Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong en/of HB topic


Mijn 7 jarige dochter is deze week gestart in de voltijds HB klas groep 4. Ben erg benieuwd wat het ons gaat brengen.

We wisten dat het een pienter ding was en hebben bewust voor deze school gekozen. Ook omdat ik hoog score op IQ testen en vriendlief een IQ heeft richting UHB. In haar kleuterklas had ze eigenlijk gelijk aansluiting bij 3 andere meiden. En dat zijn nog steeds haar kernvriendinnen op wie ze elke keer weer terug valt. Deze 3 meiden zitten alle drie in het traject om getest te worden.

In groep 2 kreeg ze al extra uitdaging, maar daar hadden we erg weinig zicht op, want Corona. Twee weken het jaar in groep 3 was het elke dag huilen geblazen voor ze naar school moest, bleek dat ze de letters opnieuw leerden en niet echt gingen leren lezen. We zagen aan haar dat het leren heel makkelijk ging en dat ze eigenlijk niet genoeg uitgedaagd werd. Gelukkig zag school dat ze niet de enige was en hebben ze gedurende het jaar steeds meer opgetuigd om een groepje van 8 kinderen uitdaging te bieden. Dat lukte ook door een goede juf die capabel was en goed meedacht, en een stagair die zelfstandig aan de slag kon met sommige groepen. Aan het eind van het jaar gaf school aan dat ze verwachten dat ze de komende tijd handelingsonbekwaam (? of zoiets) zouden zijn en dat het goed zou zijn haar te laten testen voor als voltijds HB onderwijs beter zou passen.

Begin dit schooljaar laten testen. IQ is 144, heel harmonisch (maar werkgeheugen en een verwerkingssnelheid beduidend lager, tester gaf aan dit heel veel te zien bij kinderen met een echt hoog IQ). Daarop weer in gesprek gegaan met school en dus besloten haar over te doen naar de voltijds HB Klas.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de start van groep 4 echt teleurgesteld was. Ik nam aan dat dit gewoon goed besproken zou zijn in de overdracht, en dus niet alleen, deze leerling loopt wat voor. Maar het duurde 3 weken voor ze met rekentijgers mocht beginnen en 5 weken voor RekenenXL werd gepakt. De taalkundige onderwerpen ben ik minder in thuis wat er speelt, maar dochter nam al snel boeken van huis mee voor het vrij lezen moment. De omstandigheden waren ook niet optimaal, 3 verschillende docenten, waarvan 1 die 1 dag les geeft en nog een master doet, 1 die na 10 jaar weer kwam herintreden en een oude rot.

Ik ben erg benieuwd wat voltijds HB onderwijs haar gaat bieden en of ze daar wel echt haar ei in kwijt kan.

En nu dit allemaal een beetje geland is kunnen we gesprekken gaan voeren over de 5 jarige hier in huis die waarschijnlijk dezelfde kant op gaat. Daar lijkt de kleuterjuf wel heel alert en hebben we afgesproken dat het 10 minuten gesprek bij het rapport maar gewoon een gesprek van een uur moet worden waar we er eens even goed voor gaan zitten.

Wel heel blij met hoe school met onze kinderen om gaat. En heel gek om te zien dat het in sommige andere trajecten van kinderen op dezelfde school toch veel lastiger gaat.

Kaaaatje, dat IQ beeld zien we ook bij mijn UHB-kinderen (en denk bij mijzelf ook als ik op die leeftijd was getest).

Ik heb ook een dochter met een disharmonisch profiel (niet H. Scoort begaafd op visueel ruimtelijk, bovengemiddeld op werkgeheugen, gemiddeld op verbaal begrip en fluid redeneren en beneden gemiddeld op verwerkingssnelheid. Dat laatste mogelijk door dyslexie. Haar IQ schaal wisselt dus tussen de 80 en de 125. Merken we ook wel terug. Ze kan in sommige dingen heel pienter zijn en soms komen dingen gewoon niet binnen. 

