nikje
19-12-2011 om 19:46
Op school in elkaar geslagen/getrapt: 3 gekneusde ribben
Tja, wat een titel hè?
Even de situatie, zoon (9) is op school door een klasgenootje in elkaar getrapt en geslagen.
Zoon was een balspel aan het doen met een vriendje, klasgenoot wou dit doen maar Zoon zei dat hun nu bezig waren.
Zoon werd vervolgens in zijn rug getrapt waardoor hij op de grond belandde met klasgenoot al schoppend etc. bovenop hem.
Gelukkig kwam er na een tijdje een broer van een vriendje aan die klasgenoot van zoon zijn rug haalde.
Klasgenoot was volledig doorgeslagen.
Zoon behoorlijk over zijn toeren, juf was ten tijde van het incident net even in de school.
Toen ik zoon van school kwam halen kwam hij met juf aangelopen.
Ze vertelde dat de jongens den vechtpartij hadden gehad waar ze beide erg van onder de indruk waren maar dat het uitgesproken was en dat ze beide sorry hadden gezegd.
Thuis was zoon wel erg wit en benauwd dus toch maar even langs de Ha, daar waren ze nog bang voor een klaplong maar gelukkig had hij " alleen" maar 3 gekneusde ribben.
School reageert hier wel heel laconiek op, nemen ons voor ons gevoel helemaal niet serieus. Vandaag kwam zoon uit school met het verhaal dat hij en klasgenoot elkaar beter moeten leren kennen.
Maar daar kunnen ze het toch
Biet bij laten? Dit gaat toch veel te ver!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck
19-12-2011 om 21:27
Niet bij laten
Nee, ik denk niet dat je het erbij moet laten dat de kinderen elkaar beter moeten leren kennen. Wat een onzin! Als je er met de leerkracht niet uitkomt dan zou ik toch eens bij de directeur een gesprek aan gaan want dit gaat idd veel verder dan een "gewoon" vechtpartijtje waar over en weer wat getrokken wordt.
En kom je er met de school niet uit dan zou ik toch de ouders eens aanspreken en vragen of ze meegekregen hebben dat jouw zoon 3 gekneusde ribben heeft overgehouden aan het vechtpartijtje. Zonder verder beschuldigend te zijn kun je dat best aan ze vertellen. Als school er zo lacononiek over doet bestaat de kans best dat de ouders niet eens weten wat hun kind heeft aangericht en hun kind daar niet op hebben kunnen aanspreken.

Puck
19-12-2011 om 21:28
O ja
Uiteraard beterschap voor je zoontje. Zorg ervoor dat hij goede pijnstilling neemt zodat hij goed door kan ademen anders loop je een risico op longontsteking. Ik hoop dat hij er niet teveel last van krijgt.

bertje1
19-12-2011 om 22:03
Zeker niet bij laten!
dit is echt absurd. op een of andere manier aankaarten helemaal als school laconiek is. belachelijk. dan maar via hogerop.

nikje
19-12-2011 om 22:16
Tja
De ouders aanspreken lijkt me niet zinvol, zonder nou heel neerbuigend te zijn het zijn een soort tokkies, die dit heel normaal gedrag vinden.
Het kind is al van diverse scholen afgestuurd, wegens ontoelaatbaar gedrag. Op deze school willen ze hem graag een kans geven, erg lief natuurlijk maar dit is al het zoveelste incident en misschien hysterisch van mij maar in mijn ogen had dit heel makkelijk erg uit de hand kunnen lopen. Een verkeerde schop en zoonlief had er heel wat ernstigere aan toe kunnen zijn.
Ik ben, ondanks mijn woede, er ook wel van doordrongen dat dat kind er zeer waarschijnlijk ook niks aan kan doen. Maar, ja, nu gaat het ten koste van mijn kind. Mijn arm jochie die nu erg veelpijn heeft. Oei wat kan je dan kwaad worden, zelfs op een kind.
School blijft laconiek en doet het idd af als een vechtpartijtje, iets wat het in mijn ogen niet was.
Bah, ben er beroerd van

