Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jip

Jip

10-02-2012 om 07:31

Onderpresteren of iets anders ?? maar wat dan?

mijn zoon (dec 2004) is 7 jr en zit in groep 3, een kleuterverlenger dus (tegen onze wens in overigens) kwam vorig jaar rond de herfstvakantie thuis dat het saai was op school en dat hij lang moest wachten op andere kinderen omdat hij al klaar was met zijn werkjes. Ik heb hem toen gezegd dat hij aan de juf moest vragen of ze hem wat moeilijker werkjes wilde geven. (eerst zelf proberen, daarna zou ik nog wel gaan vragen)

Einde van diezelfde week komt hij trots thuis dat hij een nieuw boekje heeft als enige uit de klas en dat dit wel leuk is. Dus ik de maandag erop naar de juf en ik zei dat ik het wel knap van hem vond dat ie zelf naar de juf was gegaan voor moeilijker werk.

De juf wist van niks...maar ze zag zelf ook dat hij zich ging vervelen en wat gaan kinderen doen die zich vervelen ? juist andere kinderen vervelen, en dat is dus niet de bedoeling. Dus ik was blij dat ze dat zelf ook inzag..Niets aan de hand dus...

Tot de kerstvakantie ging goed. Maar vanaf de kerstvakantie tot vorige week was het een ramp om mijn zoon naar school te krijgen, elke ochtend en elke middag moest ik praten als brugman, hij vond er niks meer aan, wilde naar groep 2 want daar kon je spelen, ik vroeg of het werk te moeilijk of te makkelijk was, hij gaf aan dat hij het niet leuk vond dat hij als enige uit de klas ander werk had...aha, hij wilde dus geen uitzondering zijn, maar zei ik, weet je nog toen je hetzelfde moest doen, je alles saai vond ? Ja, maar liever saai dan een uitzondering.

Nu kreeg hij z'n rapport, met A+, A en 2 hoge B's. Maar voor begrijpend luisteren en voor woordenschat een E en D. Op het 10-min gesprek gaven zijn juffen aan dat ze dachten dat hij aan het onderpresteren was, want hij is er slim genoeg voor ze konden die D en E dus niet verklaren. Ook de pluswerkjes had hij snel klaar, hij maakt alleen door dat hij snel klaar wil zijn slordigheidsfoutjes.

Ook vertelde de juf dat hij op het schoolplein nu ineens groter kinderen ging stompen.. Huh...dat herken ik niet, niet dat hij een engeltje is en nooit iets doet, maar dit gedrag ken ik niet, de juffen dus ook niet, nadat hij er op aangesproken is doet hij het ook niet meer, maar waar dat ineens vandaan komt ??

Aangezien ik het ook even niet weet zet ik mijn verhaal hier neer, misschien dat hier iemand mee leest die iets herkent, of weet wat dit zou kunnen zijn ?? Ik kon het niet nalaten om te zeggen tegen de juffen dat als hij gewoon destijds door was gestroomd naar groep 3, hij nu in groep 4 had gezeten en geen uitzondering was geweest, er dus niks aan de hand was geweest. Ja, maar hij is nu sociaal emotioneel ook gegroeid was het antwoord.

Er is nu afgesproken om het even te laten bezinken en volgende week voor de carnavalsvakantie weer naar de juffen te gaan om te bespreken hoe we dit gaan doen, want hij zit duidelijk niet lekker in z'n vel dus ze willen het zeker wel oplossen, maar hoe ??