SuzyQFive schreef op 25-10-2023 om 12:55:

Een vriendinnetje van mijn dochter zat hier in de stad op een HB-school. Mijn dochter ging op een reguliere school naar de plusklas en binnen het schoolbestuur naar de bovenschoolse plusklas.
Je merkt dat vriendin toch best veel vaardigheden mist die mijn dochter wel aangeleerd zijn. Precies daarom kozen wij dus niet voor de HB-school

Mag ik vragen wat voor vaardigheden dan?

Niet naar bedoeld, maar ik hoor/lees dat vaker. Maar altijd van mensen die zelf niet voor HB onderwijs hebben gekozen en ik vraag mij dan af of het niet vooral een onderbouwing vormt voor de eigen keuze.

Ik heb voor mijn eigen kind wél voor HB onderwijs gekozen en kan mij gewoon niet zo goed inbeelden wat voor verschillen dat dan zouden zijn. Want ook al ziet kind in de klas alleen HB kinderen, ook daar zijn enorme verschillen (mijn kind zit ook met kinderen met 20 IQ punten lager). Dus zich aanpassen doet hij zat. En alle kinderen komen van heinde en verre, dus speelafspraken zijn er niet dagelijks. Dat betekent dat mijn kind zich buiten schooltijd gewoon in de wijk moet vermaken met kinderen van elk niveau (hij als enige HB'er). Ook bij de sportclub is hij de enige HB'er. Ik heb het gevoel dat hij zoveel oefening krijgt in het aanpassen/omgaan met mensen met een ander IQ, dat ik het moeilijk vind te geloven dat er zo'n groot verschil zal zijn tussen kinderen van het regulier en kinderen van het HB onderwijs.

Ik kan mij wel voorstellen dat de socialere HB'ers vaker op regulier blijven en de minder sociale HB'ers eerder opvallen en daardoor sneller het HB-onderwijs-traject in gaan. Zo zitten er in de klas van mijn kind enorm veel drukke, aanwezige kinderen. En van de rustige, sociale HB'ers die ik ken, zijn er best wat op regulier gebleven omdat het daar prima ging (of zij zich flink aanpasten). En dat dat kan betekenen dat kinderen die dan van HB onderwijs komen, per definitie gemiddeld minder sociaal lijken/zijn.

Maar goed, bij mij kan hetzelfde effect er zijn, namelijk dat ik als moeder van een kind op HB onderwijs het juist wat te rooskleurig zie allemaal en mijn keuze probeer te rechtvaardigen

Ik denk dat je veel niet kunt meten. Veel hb kinderen zijn niet te vergelijken. En of het een resultaat is die vanuit schoolkeuze wordt bepaald of dat het puur aan het kind ligt dat weet je dan dus niet.

Ik ken 4 bewezen hb kinderen. Waarvan er 2 dus echt heel sociaal zijn heel veel vrienden hebben en ook heel goed leren. 1 van de hb kinderen heeft dat juist niet, heeft een lief karakter maar nagenoeg geen vrienden en is ook niet bezig met sociaal zijn, leert wel heel goed. Allen zitten ze op een reguliere basisschool en krijgen ze extra uitdaging op school.

HB onderwijs was hier niet ideaal. Althans de school waar wij in de buurt woonden. Het waren een paar klassen binnen een andere school en dat was verder prima want zo konen ze gebruik maken van de faciliteiten van de grotere school. Het was echter een vrij drukke klas met zeer aanwezige kinderen; veel kinderen die vastgelopen waren in het gewoon onderwijs en daar natuurlijk ook best een nare ervaring hadden. 

Mijn zoon is vrij stil en wat timide en was op die leeftijd ook vrij verlegen (nu minder) dus dat werkte qua omgeving niet voor hem. Ik heb dit wel vaker gehoord van andere HB klassen/scholen. Het trekt natuurlijk vooral de kinderen die in het regulier onderwijs zijn vastgelopen. Maar ongetwijfeld zijn er ook hele fijne hb klassen/scholen. Als het een wat rustigere groep was geweest was het voor mijn zoon misschien wel een fijne ervaring.

