Puck
30-01-2012 om 13:27
Op vo scholen altijd zoveel lesuitval
Oudste zit nu voor het 2e jaar op het VO en ik erger me groen en geel aan de vele lesuitval. En dan niet eens omdat er een docent ziek geworden is, maar er is iedere week wel een studiemiddag, leerlingenbespreking of iets anders ongetwijfeld zeer belangrijks. Feit is dat oudste vanaf begin december nog geen normale week heeft gehad. Behalve de onverwachte ziekteuren is er iedere week minstens een halve dag gepland lesuitval. Is dat nu echt normaal tegenwoordig?
Ik vind het zo raar? Mijn kind moet van school alle lessen bijwonen en zelf laten ze van alles uitvallen.
En nog zo iets kroms: vorige week vielen er lessen uit vanwege de lerarenstaking, maar toen de leerlingen gingen staken kregen de leerlingen van te voren al een donderpreek dat ze niet mee mochten doen en dat ze bij absentie de leerplichtambtenaar op hun dak kregen.
Ik kan er geloof ik niet meer bij allemaal. Hoe is het bij jullie pubers op school met de uitval?

krin
03-02-2012 om 11:40
Nehalennia
Hierbij het vrijwel integrale antwoord (misschien moest ik hierna maar van nick wisselen, je weet maar nooit of mijn ervaringsdeskundige niet gewoon meeleest, in welk geval: hi, sis):
Op de school van X(het S.) is er nauwelijks uitval. Het
gebeurt hoogst zelden dat lessen uitvallen, en als het voorkomt, is er altijd een andere leerkracht die de klas overneemt en ze werk geeft van de oorspronkelijke leerkracht (als de uitval "gepland" is) of ze huiswerk
laat maken voor zijn/haar vak of gewoon aan het werk zet voor de volgende dag. Het is tot nu toe nog bijna niet voorgekomen dat X voor niets op school kwam of plotseling eerder naar huis kon. In de eerste twee lesjaren mogen ze overigens sowieso tussentijds het schoolterrein niet af.
Over Y's school (het A.), had ik voorgaande jaren al gehoord dat er regelmatig uitval was. Toen kon ik er nog niet over oordelen, maar het valt me nu inderdaad ook op dat er op dat gebied een groot verschil is tussen beide scholen. Of er nou meer docenten ziek zijn, of er makkelijker om wordt gegaan met afwezigheid door zowel docenten als schoolleiding, daar heb ik geen zicht op, maar Y is regelmatig het 1e uur vrij, of komt eerder naar huis, of heeft een tussenuur. Beleid, gemakzucht, een kleiner team, ik weet het niet, maar het verschil is opvallend.
Verder is het verschil in interne organisatie en efficientie groot tussen beide scholen. Bij X is er duidelijk een hogere graad van automatisering. Voorbeeld hiervan is de absentieregeling: de docent die
het 1e uur geeft, checkt aan het begin van de les meteen of iedereen aanwezig is en registreert dit in het systeem. Via het netwerk komt dus al na een paar min. na het begin van de lessen bij de balie beneden een
melding wie er niet is, en deze leerlingen worden allemaal gebeld thuis en/of mobiel. Bij het A. gaat dit nog met een ouderwets briefje dat de docent in het ernstigste geval aan het eind van het 1e uur naar de balie brengt. Ook het melden van vrije uren aan het begin van de dag gaat op 't S. met een groeps-SMS vanuit de server; op 't Ashram werken ze nog met de "sneeuwwbal" zoals wij die ook hadden. Als de leerlingen zelf niet snel genoeg de volgende bellen, zijn de kinderen die van buiten komen, allang onderweg.
Tot zover, als je het op prijs stelt kan ik nog meer "zoek de verschillen doen", maar het kind zelf moet toch de keuze maken voor de chool waar hij/zij zich het prettigst voelt en de ouders moeten maar leren omgaan met de gevolgen

Nehalennia
03-02-2012 om 12:17
Krin en ici
Dankjewel Krin voor deze informatie! Dat kunnen we iig meenemen in de overwegingen. Ici, natuurlijk kan je als school niet altijd wat doen aan ziek worden en helemaal niet aan overlijden van docenten. Maar de manier van omgaan daarmee. Daar kan je wel veel aan doen als school en dat is ook het punt dat we laten meewegen.

Nehalennia
03-02-2012 om 14:50
Wat wij zoeken, p
Wat wij zoeken? Nogal simpel, wij zoeken nu informatie. Wat ik wil, wil elke ouder denk ik. Ik wil het liefst kwalitatief geweldig onderwijs en bijna geen uitval. Ik snap ook wel dat er soms lessen uitvallen en dat er een tekort aan docenten is. Dus ben ik nu aan het kijken hoe scholen daar mee omgaan. Hoe ze dat doen is dan 1 van de overwegingen. Met al die overwegingen bij elkaar maken we dan de keus.
Oftewel hebben wij nu niet exact in ons hoofd hoe we het willen, maar we kijken dus wat de scholen hier in de buurt hoe aanpakken. Kijk, als we kiezen voor een school waar we dan blijkbaar thuis nog met onze dochter aan de slag moeten om haar op niveau te houden als er een docent langdurig ziek word, dan weet ik dat maar liever van tevoren. Als volgend jaar de volgende het VO-circus in gaat kan het best zijn dat we op een andere school uitkomen als beste keus.

