Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31-01-2011 om 09:11
Onze zoon wil niet naar school. Zegt dat hij het daar niet leuk vindt, het is saai volgens hem. Of dit de werkelijke reden is vragen wij ons af. Maar hij is in zijn gedrag wel eens moeilijk. Hij wil niet naast bepaalde kinderen zitten, heeft geen zin in taakjes, en is zeer eigenwijs. Het naar school brengen is al vanaf het begin een probleem (hij is nu 5). Zijn juf weet het ook niet meer. Hij is nu al een paar keer weggelopen van school. We willen nu eigenlijk een onderoek starten. Dat kan via school begreep ik. Hoe loopt zo'n onderzoek? Is de school verplicht om mee te werken? Wie heeft hier ervaring mee?
31-01-2011 om 09:19
Niet doen
Dergelijke onderzoeken zou ik nooit via school laten lopen. Je weet niet wat eruit komt en voor je het weet gaat school aan de haal met de uitkomsten. Het is de vraag of je daar op zit te wachten.
Misschien kun je eens aan hem zelf vragen wat er aan de hand is. Wordt hij geplaagd? Is het te moeilijk of te saai? Desnoods ga je zelf naar een kinderpsycholoog, als je een dieper liggende oorzaak vermoedt. Maar niet via school spelen, dergelijke zaken.
31-01-2011 om 10:15
Niet via school
nooit een onderzoek via school laten lopen. Guinevere geeft al aan waarom. Onze dochter is ruim een half jaar geleden onderzocht, voordat onderzoek heeft zij een aantal sessies kindertherapie gehad, tijdens die kindertherapie kwam naar buiten dat ze met regelmaat gepest werd en dat ze zich echt ongelukkig voelde op school en waarom.
Ik beslis liever zelf wat school te weten komt
01-02-2011 om 10:46
Ik snap niet
Hoe het kan dat een 5-jarige een paar keer weg kan lopen van school. Als het eenmaal een keer is gebeurt, houdt juf hem toch extra in de gaten?
Testen is prima, maar inderdaad zoals bovenstaanden zeggen niet via school doen. Ik zou alleen eerst nog even kijken wat jullie zelf kunnen doen in samenwerking met school.
De juf maakt zich er wel makkelijk van af door te zeggen dat zij het ook niet meer weet. Wat is haar vermoeden? Vindt hij de werkjes inderdaad saai/makkelijk? Hoe reageert hij als hij iets moeilijkers krijgt aangeboden. Is dat al eens geprobeerd?
Wat je beschrijft vind ik geen probleemgedrag: niet naast bepaalde kinderen willen zitten, dat kan toch. Je hebt niet met ieder kind iets en misschien doet dat andere kind wel iets bij hem wat hij niet leuk vindt. Je kunt hier best naar vragen bij je zoon. Eigenwijs is natuurlijk soms lastig voor de juf en geen zin in werkjes ook, maar daarom moet ze juist gaan zoeken naar wat hem wel interesseert.
Ga een gesprek aan met de juf en evt. de IB-er om te kijken wat er nog mogelijk is op school. Komt daar niets uit dan kun je altijd nog laten testen.
02-02-2011 om 17:28
Ben ik dat? hahaha
Ik was precies zo'n kind! Als ze niet opletten op school was ik eerder terug thuis dan mijn moeder
is later helemaal goed gekomen hoor. Wat wil je eigenlijk laten onderzoeken? ik vind het eerder kwalijk van school dat het voor hem mogelijk is om weg te lopen dan dat ik een probleem bij je kind zie. Ze kunnen toch hoop ik een eigenwijze kleuter wel aan op school? daar lopen er nl massa's van rond.
groetjes, Tess (inmiddels gegroeid van eigenwijze kleuter naar eigenwijze moeder)