Ik denk dat de populatie ook wel aan de school ligt. Mijn kind was niet vastgelopen in de zin van, niet te hanteren in de klas. Ze liep vast op eindeloze verveling, maar ze is een ideale leerling en haar juf vond het zo jammer dat de overstap ging maken. En het jongentje die tegelijkertijd de stap maakte bleek veel minder snel afgeleid te zijn doordat er meer rust in de klas is en er meer uitdaging is. Dus die had veel meer een "labeltje" maar die is hier een prima normale leerling.

PhilDunphy schreef op 25-10-2023 om 19:28:

[..]

Mag ik vragen wat voor vaardigheden dan?

Niet naar bedoeld, maar ik hoor/lees dat vaker. Maar altijd van mensen die zelf niet voor HB onderwijs hebben gekozen en ik vraag mij dan af of het niet vooral een onderbouwing vormt voor de eigen keuze.

Ik heb voor mijn eigen kind wél voor HB onderwijs gekozen en kan mij gewoon niet zo goed inbeelden wat voor verschillen dat dan zouden zijn. Want ook al ziet kind in de klas alleen HB kinderen, ook daar zijn enorme verschillen (mijn kind zit ook met kinderen met 20 IQ punten lager). Dus zich aanpassen doet hij zat. En alle kinderen komen van heinde en verre, dus speelafspraken zijn er niet dagelijks. Dat betekent dat mijn kind zich buiten schooltijd gewoon in de wijk moet vermaken met kinderen van elk niveau (hij als enige HB'er). Ook bij de sportclub is hij de enige HB'er. Ik heb het gevoel dat hij zoveel oefening krijgt in het aanpassen/omgaan met mensen met een ander IQ, dat ik het moeilijk vind te geloven dat er zo'n groot verschil zal zijn tussen kinderen van het regulier en kinderen van het HB onderwijs.

Ik kan mij wel voorstellen dat de socialere HB'ers vaker op regulier blijven en de minder sociale HB'ers eerder opvallen en daardoor sneller het HB-onderwijs-traject in gaan. Zo zitten er in de klas van mijn kind enorm veel drukke, aanwezige kinderen. En van de rustige, sociale HB'ers die ik ken, zijn er best wat op regulier gebleven omdat het daar prima ging (of zij zich flink aanpasten). En dat dat kan betekenen dat kinderen die dan van HB onderwijs komen, per definitie gemiddeld minder sociaal lijken/zijn.

Maar goed, bij mij kan hetzelfde effect er zijn, namelijk dat ik als moeder van een kind op HB onderwijs het juist wat te rooskleurig zie allemaal en mijn keuze probeer te rechtvaardigen

Natuurlijk mag je dat vragen  

We hebben heel erg getwijfeld hoor. Want dochter was best depri in groep 3 en deel 4, waar doe je dan goed aan hè? 

Ze hebben in de bovenschoolse heel erg ingezet op vaardigheden als leren, hoe maak je een goed verslag, taakaanpak, reflecteren op je eigen werk. Maar ook hoe je omgaat met ongelijk tempo, minder of juist meer prestatiegericht zijn. Uitdaging zoeken in dingen die te makkelijk lijken. En vriendin is an sich redelijk sociaal maar is wel een beetje gewend dat de wereld voor haar gemaakt wordt. (Nu is dat ook wel een beetje inherent aan haar ‘thuissituatie’ met ouders die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten, en dat was ook een meespelende reden dat dochter niet naar de HB school ging, we moesten dat dan zelf betalen). 

Ik ben zo blij voor dochter in groep 8!
Ze verveelt zich snel in de klas, alles te makkelijk en pluswerk voldoet dan niet echt. Ze wordt echt blij van uitdaging.
Nu heeft ze gesprekje met de juf gehad en mag alle spelling laten vallen dit jaar en een prentenboek voor kleuters gaan maken. Ze is heel creatief, dus ze kwam helemaal gelukkig thuis.

