Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Onderwijscentrum Leijpark Tilburg

Hoi allemaal

Is misschien iemand bekend met speciale onderwijs OC Leijpark Tilburg?

Het betreft kinderen in basisschool - wat voor school is dat of iemand heeft ervaring met die school en onderwijs aanbod?

mvg

aisak

https://www.ocleijpark.nl/documenten/

Als je op Google gaat kijken bij 'speciaal basisonderwijs Tilburg' komen er meer scholen boven. Ik kan niet goed zien of en hoe deze school in een samenwerkingsverband zit.

Je zou eens kunnen vragen om informatie van een zorgbegeleider of ambulant begeleider van de school of iemand van de oudercommissie. Via de email van de school.

Ik kan niet zo snel zien of er ook HAVO/VWO gegeven wordt. Als je naar het onderwijs kijkt is het basisonderswijs en voortgezet onderwijs maar met een uitstroomprofiel naar dagbesteding en praktijkonderwijs.

Tilburg is het hart van de GIRFEC-lobby en er zijn wel een paar signalen bij deze school. 'Veilige School' gaat niet over veiligheid voor de leerlingen. "Het Convenant Veiligheid Publieke Taak (d.d. november 2012) beoogt agressie en geweld tegen medewerkersmet een publieke taak te verminderen en aan te pakken"

Er is ook vast aangehaakt bij de meldcode en dat is verplicht.

Zorg ervoor dat je naar de school toe spic en span bent. Vriendelijk, beleefd maar zakelijk, het zijn je vrienden niet. Zoek nooit bijzondere hulp bij de school alleen hulp op het gebied van onderwijs en opties voor extra ondersteuning van het leerproces.

Andere zaken bespreek je eerst met je huisarts en dan hoop ik dat je een goede huisarts hebt. En zoekt vrijgevestigde hulp.

Je begint aan het speciaal onderwijs. Sommigen zien dat als het gevolg van mishandeling door de ouders en een herkomst van kinderen uit sociaal zwakke milieus. Zorg dat je niet aan dat beeld beantwoord. Verdedig je niet, maar oefen in een goed imago, meer luisteren dan praten en je goed voorbereiden.

Dat blijft de hele schooltijd van je kinderen gelden. In het speciaal onderwijs ben je een makkelijk slachtoffer voor melding kindermishandeling. 

Zie daarvoor de website van de stichting KOG.

Het kan een prima school zijn voor je kind maar er zijn valkuilen.

Kijk ook naar de andere scholenkoepels als je tenminste een keuze hebt.

En natuurlijk hoop je ook ouders te vinden met ervaring ter plaatse.

En ken je mogelijk 1 ouder of kennis die een kind heeft in het speciaal onderwijs, geeft niet waar? Die kunnen je vaak al waardevol advies geven. Ik kende bijvoorbeeld een leerkracht die een doof kind had, daardoor had ze al wat meer zicht op onderwijs en hulpverlening en kende ook mensen in dat veld waar we wat aan zouden kunnen hebben.

Jeetje AnneJ, je maakt van je eigen ervaring een absolute waarheid. Houd daar alsjeblieft eens mee op!

Ik ken Leijpark niet maar heb wel ervaring met het soort school. Het is een school voor kinderen met lichamelijke beperking/langdurige ziekte. Verbonden aan een revalidatiecentrum. Als je deze school overweegt heeft je kind zorg nodig, hij gaat er niet heen voor zweetvoeten he? Mijn ervaring met een soortgelijke school is goed, met alle therapieën onder 1 dak wat rust geeft. Voor het kind en voor thuis.

Leijpark staat overigens bekend als het beste revalidatiecentrum voor jongeren en jongvolwassenen. Nouri (de voetballer) heeft er ook gezeten en Friso volgens mij ook.

Je hebt gelijk Granola. Het gaat op de website ook over Niet Aangeboren Hersenletsel.

Mogelijk is een aanwijzing om in elk geval de BVIKZ te volgen meer aangewezen.

