Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong en/of HB topic


 Goed vraag, neem ik mee naar het volgende gesprek! Wat ik wel fijn vind is dat school, samen met een partnerschool 2 eigen meer- en hoogbegaafdheidsleerkrachten heeft, degene voor groep 4 heeft mijn zoon dus ook afgelopen jaar al extra uit de klas gehaald en daar werken ze onder andere aan filosoferen, samenwerken en leren leren. Afgelopen jaar deden ze dit aan de hand van de sustainable development goals, daar heeft mijn zoon veel interesse in, dus dat ging goed. Ik heb eens gekeken naar speciale hb scholen, maar die zijn er niet in de regio voor de lagere school. Wel voor de middelbare school.

Ik zou graag eens wat advies krijgen rondom mijn dochter. Zij is nu 2,5 en ze is anders dan andere kinderen, maar ik kan mijn vinger er niet goed opleggen. Als ik hier lees dan zie ik dat sommige van jullie kinderen al lezen op die leeftijd. Dus ik weet niet of ze nu een ontwikkelingsvoorsprong heeft of dat er iets anders aan de hand is.

Als pasgeboren baby oogde ze direct al veel ouder (3 maanden). Ze was vanaf het eerste moment alert, leek te reageren op ons en draaide zich zelfs om. Zowel de kraamzorg, verloskundige als kraambezoek spraken hun verbazing uit.

Daarna was haar ontwikkeling eigenlijk vrij normaal met uitzondering dat ze veel speelde en dan heel bewust beweging bleef herhalen om te zien wat er gebeurde en daar dan steeds kleine variaties op maakte. Qua zitten, kruipen en lopen was ze niet extreem snel. Los lopen bijvoorbeeld bij 10 maanden. Slapen dat deed ze de hele baby tijd alleen snachts, overdag was ze "te druk". Van de opvang kregen we terug dat ze haar heel gevoelig vonden vooral voor geluiden. Dan ging er bijvoorbeeld een kraan open en moest ze zien waar het geluid vandaan kwam anders was ze ontroostbaar. Ook kon ze overstuur raken van aanraking of als kleding niet goed zat.

Mijn partner heeft een ASS diagnose dus ik dacht gelijk aan overprikkeling/hoog gevoeligheid.

Toen ze één jaar werd belandde we in een hele moeilijke fase. Ze was zo vaak overstuur dan weer van iets dat "verkeerd" stond of in de "verkeerde" volgorde werd gedaan, dan weer uit frustratie omdat iets niet lukte (bijv fietsen zonder zijwieltjes) of omdat wij iets gevaarlijk vonden en het daarom verboden (bijv zelf de weg oversteken). Ook begonnen we te merken dat niet alleen overprikkeling een probleem was, maar ook te kort prikkels. Andere moeders gaven ook aan dat ze vonden dat mijn dochter wel heel erg gevoelig is.

Ik begon ook verschillen te zien met andere kinderen. Als we bijvoorbeeld met een paar leeftijd genoten naar een binnen speeltuin gaan dan zie je die kindjes direct gaan spelen in een bepaalde hoek (bijvoorbeeld een kwartier in de ballenbak). Mijn dochter rent in datzelfde kwartier de hele speeltuin door gaat van alle verschillende glijbanen af, test ieder spring kussen en iedere trampoline en pas daarna bepaald ze waar ze zich iets langer gaat vermaken (nog steeds max 10 minuten). Dit geldt eigenlijk voor alles waar ze voor het eerst komt, eerst alles bekijken en dan pas bepalen.

Inmiddels is ze dus 2,5. Ze speelt graag met andere kinderen, heeft veel rechtvaardigheidsgevoel en snapt goed het principe van om de beurt en wordt extreem boos als een ander kind dat nog niet begrijpt. Ze is motorisch erg sterk en kon al trappen op een driewieler toen ze anderhalf was. Recent heeft ze een sprong gemaakt in praten en verteld nu hele verhalen (groot realiteitsgehalte). Ze ziet het verschil tussen letters en getallen. Kan tellen tot tien en de eerste paar letters kent ze. Ze zegt bijvoorbeeld de A is van appel als ze de A ziet staan. Als ze iets groens (andere kleur kan ook) in haar handen heeft dan wijst ze dingen aan met dezelfde kleur. Ze kan sommige emoties aangeven zoals boos, huilen (verdriet) en jammer (teleurstelling) zowel bij zichzelf als bij anderen. Als ze iets te eten krijgt dan vraagt ze vaak of vriendje of vriendinnetje ook eten krijgt ook als die gewoon thuis zijn. Zelfde met naar bed, drinken, snoepjes etc.

