Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong en/of HB topic


 Hier wel een goed beleid voor kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn, maar volgens mij hangt het ook heel erg af van de juf die ze hebben.  Onze juf zei wel dat ze eerder had moeten constateren dat al die herhaling en dan pas meer uitdagende taken niet goed ging.  Vandaar dat we volgend jaar beter de vinger aan de pols willen houden.  Ze hebben wel een plusgroep, die heeft meer een filosofische uitgangspunt, dat sluit wel aan bij onze zoon, die is helemaal fan van moeilijke vragen.

Dochter is niet getest op hb, ze heeft wel een cognitieve voorsprong, daar is testen niet voor nodig. We herkennen het ook van onszelf(klassiek onderwijs op 1 niveau, veel verveling). Daarom Ook veel scholen bekeken en uiteindelijk gekozen voor kleine jenaplanschool. Dus altijd meerdere leerjaren in een groep en eigen leerlijnen zijn er voor veel kinderen. Ik merk dat mijn dochter ook veel oppikt van jaar boven haar. Daarnaast is er ook een plusklas. Bijv bij rekenen hoeft ze niet alle herhaaloefeningen te doen als ze dat al geautomatiseerd heeft.

Dochter was juist trager met grove motoriek (zitten, kruipen, lopen, fietsen) maar zoog informatie op als een spons.    

Puglove

Puglove

26-07-2021 om 18:03 Topicstarter

Carmax schreef op 26-07-2021 om 13:54:

fijn topic!
Wij lopen net onze oudste aan tegen vermoedens (van onze kant) en problemen ( vooral op school). Ik werk zelf in het vo en heb me lang stilgehouden tegen school, omdat ik niet de moeder wil zijn die het wel weet.
Nu heb ik toch maar een gesprek gevraagd voor na de zomer. Ze start dan in groep 3, met 2 nieuwe juffen. In groep 1/2 had ze dezelfde juf, en die was erg lief maar inhoudelijk niet zo prettig. Gesprekken daarmee zijn op niets uitgelopen. Dochter bloeit helemaal op in de vakantie, best sneu.
Onze middelste van 2 gaat na de zomer starten bij een peuterspeelzaal. Ze is met veel dingen wel vroeg ( los lopen met 9 mnd, los fietsen met 16 mnd, praat erg goed en leest al wat). Ik ben wel benieuwd wat ze daarvan gaat vinden.
We hebben qua opvang een nanny aan huis , met pabo en kindercoach diploma wat wel superfijn is.
Mag ik vragen waar jullie je kind hebben laten testen of is dat allemaal via school gegaan?


Hier is hij na aan de bel trekken van mij eerst getoetst door de IB-er. Die gaf een forse cognitieve ontwikkelingsvoorsprong aan. Na de zomer willen ze hem waarschijnlijk testen op HB. De juf hier was ook lief maar er zat verder ook niet echt iets bij zeg maar. Zijn oude juf dan. Nieuwe zag gelijk wat wij bedoelden



Plotsa schreef op 26-07-2021 om 10:19:

Hier heeft de oudste beduidend minder slaap nodig dan de jongste. Verder zie ik daar geen verbanden met hb.

Hoe is het bij jullie met de school en het omgaan met hb? Ik merk hier dat toen ze het door hadden, school erg mee denkt en probeert om alle kinderen (hoort sowieso bij de uitgangspunten van de school) op individuele lijnen te begeleiden. Uiteraard binnen bepaalde kaders, maar herhaling geven wordt hier maar weinig gedaan en groepsoverstijgend werken gebeurd regelmatig.

Hier de oude school dus heel slecht. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt, zo jong (nee, ze signaleren en toetsen niet) en konden maar heel beperkt dingen doen. De nieuwe (reguliere) school kijkt er heel anders naar en biedt veel meer. 

Carmax schreef op 26-07-2021 om 13:54:

fijn topic!

Mag ik vragen waar jullie je kind hebben laten testen of is dat allemaal via school gegaan?

Wij hebben zelf laten testen (en hebben dus zelf betaald), bij Dotado in Rotterdam. School zag geen aanleiding of noodzaak. 

Zoon is geen beste slaper, vaak tegen 20.00 uur en dan gemiddeld om 6 uur weer op. Met een beetje pech tussendoor wakker worden. Overigens wel beter gaan slapen sinds hij op nieuwe school zit. 