Alvast bedankt voor het meedenken
gr Jip

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Groep 4

"Maar voor begrijpend luisteren en voor woordenschat een E en D. Op het 10-min gesprek gaven zijn juffen aan dat ze dachten dat hij aan het onderpresteren was, want hij is er slim genoeg voor ze konden die D en E dus niet verklaren. "
Daar kun je een moeilijk woord voor gebruiken, waarvan we eigenlijk niet weten wat het is.
Je kunt ook onderzoeken wat het is. In het draadje van Ayla (dochter ook slim en een E voor woordenschat), komt boven dat kind onderweg slordig is geweest.
Een vraag overgeslagen, maar het antwoordenvakje niet. Zo simpel kan het zijn: onhandig of onverschillig over hoe je zo'n toets invult. Het lijkt me zinnig dat de juffen dat onderzoeken. Laat ze die test eens doornemen met zoon. Waarom antwoordt hij wat hij antwoordt?
Een ander fenomeen (deed mijn zoon): Kind doet de toets voor zichzelf, niet voor de uitslag. Kind weet dat hij op alle vragen antwoord heeft, maar besteedt geen aandacht aan het goed communiceren daarvan voor het verslag. Plussen en minnen worden verwisseld, slordigheid, verkeerde antwoord bij de verkeerde vraag ingevuld. Voor dat wat kind wil weten over die toets, kan ik het, maakt dat allemaal niet uit.
Er zijn nog een heleboel variaties mogelijk, tot en met baldadigheid (laat ze de pest krijgen).
Je kunt het ook aan je kind vragen. Wat heeft hij gedaan, denkt hij? Misschien heeft hij zelf een duidelijk antwoord. Misschien ook niet. Misschien is hij net zo van de uitslag geschrokken.
Dan wordt het zinnig om samen met hem te oefenen. Niet als overhoring, maar als gesprek. Laat hem aangeven welk antwoord hij zou geven, leg uit wat jij zou doen en waarom. Maak hem wijs in het belang dat juffen aan toetsen hechten.
Juffen zijn het makkelijkst te kneden als er hoog gescoord wordt. Dan ligt er 'bewijs'. Je zoon moet naar groep 4 en komend schooljaar naar groep 5, terug naar zijn eigen leeftijdniveau.
"Ja, maar hij is nu sociaal emotioneel ook gegroeid was het antwoord. "
Nou, dan zijn we het eens. Hij kan naar groep 4.
Groet,
Miriam Lavell

Fransien

Fransien

10-02-2012 om 12:36

Hmmm

Het klinkt alsof je kind niet goed in zijn vel zit. Agressief gedrag op het schoolplein terwijl het een normale jongen was, klinkt als een kind wat echt aan het wegzakken is in de klas. Dat het nu niet meer voorkomt, wil niet zeggen dat het onderliggende probleem weg is. Sociaal-emotioneel is hij misschien gegroeid tijdens het kleuterverlengen (of dat echt zo is, kun jij alleen beoordelen), maar die groei wordt nu behoorlijk bedreigd zou ik zo zeggen.
Nou hebben juffen de neiging om in te zetten op gedragsverandering door opvoeding, terwijl jij hier nu redelijk aannemelijk kunt maken dat er ook op school cognitief het nodige aan uitdaging moet komen. Misschien zijn ze daar gevoelig voor. Als ze dat niet eens in overweging willen nemen, moet je daar echt wegwezen.
Je kind heeft hoge A's en hoort cognitief gezien dus bij de top van zijn klas en krijgt daarom ook ander werk. Cognitief is er voor de juffen dus niets aan de hand, kind kan goed meekomen. Een D en een E laat zien dat er wel iets aan de hand is, in ieder geval bij het maken van de toets. Wat zegt je zoon er zelf over? Je kunt de juf ook vragen om de toets met zoon door te spreken en te kijken of het cijfer terecht is en of er iets aan de hand is. Als juf dat niet wil, bied je gewoon aan om dat zelf te doen. En bij hoge A's kun je ook vragen om doortoetsen, gewoon om te kijken waar hij nu echt staat.

Enkidoe

Enkidoe

10-02-2012 om 14:51

Klassiek, klassiek

Je wilt niet weten hoeveel slimme kinderen 'uitvallen' op de begrijpend lezen en woordenschat toets. Die toetsen sluiten helemaal niet aan voor deze kinderen. Als ik had gewacht tot mijn jongste een A scoorde op die onderdelen zat hij nu nog niet in groep 3. Terwijl hij nu al in groep 5 zit. Overigens geldt het niet voor alle slimme kinderen, er zijn er ook die wel consistent scoren. Maar de D en E zoals jij ze vertelt, die ruiken naar kind dat niet op de goede plek zit kwa aanbod.

Ik zeg hop naar groep 4. Je zet een heel coherent verhaal neer, complimenten ook voor je rustige en constructieve houding, met zo'n ouder gaat je zoon nog ver komen.

Hij moet door naar groep 4. Inderdaad analyseren wat er mis ging bij die toetsen en dan als de wies wiede weerga door.

Evanlyn

Evanlyn

10-02-2012 om 16:03

Bergijpend lezen

Een van mijn kinderen had laatst een begrijpend lezen toets. Ik vroeg hem hoe het gegaan was. Hij vond het makkie kakkie, want de antwoorden waren gewoon in de tekst te vinden! Hij had de toets dus wel goed gemaakt, maar het idee erachter totaal niet begrepen. Hij moest er wel om lachen dat ze zo dom waren geweest de antwoorden gewoon in de tekst te zetten.