Zo blij met de school voor voltijds hb onderwijs!

Even dit topic weer omhoog halen om advies te vragen. Mijn dochter van 5 jaar (of 'bijna 6' zoals ze zelf zou zeggen) jaar zit in groep 2 en loopt duidelijk voor op veel van haar klasgenoten. 

Eind vorige week heeft ze haar rapport mee gekregen naar huis. School gebruikt voor de kleuters de 'onderbouwd' methode en dochter heeft bijna alle leerdoelen van groep 2 al (ruimschoots) gehaald. Bij het rapport zat een briefje dat de leerkracht tijdens het rapport gesprek wil bespreken wat dochter tot de zomervakantie gaat/wil leren. De vraag is of wij als ouders daar ook van tevoren over na willen denken. Het rapport gesprek is eind deze week. Nu weet ik niet zo goed wat ik hier mee moet.

Dochter vindt het leuk om naar school te gaan en zit goed in haar vel. Ze klaagt nooit over school of over het niveau van de lesstof. Ze kan vrijwel alles wat ze in de klas aan lesstof aanbieden met gemak.

Ongeveer 2 uurtjes per week gaat ze met een paar andere kleuters apart en krijgen ze wat moeilijker/uitdagender werk. De rest van de week draait ze gewoon mee in groep 2.
Ze begint net een beetje met lezen, ze leest nu de eerste AVI-start boekjes. Haar talent zit denk ik meer op rekenen. Soms vraagt ze thuis om een sommenblad en een sommenblad van groep 3 maakt ze vrijwel foutloos. Ze vindt het altijd leuk om nieuwe dingen te leren, maar heeft geen interesse in een specifiek onderwerp.

Ze is vooral ook erg fysiek ingesteld, ze wil wel op 5 sporten tegelijk. Maar ik denk dat sport niet valt onder de mogelijkheden op school.

Sociaal valt er nog wel wat te ontwikkelen. Ze is erg verlegen en een beetje bang ingesteld. Op school speelt ze met veel kinderen, maar de stap naar speelafspraakjes neemt ze vrijwel niet. We proberen haar aan te sporen tot het maken van speelafspraakjes, maar ze doet dit vrijwel nooit. Ze heeft alleen speelafspraakjes met haar beste vriendinnetje, met andere kinderen wil ze vrijwel nooit spelen buiten school om.

Een lang verhaal kort: wat zou je als extra lesstof moeten aanbieden aan een kind dat het prima naar haar zin heeft op school? Ik krijg de indruk dat school (net als wij) weinig ervaring heeft met verbreding in groep 2. Moet je überhaupt wel iets willen veranderen? Of het gewoon op z'n beloop laten totdat ze naar groep 3 gaat? Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken

wat doen ze specifiek in dat aparte groepje? Zijn dat alleen maar moeilijkere taakjes? Mijn dochter zat toen in plusklas, maar daar werd vooral op vaardigheden geoefend (hadden kinderen niet door): denk aan: samenwerken, als iets niet lukt andere manieren bedenken, hulp vragen, hulp geven etc. Daar zou je dochter wellicht meer baat bij hebben. 

Vraag ook hoe school straks groep 3 voor zich ziet (als ze nu al gaat lezen en zo te horen met rekenen ook voor ligt). Ik zou vooral kijken naar verbreden en niet naar verder versnellen. 

Wat heeft dochter zelf aan ideeen van dingen die ze wil leren? Soms hebben kinderen zelf leuke ideeen daarover. Kan bijv ook zijn : verters strikken, breien, iets bouwen, muziek(instrument) etc etc.

Ik weet niet alles wat ze doen ik dat aparte groepje. Dochter koppelt daar niet veel over terug. Wat ze recent gedaan hebben: in tweetallen een brug bouwen, alleen een smartgame spelen, samen spelletjes spelen (bijv. rummicub), een onderwerp uitdiepen (bijv. de herfst) en klokkijken.

