrouwt aan een school mag je verwachten dat ze die taak serieus nemen. Ik kan me goed voorstellen dat je als ouder flink van je afbijt als dat vertrouwen ernstig beschaamd wordt. Ik zou waarscjhijnlijk ook niet lang mijn vriendelijke zelf blijven.

liever even anoniem

liever even anoniem

26-09-2019 om 16:22

Ik snap Stoepkrijt

Pesten kan zo schadelijk zijn, daar kunnen mensen geen voorstelling van maken als ze het niet van heel dichtbij hebben meegemaakt. Mijn kinderen zijn ook stevig gepest en de ouders deden vrolijk mee, en aan de leerkrachten hadden we ook niets, want "ze lokten het zelf uit". Als in: mijn kinderen zijn autistisch en doen wel eens anders dan anderen, dus staat er op hun voorhoofd geschreven "pest me gerust want ik ben anders". Ja, zelfs op speciaal onderwijs gebeurde dit.

Ze zijn inmiddels allang volwassen, mijn kinderen. Eén kind is nog aardig terecht gekomen al heeft het veel therapie en zorg nodig gehad en steekt de onzekerheid en sociale angst nog wel eens de kop op, het andere kind is ernstig depressief geraakt en zo overtuigd dat hij niks waard is dat hij niet meer in staat is enigszins in de maatschappij te kunnen functioneren, mij vaak verwijt dat ik geen abortus heb gepleegd en regelmatig denkt aan zelfmoord.

Als ik na al die jaren de pesters, de ouders en de leerkrachten die het alleen maar erger maakten weer tegen zou komen weet ik niet of ik voor mijzelf in kan staan. En indien ik in een bepaalde machtspositie zou zitten waardoor ik deze mensen zou kunnen ontslaan of anderszins kunnen benadelen, zou ik dat serieus overwegen. Mijn ene kind is letterlijk kapot gepest en voor het leven getekend, dat weegt niet op tegen elders een ander baantje moeten zoeken of een half jaartje thuis zitten.

‘Zaken waar we aan moeten denken?’

*Dat de klacht niet die aandacht krijgt als je zou verwachten.
*Dat het bestuur en onderzoeksteam toch elkaar het hand boven de hoofd houden omdat je kind in het laatste jaar zit en over een halfjaar al bezig is met aanmelden bij een vo.
* Dat een school ook een valse klacht kan indienen over jou.
* Dat dit schooljaar voor je kind ook nog zwaarder wordt als gevolg van de melding omdat ieder hem met de nek gaat aankijken.

Allemaal zaken waar je rekening mee hebt te houden.

Toendertijd zei de lpa dat een klacht door een team snel wordt afgedaan als onrechtmatig wanneer kind reeds op een andere school geplaatst is. Dat gaf ons te kennen hoe verrot het systeem is.
We kozen voor het focussen naar een andere school, ookal lag die wel wat verder.
In de zomervakanties zijn er programma’s voor aankomende brugpiepers, dan wordt de overgang naar vo minder eng.

nuance

Ik ben pas echt los gegaan toen ik er via via achterkwam dat de directeur en de meester van de oude school alvast de directeur en docenten van de nieuwe school aan het vertellen waren over dat sukkelige slome schaapje en haar dragonder van een moeder. Dat de oude school en ik het niet eens werden was duidelijk, maar dat ze mijn kind niet eens een verse, onbevooroordeelde start gunden op de nieuwe school was voor mij de druppel. Bovendien maakte de directeur de in mijn ogen onvergeeflijke fout om in een antwoord op een mail van mij jan en alleman die er niks mee te maken had in de cc te zetten (met mijn mail nog onder zijn mail zodat iedereen die ook kon lezen). Wat hij kan, kan ik ook, dus ik heb hem terug gemaild met het hele bovenschoolse bestuur, de wethouder van onderwijs van onze gemeente en nog wat mensen in de cc. Onder het mom van: als je dan iedereen bij de ruzie wilt betrekken, betrek dan de juiste mensen erbij. Dat liep voor hem niet goed af. Voor mijn kind wel: de bovenschools directeur heeft gebeld met de nieuwe school en de zaak rechtgezet. Dochter is er warm ontvangen en ik heb in de anderhalf jaar dat ze daar heeft gezeten nooit ook maar één negatief woord gewisseld met juf of directeur. Niet dat daar alles rozengeur en maneschijn was, maar er kon op een normale en constructieve manier over worden gepraat.