En dat komt volgens mij vaker voor: kinderen snappen het idee achter zo'n toets helemaal niet. In zoon's geval werkte dat goed uit, maar ik kan me voorstellen dat dat ook wel eens niet zo is.

dc

dc

10-02-2012 om 23:30

Begrijpend lezen

Mijn zoon van bijna 6 heeft echt een grondige hekel aan vragen om te testen of hij het begrepen heeft. Hij vindt het echt heel erg saai. Gisteren nog boekje met hem gelezen, en ik vraag dan wat dingetjes over het boekje om te controleren of hij het snapte, en dan gaat hij van "jaaa", wiebel wiebel, "dat hebben we toch net gelezen"! Onmogelijk om hem te laten antwoorden.

Tot mijn man hem vraagt wat hij heeft gelezen. En dan komt het hele verhaal er perfect uit. Hij weet dat ik het verhaal ook ken, dus hij ziet echt niet in waarom hij me zou moeten uitleggen wat we net gelezen hebben.

Zou je zoiets thuis eens kunnen proberen? Dus jij leest samen verhaal, en partner vraagt er vragen over? En dan terugkoppelen aan juf en samen plan van aanpak verzinnen.

Wat betreft vervelend op het schoolplein, ik geloof dat het een beetje de tijd van het jaar is. Mijn zoon begint ook aardig aggressief te worden op en na school. Gelukkig heb ik van andere ouders gehoord dat hij niet de enige is. Ik praat erover, geef hem ideeen wat hij wel kan doen in plaats van dat stomme stoeien, en hopelijk slaat het aan.

Jip

Jip

11-02-2012 om 09:53

Een lange reactie....

Dank voor jullie reactie's ! Ik merk dat ik me weer flink boos maak. Sommige leerkrachten zijn echt kortzichtig en kijken niet verder dan hun neus lang is, en..ze denken het altijd beter te weten (niet allemaal hoor !!) Ik heb nog een dec kind nu in groep 6 die eerst A + en hoge B scores had, 9 en 10 voor boekbespr. heel sociaal etc...en die is nu aan het zakken...want hij vind het best leuk maar ook makkelijk op school. Middelste is een rekentijger, zat altijd in de zongroep, maar is teruggezet naar de maan omdat hij zijn werk half nakeek, en door snel te willen zijn foutjes maakte. Ergens snap ik het wel, dat er van hem zelfstandigheid wordt verwacht omdat van bv een VWO leerling meer wordt verwacht dan van een VMBO leerling, maar dit is niet motiverend voor hem...toch maar uitgelegd dat ie netter en minder snel moet werken dan zou hij weer terug mogen naar de zongroep.
Als ik het zo opschrijf lijkt het alsof ik zo'n pusherige ouder ben (ben ik ook, als ik weet dat het erin zit, en het er niet uitkomt !) maar ik vind het zo jammer. Hij leert zo niet hoe hij moet leren, want alles komt hem aanwaaien....

As woensdag heb ik gesprek met de juffen van jongste en ik ga vragen of hij de werkjes die hij makkelijk kan maken mee mag doen met groep 4, want helemaal door naar groep 4 zal toch niet gebeuren. Ze vallen van hun stoel af als ik dat ga voorstellen (maar ik sluit het nog niet uit)

Maar heeft hij niet al veel gemist, om nu nog door te kunnen gaan naar groep 4 ? Hij is toen al van de ene groep 1/2 naar de andere groep 1/2 gegaan omdat al z'n vriendjes naar groep 3 gingen en hij langer moest kleuteren.

De kinderen die bleven had hij geen aansluiting mee, toen heb ik moeten praten als brugman om hem een een andere groep 1/2 te krijgen (waar ik van dacht dat hij daar wel aansluiting zou vinden) en dit mocht niet, want hij zou toch wel met de kinderen spelen als hij geen andere mogelijkheid had...Ik ben toen erg boos weggelopen (was echt een trut van een juf) dit speelde eind van het schooljaar (2010) toen ik in sept zag (2e keer gr 2) dat hij veranderde (mopperen, niet meer willen afspreken) ben ik opnieuw gaan praten inmiddels was school gefuseerd en halleluja we hadden een nieuwe directeur en hij zag het ook, en onze jongste mocht door naar de andere groep 2..daar bloeide hij op.

Zo om een lang verhaal kort te maken...ik sta al bekend als "lastige" ouder haha...Ik zeg ook altijd dat ik een reputatie hoog te houden heb.

