lunamaya
16-05-2012 om 14:04
Onrust door vermeende fusie
Hallo,
Mijn dochter die in feb. vier geworden is, zit op een school verderop in de wijk, waar we bewust voor hebben gekozen. Het is een kleine Montessori school.
Helaas hebben we afgelopen week een bijeenkomst gehad waarin duidelijk werd dat er dusdanig grote problemen zijn dat een fusie niet te voorkomen is.
De fusie heeft te maken met de vermeende krimp in leerlingenaantallen in de buurt in de komende jaren (landelijke prognose) en tekorten van de school. Daarbij waren de schoolprestaties niet slecht, maar wel beneden gemiddeld. (Dat vind ik niet zo zorgwekkend, ik heb een goed gevoel bij de school en denk dat de schoolprestaties misschien wat lager zijn, maar dat het goed wordt gemaakt door een aantal andere voordelen die de school heeft).
In ieder geval zijn er 6 scholen in de nabije omgeving en zijn 2 van de zes gedwongen te fuseren. De school zal niet in zijn gebouw kunnen blijven, omdat die niet gemaakt is voor meer dan 300 leerlingen en ze grotere scholen willen. (Ze zitten net een jaar in dit nieuwe gebouw, wat een super fijn gebouw is).
Een fusie lijkt onafwendbaar.
Ze verwachten te gaan fuseren met een buurtschool die naar ik heb kunnen ontdekken, weinig visie heeft en werkelijk niets met Montessori onderwijs te maken heeft. Zoals ik het heb kunnen lezen, voorziet de school in een behoefte aan basis onderwijs in de buurt, maar niets extra's. Het is een kleine, verouderde school... Die wel open staat voor vernieuwing van het onderwijs, maar heel andere principes heeft dan onze school.
Ze gaan nog wel kijken naar fusie mogelijkheden met andere scholen...
Mijn dilemma is nu; mijn dochter zit nog maar net op deze school. De plannen zullen vanaf augustus 2012 uitgevoerd moeten gaan worden. Dan zit ze in groep 2 of 3. De tijd ervoor, de tijd waarop het plaats zal vinden tijd erna zullen onrustig zijn. Dat is niet te voorkomen... Maar hoe onrustig?
Er is een kans dat (een deel) van het Montessori gedachtegoed gespaard gaat blijven, maar het is bijna zeker dat het minder zal worden. Onrustig gaat het sowieso worden, dat is onafwendbaar.
Wat doen we???... steunen we de school en blijven we vasthouden aan het Montessori gedachtegoed? Of kiezen we voor rust en gaan we haar z.s.m. over laten gaan naar een grote buurt school met geen uitgesproken idealistische principes maar een school met goede gemiddelde schoolprestaties? De alternatieve school waar we haar heen zouden laten gaan is groot maar zit hier veel dichterbij dan waar ze nu heen gaat en heeft dus als voordeel dat mijn kinderen hun buurtkindjes er ook op zitten. De ouders die ik gesproken heb zijn "gewoon" tevreden met de school. Niets bijzonders maar ok.
We zijn er erg verdrietig over, en ik vind het een naar idee "de school" in de steek te laten, maar vind dat mijn dochter voor gaat. Aan de andere kant denk ik dan, stel dat ze toch tot een goede oplossing gaan komen, misschien valt het met de onrust en de invloed die het op de kinderen heeft wel mee? En hoe is het voor haar dat ze opnieuw 20 tot 25 nieuwe kinderen moet leren kennen, ze was net gewend...
Ik kom er even niet uit, misschien heeft iemand ideeën of ervaringen met een fusie?
Groetjes lunamaya

lunamaya
16-05-2012 om 14:07
Herstel; augustus 2013 ipv augustus 2012
dan moeten de plannen uitgevoerd worden

angel3
16-05-2012 om 18:39
Relax!
het kan erger. Onze school ging failliet. Ja het was onrustig een paar maanden en veel verdriet. We hebben als ouders aangestuurd op een overname door een andere school (ipv dat alle kinderen versnipperd op andere scholen terecht zouden komen) maar ALLE leerkrachten werden ontslagen. Gelukkig bleef wel het gebouw zonder aanpassingen en bleven gelukkig alle kinderen dus de klas samenstelling bleef ook hetzelfde. Maar wat een onrust 2 maanden lang waarvan twee weken lang pers op de stoep, steeds nieuwe gezichten in de school etc etc.
En de kinderen?
Die leefden in het hier en nu. Die waren verdrietig bij het afscheid van hun juf, en vervolgens heel vrolijk en blij met de nieuwe. Het is nu een paar maanden geleden en achter de schermen is het soms nog steeds onrustig (volledig nieuw team, nieuwe visie implementeren op sommige fronten, naweeen afhandeling van zaken etc). De kinderen hebben nergens last van.
Ik zou zeggen. Relax. Kijk naar je kind. Belast je kind er niet mee. Maak het niet te zwaar. Ja een aantal dingen gaan veranderen, maar het wordt ook gewoon weer leuk . En als het niet goed uitpakt kun je altijd nog weg.
Overigens zou ik met dit soort dingen dus es goed praten met de MR om zoveel mogelijk te weten te komen. Hoe gaat de overgang. Meteen in nieuwe klassen of een overgangsfase? per wanneer etc. Praat mee! denk mee!