Zwart op wit

Maar dan had je ook iets zwart op wit. Meestal sta je met lege handen het op te nemen tegen mensen die elkaar steunen.
Maar ook zonder klacht lijdt een directeur gezichtsverlies, want anderen weten drommels goed hoe onprofessioneel een probleem in opgepakt.
Hier had de school in paar jaar tijd meerdere lln bij Amk gemeld. Zoiets blijft niet ongezien. Het jaar erop was ze op een zijspoor.
Frappant dat ze enkele jaren later tijdelijk directeur werd, nu op een school waar weinigen wilden werken.

Lieve liever even anoniem

Wat een zorg om vooral je ene kind. Zo verdrietig. Heel veel sterkte en een knuffel.

skik

Levens redden

' In sommige gevalln is het beter dat iemand beschadigd wordt, want dan zijn anderen tenminste gewaarschuwd. Het kan levens redden.'
Het staat mij tegen dat ouders gaan uitwisselen hoe ze leerkrachten van school verwijderd krijgen of ziek thuis laten zitten.
Ooit gehoord van het lerarentekort? En dat scholen sluiten, kinderen minder les krijgen etc., omdat er geen mens meer te vinden is die de kinderen nog les wil geven?
En ja, mams van een, ik neem de vrijheid om hier nog te schrijven. Ik snap dat het je emotioneel erg hoog zit en dat het daarom moeilijk is, blijkbaar, om andere geluiden te horen, maar we leven nog niet in een politiestaat waar mensen de mond gesnoerd mogen worden.

Tsjor

Biebel

Biebel

27-09-2019 om 15:25

Gepest worden maakt pesters

Allereerst; ik heb mijn portie pestervaring en therapie wel gehad. Ik weet wat het is om niet meer te mogen sporten omdat je dan in elkaar getrimd wordt en hoe alleen en buitengesloten je je kunt voelen als iedereen over je roddelt omdat je te slim/anders/te stil bent. Hoe het is om geen restje te mogen bezoeken en je verjaardag alleen met ooms en tantes te moeten vieren.

Dus ik leef heel erg met de dochter mee. Maar schrik van de opmerkingen hier en sluit me aan bij Tsjor. Hoe vervelend en verkeerd de acties van scholen en directeuren ook uitpakken, het zijn nog steeds mensen. Die fouten maken weliswaar, maar die ook denken dat ze het goed doen. Of het misschien niet weten, en zoeken naar hoe het dan wel moet.
De tekst dat je dan willens en wetens iemand kapot maakt; daar schrik ik heel erg van. En dan oproepen om iemand te negeren omdat ze er wat van zegt; sorry - dat vind ik op pesten lijken.

Voor iedereen die het overkomt, vind ik de adviezen van Syboor een goede. En als je er echt niet meer uitkomt, zou dat volgens mij het onderwerp van gesprek moeten zijn, waarbij er maar een vraag meer is; hoe gaan we er met zijn allen voor zorgen dat kind veilig is op deze school. En als dat niet meer op deze lukt, waar dan wel.

Een ding nog, een klacht indienen kan erg verlammend werken. Mensen moeten reageren, zich verdedigen over de keuzes... terwijl je eigenlijk wil dat er actie genomen wordt. Maar misschien is dit hier wel de beste optie.
Sterkte!

Ook goed

Wat stoepkrijt beschreef heb ik ook een keer toegepast: bepaalde emailcorrespondentie wijd verspreiden onder alle mensen die er om wat voor reden dan ook op de hoogte van moeten zijn. Dat heeft bij mij ook geholpen om de gespreksrichting te veranderen.