Ik heb dit ook een beetje met middelste gehad en hij mocht ook niet doorstromen met het gevolg dat ie nu aan het afzwakken is. School zegt dat het dan komt omdat zijn werkhouding niet goed is. En ik denk dat de stof te makkelijk is. En soms denk ik...stel dat ze een groep hoger hadden gemogen..zouden ze het dan ook zo makkelijk hebben gehad, of zouden ze dan op hun tegen moetn lopen....er zit m.i. ook nog wel iets tussen, en dat hoop ik dat school ze kan bieden..

sorry voor het warrige lange verhaal...als ik aan het typen ben schiet me weer van alles te binnen, en voor ik het weet staat het er!!

Enkidoe, leuk dat je me zo rustig vindt overkomen...mijn man moest lachen....jij rustig ??? ik blijf wel altijd netjes en beleefd, maar ik kan ook behoorlijk een opgewond standje zijn hoor !!

+ Brunette +

+ Brunette +

12-02-2012 om 13:33

Ervaringsdeskundige (vroeger)

Een slecht resultaat voor begrijpend luisteren? Waarschijnlijk luistert hij gewoon helemaal niet. Woordenschat: geef eens een voorbeeld? Ik weet niet wat ze testen. Maar soms zijn vragen zó simpel dat een slim kind er te veel achterzoekt. Dan ligt het antwoord zó voor de hand dat je je gaat afvragen of het geen strikvraag is. Of je gaat er een geintje van maken en expres een fout antwoord geven dat via een kryptogram-achtige omweg eigenlijk toch goed is.

Zijn werkhouding niet goed? Ja, maar dat is toch logisch als het werk te saai (te makkelijk) is?

Jip

Jip

13-02-2012 om 10:00

Toets inzien

Ik ben vanmorgen bij de juf geweest en heb haar gevraagd of ik de toets mocht inzien, dit vond ze een goed idee, ze moest alleen de toets opzoeken, zodat ik misschien kon zien waar het mis was gegaan. Ook heb ik as woensdag met beide juffen een gesprek, ze wilde de onderbouwib-er ook erbij hebben, maar deze kon woensdag niet, maar toch wilde ze de afspraak door laten gaan omdat het anders pas na de carnaval zou plaatsvinden, dit vond ze te lang. De reden dat ze de onderbouw ib-er erbij haalden was omdat die meer te maken heeft gehad met onderpresteren. Ben dus heel benieuwd naar zijn toetsen. Wordt vervolgd dus....

Gr Jip

Jip

Jip

13-02-2012 om 15:25

Toets meegekregen

vanmiddag nam zoon de toets mee naar huis, incl cd waar de vragen op stonden. Een aantal vragen nam hij letterlijk op. Hij ziet iedere keer 3 afbeeldingen van bv een kamer die leeg is, een kamer waar het een rommel is en een kamer waar varkens rondlopen. Het verhaaltje gaat over de pietje zijn kamer op moet ruimen, dit vraag moeder, en als pietje dit niet doet, dat het dan een zwijnenstal wordt, welk plaatje wordt er dan bedoelt ? zoon kruist het plaatje met de varkens aan. terwijl de kamer met rommel bedoelt wordt. Zo ook weer met bv los fietsen/ fietsenrek (maw tanden eruit) maar zoon kiest het plaatje met het fietsenrek. Maar niet bij alles, sommige zijn gewoon fout, en ik kan er geen logica in vinden. Dus vanmiddag (als hij zin heeft)wil ik weten waarom hij voor bepaalde antwoorden heeft gekozen. Kan het ook niet gewoon zijn dat hij het echt niet snapt/niet weet, een gewoon een lage woordenschat heeft ?? Ook al is de rest dan erg hoog qua score ?

Gr Jip

Leg vooral uit....

Met dat denken van je zoon is vast niks mis. Leg daarom vooral uit wat _jij_ zou antwoorden en waarom.
Een beetje vervelend aan die toetsen is dat ze ook nogal eens gebruik maken van oubollige woorden of uitspraken of gezegden die niet bij iedereen meer bekend zijn.
Dat geldt natuurlijk wel voor de hele klas. Maar de meeste kinderen ontwikkelen een soort 'puzzelboekjesslimheid' die vooral te maken heeft met bekend zijn met wat voor een soort antwoorden er verwacht worden.
Moeder zegt opruimen/zwijnenstal, dat zal dan wel over een rommelige kamer gaan.
Je hebt er een soort van oppervlakkig denken voor nodig waarbij je jezelf geen vragen stelt. Dat is lastig als je gewend bent om wel diep na te denken.
Vooral ook als je al wel eens in die val bent getrapt. Heb je net 'geleerd' dat je niet te ver moet zoeken (een ezel is gewoon een beest met grote oren en niet dat ding waarop je schilderijen zet), pas je die formule toe op 'fietsenrek', is het weer niet goed!
"Maar niet bij alles, sommige zijn gewoon fout, en ik kan er geen logica in vinden."
Daarom. Leg je eigen logica uit.
Groet,
Miriam Lavell