Ze maakt soms ook gekke denk sprongen dan ziet ze bijvoorbeeld mijn rode nagellak en zegt dan "mama kijk; mama nagel rood; kijk ik ook rood op knie; ik gevallen au; kijk bloed;  pleister op?; mama ook au?"

Het CJG gaf aan dat ze haar heel erg wijs vinden voor haar leeftijd. Het kinderdagverblijf zegt dat ze haar zelfstandig vinden, maar toen ik doorvroeg of het abnormaal is werd gezegd dat ze geen kindjes onderling vergelijken. Vrienden van ons hebben hun dochter eerder naar de basisschool laten gaan nadat ze thuis geobserveerd waren vanwege opstandig gedrag/driftbuien en de conclusie van het onderzoek was dat ze meer uitdaging nodig had. Deze vrienden gaven aan dat ze het gedrag van onze dochter heel vergelijkbaar vinden.

Ik heb mij er nu wat in zitten verdiepen en ik vraag mij af kan ze last hebben van een ontwikkelingsvoorsprong. Ik bedoel ze is op niks echt extreem snel, maar over de hele linie ligt ze ongeveer een half jaar voor op het wiechen schema dat het consultatiebureau gebruikt.

Overigens hebben we haar gedrag (driftbuien) wel iets beter onder controle door haar zoveel mogelijk autonomie te geven. Datzelfde doet de opvang nu ook. Dus in die zin is er nu geen direct probleem meer. Wel blijft ze enorm gevoelig en hangt ook extreem vast aan rituelen. Voor mijn gevoel zijn andere kinderen veel flexibeler.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk 😅. 

Je zegt dat je advies wil vragen, maar stelt geen echte vraag. Waar zou je bij geholpen zijn? 

Het zou inderdaad zomaar kunnen dat je met een ontwikkelingsvoorsprong te maken hebt. Je hebt veel voorbeelden die niet direct passen bij haar leeftijd. Maar maakt het voor jou uit of het een term heeft? Zo te lezen snap je haar goed, volg je haar en geef je haar ruimte om zich in haar tempo te ontwikkelen. Super fijn voor haar!
Blijf dat zo vol houden. En probeer haar omgeving mee te nemen daar waar haar handleiding anders is dan dat van overige kinderen.

PhilDunphy schreef op 20-07-2022 om 17:20:

Je zegt dat je advies wil vragen, maar stelt geen echte vraag. Waar zou je bij geholpen zijn?

Het zou inderdaad zomaar kunnen dat je met een ontwikkelingsvoorsprong te maken hebt. Je hebt veel voorbeelden die niet direct passen bij haar leeftijd. Maar maakt het voor jou uit of het een term heeft? Zo te lezen snap je haar goed, volg je haar en geef je haar ruimte om zich in haar tempo te ontwikkelen. Super fijn voor haar!
Blijf dat zo vol houden. En probeer haar omgeving mee te nemen daar waar haar handleiding anders is dan dat van overige kinderen.

Het klopt dat ze op dit moment thuis en op de opvang alle ruimte krijgt om zich te ontwikkelen op een manier die bij haar past. Dus daar is een term niet echt noodzakelijk voor. Het was wel een heel proces om uit te vinden wat werkt en wat niet. Nu ze praat is dat gelukkig veel makkelijker.

Ik kijk vooral op tegen school. Mede gebaseerd op de ervaring van partner die op regulier basis onderwijs eerst volledig is vast gelopen en nu nog altijd weinig zelf vertrouwen heeft. Dat wil ik dochter graag besparen, maar ik weet niet goed wat ze nodig heeft. Omdat ik ook niet goed weet in welke hoek ik het moet zoeken. Dus kleine klassen (evt in speciaal onderwijs zoals partner) of dat ze meer behoefte heeft aan uitdaging en we moeten focussen op scholen met plus klassen. Het liefst zou ik direct voor de juiste school kiezen, maar misschien is dat ook wel een utopie omdat het nog alle kanten op kan.

Ik denk dus dat mijn concrete vraag is wat zijn de signalen voor eventuele hb waar we op kunnen letten en op welke leeftijd komt dat tot uiting?