mijk
16-05-2012 om 20:16
Mijn kinderen zitten ook in deze wijk op school
en die krimp is in ieder geval niet vermeend maar heel reeël en de financiële problemen van het overkoepelend bestuur zijn ook niet nieuw. Ik kan me voorstellen dat het rauw op je dak valt en zeker omdat je pas net met het fenomeen school bezig bent. Wij zijn al wat verder (op dhc) en ik ben nu een heel stuk laconieker (al zou ik van een fusie ook moeten slikken). Ik kan me overigens niet voorstellen dat de locatie zou verdwijnen want in die andere school passen jullie toch zeker allemaal niet.
Ik heb geen idee wat wijsheid is. Ik zou geloof ik nu vooral willen horen wanneer ze daar meer over weten. Daaraan zie je ook hoe zorgvuldig ze dit proces gaan doen. Ze zullen toch concreet moeten kunnen antwoorden of jouw kind bij hun in 2013 op een Montessorischool start of niet. Zo niet dan verdwijnt het voordeel van je keus toch. Wat frustrerend je hebt veel tijd in de keus gestopt en dan dit!
Mijk

lunamaya
17-05-2012 om 21:40
Angel3
Goed om inderdaad ook te relativeren. Ik geloof wel dat (als het een beetje "met beleid" gaat), de kinderen er niet zo veel last van hoeven te hebben.
Alleen hebben we natuurlijk specifiek voor deze school gekozen om hun visie. Als deze voor een groot deel zal verdwijnen is er behalve dat ze "gehecht is" aan haar klasgenootjes en juf en de meester, veel minder reden dat ze daar blijft en is de kans echt groot dat de kwaliteit de komende jaren flink te lijden zal hebben door de onrust...
Natuurlijk kan het veel erger, maar daar heeft mijn dochter natuurlijk niets mee te maken ik wil alleen kijken naar wat nu het meest wijze is voor haar om te doen.
Groetjes

lunamaya
17-05-2012 om 21:50
Mijk
Dank je voor je reactie, grappig dat je de situatie kent
Van de directeur heb ik begrepen dat de locatie hoogst waarschijnlijk niet zal blijven. Het is te klein en twee gebouwen is te duur. Ik hoop nog een beetje dat ze het alternatief met de BC gaan onderzoeken, wellicht wil die de school als een vleugel erbij nemen, met het Montessori principe. Zoals ze nu ook de zwerm als vleugel hebben met kinderen die wat meer aandacht nodig hebben. Maar dat is vrees ik wel heel idealistisch gedacht.
Verder vrees ik dat het nog een hele tijd gaat duren voor er meer duidelijk zal zijn.
Zeker is dat het vanaf volgend jaar augustus rond moet zijn. Maar ik denk dat als we eieren voor ons geld kiezen, we dit beter zo gauw mogelijk kunnen doen, aangezien ze zich natuurlijk elke dag meer gaat hechten. Ze is nu 3 maanden op school, dat is nog niet zo lang...
Maar lees ik nu dat jullie niet erg tevreden zijn over de dhc? Ik zit nu zelf de bc te overwegen...
Groetjes lunamaya

mijk
18-05-2012 om 23:18
Wij zijn best tevreden hoor
het is alleen dat na 6 jaar basisonderwijs en twee kinderen op school je wat meer ziet dat het allemaal leuk en aardig is: visie en programma enzovoort maar dat het uiteindelijk ook staat of valt met de leerkracht voor de klas. Wij hebben met zoon een naar akkefietje gehad dit jaar maar dat is ook weer prima opgelost nu. Uiteindelijk is er geen school die altijd precies bij je past. maar het DHC zou ik je gewoon nog aanbevelen
Wat ik trouwens begreep is dat ook de de zwerm en de bc nu ook echt samen moeten. Dat las ik op de site van de wijkblogger (naam wijk en dan nieuws.blogspot.com)...Dat zal ook wel wat onrust geven....
Mijk