Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petr@

Petr@

20-02-2009 om 13:25

Onderzoeksprogramma ggd

Ik kreeg vanochtend een schrijven van het GGD met het verzoek een aantal vragenlijsten in te vullen, door ouder en kind:
1. Vragenlijst voor jongeren van het voortgezet onderwijs
2. Vragenlijst SPsy - jongerenversie
3. Vragenlijst SPsy - ouderversie

Wat zijn de consequenties als ik de lijst niet invul, en wat als ik hem wél invul; ik kan dit niet goed overzien.
Dus graag jullie advies!

gr.
Petr@

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Doel

staat er uitgelegd wat het doel van de vragenlijsten is? Dat zou ik willen weten voordat ik de lijsten in zou vullen.
Anders voor meer info de ggd bellen?

groetjes van Purk

Petr@

Petr@

20-02-2009 om 21:30

Doel

Op basis van die ingevulde lijsten en het jeugdgezondheidszorgdossier wordt bekeken door de jeugdverpleegkundige van de school of een gesprek of onderzoek nodig is.

Hmmm...

doet me denken aan allerlei vage vragenlijsten op het consultatiebureau. Ik werd daar zelf altijd wat kriegel van. Bij jongste zoon heb ik ze niet ingevuld. Moest altijd weer uitleggen waarom. Voelde me dan net een schoolmeisje dat bij de directeur moest komen.
Goed, het is een manier om te onderzoeken of er 'iets aan de hand kan zijn'.

Ik zou eens overleggen met Petr@man wat die er van vindt.

groetjes van Purk

Sancy

Sancy

21-02-2009 om 12:36

Wat

is het verband hier tussen de GGD en de school?

Mijn tactiek

Ik ken inderdaad ook die consultatieburealijsten. Ik vul ze niet in, en heb de smoes paraat dat ik het helaas vergeten ben. Overigens is er bij 'mijn'cb nooit naar die dingen gevraagd, dus hoef ik die smoes niet van stal te halen.
Ik had helemaal geen zin die dingen in te vullen, er stonden onzinvragen op en ik heb geen benul hoe lang dat allemaal in zoons EKD blijft zitten. Maar ik had ook geen zin in een principiële discussie (slappeling die ik ben).

Groeten,

Temet

bobbit

bobbit

21-02-2009 om 14:16

Sancy, zie draadje fruit op school

Het verband tussen GGD en school is dat GGD obv vragenlijsten scholen adviseert mbt bv. programma's rondom gezonde leefstijl en gezonde voeding. Op basis van de vragenlijsten heeft de GGD in Utrecht zo'n programma opgezet ,wat heeft geleid tot de excessen in Utrecht dat je geen boterham met kaas mag eten als 10 uurtje.

Bij mijn jongste kregen we overigens de vragenlijst niet toegestuurd, maar hij kreeg zelf de teil met vragen mondeling over hem heen gestort. Een wirwar aan vragen over sporten, vrijetijdsactiviteiten, hoeveel uur computeren tot minitieus wat ,wanneer ,hoeveel ,op welk moment hij eet en drinkt. Mijn zoon werd er helemaal zenuwachtig van zo'n stortvloed aan vragen en hij vroeg zich af of hij het wel allemaal goed deed (bleek achteraf).Op een gegeven moment zei hij zelfs :bent u van de FBI ?. Maar de mevrouw had het te druk met al die vragen om hem op zijn gemak te stellen, toen ze ook ineens vroeg of hij zijn kleren uitwilde trekken, was de maat vol. We hebben met elkaar afgesproken dat we niet meer meewerken aan de oproep van de GGD. Hij hoeft althans niet meer van ons.