Chippie
19-12-2011 om 23:03
Ik zou...
Ik zou contact met school opnemen. Feitelijk maakt het niet uit of je zoon wel of niet 3 gekneusde ribben heeft. Dat is een inschattingsfout geweest, maar doet minder terzake. De ernst van de situatie maakt wel duidelijk dat het een behoorlijke vechtpartij is geweest.
Waar ik wel een punt van zou maken is het feit dat er dus blijkbaar geen toezicht was. Fijn, dat leerkracht de klas in was maar daardoor heeft dit dus wel kunnen gebeuren. En in dat kader ligt er wel degelijk een verantwoordelijkheid bij school. En ik zou dus aansturen hoe we dergelijke situaties gaan voorkomen, etc.
Ik zou er wel met een open view het gesprek ingaan. Het heeft geen zin om hoog van de toren te blazen etc. Feitelijk weet je niet of je zoon de volledige waarheid vertelt. Daarmee praat ik niet de situatie goed, absoluut niet, maar de waarheid ligt vaak net iets genuanceerder.

Manda Rijn
19-12-2011 om 23:10
Wat precies wil je
ik zou eerst wat dingen op een rijtje zetten en dan officieel mogelijk een gesprek met directie aan gaan, zet het dus maar lekker stevig aan als je belt voor die afspraak.
a. wil jet het voorkomen dat het nog een keer gebeurd (bij jouw of een ander kind)
b. vind je de reactie van school te beperkt
c. wil je weten wat het protocol hier in voorziet
d. welk beleid er gevoerd wordt als een leerling agressief gedrag vertoond
e. bij directie het besef cultiveren dat jij als ouder nu een negatief gevoel hebt over de veiligheid van je kind en het toezicht tijdens schoolplein activiteiten.
Zo heb ik ooit met een mini dochtertje bij de juf en de directeur aangeklopt toen er een nieuw kind op school kwam dat de eerste dag mijn dochter te lijf ging met een bezemsteel (en dus een flinke klap kreeg) en de week erop hardhandig door hem van het klimrek werd afgerukt. Ik heb toen ook een half bakken antwoord gekregen 'ja hij vraagt veel aandacht, we proberen hem nooit zonder toezicht te laten, we zijn in gesprek met de begeleiders van de ouders'.
iig, ik begreep ook wel dat het moeilijk was voor school, kind uit niet standaard gezin met zwak begaafde ouders, hij is redelijk snel naar een andere school gegaan (speciaal onderwijs), ik hoop dat kinderen zoals hij er wel goed op hun plek zitten.

Manda Rijn
19-12-2011 om 23:15
Oh en
voor de duidelijkheid, als directie geen meldingen krijgt staan ze ook zwakker, dus meld het op een opbouwende manier, maar geef wel aan dat je teleurgesteld bent.
Kinderen met serieuze gedragsproblemen, leerproblemen etc zouden mi goed geholpen moeten worden, mijn vraag is of zo'n kind op een normale school op zijn plek is, ik denk dus van niet.
Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat er in zijn thuissituatie regelmatig klappen vallen, wie ze geeft of wie ze krijgt maakt volgens mij niet uit, iig heeft hij een enorm tekort aan veiligheid en skills om op een andere manier zijn emoties te uiten. Ja zielig.

Rosase
20-12-2011 om 00:06
Ja klagen
En als praten met school niks oplevert, dan brief aan school bestuur en inspectie.
Ervaring hier heeft geleerd dat er dan opeens wel heel veel kan. De laatste twee brieven stuur je natuurlijk met een cc aan de directeur.
Ben toch weer geschokt dat mijn eerste ingeving (vast een tokkiesgezin) weer klopt. Vond het al zo slecht van mezelf dat ik dat meteen dacht.....

Fiorucci
20-12-2011 om 06:31
Geen genoegen mee nemen
Naar de directie! Het was geen vechtpartij, hij is in elkaar geslagen en dat is heel wat anders. Sterkte voor je zoontje!!

Yvonne
20-12-2011 om 10:49
Aangifte van mishandeling doen bij de politie
3 gekneusde ribben vind ik niet normaal voor een gewoon vecht partijtje. Sowieso als ik je verhaal zo lees was het geen vechtpartijtje maar is je zoon echt in elkaar getrapt. Als school het niet serieus oppakt zou ik naar de politie gaan en aangifte doen van mishandeling. Ik zou het er echt niet bij laten zitten.
Tijdens de eerste ouderavond dit jaar van de VO school van mijn dochter kwam ik erachter dat er ook school wijkagenten zijn. ik weet niet of die er ook voor het basisonderwijs zijn. Daar kun je ook bij informeren wat je nog meer voor stappen kun ondernemen.
Sterkte voor je zoon.