Goed om te zien dat ze zo goed aangeschreven staan dat bekende Nederlanders er in het revalidatiegedeelte verbleven.

https://twitter.com/bvikz2

aisak2704

aisak2704

02-03-2021 om 20:46 Topicstarter

bedankt voor jullie reacties. Mijn kind zit op dit moment op zklm de Bodde in Tilburg . Ik heb het gevoel dat niet genoeg is gewerkt aan mijn dochter ontwikkeling daarom probeer ik kijken nog naar de andere oplossingen of de scholen voor de speciale onderwijs.

https://www.imhnederland.nl/leestips-ouders/

Ken je andere ouders op school? Het kan zin hebben om ideeën uit te wisselen en elkaar te bevragen. Heb je een idee wat je kind tekort komt aan ontwikkeling? Kun je dat thuis bieden? Door een hobby of cursus of zoiets? Jij kent je kind het beste.

Als je het onder woorden kunt brengen wat je je kind nog meer zou kunnen bieden kun je ook beter bekijken of er andere scholen zijn of buitenschoolse organisaties die dat wel bieden.

Het aanbod in Nederland kan wat beperkt zijn vergeleken met sommige andere landen. Die dat dan soms wel via particulier onderwijs aanbieden.

Granola schreef op 02-03-2021 om 19:52:

Jeetje AnneJ, je maakt van je eigen ervaring een absolute waarheid. Houd daar alsjeblieft eens mee op!

Ik ken Leijpark niet maar heb wel ervaring met het soort school. Het is een school voor kinderen met lichamelijke beperking/langdurige ziekte. Verbonden aan een revalidatiecentrum. Als je deze school overweegt heeft je kind zorg nodig, hij gaat er niet heen voor zweetvoeten he? Mijn ervaring met een soortgelijke school is goed, met alle therapieën onder 1 dak wat rust geeft. Voor het kind en voor thuis.

Leijpark staat overigens bekend als het beste revalidatiecentrum voor jongeren en jongvolwassenen. Nouri (de voetballer) heeft er ook gezeten en Friso volgens mij ook.

Hier sluit ik mij bij aan. Ik snap dat AnneJ negatieve ervaringen heeft die een impact hebben op haar. Maar om ouders meteen te waarschuwen alsof ze met de duivel in zee gaan, is echt niet helpend. Als je al met een gestrekt been en vol met wantrouwen een situatie inloopt, sta je eigenlijk al met 1-0 achter en zal je kind uiteindelijk de rekening betalen. Wat dat betreft geloof ik wel in de pedagogische driehoek waarbij ieder vanuit zijn eigen expertise en betrokkenheid handelt. Als de relatie tussen school/hulpverlener en ouders bemoeilijkt wordt door (wederzijds) wantrouwen zal dat ook effect hebben op de relatie tussen ouder en kind en school/hulpverlener. Beter is open het gesprek in te gaan en vragen te stellen over wat de bedoeling van de persoon is mbt zijn handelen. Je kind zal in de maatschappij moeten gaan functioneren en ook daar zal het samen moeten gaan werken met mensen. 

@ TO: ik zou het gesprek aangaan met de school en je zorgen neerleggen. Verder kan je altijd in gesprek gaan met een andere school om na te gaan of zij beter kunnen bieden wat je kind nodig heeft. Bedenk wel dat een overstap ook wat doet voor je kind. Als je kind doodongelukkig is, kan het fijn zijn, maar als je kind met plezier naar school gaat, zal het ook wat kosten. 

aisak2704

aisak2704

03-03-2021 om 12:57 Topicstarter

Mijn kind heeft veel problemen met taal dus taalspraakontwikkelingsstoornis (receptief, expressief en articulatie.) en algehele ontwikkelingsstoornis.

helaas na bijna 2 jaar doet die school onvoldoende zelfs werkt tegen wanneer is hij gevraagd om voor thuis werkjes te geven om eigen kind te helpen.

ik heb wel een vriendin die haar zon op die school zit maar hij is pas 2 weken dus ze kan mij ook niet te veel vertellen.

inderdaad zal ik eerst met de school in gesprek.

aisak2704

aisak2704

03-03-2021 om 12:58 Topicstarter

Is misschien ook iemand bekend met stichting Prisma en of ASVZ 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.