Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong en/of HB topic


Hallo, ik zit al even mee te praten op het HB-topic, maar ontdek net het bestaan van dit topic. Schrijf graag mee!

Mijn man en ik zijn beiden HB en hebben een little brainiac geproduceerd. Onze zoon is inmiddels bijna vier en gaat na de zomervakantie naar een speciale school voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

We merkten na zijn geboorte al vrij snel dat hij 'anders' was: helder uit zijn ogen kijken, hoofdje omdraaien al op de eerste dag en verder heel snel met dingen als omrollen, lopen, praten enz. Huilbaby, overdag bijna altijd wakker, alles willen meemaken enz.

Praten doet hij inmiddels in volzinnen en we vragen ons soms af waar hij bepaalde teksten vandaan haalt. Inkleuren van tekeningen vindt hij niks, hij geeft snel op als hij iets niet direct perfect kan, heeft een geheugen als een olifant, dat soort dingen. Veel zal vast herkenbaar zijn.

Ik kijk heel erg uit naar zijn eerste schooldag, want op het kdv is hij wel uitgekeken inmiddels. Aan de andere kant vind ik het ontzettend spannend, want hoe zal hij het uiteindelijk gaan ervaren? Hij heeft zelf helemaal in zijn hoofd bedacht hoe school zou moeten zijn en ik vrees dat het dan nog weleens tegen zou kunnen vallen. We gaan het zien.

Ga zo even de andere posts bijlezen. Lijkt me fijn om hier ervaringen te kunnen delen. In de 'gewone' wereld stuit ik vaak op onbegrip, dan vinden mensen je zo'n pressure-moeder.

Gezellig je hier ook te treffen Roos. Enneuh, heb jij mijn kind? 

Wij hebben dus geen school voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Hij is van nature geneigd te gaan onderpresteren/aanpassen aan de norm. Dat zal vast herkenbaar zijn. Ik deed dat vroeger ook. Daar staat Scheveningen, maar dat weet ik nog niet want we hebben de Sch nog niet geleerd. Dat soort werk. Dat doet ons kind ook. Ik ben dus benieuwd of school er doorheen prikt. 

Puglove

Puglove

28-07-2021 om 20:40 Topicstarter

Leuk dat je hier leest en schrijft Roos!

Een vraagje ( geen oordeel) hoe heb jij je kind al gelijk op een school met ontwikkelingsvoorsprong kunnen krijgen?  Worden ze dan ook van te voren getoetst of hoe kom je daar terecht? 

Puglove

Puglove

28-07-2021 om 20:44 Topicstarter

Dat pressure moeder herken ik trouwens wel. Niet in dat ik het ben maar wel dat anderen dat vinden. Ik vroeg toevallig vandaag aan zoon wat hij mee wil nemen op vakantie. Het spel met de Rekenpuzzels want dan leer ik wat terwijl ik op vakantie ben, dat is leuk. Ik denk dan alleen: Je bent 5, loopt al voor, doe iets leuks. Maar dit vindt hij blijkbaar leuk 🙈

Blossom_01 schreef op 28-07-2021 om 20:23:

Gezellig je hier ook te treffen Roos. Enneuh, heb jij mijn kind?

Wij hebben dus geen school voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Hij is van nature geneigd te gaan onderpresteren/aanpassen aan de norm. Dat zal vast herkenbaar zijn. Ik deed dat vroeger ook. Daar staat Scheveningen, maar dat weet ik nog niet want we hebben de Sch nog niet geleerd. Dat soort werk. Dat doet ons kind ook. Ik ben dus benieuwd of school er doorheen prikt.

Haha, ja inderdaad, want jij hebt mijn kind! Maar echt, heel veel herkenning, wederom. Als onze zoon niet naar die speciale school zou zijn gegaan waren wij van plan hem naast school extra uit te gaan dagen. Indien nodig hoor, maar wij lopen nogal graag vooruit (soms iets te ver, dan hebben we zoon bij wijze van spreken al opgegeven voor autorijles en klimt hij net op zijn loopauto... )

Puglove schreef op 28-07-2021 om 20:44:

Dat pressure moeder herken ik trouwens wel. Niet in dat ik het ben maar wel dat anderen dat vinden. Ik vroeg toevallig vandaag aan zoon wat hij mee wil nemen op vakantie. Het spel met de Rekenpuzzels want dan leer ik wat terwijl ik op vakantie ben, dat is leuk. Ik denk dan alleen: Je bent 5, loopt al voor, doe iets leuks. Maar dit vindt hij blijkbaar leuk 🙈

Ja ik heb dat ook wel van pressure moeder. Mijn ouders (zijn opa en oma dus) al heel vlug, houd dat kind maar goed in de gaten want die is HB. Ik dacht ja ja pap en mam, tis goe he. Ik wilde eigenlijk koste wat kost niet dat stempel op hem drukken. Ik heb er namelijk zelf best wel wat issues door gehad. Ook wil ik niet die moeder zijn die zegt kijk eens wat mijn kind kan. Maar toen ik laatst met vriendinnen aan het kletsen was en terloops vertelde dat onze peuter lego zo leuk vindt en de boekjes zo goed kan nabouwen, keken ze me echt aan of ze water zagen branden. Toen kwam het besef bij mij pas echt van, oh hij is wel erg snel. Terwijl mijn vriendinnen ook niet dom zijn en hun kinderen ook echt helemaal niet. We gaan toch wel bewust heel onbezonnen het schoolavontuur in. We wonen in vrij hoogopgeleide wijk, vlak bij een universiteitsstad. Veel mensen die daar hebben gestudeerd, wonen in onze wijk. Dus dat zal je ook wel terug zien op onze school verwacht ik. Ik heb voor de zomervakantie een gesprek gehad met zijn leerkrachten en vertelde een beetje tussen neus en lippen door dat hij zich erg aan het aanpassen is naar de jongere kindjes op het kdv. Daar werd niet echt op gereageerd. Ergens ben ik dus al een beetje ongerust. Ik probeer mijn gedachten te remmen. Zoon heeft ontzettend veel zin in zijn school en ik hoop dat het hem niet zo tegenvalt als dat het mij is tegengevallen, bij de kleuters. 