Lastig, want het kan op zoveel manieren zichtbaar of niet zichtbaar zijn.
Wat je wel kan doen is bij de verscheidene basisscholen alvast informeren naar mogelijkheden voor kinderen met een voorsprong. En dan niet teveel focussen op de plusklas, want dat kan ook prima een dump plek zijn. Vooral luisteren naar of ze uit ervaring spreken, waaruit je kan opmaken dat ze eventuele HB ook al snappen. Misschien hebben ze eerder leerlingen gehad met zo'n vraag, wat zou kunnen blijken uit begrip hebben voor specifiek gedrag dat uit verveling kan voortkomen en een signaal is dat zij iets moeten. Hoor je in hun verhaal terug dat ze weten hoe ze zo'n kind kunnen leren leren? En leren met frustratie omgaan? Aandacht voor autonomie? 
Of misschien hoor je in hun verhaal dat ze met stereotiepen komen waaruit blijkt dat ze eigenlijk geen idee hebben. 

Hoor je termen als compacten en verrijken? Kunnen ze je uitleggen hoe ze dat vorm geven? 

Je zou ook kunnen kijken of je dorp of stad toevallig ergens HB onderwijs heeft.

PhilDunphy schreef op 20-07-2022 om 18:24:

Lastig, want het kan op zoveel manieren zichtbaar of niet zichtbaar zijn.
Wat je wel kan doen is bij de verscheidene basisscholen alvast informeren naar mogelijkheden voor kinderen met een voorsprong. En dan niet teveel focussen op de plusklas, want dat kan ook prima een dump plek zijn. Vooral luisteren naar of ze uit ervaring spreken, waaruit je kan opmaken dat ze eventuele HB ook al snappen. Misschien hebben ze eerder leerlingen gehad met zo'n vraag, wat zou kunnen blijken uit begrip hebben voor specifiek gedrag dat uit verveling kan voortkomen en een signaal is dat zij iets moeten. Hoor je in hun verhaal terug dat ze weten hoe ze zo'n kind kunnen leren leren? En leren met frustratie omgaan? Aandacht voor autonomie?
Of misschien hoor je in hun verhaal dat ze met stereotiepen komen waaruit blijkt dat ze eigenlijk geen idee hebben.

Hoor je termen als compacten en verrijken? Kunnen ze je uitleggen hoe ze dat vorm geven?

Je zou ook kunnen kijken of je dorp of stad toevallig ergens HB onderwijs heeft.

Bedankt voor dit advies. Ik vind het lastig, omdat ik zelf niet hoog begaafd ben en dus minder goed het onderscheid kan maken tussen stereotype vooroordelen en een echt hoogbegaafd kind. Maar goed ik neem als tip mee om door te vragen hoe ze omgaan met gedrag dat ik bij dochter zie. Hoeveel ruimte er is voor autonomie, hoe ze omgaan met frustraties en hoe ze kinderen corrigeren.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Vraag hoe ze de ontwikkeling van kinderen volgen? Of ze iets met vroegsignalering van HB kinderen doen. Er zijn schalen / lijsten voor om te kijken waar kinderen zitten. Misschien ook iets hoe kind volgend ze zijn. De vrije school is dit meestal niet echt bijvoorbeeld.
Er zijn ook peuterspeelzalen voor peuters met vermoedelijke ontwikkelings oorsprong. Misschien dat dat bij jou in de buurt zit?

ga bij scholen langs en neem je dochter mee. Dan zie je meteen de interactie met je dochter.  Wij hadden gesprek met directeur, die kleurtjes voor dochter had. Toen dochter wilde rondkijken ipv kletsen, gingen we rondkijken. Dochter ging meteen meespelen met de kinderen in de kleuterklas waar we keken.

Wij hebben gekozen voor kleine jenaplanschool. Had ook montessori of Dalton kunnen zijn. We waren vooral op zoek naar school waar kinderen op hun eigen tempo en niveau kunnen werken.

Wat een fijne tips.

Leerling volgsysteem is inderdaad ook een goede vraag. En ook wat ze dan vervolgens met die resultaten doen als een kind positief of negatief van het gemiddelde afwijkt.

Ook de tip van kind meenemen heeft mij aan het denken gezet. Ik durfde dochter eigenlijk niet mee te nemen, omdat ik weet hoe ze in een nieuwe omgeving alles gaat ontdekken (inclusief kasten/tassen etc). Maar misschien inderdaad juist goed om te zien hoe ze daar op reageren.