Letterlijk en figuurlijk

Mijn zoon was hier in groep 3 ook erg slecht in. Zijn woordenschat was uitstekend, zelfs boven gemiddeld. Maar hij scoorde slecht op dit soort vragen, waar inderdaad uit kwam dat hij een "slechte woordenschat" had. Eerlijk gezegd vind ik spreekwoorden en gezegdes weinig te maken hebben met woordenschat, maar meer het verschil kunnen begrijpen tussen letterlijk en figuurlijk.
Ik heb toen een boekje gehaald bij de bieb, ik dacht van Annie m.g. Schmidt. En een gedichtenbundeltje voor kinderen. Gezellig samen wat uit zitten lezen en toen kwamen er vanzelf vragen. Gesprekken over wat iets letterlijk betekent en wat de figuurlijke betekenis ervan is. Zoon(intussen brugpieper) is er overigens nog steeds niet echt goed in. Neemt veel opmerkingen nog steeds letterlijk.
Ik vermoed dat er met de woordenschat van je zoon niets mis is, vooral omdat zijn overige scores prima zijn. Als je echt denkt dat je kind een lage woordenschat heeft omdat hij bij andere vragen ook slecht(?) scoort is lezen/samen lezen altijd goed. Mag ook een stripboek zijn, dat maakt niets uit.

Jip

Jip

14-02-2012 om 07:53

Woordenschat

Ik denk zelf dat er met zijn woordenschat niets mis is, hij heeft soms van die woorden waar man en ik van denken: waar haalt ie dat nu weer vandaan, in feite, in principe, niet dat wij die woorden nooit gebruiken, maar zo gebruikten zijn oudere broers die woorden nooit.
Hij vindt voorlezen ook niet leuk, ik heb Geronimo boeken, maar hij is snel afgeleid. Ook dan moet hij weer luisteren. Dus ik twijfel of het niet daarmee te maken heeft.

Zijn gehoor is uitstekend, dat is getest, maar iemand opperde dat het misschien ook auditieve verwerkingsproblematiek kon zijn, alleen hij is een kei in lezen...Toen ik gisteren die vragen nogmaals stelde antwoorde hij ze wel gewoon goed toen ik het vroeg. Een zwijnenstal was een rommelige kamer maar mama, daar lopen wel zwijnen he ?? En het fietsenrek, mama ik snap het niet, dit is toch een fietsenrek (wijzend naar het fietsenrek) waarom is dat fout?....Hij heeft het dus letterlijk genomen, veel zin had hij daarna niet meer, dus vanmiddag de andere nog even doornemen, anders weet ik niet hoe hij aan zijn antwoorden komt.

Wil40, zijn oudere broer (12) neemt ook alles heel erg letterlijk en heeft de diagnose PDDNOS en ADD, dus ik weet het nu gewoon niet....

Gr Jip

Jip

Ik durfde niet in mijn posting te zetten dat ik er wel wat autistisch in zag. Mijn zoon heeft geen diagnose, maar heeft wel autistische trekjes. Voor de benadering/oplossing maakt het verder niet uit. Je zoon is pas 7, de tijd zal het leren denk ik dan. Het is gewoon fijn als je dingen herkent, ziet waar misschien het probleem kan liggen bij je kind. Het is fijn als je iets kan met de tips van anderen, dan hoef je zelf het wiel niet uit te vinden. Soms lukt dat niet en ga je rustig wat uitproberen.
Met een leuke gedichtenbundel heb je serieus meerdere vliegen in èèn klap. Hij wil liever zelf lezen, ook goed. Een gedicht staat vaak vol met figuurlijkheden, kan hij jou uit leggen wat het gedicht betekent, wat de schrijver bedoelt? Ook gelijk handig voor begrijpend lezen.
Je schrijft; "Dus ik weet het nu gewoon niet". Dat hoeft ook niet. Hij zit pas in groep 3, hij hoeft nog niet alles te weten en jij ook niet.
Kinderen maken toetsen en soms komen er dan dingen naar boven waar ze niet zo goed in zijn. Daarvoor zijn de toetsen nu precies bedoelt.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

