Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
brugklasmoeder

brugklasmoeder

23-05-2011 om 18:11

Ook even stoom afblazen

Even onder een andere nick, anders wordt het wel heel herkenbaar allemaal.
Mijn dochter, 1e klas gymnasium, moest net als het kind van de starter van het draadje hierboven een werkstuk maken, samen met een groepje kinderen uit de klas. Het begon al fijn dat de lerares gemengde groepjes wilde laten maken en alleen het groepje van mijn dochter zich eraan hield. De rest was alleen jongens of alleen meisjes. Lerares probeerde het nog te veranderen, maar dat lukt niet (fijn overwicht heb je dan). De opdracht was iets waarmee ik mij beroepshalve al zo'n 20 jaar mee bezig houd en waarvan ik zonder op te scheppen kan zeggen dat ik er een hoop van weet. Dochter en groepje gingen aan de slag en het resultaat mocht er zijn. Zonder mijn hulp (wel met een paar adviezen als het werd gevraagd) hadden ze er met hard werken iets prachtigs van gemaakt. Komt dochter vandaag thuis, hadden ze er een 6 voor gekregen. Groepje populaire meisjes met een in elkaar geplakt stuk had een 8. Ik durf vanuit mijn vak objectief en eerlijk te beweren dat het werkstuk van dochters groepje absoluut meer waard was dan een 7 en zelfs dan een 8. Dochter vroeg aan lerares of ze wilde uitleggen hoe ze aan dat cijfer kwam, maar die had geen tijd. Ik heb al eerder een aanvaring met diezelfde lerares gehad en ben eigenlijk niet van plan me ermee te bemoeien. Dochter was zo teleurgesteld, zeker omdat ik van het eindresultaat had gezegd dat het groepje hier zeker een goed cijfer voor zou krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Teleurstelling

Als je een hoger cijfer verwacht kan een 6 een teleurstelling zijn. Het is niet alleen een 6 voor je dochter maar voor haar hele groepje. Als de anderen uit haar groepje ook het gevoel hebben oneerlijk behandeld te zijn dan kunnen ze beter als groepje om een uitleg vragen.
Dat een ander groepje een 8 heeft en bestaat uit "populaire meisjes" heeft er voor mijn gevoel niets mee te maken. Het zou me niet interesseren eerlijk gezegd wat een ander heeft, alleen de vraag: waarom hebben wij een 6 gekregen? De lerares had geen tijd, dat kan, het groepje moet gewoon even vragen wanneer de leerkracht wèl tijd heeft voor een korte uitleg.
Ik zou me er als ouder zeker niet snel mee bemoeien.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

24-05-2011 om 08:50

Je hebt gelijk

Ik ga me er ook niet mee bemoeien hoor, en dochter gaat vandaag inderdaad met haar groepje samen naar de lerares om te vragen wanneer ze tijd heeft. Dat van die populaire meisjes klonk wat kort door de bocht maar heeft een hele geschiedenis, die al het hele schooljaar speelt. Die meiden treiteren een paar kinderen uit de klas op een verschrikkelijke manier, maar komen overal mee weg (lerares is ook de mentor). Daarbij krijgen ze echt steevast hogere cijfers dan de rest omdat de lerares 'kan zien hoe hard ze hebben gewerkt'. Dat de rest van de klas ook hard werkt ziet ze alleen helaas niet... Zegt een kind er iets van, dan is het vast jaloers en 'dat is geen prettige eigenschap', aldus lerares. Vandaar de frustratie over die 8. Maar je hebt gelijk, die heeft niks met de 6 van dochters groepje te maken.

koffiekwast

koffiekwast

24-05-2011 om 15:58

... die mentor ken ik.!

oplossing hier was simpelweg afwachten tot het schooljaar over was en er een andere mentor kwam.

Mentor dit jaar is in 1 woord geweldig en het leed van vorig jaar is vergeten.

Dochter heeft geleerd dat het leven niet altijd fair is. (en haalde bij andere leraren en met name bij technasium prima cijfers voor werkstukken, waardoor ze voldoende bevestigd werd in haar kunnen)

brugklasmoeder

brugklasmoeder

26-05-2011 om 09:38

Nog een week of zes

Wij tellen af naar het einde van het jaar. Antwoord van de lerares wanneer/of ze tijd had: ik heb de spullen niet op school want ik had geen zin om ze mee te nemen. Op de vraag van de kinderen wanneer dan wel: als ik een keer zin heb.
Ik ga er niks van vinden. Nou ja, ik vind er wel wat van, maar niet in het openbaar. Nog een paar weken. Dochter gaat overigens gemakkelijk over, dus die 6 is geen ramp. Ik hoop dat ze deze lerares nooit meer krijgt.

Martien

Martien

26-05-2011 om 14:43

Dochter ziet de bui hier ook al hangen

Zelf zegt ze dat ze goede punten krijgt als ze een werkstuk maakt met een vriendinnetje die goed bij de leraren ligt. Nu heeft ze een werkje moeten maken, die door de medeleerlingen beoordeeld moet worden. Oudste is een einzelganger, dus ze weet nu al dat ze niet op hoge punten moet rekenen.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

26-05-2011 om 15:04

O ja

Ook altijd zo fijn, beoordeling door medeleerlingen. Dochter werkt goed samen met een meisje dat door de popi meiden gruwelijk wordt gepest (en dan bedoel ik echt monsterlijk). Fijn voor dochter, die de popi's niet kan uitstaan, dat ze iemand heeft waarmee ze lekker werkt en voor het gepeste meisje ook. Laatst hadden ze ook iets gemaakt dat door medeleerlingen moest worden beoordeeld.Dan weet dochter al dat het laag is, omdat ze met dat meisje werkt. En de popi's roepen dan ook "gatver, niet aanraken, dat is van [naam gepest meisje]. De lerares zit daar gewoon bij en zegt er niets van. Bij andere vakken werkt dochter ook vaak met dit meisje en halen ze altijd goede cijfers.

Martien

Martien

30-05-2011 om 16:27

Opluchting

Nadat haar werkje met veel bloed zweet en tranen op het laatste moment toch in orde geraakte, heeft ze ondanks dat de medeleerlingen een beoordeling gaven toch een 18/20 gekregen. De meesten behaalden een dergelijk resultaat. Pff, ik hoop toch op een ander systeem de volgende keer (en vooral dat ze eens vroeger begint te werken aan haar werkstukjes ipv op het laatse moment)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.