Puck
30-01-2012 om 13:27
Op vo scholen altijd zoveel lesuitval
Oudste zit nu voor het 2e jaar op het VO en ik erger me groen en geel aan de vele lesuitval. En dan niet eens omdat er een docent ziek geworden is, maar er is iedere week wel een studiemiddag, leerlingenbespreking of iets anders ongetwijfeld zeer belangrijks. Feit is dat oudste vanaf begin december nog geen normale week heeft gehad. Behalve de onverwachte ziekteuren is er iedere week minstens een halve dag gepland lesuitval. Is dat nu echt normaal tegenwoordig?
Ik vind het zo raar? Mijn kind moet van school alle lessen bijwonen en zelf laten ze van alles uitvallen.
En nog zo iets kroms: vorige week vielen er lessen uit vanwege de lerarenstaking, maar toen de leerlingen gingen staken kregen de leerlingen van te voren al een donderpreek dat ze niet mee mochten doen en dat ze bij absentie de leerplichtambtenaar op hun dak kregen.
Ik kan er geloof ik niet meer bij allemaal. Hoe is het bij jullie pubers op school met de uitval?

Nowee
30-01-2012 om 13:34
Niet zo heel veel
Mijn oudste zit in de derde en ik vind het eigenlijk allemaal nog wel meevallen met de lesuitval. Van de lerarenstaking heeft hij niets gemerkt, nu was het wel toetsweek dus er waren waarschijnlijk sowieso minder leerkrachten nodig op school.
Wel drie keer per jaar een dag vrij in verband met leerlingbespreking. Ik zie op roosterwijzigingen wel regelmatig staan "opvang", dan neemt een andere leerkracht blijkbaar die klas over. Ik heb eigenlijk geen idee of ze dan les krijgen. Nu zit mijn zoon op een Daltonschool dus hij heeft sowieso al 7 daltonuren per week, daarin hebben ze genoeg te doen. Bij een eventueel opvanguur kunnen ze dus ook verder met hun daltontaak.

Mach
30-01-2012 om 14:18
Niet zo veel
Mijn dochter zit in de vierde en klaagt dat ze veel te weinig uitval heeft! En inderdaad, zelden.
Alleen bij plotselinge ziekte van een docent. Verder zijn ze drie maal in het jaar een middag vrij voor de rapport besprekingen. Na 14 uur.
Ik weet dat alle andere vergaderingen altijd op dinsdagmidag na half 2 zijn. Dan is er eigenlijk geen enkele klas meer die lessen op zijn rooster heeft. Die middag is speciaal gereserveerd voor de vergaderingen en inhaaltoetsen van kinderen die ziek geweest zijn en voor straf-terugkomuren.

Marjolein
30-01-2012 om 14:34
Echt door ziekte
Hier valt uitval door studiedagen wel mee. Zo'n drie keer per jaar (rapportvergadering) en ongeveer drie keer verkort rooster. (5 lessen van 40 minuten)
Dit jaar wel echt enorm veel uitval door een langdurig zieke docent NL en ook nog voor AK.
Voor AK is na 4 weken geen les ingevallen, 1 uur van de 2 uur per week, zoon kan daar niet mee uit de voeten, haalt nu 2,5 voor AK. Na de kerstvakantie is de docent AK weer gestart.
Docent NL is nu al sinds herfstvakantie ziek. Uiteindelijk is in nov/dec in 4 weken met 2 uur per week een toets Ontleden er doorheen gejast door een leuke invaller (deed het naast haar eigen lessen) en gelukkig een 6,6, maar nu geen invaller meer. Twee weken geleden bericht dat er een nieuwe docent per direct zou beginnen, maar tot op heden nog steeds uitval! Dus nu al een achterstand van 2,5 maand op NL ! :0
Dus ja, veel lesuitval, maar door ziekte. Niet structureel.

tsjor
30-01-2012 om 14:59
Dramatisch veel
Vorige week maandag: zieken, de helft viel uit.
dinsdag: vergadering om 14.30, vanaf 12.30 vrij
Woensdag: zoveel lesuitval dat er maar 2 uur overbleven, die werden 's morgens ook geschrapt.
Donderdag: de helft viel uit vanwege de lerarenstaking.
En vrijdag een beetje uitval vanwege ziekte.
Ik heb de school opgebeld omdat ik me afvroeg of het allemaal nog wel klopte, maar het klopte. Dan wilde ik mijn beklag wel doen. De mentor zou me terugbellen. Nog niet gebeurd.
Dochter komt net binnen, had laatste twee uur vrij.
Echt dramatisch hier.
Tsjor

Caitlynn
30-01-2012 om 17:25
Ook veel
Zoon lijkt meer vrij dan dat hij op school zit. Groep 8 middagen, zieke leraren, klasgenoten die in de sportklassen meedoen waardoor er regelmatig lessen uitvallen, informatiemiddagen, festivals, cursussen of workshops, hij heeft nog geen "normale" lesweek gehad. Deze week is hij de hele week uiterlijk 12 uur thuis. Reden: leraar-leerlingbesprekingen.