15-02-2012 om 10:30

Letterlijk nemen

Dat letterlijk nemen vind ik ook wel behoorlijk passen bij PDD-NOS. Verklaart ook waarom begrijpend luisteren moeizaam gaat. Wat niet wil zeggen dat je zoon PDD-NOS heeft natuurlijk, maar hij kan er best trekken van hebben.
Je kunt er thuis extra aandacht aan besteden, aan die zwakkere kanten.
Onze zoon (9) schijnt het geheel niet zo snel te doorzien en focust op de details, waardoor de samenhang verloren gaat (ja, ook een bekend kenmerk). Wij proberen hem hiermee te helpen met hulp van de Donald Duck-scheurkalender. Elke dag bekijken we het stripje op de voorkant, ik laat hem het totaalplaatje beschrijven, vertellen wat er gebeurt. Daarna pas lezen wat er staat, en kijken of ie de grap doorheeft. Heel erg leerzaam, en ook kort en erg leuk om dit dagelijks samen te doen. En dan staat er op de achterkant ook nog een leerzaam verhaaltje, wat je naar wens zelf kunt voorlezen of hem laat voorlezen. Dat verhaal is goed voor de woordenschat, het gaat vaak over diverse onderwerpen.
Dat hij zich niet prettig lijkt te voelen in de groep kan natuurlijk ook komen doordat hij een tikkeltje anders waarneemt, de anderen niet helemaal begrijpt en wederzijds. Dat frustreert.

Tango

Tango

16-02-2012 om 11:27

Krijgen ze dit echt in groep 3?

Dan wordt mij al een stuk duidelijker waarom onze zoon ook zo laag scoort op de cito's. Fietsenrek, dan zou hij ook denken aan iets waar je fietsen in zet en niet aan tanden wisselen. Omdat hij nog nauwelijks wisselt komt dat al niet ter sprake en eigenlijk noemen wij dat ook helemaal niet zo. En die zwijnenstal idem, wordt hier ook niet gebruikt op die manier.
Heb hier op school ook al de vraag neergelegd om de cito's in de zien, want ook wij willen graag weten wat er fout gaat. Tangozoon is er ook eentje die dingen heel letterlijk kan nemen of juist in andere gevallen veel te ver door kan denken. Laatst hier een voorbeeld van: op een pak hagelslag staan plaatjes van allerlei dieren met de vraag erbij 'welk dier komt het meeste voor?' Bedoeld werd natuurlijk op het pak, maar Tangozoon gaat dan doodleuk bedenken welke dieren hij in de praktijk het vaakst tegenkomt.

Jip

Jip

16-02-2012 om 12:57

Gesprek gehad

met juffen afgesproken dat ik hem laat testen op auditief gebied, hij zit in de buitenste kring (omdat hij weinig instructie nodig heeft) maar misschien is dit toch te rumoerig. De juf zei, we hebben een trechter daar stoppen we van alles in, en uiteindelijk houden we iets of niets over, dan weten we wat er met hem aan de hand is.

Zijn werkhouding was niet goed, en ze zei dat je bv van een VWO-er meer zelfstandigheid mag verwachten dan van een VMBO-er. Dit vind ik ook, maar...heb ik gezegd, vaak komt die werkhouding wel als hij op een voor hem goed niveau onderwijs krijgt.

Maar hij mag nu ook het geleerde in een andere vorm toepassen maar dat doet hij dus niet...Ik opperde dat dit te vrijblijvend is..hij mag, maar moet het niet, dus is het niet echt duidelijk voor hem.

Ze gaan dus meer eisen aan hem stellen, en ook het werk moeilijker ipv meer (herhaling dus saai) maken.

Ik kan dinsdag na de vakantie terecht bij de logopediste, en gaan we uitsluiten of het avp( auditieve verw.probl) is.

Tango, onze zoon wisselt ook nog niet, en ik gebruik ook nooit het woord zwijnenstal, dus tja...dat snap ik dan weer wel dat hij dat niet weet, maar als de rest van zijn klas dat wel weet....

Gr Jip

Tango

Ja, daarom begon ik erover in deze topic. Ik kwam erachter toen de spreekwoorden en gezegdes aan de beurt kwamen. Zoon begreep er niets van, thuis had ik meer tijd om er rustig met hem naar te kijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.