Tsjor

tja

Ik ben het op zich met je eens hoor, Tsjor. Normaal ben ik een redelijk vredelievend mens. Maar als je er niet uitkomt en je zoekt een andere plek voor je kind en vervolgens gaat de oude school willens en wetens nog even natrappen, waardoor het kind geen kans heeft op een nieuwe start, dan slaan bij mij de stoppen door. Ik was al lang klaar met die mensen en wilde gewoon verder met het leven. Zij moesten zo nodig nog even doorgaan met etteren. Dan mep ik ook snoeihard terug en interesseert het me geen biet meer of er slachtoffers vallen. Dat is iets heel anders dan 'ouders die op een forum uitwisselen hoe ze leerkrachten van school verwijderd krijgen of ziek thuis laten zitten'. Ik wil niemand treiteren of ziek maken. Ik wilde gewoon dat ze mijn kind en mij met rust lieten op de nieuwe school. Ik had ook aangegeven dat ze de onderwijsgegevens van mijn kind naar de nieuwe school mochten sturen, maar de rest van het lasterlijke dossier niet. Wat zegt de directeur van de nieuwe school na een week? "Zal ik die troep uit het dossier maar vernietigen?" Ze hadden het dus keihard meegestuurd, naast hun geroddel op een gemeentelijke studiedag met alle scholen. Gelukkig was een vriendin van mij leerkracht op weer een andere school, die was er op die studiedag bij toen dochter en ik met naam en toenaam werden genoemd door de meester van de oude school tegenover de leerkrachten van de nieuwe school, en kon daarop ingrijpen. Ontzettend onprofessioneel en klachtwaardig gedrag van die flapdrol. Dezelfde flapdrol die niet kon voorkomen dat mijn dochter van de trap werd gegooid, haar spullen werden stuk gemaakt, ze werd buitengesloten en getreiterd, ze werd bewerkt met stenen en scherpe takken... lerarentekort of niet, die gek hoort wat mij betreft niet voor een klas te staan. Dat die paternalistische lul van een directeur ziek werd van een officiële berisping van de bovenschools directeur kan ik trouwens niet helpen. Die bovenschools directeur kom ik trouwens nog wel eens tegen en hij informeert nog altijd naar het wel en wee van dochter (die allang studeert). En dan constateert hij vergenoegd dat de overstap haar goed heeft gedaan en gaan wij ieder tevreden weer verder.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

27-09-2019 om 17:49 Topicstarter

Stoepkrijt

Je hebt volkomen gelijk.

Hier wordt ook willens en wetens gelogen, want er ìs niets gedaan in die bijna drie jaar dat dit speelt, dat weten we inmiddels. En dat wordt wel beweerd.

Personen voor wie dit werk kennelijk te moeilijk is en daarom de boel bij elkaar liegen, kinderen slachtofferen dienen eruit te worden gegooid. Als ik deze werkhouding laat zien, keer op keer, dan is het ook einde oefening voor mij als werknemer en terecht.

Ik zou niet weten waarom dat anders zou moeten zijn voor mensen die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid op school van kwetsbare kinderen. En die dit bij een volgend slachtoffer dus weer zullen nalaten als hier geen klachten over worden ingediend (na ruim 2,5 jaar praten en weer praten en weer uitleggen en weer mailen)

Stoepkrijt

Het maakt wel verschil. Zo'n emailwisseling verspreiden naar relevante personen heb ik indertijd gedaan omdat ik dacht: wacht even al die mensen worden ervoor betaald om iets hiermee te doen, maar ze weten het niet dit speelt. Als dat daarna gevolgen heeft voor een individuele persoon, dan is dat niet de opzet, ook niet mijn verantwoordelijkheid. Dat is dan de verantwoordelijkheid van de direkteur of in dit geval de bovenschoolse direkteur. Dat is iets anders dan hier moedwillig gaan bedenken hoe je iemand eruit kunt werken.

Tsjor

Tsjor

Maar wat neem je me nu eigenlijk kwalijk dan?

Te weinig

Of hier zo ongeveer tips vragen hoe je iemand eruit kunt werken. Dat stukje was ik vergeten.
Een klacht indienen, kenbaar maken wat er aan de hand is is iets anders dan doelbewust uit zijn op het beschadigen van mensen.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

29-09-2019 om 08:18

Stoepkrijt

Maar wat had je nou eigenlijk gedaan om die mensen te beschadigen? Ik had de indruk dat je daarmee juist op dat cc-en doelde. Op het juiste moment toegepast kan dat behoorlijk effectief zijn.

Voor wie doe je het?

Mamsvaneen "Mijn plan: kopie van het volledige dossier opvragen, onderwijsinspectie inlichten, klacht formuleren en indienen bij het LKC"

Dossier opvragen is altijd goed.
Een melding doen bij de Onderwijsinspectie gaat nergens over. Als de brief al niet onbestelbaar retour komt, dan gaat ie aldaar in het ronde archief. De Inspectie is er niet om de belangen van individuele ouders of leerlingen te dienen.

Er is bij de Inspectie wel een meldpunt voor (seksuele)intimidatie en misbruik.

Bij het LKC kun je pas terecht nadat je de gewone klachtenprocedure hebt bewandeld. Mijn vraag is: Waarom zou je die weg bewandelen? Wat wil je ermee bereiken?

Ter lering zie https://nos.nl/artikel/2303507-kritische-politiechef-klokkenluiders-worden-geintimideerd-en-geelimineerd.html
Bij de politie is elkaar de tent uit treiteren een tweede natuur. Dat is altijd zo geweest en het wil maar niet veranderen. (Het is niet alleen in Nederland zo. Hier in Frankrijk komt zelfmoord onder agenten significant veel vaker voor dan in welke beroepsgroep ook).