Mach
30-01-2012 om 17:57
Wat een verschil dus
Hoe kan het nou bij de ene school wel lukken om de uitval binnen de perken te houden en bij de andere niet?
Bij ons is er heel weinig uitval. En in het begin is bij de informatie ook nog uitgelegd dat ze op een bepaald percentage uitval rekenen en daarom meer uren dan verplicht inplannen per jaar. Dan leidt eventuele uitval niet direct tot problemen in de leersfofplanning.
Misschien moet de ene school eens bij de andere gaan kijken. Of doen ze dat al?

Fiorucci
30-01-2012 om 18:56
Weinig
Uren die uitvallen worden zoveel mogelijk opgevangen door andere leerkrachten. Als de uren vallen aan het begin of einde van de dag, vallen ze heel af en toe uit. Als er rapportvergaderingen zijn, is er een kort rooster. Mijn dochter gaat naar een school waar men beweert dat men vergaderingen etc zoveel mogelijk laat plaatsvinden in toetsweken. Ik ben benieuwd.

Digimum
30-01-2012 om 19:21
Veel
Bij de klas van mijn zoon valt veel uit. Heel veel. Soms gepland, soms door ziekte. Er wordt weinig vervangen of opgevangen. Het is echt pech, want een vriendinnetje in een andere klas heeft te maken met veel minder lesuitval. Totaal 100 uur lesuitval in 18 schoolweken (projectweek en introductieweek niet meegerekend).
Overigens heb ik er lang van gebaald, maar zoon haalt prachtcijfers dus kan die uren makkelijk missen. Ik heb me er voorlopig bij neergelegd.
Van één van de vakken hebben ze van de 38 ingeroosterde uren er 12 daadwerkelijk gehad. Daar hebben we vandaag dus maar wel even een mailtje aan gewaagd. Het is geen uitval door ziekte of overmacht, maar gewoon door slecht plannen.

Ella2007
30-01-2012 om 22:35
Percentage?
Wij laten de lesuitval wel meewegen bij het uitzoeken van een VO school. Ik zie percentages van 3-4 % (op 1040 uur), maar ik zie ook percentages van 8-9 % . Dat laatste lijkt me echt teveel. Hoe moet je dan nog de lesstof tussen de oren krijgen ?
De school die het laagste percentage heeft, lost incidentele ziekte voor de eerste klassen op door een vervangend leerkracht in te zetten. Dus de leerlingen zijn wel onder de pannen, maar krijgen geen les in het vak wat uitvalt, het is meer onder begeleiding hun werk doen. Bij langdurige uitval wegens ziekte wordt er vervanging geregeld.
Uitval wegens slecht plannen vind ik echt niet kunnen. Dan calculeer je dus al uitval in. Iets voor de MR ?
Hoe zit dat dan met de eisen aan minimale onderwijsuren ?

Tihama
30-01-2012 om 23:28
Hier gaat het prima
Het gaat zelfs zo goed dat ik een paar maanden geleden tijdens een informatie-avond de schoolleider een compliment heb gegeven. Ik hoor van mijn buurvrouw wiens zoon soms wel 14 uren lesuitval per week (!) heeft. Dat is een andere school. Die jongen doubleert nu in 2 Havo.
De schoolleider nam het compliment dankbaar in ontvangst en vertelde toen nog iets: het schijnt zo te zijn dat je het aantal uren lesuitval letterlijk kunt meten in eindexamencijfers. Ik ben de exacte getallen kwijt, maar het is iets van elke x uren lesuitval betekent 0,1 punt minder in het eindexamencijfer. Hij meldde dat deze wetenschap voor hun school een sterke motivator is om de lesuitval absoluut te minimaliseren. Met resultaat dus.
Maar hier dus 2 scholen voor H/V op nog geen 10 minuten fietsen van elkaar, waar het verschil dus extreem groot is.
Tihama