Boze ouder
04-02-2012 om 01:00
Nehalennia
""als we kiezen voor een school waar we dan blijkbaar thuis nog met onze dochter aan de slag moeten om haar op niveau te houden als er een docent langdurig ziek word, dan weet ik dat maar liever van tevoren.""
Ik weet echt niet hoe je dat zou kunnen achterhalen .
Je zou kunnen kijken bij de scholen bij les uitval/rooster wijzigingen. Daar staat wel bij de scholen hoe dit opgevangen wordt. Maar dat geeft geen hoop voor het jaar wanneer jouw kind daar op school komt. Je weet het niet,het kan dat jaar beter of juist slechter gaan. Die vervanging zegt niets over vervanging van die les. Het kan ook gewoon een "ophok uur" worden. Dus een docent die daar wel in die klas is maar niet die les geeft.

Boze ouder
04-02-2012 om 01:11
Joyeux
""Maar dat die lessen uitgevallen zijn, weet je toch al lang? Dan zorg je dus dat je kind zelf thuis met die stof aan de slag gaat! Dan weet je meteen wat hij/zij wel of niet snapt, en dan vraag je specifiek dat na bij een andere docent, een klasgenoot of google.""
En als kind dan niet verder kan met bepaalde stof en je als ouder daar niet in kan helpen,wat dan?. Een andere docent?. Die dus ook geen tijd heeft,hoe zie jij dat voor je?.
""Een beetje eigen verantwoordelijkheid nemen hoor, afschuiven kan altijd nog.""
Verantwoordelijkheid neemt zoon wel en wij ook. Gelukkig heeft hij een broer die hem bepaalde zaken kan uitleggen.
Maar bij het vak Duits en nat/sch is het hele jaar al uitval. Duits hebben wij nooit examen in gedaan. Gelukkig zoon 19 wel. nat/sch moeten we zelf eerst goed gaan bestuderen,is wel erg lang geleden.

Boze ouder
04-02-2012 om 01:37
Miriam
""Als de school op die manier wanpresteert, dan kun je de school aansprakelijk stellen. Bijles (huiswerkklas oid) kun je in dat geval zelf inhuren en de rekening naar de school sturen.""
Over dat aansprakelijk stellen gaan we nu een mail sturen. De uitval is zo veel dat wij het niet meer verantwoord vinden en dat als ze de normen willen hanteren er echt wat moet gaan gebeuren.
Alle tijd die onze oudste zoon onze zoon 14 bij zowel wiskunde en Duits heeft gegeven zouden we in rekening kunnen brengen bij school. Maar hoe doe je dat zonder bonnetjes?.
""De school kan de uitval-uren ook door laten gaan met een huiswerkbegeleider""
Nou deden ze dat maar!. Maar helaas de tussen uren zijn gewoon vrij,of in een lokaal waar de leerlingen wat voor zichzelf kunnen gaan doen. Dus de bekende "opkhok uren". Nou dan weet je wel wat er dan gedaan wordt, helemaal niets!.
Begin dit schooljaar waren wij al op de hoogte van die verscherping van de normen van de overgang. Daarom zijn wij ook zo boos over de die les uitvallen.

M Lavell
04-02-2012 om 09:24
Zo werkt dat niet
"Alle tijd die onze oudste zoon onze zoon 14 bij zowel wiskunde en Duits heeft gegeven zouden we in rekening kunnen brengen bij school. Maar hoe doe je dat zonder bonnetjes?. "
Dat gaat ook niet werken. Het gaat om schade: rekeningen die je hebt gekregen of nog zult krijgen als gevolg van de wanprestatie. Bijlessen, extra kosten van een jaar zittenblijven, etc.
Geen rekening sturen voor je eigen uren.
Wat wel wil helpen is een briefje met aansprakelijkheidsstelling voor de vervolgschade met daarbij gehecht een kopie van dat vonnis uit dat boek.
Bovendien helpt het dan ook als je van die brief een kopie aan de inspectie stuurt.
De opbouw van zo'n briefje:
- u heeft ons begin dit jaar op de hoogte gebracht van de aanscherping van de doorstroomregels.
- lesuitval voor de vakken sch, na, dui, is dramatisch: al xx uren uitgevallen
- Wij achten de school aansprakelijk voor de gevolgschade conform bijgevoegde uitspraak.
- We verwachten binnen 4 weken een degelijk plan van u hoe u die vervolgschade van de lesuitval zult voorkomen.
cc inspectie van onderwijs
Het gaat vooral om het schrikeffect. Je wil helemaal niet eindeloos in de verhaalprocedures klimmen. Maar aangeven dat het je ernst is, wil wel helpen.
Groet,
Miriam Lavell