Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong en/of HB topic


Hb kan samengaan met hoge gevoeligheid, het hoeft dan niet perse ‘iets’ te betekenen. Toch zou ik er wel vanuit gaan dat er iets achter kan zitten.
Ik zou me eerst richten op schoolwerk, kan goed dat het niet meer aansluit. 
Het zou natuurlijk ook het aanpassen aan klasgenoten kunnen zijn.
Ook kun je kijken of overdag ‘aarden’ of meer/betere uitlaatklep voor uiten emoties kan helpen. (Als je dat nog niet doet) 
Heeft ze genoeg ontspanning? Houdt ze van stoeien, springen, kleien, wat dan ook? 
Samen een dagboek bijhouden in avond hielp hier heel goed, dochter tekende vaak dan over iets van die dag. 

mijn dochter (nu 10) gaf laatst aan dat ze het fijn vindt om naar haar sport te gaan. Het helpt haar om niet aan school te denken (veel spanning voor toetsen die eraan kwamen). Dus uitlaatklep in sport of andere activiteit kan helpen.

S.ndra schreef op 29-09-2023 om 00:38:

Ik herken het bij mijn jongste dochter. Die is ook hb en had altijd buikpijn en hoofdpijn. Ze heeft een klas overgeslagen en sindsdien hoor ik haar er niet meer over. Kan ook zijn dat ze gewoon wat groter is geworden en nu wat beter over de dingen kan praten. Ze is nu 10.

Bij onze dochter werd het denk ik vooral veroorzaakt doordat ze zich de hele dag aan moest passen. En dan bedoel ik niet zozeer aan de lesstof maar aan de andere kinderen sociaal gezien. Dat kost heel erg veel energie. Mijn dochter heeft ook een tijdje een eigen leerlijn gehad, maar zij vond het helemaal niet fijn dat ze niet met de klas meedeed. Ze zit nu een klas hoger en doet gewoon mee met de klas en verder gaat ze naar de interne plusklas en naar een externe plusklas.

het mooie is dat ze inmiddels op de middelbare zal zitten en daar zit ze dan sowieso tussen gelijk gestemden.

Ik heb eerder geschreven over onze zoon, nu weer een update. Hij is afgelopen zomer doorgestroomd van groep 1 naar groep 3, en heeft zichzelf in de zomervakantie leren lezen. Ik heb nog niet getest op welk niveau hij precies zit, maar ze zijn in de klas letters en klanken aan het oefenen, en woordjes zoals 'mik' en 'kat', maar hij leest zelfstandig boekjes en kan uit kranten of folders ook woorden als verhuizingen, uitdagingen, tekenwedstrijd of magnesium lezen, en dus ook hele zinnen. We hebben dit bij het startgesprek aangegeven. Ook op andere vlakken zoals rekenen gaat hij vrij vlot.  

Ze hebben op onze school pas plusaanbod vanaf groep 5 maar hebben wel gesignaleerd dat hij mogelijk meer/hoogbegaafd is en gaan hem monitoren, vooralsnog hebben ze vooral mogelijkheden voor meer/andere boekjes als hij al klaar is. Zoon zit verder goed in zijn vel, gaat graag naar school en geen buikpijn of huilbuien, so far so good dus. Maar ik ben wel een beetje benieuwd of jullie nog tips hebben van waar wij het beste op kunnen letten of wat we in de gaten kunnen houden? Uiteraard of hij goed in zijn vel zit, dat is het belangrijkste, en aansluiting met de groep. Dat lijkt nog geen probleem, hij heeft een paar vriendjes en speelt samen op het plein (en soms alleen), hij is ook al naar verschillende kinderfeestjes geweest. 

Ik heb zelf nog nooit iets met Cito-toetsen gedaan, die hadden wij vroeger niet en ik weet ook niet zo goed hoe er tegenwoordig getest wordt. Sneller doorstromen heeft niet onze voorkeur. Muziekaanbod o.i.d. gaan we naar kijken, hij zit ook op een sport en vindt dat leuk. 

Geen heel concrete vraag dus, maar wel benieuwd wat jullie eventuele tips zijn. We hopen natuurlijk dat hij zich zo goed blijft voelen.  

Zelf let ik bij mijn oudste (UH vooral op zijn rapportcijfers. En dan misschien een beetje op een onnatuurlijke manier. Namelijk als hij teveel negens en tienen op het rapport heeft, dat ik dan naar school ga om te vragen of het ze nog wel lukt om hem uit te dagen. Voor mij is 'leren leren' echt heel belangrijk, ik heb het zelf veel te makkelijk gehad in mijn schoolcarriere en daar veel faalangstklachten door ontwikkeld. Dus ik wil perse dat ze hem weten uit te dagen, dat hij af en toe ergens hard voor moet werken (of zelfs eens onderuit gaat) en dat hij leert door te zetten. Met enkel negens en tienen bereik je dat niet. 

Aan cito's zou ik verder niet teveel waarde hechten. Die zijn voor veel hb'ers niet logisch en daardoor kunnen ze er slecht op scoren (hoeft niet hoor). Als de cito's ineens hard naar beneden gaan, zou ik wel ook even opletten dat de docenten niet klakkeloos gaan aannemen dat alles te moeilijk wordt voor je kind. Met een open blik blijven kijken naar de kennis en leerstrategieën van je kind.

Dank voor je reactie, en goeie tip. Dat is bij mij (ook HB ) ook het grootste probleem geweest, nooit iets moeilijk vinden en overal doorheen waaien, en daardoor niet leren leren en niet leren doorzetten. Daar ga ik zeker op letten, bedankt! 