Boze ouder
31-01-2012 om 01:57
Hier veel lesuitval
Door ziekte en nu de s.e weken.
""het schijnt zo te zijn dat je het aantal uren lesuitval letterlijk kunt meten in eindexamencijfers. Ik ben de exacte getallen kwijt, maar het is iets van elke x uren lesuitval betekent 0,1 punt minder in het eindexamencijfer."".
Nou dat verbaast me dus niets!. Stelletje klojo's daar op school. En maar gaan staken en ook nog eens in die s.e week!.
Hier een paar kinderen op het v.o. En wij balen als een stekker. Een doet eindexamen en de andere zit in de derde en heeft ook s.e weken. Ze lopen achter in bepaalde vakken door die uitval.
En maar opkrikken die overgangs-normen, op deze manier blijven er heel veel zitten van 3 gt/tl naar 4. Of ze moeten terug naar kader!. Als je school hier over belt, dan ja Mw we doen ons best!. Hebben we nog al wat aan. Ik baaaaal daar van!. Te weinig leerkrachten om daadwerkelijk les te geven. Ook al kan de school er niets aan doen, onze kinderen worden daar de dupe van.
En nu moeten ze dus bij het c.s allemaal een 6 gaan halen (5,5) afgerond een 6. Niets meer compenseren! bij de s.e. Erg leuk als er bij een aantal vakken een paar maand geen les wordt gegeven. Hoe gaan ze dit weer goed breien?. Ik weet het niet!. Hier dus een ramp die les uitval.

Puck
31-01-2012 om 08:41
Tihama
Dat van die examencijfers camoufleren ze hier volgens mij. Als je namelijk lager dan een 6,5 gemiddeld staat laten ze je al heel snel afstromen en leerlingen die voor het VMBO of HAVO geslaagd zijn laten ze eigenlijk nooit toe op een niveau hoger.
En voor 1 deel van de school staan ze in de Elsevier-top-10 van Nederland (begeleiding in traject 2 ofzo iets, weet het niet precies) en dan adverteren ze er op de digiborden op de open dagen wel mee dat ze tot de top-10 scholen van Nederland horen, zonder restricties. Bleegh, beetje verdraaid.

skik
31-01-2012 om 10:08
Net als puck
Er is inderdaad altijd wel wat. Inschijfrooster vanwege rapportbesprekingen, lesuitval omdat docenten meegaan op kamp met andere klassen, indicentele ziektegevallen, vervangingsproblemen bij langdurig zieke leerkrachten en als irritantste gekkigheid: leerkrachten die zelf flink te laat komen of vergeten naar de les te gaan. Moet een leerling eens proberen.
Tel daarbij leerkrachten die zijn vergeten de toets mee te nemen die de leerlingen voor die dag geleerd hebben en die dan dus maar drie weken uitgesteld wordt, leerkrachten die de vorige twee toetsen nog niet nagekeken hebben terwijl de volgende al weer op het programma staat en dan kan je vaststellen dat de school in elk geval niet de leerlingen kan 'opvoeden' door zelf het goede voorbeeld te geven.
skik

Puck
31-01-2012 om 11:33
Toch wel anders skik
Wat jij vertelt zijn het vooral de docenten zelf die steken laten vallen. Dat is hier absoluut niet aan de orde. De dingen die jij noemt over leerkrachten die dingen vergeten, toetsen niet nakijken, etc. dat is hier echt niet het geval. De docenten die ik ken uit oudergesprekken zijn eigenlijk allemaal gedreven leerkrachten, met hart voor hun werk en voor hun leerlingen. Op de (meeste) docenten heb ik helemaal niets aan te merken en die doen hun werk prima. Ik heb het idee dat het management op school gewoon erg verrot is en dat de docenten eigenlijk weinig te verwijten valt.
Ik heb wel eens de teamleider gebeld over een akkefietje en dan krijg je een ongelooflijk lulverhaal waar je helemaal niets mee opschiet en dat je echt moet geloven dat ze alles doen om lesuitval te beperken. Tja, waarom is mijn ervaring dan zo faliekant anders.