Een leerling volg systeem, maar ook, wat ik eigenlijk bedoelde, als dochter in groep 1 al groep 2 (of zelfs groep 3) werkjes wil doen, kan dat?
Of houden ze vast aan de klas en het aangeboden leermateriaal? Hoe staan ze er in om een leerling een klas over te laten slaan?
Wat doen ze als een leerling voorloopt en geen uitdaging meer heeft? 
Volgen ze de leerling of volgen ze het leersysteem en heeft de leerling maar te voegen?

Lastige vragen, want ze zullen altijd sociaal wenselijk antwoorden. Er bestaan ook Facebook groepen met veel informatie, misschien is dat ook wat voor je.

 Bij ons is het zeker, oudste zoon gaat een klas overslaan, hij heeft er zelf al ontzettend veel zin in.
Jongste zoon is ook getoetst en daar waren ze er vrij snel achter dat hij op rekengebied in groep 3 niks te leren heeft, dus daar gaat hij meedoen in groep 3 met lezen en schrijven en dan rekenen in groep 4. Ze verwachten dat hij als een speer gaat met lezen en schrijven (hij heeft in zijn hoofd dat je pas leert lezen in groep 3, maar kent stiekem al best veel) dus als dat inderdaad zo is, dan gaat die na de kerstvakantie versnellen naar groep 4 en dan hebben ze tot de kerstvakantie om de juiste kennis in zijn tempo bij te spijkeren.  Ik ben zeer tevreden over school, ze denken goed mee.

Myrdal schreef op 21-07-2022 om 19:02:

Bij ons is het zeker, oudste zoon gaat een klas overslaan, hij heeft er zelf al ontzettend veel zin in.
Jongste zoon is ook getoetst en daar waren ze er vrij snel achter dat hij op rekengebied in groep 3 niks te leren heeft, dus daar gaat hij meedoen in groep 3 met lezen en schrijven en dan rekenen in groep 4. Ze verwachten dat hij als een speer gaat met lezen en schrijven (hij heeft in zijn hoofd dat je pas leert lezen in groep 3, maar kent stiekem al best veel) dus als dat inderdaad zo is, dan gaat die na de kerstvakantie versnellen naar groep 4 en dan hebben ze tot de kerstvakantie om de juiste kennis in zijn tempo bij te spijkeren. Ik ben zeer tevreden over school, ze denken goed mee.

Wat fijn dat je een school zo'n meedenkende school. Ik vind het ook wel heel stoer van je zoons dat ze dat aandurven zo naar een andere klas over te stappen.

Hier ook een aantal slimme/zeer slimme kinderen, waarvan er twee (ruim) voor hun 18e jaar zijn gaan studeren. En toch wel tegen een aantal dingen aanliepen. Ze konden namelijk geen kamer vinden (want studentenhuizen willen geen minderjarige huisgenoten) en konden voor hun 18e niet lid worden bij studenten(sport)verenigingen. Ik heb me daar toendertijd toch wat op verkeken, hoewel ik de beslissing om een groep over te slaan waarschijnlijk alsnog genomen had. Vooral omdat het op sociaal vlak niet lekker liep. (De cognitieve voorsprong was na een maand of drie in de nieuwe groep weer even groot als daarvoor). Maar misschien had ik dan toch verder gekeken naar een school die meer verdieping aanbood, in plaats van versnellen...

Heel boeiende discussie dit. Fijn om verschillende kanten te lezen, zoals die van jou Ademes. Mijn zoon wordt in oktober 6. Hij gaat na de vakantie naar groep 3. Qua lezen zit hij op AVI eind groep 7. Ook rekenen en spellen kan hij al dus in dat opzicht hoeft hij niets te leren in groep 3. Maar versnellen raadt school af, we willen het ook niet hoor! Hij heeft nog genoeg te leren (zoals schrijven, op z’n plek blijven zitten enzo 😉) en hij zit sociaal-emotioneel gezien goed op z’n plek tussen z’n leeftijdsgenootjes. In samenspraak met de IB’er dus besloten (vooralsnog) niet te versnellen. Er is voldoende uitdaging, hij gaat een ochtend per week naar de uitdaagklas en we blijven met school in gesprek om op tijd te signaleren of zoon zich toch gaat vervelen. En vanaf groep 4 is er evt. de HB-klas waar zoon heen zou kunnen gaan. Dus ook wij zijn blij met onze school!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.