an mien
11-10-2011 om 13:42
Onverwacht so
Situatie: proefwerk slecht gemaakt door de hele klas, dochter ook.
Een aantal lessen later volgt een onverwacht SO, iets waar iedereen die geleerd heeft zijn punt mee kan ophalen, dochter is ziek.
Ze meldt zich de volgende les bij de leerkracht maar mag het SO niet inhalen want dan is hij voor haar niet onverwacht en dat is niet eerlijk tegenover de rest van de klas.
Iedereen in de klas staat nu voldoende en dochter niet.
Wat vinden jullie?
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

M Lavell
11-10-2011 om 14:03
Leren
Dochter moet erop rekenen dat zij alsnog dat so onverwacht (dus niet gepland) zal krijgen.
Werk leren dus.
Bij mij op school ging dat vroeger ook zo.
Groet,
Miriam Lavell

Yura
11-10-2011 om 14:06
Weet niet meer
hoe dat vroeger bij ons ging. Mijn kinderen hebben nooit onverwachte so's wat ik ook wel weer raar vindt eigenlijk. In mijn tijd was het voornaamste verschil tussen een proefwerk en so, dat de laatste onverwacht was, maar 1x telde en over minder stof ging. Ik geloof ook niet dat wij so's inhaalden inderdaad.

Foo
11-10-2011 om 14:18
Hier
Dochter heeft dit ook aan de hand gehad. Zij miste ook een onverwacht so, ook gegeven ter compensatie van klassikaal slecht gemaakt proefwerk. Dochter mocht het niet inhalen want het was een onverwacht werkje. Wel heeft de leerkracht haar niet veel later een onverwacht mondelinge overhoring gegeven die net zo zwaar meetelde als onverwacht so. Dat was dus erg sympathiek van leerkracht. Kan je dochter niet zoiets afspreken?
Van vroeger kan ik mij ook herinneren dat onverwachte so's ook niet werden ingehaald.

kaatje43
12-10-2011 om 12:53
Tja ze bedenken af en toe wat hoor
Zoon was ook een week ziek. Klas had in die week een onverwacht SO over het nieuws de afgelopen tijd. Zoon krijgt maandag meteen dat SO, wat niet volgens de regels van de school is. Ik een mailtje gestuurd naar leraar met de vraag of hij het niet mag herkansen, want hij is een week ziek geweest. Antwoord van de leraar was: Kon niet herkansen, aangezien het geen so was over het nieuws van de afgelopen week maar over een langere periode. Zoon had in het begin van het jaar al de opdracht meegekregen dat hij het nieuws moest volgen, omdat daar onverwachte SO's uitkomen. Blijkbaar het hele jaar lang. Ik vind het allemaal nogal ver gaan.
De eerst 3 is dus binnen.

Manja
12-10-2011 om 12:58
Maar kaatje
Dat was toch eigenlijk heel eerlijk? Voor hem was het SO net zo onverwacht als voor de rest. EN het ging niet over het nieuws van vorige week toen hij ziek was. Want toen hadden de anderen het SO al gehad.
Het zou pas oneerlijk zijn geweest als hij dit SO op een verwacht moment over mocht doen.

kaatje43
13-10-2011 om 19:33
Manja
Ja, in zekere zin heb je gelijk. Maar de klas had die week daarvoor natuurlijk ook de kans om het nieuws te bekijken en zoon niet. Hij heeft de opdracht in het begin van het jaar gehoord en daar niet veel mee gedaan. Is zijn eigen schuld. Ik heb de leraar ook wel gelijk gegeven (via de mail), maar feit blijft dat leerlingen nooit een so mogen hebben op hun eerst dag op school na ziekte. Maar ik laat het lekker zitten. Verder vind ik het nogal ver gaan om dus als huiswerkopdracht mee te geven dat je het hele jaar het nieuws moet kijken. Maar dat is weer een andere discussie.