beurt
11-09-2012 om 15:53
Onverwachte klassebeurt
Pff even checken of ik nu terecht verontwaardigd ben. Dochters hebben beide deze week klasse-beurt. Wat inhoudt dat ze na schooltijd de klas moeten opruimen. Gisteren stond ik dus ruim 15 min te wachten en werd ongerust; waar blijven ze? Ik haal ze dus nog op, omdat vooral de jongste (gr6) anders gerust bij een vriendje gaat spelen zonder dat te laten weten.
Maar gisteren moest de oudste nog trainen en kwam dus te laat omdat ze pas een half uur na de bel naar buiten kwam. En dus was haar trainer weer boos (selectie groepje).
Vandaag duurde het nog langer, en omdat ik het druk had ben ik zonder kinderen maar naar huis gegaan; ik had zelf een belafspraak waar ik nog iets voor moest doen.
En morgen moet dochter dus nog krapper op de schooltijd naar de tandarts.
Dus ik vraag me af:
- Waarom wordt dit niet even vantevoren gemeld? Ik moet er toch ook rekening mee kunnen houden?
- Waarom duurt dat opruimen langer dan een half uur.
- Ik hoorde dat er ook gestofzuigd en gedweild moest worden. Is dit niet gewoon de taak van een schoonmaker (die heeft school voor zover ik weet)?
- Hoe gaat dit op andere scholen?
Mag je een kind zomaar een hele week een half uur langer op school houden?
Mijn planning (die van de sportclubjes eigenlijk) zit meestal nogal strak op de schooltijden (3x per week meteen door 2x vooor de oudste een keer voor de jongste), dus mijn kinderen hebben er vaak helemaal geen tijd voor.
Wat mij nog het meeste stoort is dat het zonder enig overleg gaat. Er wordt gewoon maandagmiddag een groepje in de klas aangewezen en ouders wordt niks gezegd.
Ik heb ook het idee dat het voor het eerst zo uitgebreid is. Oudste nu in groep 8 is gewoon een half uur later buiten. Blijkbaar moeten 8ste groepers flink wat taken doen.
En oja als ze te laat op school komen dan worden ze (terecht) meteen boos.

ishtar
11-09-2012 om 15:58
Als ik iets net na school heb gepland
pluk ik ze gewoon uit de klas: sorry, kind heeft vandaag geen tijd. Dat is nog nooit een probleem geweest.
Hier is het alleen vegen en bord schoonmaken. Voor dweilen en stofzuigen ed is er een schoonmaker.

caton
11-09-2012 om 16:02
15 min wachten?
Als je al krap tijd hebt ga je toch niet 15 minuten staan wachten? Dan zou ik al eerder naar binnen zijn gelopen. Mijn kinderen vinden het vreselijk gezellig om klassedienst te doen, die willen dus ook met alle liefde nog vegen en dweilen terwijl dat eigenlijk helemaal niet hoeft. Dus als ik een afspraak heb gepland zeg ik al tegen de kinderen dat ze geen klassedienst kunnen doen en dan maar even moeten ruilen (in samenspraak met de leerkracht).

Tango
11-09-2012 om 16:04
Hier op school
Worden de klassendiensten in de eerste schoolweek ingepland. Juf maakt dan een rooster en stuurt dat naar de ouders zodat je weet wanneer je kind klassendienst heeft. Stofzuigen hoeven ze hier niet, alleen maar vegen en bord schoonmaken. Dweilen en stofzuigen vind ik echt raar dat kinderen dat zouden moeten doen. Ik zou daarover zeker geinformeerd willen worden.
Wat ik niet snap is dat je niet naar binnen bent gegaan om te kijken waar je kind blijft. Eerst dacht ik dat ze zelf naar huis kwamen, maar je schrijft dat je zonder kinderen weg bent gegaan. Hier loop ik gewoon naar binnen als kind te lang in de klas blijft naar mijn zin, of als ik eens een keertje gemist heb dat ze klassendienst had (want dat gebeurt me ook weleens).