Ise
31-01-2012 om 11:48
Net als mach
Ook hier zijn alle klassen één dag per week na het zesde uur uit vanwege overleg. Overgangs- en rapportbesprekingen zijn voor het hele jaar al gepland en vallen in aantal mee. Verder hebben ze twee maal per jaar een week gepland voor culturele activiteiten, uitstapjes enz. Omdat dat voor de hele school geldt, vallen er niet onnodig lessen uit.

skik
31-01-2012 om 13:28
Puck
Je reageert nou op het tweede deel van mijn post, wat ik er uit frustratie bij gezet heb. In het eerste deel schrijf ik over inschuifroosters vanwege rapportvergaderingen (die duren een week) en afwezigheid vanwege meegaan op kamp (ook een week, en dat een paar keer per jaar) en het standaard niet vervangen van zieke docenten voordat ze zo'n beetje officieel afgekeurd zijn. Dat zijn structurele dingen die de school meent middels het vervallen of inkorten van lessen te moeten oplossen. Misschien, als je uur voor uur natelt, komen ze desondanks aan hun urennorm, maar ik betwijfel het. Ze moeten toch ook marge aanhouden om incidentele lesuitval op te vangen.
skik

kaatje43
01-02-2012 om 15:54
Boze ouder
Dit jaar mag nog voor NE,Wi of Engels 1 5. Gemiddeld totaal moet je wel een 6 staan.
Bij ons valt de uitval wel mee. Alleen had oudste (5H) de pech dat zijn aardrijkskundeleraar halverwege december ernstig ziek werd, waar door hij 2 weken geen les had. Na de Kerstvakantie hebben ze invallers kunnen krijgen. Het tentamen Aardrijkskunde is nu wel 4 weken uitgesteld. Tijdens de staking gingen de andere tentamens wel gewoon door hoor.

Nehalennia
01-02-2012 om 17:20
Kun je dat ergens terugvinden?
Wij staan dit jaar voor de keuze van een middelbare school. Ik vind dit toch wel een stevig punt van overweging als er zoveel verschil in zit. Weet iemand of dat per school terug te vinden is?

Boze ouder
02-02-2012 om 01:15
Kaatje 43
""Dit jaar mag nog voor NE,Wi of Engels 1 5. Gemiddeld totaal moet je wel een 6 staan. ""
Eh wat bedoel je daar mee?. 15 punten?.
Hier op school een brief gehad dat zelfs het gemiddelde cijfer van een vak zelfs geen 5,9 mag zijn om over te gaan naar 4 t/l. Niets afronden hier. Het moet gewoon een zes zijn. Snap het wel,de examen normen zijn verhoogd en daardoor willen ze nu geen leerlingen die het net met de hakken over de sloot halen. Dus de sterke kinderen die toch wel minstens een 6 halen voor alle vakken mogen doorstomen naar t/l de rest kan kader gaan doen.Daar komt het nu op neer.
Waar wij boos over zijn dat er in bepaalde vakken te weinig les wordt gegeven door ziekte en geen vervanging.Dus de leerlingen hebben te weinig kennis om die s.e fatsoenlijk te maken. Die s.e zouden ook hier moeten worden uitgesteld,maar dat gebeurt niet. Het is toch te gek voor woorden dat je je kind moet gaan bijspijkeren voor een s.e. omdat er bij bepaalde vakken gewoon te weinig lessen zijn gegeven.
Hier gingen die tentamens ook gewoon door tijdens die staking.
Je mag je nog gelukkig prijzen dat er na twee weken er vervanging is gekomen. En dat er uitstel van dat tentamen is. Ik weet niet waar jij woont,maar hier in de randstad is het echt een probleem om een goede vervanger te krijgen.

Nowee
02-02-2012 om 11:20
Boze ouder
""Dit jaar mag nog voor NE,Wi of Engels 1 5. Gemiddeld totaal moet je wel een 6 staan. ""
Eh wat bedoel je daar mee?. 15 punten?.
Eén vijf wordt er bedoeld.

kaatje43
02-02-2012 om 14:58
Wat ik bedoel (was idd niet duidelijk)
Is dat er voor die vakken één keer een 5 gehaald mag worden, geldt voor volgend jaar he. Gemiddeld moet je dan wel een 5,5 staan.
Onze school (wel degelijk in de Randstad, nl. Hoofddorp) hanteert als overgangseisen naar de examenklas de exameneisen. Dus ook voor de genoemde vakken max. 1 x een 5. En omdat het een opleidingsschool is is het wellicht makkelijker om aan vervanging te komen. Hebben we tot nu toe weinig problemen mee gehad, gelukkig. Ik krijg de indruk dat jullie school zich een beetje veilig wilt stellen om goed te scoren met het aantal geslaagden, maar zelf niet juiste middelen daarvoor geeft.