Puglove schreef op 28-07-2021 om 20:40:

Leuk dat je hier leest en schrijft Roos!

Een vraagje ( geen oordeel) hoe heb jij je kind al gelijk op een school met ontwikkelingsvoorsprong kunnen krijgen? Worden ze dan ook van te voren getoetst of hoe kom je daar terecht?

Eigenlijk een beetje toevallig. Het oudste kind van een vriendin van mij gaat naar groep 3 en is waarschijnlijk HB, in ieder geval heeft hij een flinke voorsprong. Zij zit in de pedagogische hoek en wist zodoende dat er ook een kleuterklas zou gaan komen voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Wij hebben een idioot lange lijst in moet vullen over de hele ontwikkeling van zoon tot nu toe, hebben een gesprek gehad met de IB'er en onze zoon heeft een spelobservatie gehad. Ze werken nauw samen met een 'gewone' school in zowat hetzelfde gebouw. Mocht zoon niet mee kunnen komen, dan kan hij geruisloos switchen naar de 'gewone' kleuterklas. Ik zet 'gewone' steeds tussen haakjes, want ja, wat is gewoon?

Blossom_01 schreef op 28-07-2021 om 21:00:

[..]

Maar toen ik laatst met vriendinnen aan het kletsen was en terloops vertelde dat onze peuter lego zo leuk vindt en de boekjes zo goed kan nabouwen, keken ze me echt aan of ze water zagen branden. Toen kwam het besef bij mij pas echt van, oh hij is wel erg snel. 

Haha herkenbaar, vrienden van ons kwamen binnen terwijl onze net tweejarige een puzzel van 100 stukjes in elkaar aan het leggen was. Die hebben zelf ook kinderen, maar stonden met hun mond open te kijken. En dat kleine ding liet zich ook niet afleiden van zijn puzzel 😉

Myrdal schreef op 28-07-2021 om 23:03:

[..]

Haha herkenbaar, vrienden van ons kwamen binnen terwijl onze net tweejarige een puzzel van 100 stukjes in elkaar aan het leggen was. Die hebben zelf ook kinderen, maar stonden met hun mond open te kijken. En dat kleine ding liet zich ook niet afleiden van zijn puzzel 😉

En dat vind ik zo gek aan onze peuter. Die kan dus niet puzzelen? Of vindt er niks aan, dat kan ook. Of zou het weer zoiets zijn als: hm hier moet ik m'n best voor doen en dat ben ik niet gewend dus ik doe het niet?

Kinderen vinden verschillende dingen leuk. Mijn zoon was als peuter ook een fanatieke puzzelaar, lego interesseerde hem amper. Die liefde kwam pas later. En toen was puzzelen uit de gratie.

Groeten,

Temet

 Inderdaad.  Tot een jaar of 4 heeft hij heel veel gepuzzeld en toen was dat ineens over.  Nu is hij 6 en vindt hij het weer leuk, maar alleen grote puzzels.  Mijn zoon is helemaal niet muzikaal, ook niet goed in knutselen oid. Ik dacht eerst dat hij niet creatief was, maar wat blijkt, alles wat hij in het echte leven ziet bouwt hij echt heel goed na met lego. 

Blossom_01 schreef op 29-07-2021 om 07:25:

[..]

En dat vind ik zo gek aan onze peuter. Die kan dus niet puzzelen? Of vindt er niks aan, dat kan ook. Of zou het weer zoiets zijn als: hm hier moet ik m'n best voor doen en dat ben ik niet gewend dus ik doe het niet?

Zo is die van ons ook. Waar leeftijdsgenootjes al zowat zonder zijwieltjes fietsten wilde meneer nog op zo'n baby loopfiets. En ineens, van de ene op de andere dag vloog hij weg op een fiets (met zijwieltjes wel). Puzzelen idem. Ineens ligt er dan een puzzel van 24 stukjes terwijl hij de Bumba-puzzel van vier stukken alleen maar op zat te vreten (letterlijk). Het moet in hun hoofd eerst helemaal perfect zijn ofzo.

Wat onze zoon ook veel doet is speelgoed 2 of 3 keer gebruiken zoals het hoort en er dan allerlei rare dingen mee gaan doen. Ik zie het maar als creativiteit


https://youtu.be/oFCLdJVoHVg

Hier herken ik zo ontzettend onze oudste zoon in...

heeft iemand ook ervaring met Squla? Ik overweeg daar een abonnement op voor dochter

Carmax schreef op 30-07-2021 om 22:35:

heeft iemand ook ervaring met Squla? Ik overweeg daar een abonnement op voor dochter

Ja, dochter (8 jaar) heeft het. Soms wordt er vaak op gespeeld en soms ook niet. Dochter had snel door dat je zelf niveau kan aanpassen. Frustratie dat ze groep 7 aardrijkskunde niet begreep 😄

Je kunt als ouder ook challenges instellen voor je kind of wedstrijdjes tegen elkaar doen. 


Er zijn ook steeds themas zoals verkeer, sport, milieu etc. En er is een deel met moppen 😉


Vragen en antwoorden kun je ook laten voorlezen. Handig als kind nog niet zo snel kan lezen.


Er volgt ook informatie over de oplossing en maak je een foutje, dan komt die vraag later nog een keer terug.   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.