wil40
11-09-2012 om 20:57
Mijn zoon
Ik ging ook nooit de klas in. Mijn zoon wist dat hij klassendienst had en kwam mij dat dan buiten snel even melden. Dat vond ik ook zijn verantwoording. Hij hoort mij niet te laten wachten, hij weet dat ik er sta.
Vanaf halverwege groep 6 ging hij alleen naar school en alleen naar huis. Dat was 3 km. heen en 3 km. terug fietsen.
Als hij ging spelen bij een vriendje werd er vanaf dat huis even naar mij gebeld, zodat ik wist waar hij zat. Als hij training of een andere afspraak had werd er niet gespeeld, daar herinnerde ik hem `s morgens even aan. In groep 8 kreeg hij een goedkoop mobieltje zodat ik keurig een smsje kreeg waar hij zat.

Tango
11-09-2012 om 21:38
De klas in
Hier mag je na schooltijd altijd de klas in lopen om bijv. naar het werk van de kinderen te kijken of een korte vraag aan de juf te stellen. Voor langere vragen kun je een afspraak maken anders houd je de juf wel erg lang van haar nakijkwerk.
Ik zou eens goed navragen op school wat die klassendienst allemaal inhoudt, waarom ze ook moeten stofzuigen en of er een lijstje kan komen.
Halen en brengen is een hele andere vraag natuurlijk. Hier is dat heel divers, maar de meeste kinderen in groep 8 komen wel regelmatig zelf naar school en gaan zelf naar huis. Ligt er een beetje aan hoe ver ze van school wonen. Het is een Montessorischool waar kinderen uit de hele stad naar toe komen en ook van dorpen eromheen. Mijn dochter is 11 en zit in groep 8. Ze gaat nu meestal zelf naar school en naar huis. Soms rijdt ze mee met de auto als ik mijn zoon breng die in groep 4 zit. In groep 5 is ze begonnen met zelf naar huis fietsen, eerst alleen op vrijdagmiddag (omdat ze dan langer op school zat dan haar broertje) daarna vaker. Vanaf groep 6 ook alleen naar school. Maar ligt ook aan het kind natuurlijk. Zoon van 8 zie ik voorlopig nog niet zelf gaan, die is tijdens het fietsen met veel teveel andere dingen bezig.

Silone
12-09-2012 om 08:16
Hier
duurde de klassedienst hooguit 10 minuten, omdat de klaarovers na een kwartier weggaan bij de oversteekplaats. Grotere kinderen blijven wel eens hangen, maar die pluk je bij haast natuurlijk gewoon uit de klas. Ook ik vind dat je wel wat assertiever had mogen zijn, en het lijkt me bovendien dat je bij school kunt aankaarten dat klassedienst niet een half uur moet duren. Vind ik ook belachelijk.

rutiel
12-09-2012 om 13:02
Kind aanspreken
Tja, je kunt wel de school gaan aanspreken en lijstjes opvragen met wat de kinderen precies moeten doen met een klassenbeurt en daar ingewikkeld over gaan doen.
Maar volgens mij is het iets rechtstreekser om gewoon je kind aan te spreken. Als het moet trainen of een afspraak heeft met de tandarts, dan moet het gewoon op een bepaalde tijd thuis zijn. Het regelt dan maar zelf met de meester hoe dat moet met de klassenbeurt.
Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat een klassenbeurt zoveel tijd in beslag neemt. Klassenbeurten bij ons op school zijn gewoon gezellige aangelegenheden, waarbij (naast het kind dat de beurt heeft) ongeveer een kwart van de kinderen blijft hangen omdat het "wacht" op elkaar. Tja, dat is heel gezellig allemaal, maar als je een afspraak hebt schiet het natuurlijk niet op.
Zo zou ik het aanpakken bij een kind van die leeftijd. Bij een kleuter is het wat anders natuurlijk... Daar zou ik wel de school rechtstreeks aanspreken.
n@nny

elsje78
13-09-2012 om 19:46
Half uur?
dat is wel erg lang voor een klassendienst! hier vegen ze even het grove vuil, legen eventueel de prullenbak en doen de ramen dicht. 5 minuten tot hooguit 10. Dweilen en stofzuigen, daar is de schoonmaakdienst voor, op mijn school dan!