-Wolkje schreef op 20-10-2023 om 16:38:

Dank voor je reactie, en goeie tip. Dat is bij mij (ook HB ) ook het grootste probleem geweest, nooit iets moeilijk vinden en overal doorheen waaien, en daardoor niet leren leren en niet leren doorzetten. Daar ga ik zeker op letten, bedankt!

Ja en niet elk kind gaat protesteren tegen ondervraging. Mijn eigen kind heeft het helemaal prima in zijn klas: leuke aansluiting, hij gaat er met plezier heen, etc.
Toch gaat hij na de vakantie versnellen, omdat ze hem nog totaal ondervragen.
Dus gemoedstoestand zegt niet altijd alles.

ik vind het apart dat school pas plus werk biedt vanaf groep 5. Ook voor groep 3 is er vanalles mogelijk. Mijn dochter kreeg bijv een extra rekenboek en hoefde niet alle 'simpele' sommen eindeloos te oefenen. Je kunt school vragen daar naar te kijken. Dat moet dan niet zijn : hier is het boekje (dat gebeurde bij mezelf, vroeg ik een keer om hulp, was daar geen tijd voor), maar daar hoort ook tijd/aandacht bij (bijv opstarthulp)

Bij dochter op school is er plusklas vanaf de kleuters, daar leren kinderen samenwerken, oplossingsstrategieen bedenken, hulp vragen en geven en leren leren. 

Houdt je kind in de gaten en stap over naar andere school als deze school niet kan bieden wat kind nodig heeft. Natuurlijk afhankelijk van wat in jullie buurt de alternatieven zijn.

Vorig jaar kreeg hij wel plusaanbod, toen was er een aparte groep die een paar keer per week even andere dingen ging doen, maar die juf werkt niet meer op deze school. Ik denk dat ze nu dan geen andere oplossing hebben met het personeelstekort, maar we gaan hier wel nog over in gesprek. Hij moet inderdaad wel aandacht krijgen als ze met andere boekjes komen, dus we willen graag weten hoe ze hem willen en kunnen begeleiden en dan kunnen we vandaar uit weer verder kijken wat het beste is. 

Heel goed, hou inderdaad vinger aan de pols en stap op tijd over als dat nodig is. Lastig ook dat het uitdaagwerk bij één leerkracht hoorde en dat aanbod nu dus weg is.
De school die wij op het oog hadden voor onze zoon had niets. 'Als u het idee hebt dat hij uitgedaagd moet worden, horen we het graag.' werd ons gezegd. Terwijl ik vind dat de leerkracht dit moet signaleren in de klas. Dus we zijn, een maand voordat hij 4 werd, overgestapt naar een andere school met een uitdaagklas vanaf groep 1 én een HB-klas vanaf groep 4. En sinds begin dit schooljaar zit hij in de HB-klas, perfect op zijn plek. Wél tussen leeftijdsgenoten, maar ook met de uitdaging die bij hem past.

In ons dorp is niet direct een HB-school, dan moeten we uitwijken naar een andere stad en dat is toch iets dat we niet snel willen doen. Maar als het nodig blijkt gaan we er natuurlijk wel naar kijken. Het is gelukkig wel zo dat de school zelf ook met de signalering kwam en er nu wel verder naar gaat kijken. Hopelijk komen ze wel met een goede oplossing. Het is dus niet zo dat ze er geen oog voor hebben. We hebben voor het einde van het jaar nog een gesprek met school om te horen hoe ze dit verder willen gaan begeleiden en wat ze kunnen bieden. We wachten het even af, maar wel fijn om jullie ervaringen ook te lezen.   

Een vriendinnetje van mijn dochter zat hier in de stad op een HB-school. Mijn dochter ging op een reguliere school naar de plusklas en binnen het schoolbestuur naar de bovenschoolse plusklas. 
Je merkt dat vriendin toch best veel vaardigheden mist die mijn dochter wel aangeleerd zijn. Precies daarom kozen wij dus niet voor de HB-school

Een vriendinnetje van mijn dochter zat hier in de stad op een HB-school. Mijn dochter ging op een reguliere school naar de plusklas en binnen het schoolbestuur naar de bovenschoolse plusklas. 
Je merkt dat vriendin toch best veel vaardigheden mist die mijn dochter wel aangeleerd zijn. Precies daarom kozen wij dus niet voor de HB-school

SuzyQFive schreef op 25-10-2023 om 12:39:

Een vriendinnetje van mijn dochter zat hier in de stad op een HB-school. Mijn dochter ging op een reguliere school naar de plusklas en binnen het schoolbestuur naar de bovenschoolse plusklas.
Je merkt dat vriendin toch best veel vaardigheden mist die mijn dochter wel aangeleerd zijn. Precies daarom kozen wij dus niet voor de HB-school

Ja, herkenbaar. Ik vind het ook heel fijn dat er op zoons school regulier en HB-onderwijs gecombineerd wordt. Zodat je ook leert omgaan met het gewone leven 😉

-Wolkje schreef op 25-10-2023 om 11:24:

In ons dorp is niet direct een HB-school, dan moeten we uitwijken naar een andere stad en dat is toch iets dat we niet snel willen doen. Maar als het nodig blijkt gaan we er natuurlijk wel naar kijken. Het is gelukkig wel zo dat de school zelf ook met de signalering kwam en er nu wel verder naar gaat kijken. Hopelijk komen ze wel met een goede oplossing. Het is dus niet zo dat ze er geen oog voor hebben. We hebben voor het einde van het jaar nog een gesprek met school om te horen hoe ze dit verder willen gaan begeleiden en wat ze kunnen bieden. We wachten het even af, maar wel fijn om jullie ervaringen ook te lezen.

Dat is heel fijn, hopelijk komt er later dit jaar een goede oplossing voor jullie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.