kaatje43
02-02-2012 om 14:59
Nehalennia
Ik weet niet wat je precies een sterk punt vindt, maar in de schoolgidsen kun je het als het goed is terug vinden.

kaatje43
02-02-2012 om 15:04
Correctie
Van die 1 keer een 5 gaat 2013 in. Dit jaar geldt alleen het gemiddelde van >5.5 totaal. In 2014 komt daar de rekentoets bij waar niet lager dan een 5 voor gescoord mag worden. In 2015 geldt voor ne,wi,eng en de rekentoets niet meer dan 1 x een 5.

kaatje43
02-02-2012 om 15:11
Had het over de havo maar tl nog minder veranderingen
Had niet goed gelezen dat het om de TL gaat. Dan vind ik het helemaal raar. Want daar is nog minder veranderd. Google op exameneisen VMBO.

Nehalennia
02-02-2012 om 16:25
Die uitval van lesuren bedoelde ik
Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was. Ik bedoelde dus of je de lesuitval per school ergens kan nakijken. We hebben de keus uit drie scholen hier. Ze hebben allemaal wel wat in hun voor en nadeel. Maar laatst hoorde ik ook twee mensen praten. Die hadden kinderen op de middelbare, maar ik weet niet welke van die drie. En daar had eentje het erover dat haar kind van school wilde wisselen omdat er zoveel lessen uitvielen. Ik hoorde letterlijk: ze hebben nu al zes weken geen Engels gehad. Vandaar mijn vraag of je ergens kan nakijken hoeveel lesuitval een school heeft. Weet iemand dat?

krin
02-02-2012 om 16:31
Nehalennia
Als ik juist raad waar jij woont, kan ik voor twee van de drie de hoeveelheid uitval navragen bij een ervaringsdeskundige met een kind in de derde, een kind in de brugklas.

Nehalennia
02-02-2012 om 18:04
Krin
Ik denk dat je het wel goed geraden hebt. Lang geleden heb ik in de OO-Quiz al weggegeven dat ik deze nick heb om aan te geven dat ik in A a/d R woon. De middelbare scholen waar het over gaat zijn dus het GH, het A en het S. Als je dat wil navragen maak je ons heel blij!!!

krin
02-02-2012 om 21:21
Nehalennia
Ik heb een mailtje gestuurd, ik laat het je weten.
Overigens heeft ici vast gelijk met haar kanttekening, maar ja. Je goed geïnformeerd voelen is ook wat waard bij zo'n belangrijke beslissing, toch?

Boze ouder
03-02-2012 om 01:35
Slechte cijfers door die les uitval
""Ik krijg de indruk dat jullie school zich een beetje veilig wilt stellen om goed te scoren met het aantal geslaagden, maar zelf niet juiste middelen daarvoor geeft.""
Nou dat dachten wij dus ook. Kaatje !
Hier ook in de randstad en ook wij weten dat er hier een groot te kort aan docenten zijn. Scholen kunnen daar weinig aan doen. Maar wel hebben wij die brief ge kregen over die overgangs- norm van minimaal een zes voor alle vakken! En nu wat moeten we nu als ouders?.
De tweede s.e week is al bijna achter de rug. Als die cijfers slecht zijn in bepaalde vakken( vakken waar veel les uitval is geweest) Wat dan?.

M Lavell
03-02-2012 om 09:27
Dan stel je de school aansprakelijk
Als de school op die manier wanpresteert, dan kun je de school aansprakelijk stellen. Bijles (huiswerkklas oid) kun je in dat geval zelf inhuren en de rekening naar de school sturen.
Zie http://www.epub.nl/boeken/50, bestel (kost 5 euro), lees (gaat over bo maar het principe is hetzelfde) en kijk vooral achterin. Daar vind je het vonnis.
Stuur een briefje naar de school met een aansprakelijkheidsstelling en een kopie van dat vonnis.
Joyeux:"Een beetje eigen verantwoordelijkheid nemen hoor, afschuiven kan altijd nog."
Ben ik erg voor, maar het heeft grenzen. Zeker bij een school die zichzelf op die manier indekt, zou ik met gelijke munt inzetten.
De school kan de uitval-uren ook door laten gaan met een huiswerkbegeleider. Kost wat, maa dat is goedkoper dan 30 aparte begeleidings- of bijwerkinstituten.
Je kunt ook niet van iedereen verwachten dat ie zelf thuis kind op niveau kan brengen, zeker niet als tijdens de wedstrijd (in het schooljaar zelf) de regels voor doorstroom worden aangescherpt.
Groet,
Miriam Lavell