Volgens mij schiet de GGD in Utrecht in al haar ijver haar doel voorbij

Sancy

Sancy

21-02-2009 om 15:06

In het archief

vond ik een draad die volgens mij om een soortgelijk onderzoek gaat. Het loont misschien de moeite om die eens door te lezen?
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&thread=53118&zoek=ggd&forumsel=23&forum=23&post=798126

Sancy

Sancy

21-02-2009 om 15:07

En bobbit

Ik doelde op een breder verband. de samenwerking tussen scholen en GGD wordt door veel mensen als vanzelfsprekend beschouwd, terwijl dat in mijn ogen niet zo vanzelfsprekend is.

bobbit

bobbit

21-02-2009 om 16:08

Sancy

In Utrecht is er in zoverre een samenwerking tussen de scholen en de GGD dat briefjes voor de oproep via school verlopen, De schoolarts staat vermeld in de schoolgids en de kinderen worden besproken met de leerkracht. Tenminste in ons geval gaf de jeugdverpleegkundige die het onderzoek verrichtte aan dat ze er met de juffrouw over zou gaan praten of hij in de klas ook zo nerveus op vragen reageerde.
Maar inderdaad.....waar is die samenwerking op gebaseerd en eigenlijk ook wel raar dat we er maar zo klakkeloos aan meewerken. Zeker nu de gegevens ook nog in een EKD komen. In ons geval gaf het weinig informatie over mijn kind, alleen over hoe mijn kind reageerde op een "FBI-achtige manier" van ondervragen.
(toen ik hier over met de juf begon, moest zij lachen. De mevrouw was bij school bekend en meer kinderen hadden moeite met haar. )Dus dat geeft ook wel weer aan hoe het contact tussen school en de GGD is.

puim

puim

25-02-2009 om 23:58

Ggd en school

Hier zijn ook net die lijsten ingevuld. Kind werd gevraagd of die op school ingevuld mocht worden, de ouders kregen de lijst thuisgestuurd. Na invullen wordt er na een tijdje een gehoor en ogentest afgenomen en komt er nog een gesprek op school waar wij als we willen bij mogen zijn. GGd werkt dus wel goed met school samen zou ik denken

Pippin

Pippin

26-02-2009 om 10:53

Bobbit

Hier is zoon ook aan zo'n ondervraging blootgesteld! Zal het dezelfde persoon zijn geweest? Zoon vond het vreselijk.
Van mij hoeft hij niet meer naar die rare mensen toe. Hij gaat toch al regelmatig naar de kinderarts, dus ik zie de meerwaarde van de GGD niet. (Tja, inentingen, die wel).
Ik krijg overigens spontaan jeuk als ik hoor dat de GGD met de leerkrachten gaan overleggen. Nooit goed vinden! Mijn ervaring is dat heel veel leerkrachten absoluut niet zorgvuldig omgaan met privacy en beroepsgeheim. De GGD medewerkers zijn naïf en realiseren zich dit niet. Zij hebben namelijk wél een belofte van geheimhouding afgelegd (en gaan er (dom genoeg) van uit dat iedereen net zo zorgvuldig daarin is als zij).
Ik vind dat er een strikte scheiding moet zijn tussen de individuele onderzoeken van de GGD en de school.
Als er post is, sturen ze dat maar naar mijn huis.
Pippin

Sancy

Sancy

26-02-2009 om 11:22

Puim

"GGd werkt dus wel goed met school samen zou ik denken"
Oh jippie! maar niet heus. Ik vind dat scholen en GGD's veel te onduidelijk zijn in de onderscheiden verantwoordelijkheden. Zie ook Pippins reactie waarin ze zegt: "Ik krijg overigens spontaan jeuk als ik hoor dat de GGD met de leerkrachten gaan overleggen".

Vera*

Vera*

27-02-2009 om 10:09

Ggrr

Zoon kreeg eind groep 7 een oproep voor de schoolverpleegkundige. Aangezien we twijfels hadden aangaande zijn gehoor, zijn we gegaan. Ik had niets ingevuld bij de vragenlijsten omdat ik geen contact wilde tussen schoolverpleegkundige en school. Wat schetst mijn verbazing: ik word door schoolverpleegkundige gebeld dat de leerkracht zich zorgen maakte over zijn sociale welbevinden. Daar was ik dus heel boos over. Waarom neemt die leerkracht geen contact op met ons? (het lastige was dat het wel klopt maar daar waren wij allang mee bezig)
Als dochter een oproep krijgt ga ik niet met haar er naar toe. Ik heb het er helemaal mee gehad.