Kalm en bedaard, beredeneerd en gereflecteerd over een periode van 23 jaar aangeven dat het toch een beetje anders moet, heeft niet geholpen.
Woedend schelden, advocaten erop afsturen, erop los timmeren of ermee de koffer induiken, alles is geprobeerd maar niets heeft geholpen.

Ja, er is vast wel iets aan te doen, maar dat is theorie zolang je het corps niet zomaar en voltallig voor een week of twee op een cursus mindfulness naar de hei kunt sturen. Het werk, de dagelijkse dingen, gaan altijd voor.

Uiteindelijk is de gang der dagelijkse dingen hetgeen wat alles laat zoals het is, want het volgende uur is al begonnen. Op school: er moet gerekend worden.

De strategie van klachten en meldingen is er een met het doel om het systeem te veranderen (ze moeten nu een keer iets doen!). Dat kan helpen als er structureel administratieve fouten worden gemaakt. Dat kan persoons neutraal veranderd worden. Het lukt niet als het over pesten of discriminatie gaat, want dat is wel persoonsgebonden.

Ik zou als ik jou was de strategie wijzigen en helemaal uitgaan van je kind. Dat kind is geblesseerd, gaat niet graag naar school, is wellicht onzeker, etc.
In bedrijfsleven melden mensen die zo structureel gepest worden zich ziek. In het onderwijs is dat lastiger, want dan krijg je meteen de leerplichtambtenaar achter je aan.

Je kunt dat omzeilen door de deskundigheid van de jeugdarts in te schakelen zoals bedrijfsartsen worden ingeschakeld.
Kind kan eigenlijk niet naar school (wordt gepest). Kan de Jeugdarts jou en de school een advies geven over hoe dat kan worden aangepakt zodat kind er niet langer slechter van wordt?

Sta open voor suggesties en voel je tegelijkertijd gesterkt om, als dat nodig is, kind eens extra thuis te houden om op adem te komen. Met een briefje van de jeugdarts dit keer.

Pesten is als de zwarte pieten discussie. De gekwetsten krijgen als eerste naar hun hoofd dat het zo niet bedoeld is, dat ze het niet zo moeten opnemen, dat ze niet moeten zeuren, dat ze niet moeten denken dat voor hen alles anders wordt...... Zie daar de escalatie waar je kind in zit.

Elk bericht van jou naar school werkt als een Sylvanasimons in de media.

Maar zodra er berichten van de schoolarts naar de school komen, een bericht dat bovendien van oplossingen uitgaat, is de angel eruit.

Anoniem

Anoniem

29-09-2019 om 11:52

Beperken

Persoonlijk denk ik dat je je klacht het best op alle fronten kunt beperken. Zowel inhoudelijk als in de mensen aan wie je de klacht stuurt.

Ja, het is prettig om het onrecht dat jullie is aangedaan met zoveel mogelijk mensen te delen, maar als je hem aan zoveel mensen stuurt, is het ook veel gemakkelijker om af te schuiven.

Als er geen klachtenregeling is, dan zou ik de klacht zelf richten aan het bestuur en de inspectie een cc sturen. Het bestuur zijn de mensen die eindverantwoordelijk zijn en de inspectie behandelt inderdaad geen individuele zaken, maar is wel graag op de hoogte. Waarschijnlijk krijg je een standaardreactie terug waarin staat dat ze niets doen en dat ze het in het reguliere toezicht mee zullen nemen, maar ze nemen het wel op in het dossier van deze school. Bij gesprekken zullen ze dan bijvoorbeeld vragen hoe deze school met pesten om gaat en als ze veel van dit soort signalen krijgen, zullen ze er zeker wat mee moeten. Dat is naar mijn idee toch wel een van de belangrijkste uitkomsten van het hele LVO Maastricht gebeuren. Zeker melden dus.

Je klacht inhoudelijk zou ik zoveel mogelijk tot de kern beperken en niet aankleden met erg veel voorbeelden. Een punt van je klacht kan bovendien zijn dat er geen klachtenprocedure bekend is. Ook zou je kunnen kijken naar het pestprotocol van school. Dat zijn de regels die de school zelf heeft opgesteld, in hoeverre hebben ze dat bij jullie gehanteerd? In je klacht zou dan kunnen staan dat ze het eigen protocol niet gebruiken als het nodig is (uiteraard wel met toelichting op welke punten) of dat het protocol niet afdoende werkt. Op die maniërist het bestuur er namelijk iets mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.