Verder dan het idee sport komt dochter niet. Ze kan inmiddels veterstrikken en klokkijken, beide wilde ze heel graag leren. Ze wil ook graag op pianoles (naast die 5 sporten die ze ook wil ), ik vraag me af of school daar iets mee wil/kan.

Ik ga vooral ook over de sociale kant afstemmen met de leerkracht.



Niet geschikt voor de lagere klassen, maar mijn zoon heeft in de plusklas vanaf groep 6 Chinees geleerd (ook schrijven, met zo'n penseeltje karakters tekenen, hij vond het geweldig), leren schaken, debatteren, extra spreekbeurten met zelfgemaakte filmpjes/interviews (en daar van tevoren dus handvatten voor krijgen) in een PPP en met Lego Mindstorms robots gebouwd. Mijn tip is dus ook om verder te kijken dan alleen verdiepen/versnellen met schoolse zaken, maar het vooral (heel veel) breder te trekken.

Ik vind dat maken van een prentenboek echt een waanzinnig leuk idee, dat had mijn zoon vast ook heel erg leuk gevonden om te doen! Je zou in het verlengde daarvan kunnen kijken naar schildertechnieken van de oude meesters, zelf verf/pigment maken, dat soort dingen. Aan de slag met elektriciteit: zelf een wagentje/boot bouwen met een batterij voor de aandrijving.

En wat de sociale ontwikkeling betreft: regel gewoon voorlopig zelf nog even de speelafspraakjes, bij jou thuis. Dat is lekker vertrouwd voor je dochter. Houd het kort, anderhalf uur is meer dan genoeg. En blijf er voorlopig ook zelf nog even bij om ze te helpen 'opstarten.

Mijn dochter heeft tijdschriften gemaakt in groep 2 toen ze over de dokter bezig waren. Tijdschriften voor in de wachtkamer.
Wat ze verder deden, moeilijkere dingen vouwen, dat vond dochter drama, want het lukte niet gelijk.
Schrijf bewegingen in het scheerschuim wat ze op tafel spoten. 
Veel naar buiten deed die juf ook, dingen in de natuur opzoeken, een bijenhotel maken, dat soort dingen.

brug bouwen in tweetal heeft dochter toen ook in plusklas gedaan. Er moest een autootje overheen kunnen. Mislukte bij de eerste keer. Leerdoelen waren samenwerken en alternatieven bedenken. 

Je kunt in gesprek vragen wat er in de plusklas gedaan wordt en met welke doelen. 

Mijn dochter vertelde in groep 2 ook niks over school. Maar toen ze naar de plusklas ging hele verhalen. 

Zijn er dingen die je dochter lastig(er) vindt? Die zal ze wellicht niet noemen als iets dat ze wil leren, maar misschien zit daar een aanknopingspunt. 

En ook genoeg tijd en ruimte laten om te spelen en te ontdekken. Mijn dochter speelde graag in de bouwhoek en autohoek. (Is meer een beta-kind).

Bij dochter op school wordt er ook over de klassen heen samengewerkt. Bijv kleuter maakt tekening, bovenbouwer schrijft verhaaltje erbij. Misschien vindt je dochter het leuk om een nieuwe kleuter te helpen, geeft haar wellicht ook zelfvertrouwen. 

Wij hopen dat onze dochter volgend jaar in de plusklas terechtkomt (haar naam is door juf nu doorgegeven aan IB’er maar nu moet IB’er nog haar licht erover laten schijnen). De plusklas is hier pas vanaf groep 5. Toen we op deze school startten, hebben we dat voor kennisgeving aangenomen, maar eigenlijk is dat best ongebruikelijk zo te zien? Dochter was niet doodongelukkig in groep 3 en nu 4, maar had zeker ook al de afgelopen jaren kunnen profiteren van een plusklas, als je het mij vraagt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.