Ggd heeft toestemming ouders nodig om

met school / leerkracht over kind te mogen overleggen.

Op het vragenformulier dat ik ontving, was er een aparte vraag of de ouders toestemming gaven aan de ggd om met school over het kind te praten. Daar kon je nee/ja aankruisen.

Ik moet wel toegeven dat de ggd het niet kon waarderen dat man en ik geen toestemming gaven. Tijdens het bezoek zelf probeerde ggd alsnog toestemming te krijgen.
Dat liep uit op een pittige discussie.
Ik legde rustig uit dat ik en man van mening zijn dat ggd en school niet met elkaar maar direct met ouders moeten praten over kind. En om een discussie te voorkomen, gaf ik aan dat man en ik principiele redenen voor dat standpunt hebben en dat het mij beter leek om verder te gaan met het onderzoek van mijn kind. Ggd deed toch nog pogingen om mij van gedachten te doen veranderen, ik raakte geirriteerd en dacht bij mijzelf wanneer gaan ze hier nu eens de mening van ouders respecteren? maar probeerde mij in te houden en beleefd te blijven. Uiteraard voelde sofiekind feilloos aan dat mamsofie boos was en wilde prompt niet meer meewerken aan het onderzoek.
Ik heb in mijn boosheid ongetwijfeld de ggd verkeerd begrepen, maar het klonk voor mij als: ggd wil zo graag met school/leerkracht over kind praten om te kunnen beoordelen of het beeld dat ouders van het kind geven wel correct is. Bijvoorbeeld: ik als ouder zeg dat kind niet bang is en sociaal zich prima redt, terwijl ggd twijfelt en dan met school daar zonder dat ouders daar bij zijn eens uitgebreid over kan praten. En dat is toch in het belang van het kind. Volgens mamsofie en sofieman dus niet. Als school signaleert dat kind bang is (als voorbeeld), moet school direct met de ouders contact opnemen en niet met de ggd.

Gelukkig doet het er verder niet toe, omdat sofiekind ook op school prima zijn draai heeft gevonden en in de toekomst gaat Sofieman naar de ggd.

De screening van de ggd dmv vragenlijsten is op zich prima...er valt best wat te zeggen voor een 100% screening bij jonge kinderen om psychische problemen op te proberen te sporen...alleen valt of staat het gesprek met de persoon van de ggd en kan dus minder prettig uitvallen...

En onzinvragen in een vragenlijst

zou ik niet beantwoorden (zoals wat eet uw kind precies en hoeveel TV/computer tijd etc.) Inderdaad omdat de ggd daar niet op een normale manier mee om kan gaan (zie draadje brood eten om 10:00am).

Ik kan me ook voorstellen dat je 1 opmerking op de vragenlijst zet: het gaat prima met mijn kind en als ik twijfel, heb ik een prima huisarts waar ik langskan.
Vriendelijke groeten.

Monique D*

Monique D*

03-03-2009 om 01:44

Gegevens ggd gaan nooit naar leerkrachten

Ik vind het vreemd dat GGD gegevens doorbrieft aan de school. GGD en de school staan los van elkaar. Via school krijg je wel de oproep om naar de schoolarts te gaan, maar er wordt altijd rekening gehouden met het feit dat gegevens zonder jouw uitdrukkelijke toestemming niet naar de leerkracht gaat.
Dat vind ik prima, ook wij hebben ervaring met een loslippige leerkracht, die spontaan vertelde dat een van de leerlingen autistisch was.. achteraf besefte zij dat ze dat niet had mogen zeggen. Maar het leed was al geschied. Mijn kind vroeg nog wat autistisch was en dat de juf dat had gezegd en gelijk zei dat ze dat niet had mogen zeggen..

Inge M

Inge M

03-03-2009 om 19:28

Maar andersom wel......

De GGD vraagt leerkrachten naar hun mening over het kind. En dat vind ik zonder toestemming van de ouders niet kunnen!
Uiteraard geldt ook hier dat in geval van vermoedens kindermishandeling e.d. de leerkracht wel mag praten met derden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.