Zoon is nooit getest. Volgens de psychologe die hem met 'autisme' diagnosticeerde was een intelligentietest toch maar een momentopname en werd niet altijd goed begrepen door sommige kinderen waardoor ze slecht scoorden.
Ik deed wel eens gratis online testen met zoon waar hij al meer punten kreeg dan ik.
Dus van jongsaf aan zocht ik ook meer uitdaging voor hem. HIj mocht experimenteren als ik thuis was met huishoudelijke stofjes of zo, mijn vader kon met hem met mijn oude electronicadoos werken en hij had prima lego en playmobil. Hij las heel graag, al vroeg zelfstandig en we hielden daar ook gesprekjes over.
Gelukkig had hij op school een invalmeester, ook met autisme, waarmee hij in de pauze de gang op en neer liep en de oude Grieken besprak. Een wonderlijk duo om te zien. Maar ik was die meester zeer dankbaar, die was een van de weinigen die echt snapten waar het over ging. Ik kon goed met hem overweg.
Hij kreeg ook een pluspakket in groep 7 maar omdat de instructie daarbij niet duidelijk werd gegeven zijn ze daar weer mee gestopt want: hij snapt het niet. Ja, dat autisme daar hebben de leerkrachten verder ook geen snars van begrepen.
We gingen naar NEMO en via school en de muziekschool kreeg hij muziekles. Schaken en koor ook via school. HIj had al jong een puppydiploma voor zwemles en had gelukkig ook veel plezier op zwemles en judo en later op paardrijles.
Nog steeds kan zoon veel informatie aan en verwerken als hij maar een antwoord kan krijgen, of vinden, als hij een belangrijke vraag heeft. Daar mankeerde het vroeger nogal eens aan. Omdat hij zo'n slim en beleefd voorkomen had, het gebeurde in zijn hoofd, of om een hoekje door pesters, werd hij regelmatig met een kluitje in het riet gestuurd als hij ook eens een, vooral praktische vraag had. Of bescherming zocht.
Wat dat aangaat is het jammer dat de diagnose 'syndroom van Asperger' niet meer gegeven wordt. Zoon is een klassiek voorbeeld, zoals hij zelf al uitgevogeld had met een klasgenoot nadat hij gediagnosticeerd was, ik dacht in groep 7.

Puglove

Puglove

26-07-2021 om 19:37 Topicstarter

Zot-83 schreef op 26-07-2021 om 18:38:

[..]

Hier de oude school dus heel slecht. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt, zo jong (nee, ze signaleren en toetsen niet) en konden maar heel beperkt dingen doen. De nieuwe (reguliere) school kijkt er heel anders naar en biedt veel meer.

Heb jij mijn kind?? Toetsen hebben ze na aanleiding (lees zeuren van een jaar van mij) gedaan. Juf deed niks. HB willen ze hem wel op testen maar doen ze normaal pas vanaf groep 5 wat mee.

Slaaptijden ook, zoon gaat nu naar bed maar kan er donder op zeggen dat hij pas rond 22.00 slaapt en morgen rond 6.00 weer wakker inderdaad

Wow herkenbaar zeg! Onze dochter is motorisch ook geen vroege vogel maar inderdaad echt een spons qua informatie opnemen. Ze heeft een enorme fascinatie voor natuur en muziek. Daar proberen we haar in te steunen waar mogelijk. 
Ik verwacht weinig van de school qua testen ( dorpsschool), tot nu toe heb ik niet de indruk dat ze onze zorgen erg serieus nemen. Ik ga eens bij de genoemde instituten kijken. Bedankt voor de tips! 
@anneJ wat super zeg zo’n meester! 

Ze zeggen ook dat creativiteit ook een onderdeel is van hoogbegaafdheid. Dus wellicht verklaart dat bij sommigen de voorkeur (en talent) voor muziek. Maar zoon hier is dus helemaal niet creatief 

sport en muziek zijn wel echt dingen waar dochter voor moet oefenen. Dat is dus anders dan school. Daar heeft ze ook succeservaringen opgedaan (iets wat ik eerst niet kon, kan ik nu wel / wedstrijd verloren- doelpoging gedaan- gescoord - gewonnen). 

Ze heeft op muziekschool een lessenreeks gedaan waarin kinderen kennismaken met verschillende instrumenten. Ze wilde graag viool of ukelele. Denk dat ze de viool sneller zou opgeven, ze koos voor de ukelele en daar kun je vrij snel al een liedje op spelen.

Ze houdt van knutselen, maar niet van voorgeschreven dingen maken. Daar waar ik kerstkaarten knutsel naar voorbeelden,  gebruikt zij die voorbeelden als inspiratie om iets eigenzinnings te maken.  

ja hier maakt dochter ook de meeste creatieve creaties. En ik ( en man) ben juist een echte beta. Ik heb een knutsel kamer voor haar gemaakt onder de trap en een flinke investering gedaan in knutselspul. Met onze nanny is ze daar ook veel mee bezig. 
Ze gaat ook graag buiten bloemen of insecten zoeken, gids mee om te bekijken wat voor bloem/dier het dan is. Dat is dan wel weer mijn ding trouwens haha. 
Zo’n lessenreeks klinkt wel interessant Mugske! Zal eens zoeken of ze dat hier ook hebben. Ze wil graag piano zegt ze. Maar voor we zoiets aanschaffen maar even kijken

ja piano is niet een instrument dat je even aanshaft of huurt. We hebben in begin ukelele gehuurd bij de muziekschool, maar die zijn niet duur in aanschaf  en neemt ook nog eens weinig plek in 😄   

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

27-07-2021 om 12:38

Mugske schreef op 27-07-2021 om 12:36:

ja piano is niet een instrument dat je even aanshaft of huurt. 


Elektrische piano dan? Grote voordeel is ook dat je er een koptelefoon op kunt aansluiten 

Wednesday schreef op 27-07-2021 om 12:38:

[..]


Elektrische piano dan? Grote voordeel is ook dat je er een koptelefoon op kunt aansluiten

Ik haal toevallig een elektrische piano op via Marktplaats. Een van de kinderen wil muziekles en ik wil nu zelf ook eindelijk gewoon leren spelen. Heb als kind mijzelf keyboard leren spelen maar kon nooit op les want moest kiezen tussen sport en muziek en vond sport belangrijker   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.