Caitlynn
20-12-2011 om 13:52
Ook aan de hand gehad
Zoon had "karatetrap" gehad van jongetje wat op kickboxen zat. Normaal gezien mag je op die leeftijd nog niet eens die sport beoefenen, maar vader was trainer, dan gelden er kennelijk andere regels. Zoon had twee gekneusde ribben. Ik ben direct naar de directeur gegaan om te vragen hoe ze met dit soort situaties omgaan. De ouders van het jongetje moesten bij de directeur op het matje komen, het jongetje heeft excuses moeten aanbieden aan mijn zoon en heeft een officiële aantekening gekregen in het schooldossier. Alles volgens het protocol van de school.
Het wonderlijke was dat iedereen die het op het schoolplein had zien gebeuren vreselijk geschrokken was en er nog wekenlang schande van sprak en mijn zoon het dan voor hem opnam omdat het jongetje sorry tegen hem had gezegd. Hij wilde dus ook niet dat ik aangifte deed bij de politie, alhoewel ik daar wel serieus over nagedacht heb.

Sahara
20-12-2011 om 18:05
Ja caitlynn
Daar ben ik ook benieuwd naar. Hier wordt kickboxen aangeboden als oefensport voor kinderen vanaf groep 5.

Moppeke
20-12-2011 om 21:52
3 gekneusde ribben?
Jee zeg! Dat doet pijn, hopelijk gaat het snel beter met je zoon, beterschap!
Ik moest even knipperen toen ik je berichtje las, het klinkt als een heel mild 'foei'. Juf pakt het niet echt aan. Die aanpak werkt als truusje een keertje aan de haren van miepje trekt.
Wanneer een klasgenoot helemaal buiten zinnen raakt en je kind opscheept met 3 gekneusde ribben, dan moet er meer actie komen. De dader moet even wat beter wakker geschud worden dat dit niet kan. De actie van de klasgenoot is buitensporig en de ouders van het kind moeten daarbij worden betrokken EN de schooldirecteur, diens taak dat ook uiteindelijk is.

Jesse_1
20-12-2011 om 23:05
Minimale leeftijd kickboksen (o.t.)
Volgens mij bestaat er geen landelijke minimum leeftijd voor kickboksen, ik denk dat Caitlynn de minimale leeftijd bij de sportschool bij hen bedoelt?
Ik weet dat een neefje van ons het al een tijd doet en die is nu 9. Maar er zijn ook sportscholen waar je minimaal 14 moet zijn.

nikje
25-12-2011 om 09:52
Hoe het verder ging
Allereerst wil ik jullie bedanken, ik was echt compleet ontredderd toen ik mijn eerste bericht schreef.
Uiteindelijk is manlief met school in gesprek gegaan, hij is wat rustiger en Jan zijn gevoel daardoor ook beter verwoorden. Ik ga in dit soort situaties huilen....
School is uiteindelijk wel doordrongen geraakt van de ernst van de situatie. Ze hebben diverse gesprekken met klasgenoot gehad en hij heeft zijn excuses meerdere keten aangeboden.
Ook nog een kaart gestuurd mede namens zijn ouders met excuses, dat hadden we niet verwacht en heeft ons dan ook positief verrast.
Man heeft school wel duidelijk gemaakt dat bij een volgende keer we aangifte bij de politie zullen doen.
Ze houden het nu wel meer in de peiling.
Met zoon gaat het ook een stuk beter, de wonden in zijn gezicht zijn voor het grootste gedeelte opgeknapt. Ribben doen alleen nog bij diep inademen zeer.
Wat doet het toch zeer als iemand aan je kind komt!
Ik wil iedereen nog hele fijne feestdagen wensen!

Annet
26-12-2011 om 22:59
Goed gedaan hoor!
Ik ben blij dat jullie stappen hebben ondernomen en dat school jullie serieus genomen heeft !