Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tippylee

Tippylee

24-01-2011 om 13:12

Open dagen, waar let je op?

Wij hebben hier 3 scholen die eventueel in aanmerking komen voor de nieuwe school van onze zoon, de open dagen komen eraan ( 1 is al geweest) maar waar moet je eigenlijk op letten? Alles is natuurlijk leuk gemaakt voor de nieuwe leerlingen. De leraren zijn o zo behulpzaam en vriendelijk etc.....Ik vind het best moeilijk om echt te bepalen welke school nu goed zou zijn voor ons kind. Heb al bij onderwijsinspectie gekeken, en alledrie scoren ze voldoende/goed.
Mijn zoon vindt alledrie de scholen wel leuk ( vorig jaar zijn we op 2 scholen wezen kijken) Hij kan heel slecht een beslissing maken.
Mijn man kijkt naar hoe groot de lokalen zijn, en hoe de luchtbehandeling is ( is zijn werk).
Wie heeft ervaring?
Welke vragen zijn essentieel?

Tippylee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tippylee

Tippylee

24-01-2011 om 13:16

Aanvullende info, scholen in ede

Wij wonen in Bennekom, dichtbij Ede.
Het gaat om Het Pallas Athene College
Het Streek en Het Marnix College

Iemand ervaring? Op dit forum wordt vast eerlijk verteld hoe de scholen zijn, dan op zo'n open dag.

Bedankt alvast!
Tippylee

Jade

Jade

24-01-2011 om 13:22

Tippylee,

wij gaan naar 2 scholen, maar mijn dochter weet al naar welke school ze gaat (maar toch wil ze ook kijken naar die andere school, ze kent daar 2 meiden die vorig jaar daarheen zijn gegaan).

Omdat ik weet hoe de school is (mijn zoon vertoeft daar), waar mijn dochter een voorkeur voor heeft, ben ik wel blij dat ze daarheen wil.

Ken je mensen die hun kind(eren) op die scholen hebben? Dan zou je hen eens kunnen vragen....

Succes

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2011 om 14:16

Tippylee

Ik woon niet ver van je af, ik heb ook een zoon in groep 8, en onze oudste zit al op een middelbare school (maar niet in Ede). Ik ben een paar keer op het Marnix geweest en ook een keer bij het Streek. Ik ken mensen die kinderen hebben op die scholen.

Al die scholen zijn inderdaad goed, dus van de kwaliteit van het onderwijs hoeft je keuze niet af te hangen. Bij de scholen die jij op je shortlist hebt is er geeneen bij waarvan ik denk "niet doen". En dus moet je afgaan op de sfeer in de scholen, het type mensen wat er rondloopt, extra's die ze hebben, en inderdaad natuurlijk ook het gebouw. En laat je kind daar dan ook maar een stem in hebben.

Ik knap zelf af op het hoge Christelijk-gehalte van het Streek, maar ik heb geprobeerd dat niet aan mijn zoon te laten merken en hem zelf laten beoordelen hoe hij de school vond. Hij vond het technasium-deel van het Streek erg leuk (vond ik zelf ook heel leuk). Maar toen er op de bovenste verdieping een groepje leerlingen verkleed in gordijnen met wapperende palmen en lofgezang "kom tot ons" de scholieren tot hun geloofsclubje probeerden te verleiden, kon mijn zoon dat niet zo waarderen en wilde hij toch niet naar deze school. Qua management is deze school de laatste tijd trouwens een beetje aan het klungelen, er is binnen korte tijd opnieuw een directeur vertrokken. Toch is dat niet zo erg denk ik, want de school is heel gestructureerd en ze kunnen wel wat hebben.

Bij Marnix is de sfeer wat losser (qua geloof) dan bij 't Streek, maar ik vond het zelf toch ook nog wel behoorlijk. Komt misschien ook omdat het nu eenmaal een school in Ede is, dus een groot deel van de leerlingen (ouders) die er komen zijn gelovig. Marnix is een school met positieve aandacht voor "presteren", en leerlingen worden daarin ook goed begeleid. Dus wil je dat je leerling vrij strak aan de hand wordt gehouden qua planning en huiswerk, dan is dit een goede keus. Nadeel is ook dat ze inderdaad graag hoog blijven scoren op de ranglijst, en dat ze een leerling die niet goed genoeg presteert ook redelijk makkelijk een jaar laten overdoen.

Zelf heb ik gekozen voor een school de andere kant op (Oftewel: mijn zoon heeft daarvoor gekozen en ik was blij met zijn keuze). Die school presteert óók goed, maar leerlingen worden niet zo gecontroleerd als bij het Marnix en moeten veel meer zelf uitzoeken. Ik vind dat voor mijn zoon erg geschikt, want die kan inhoudelijk de stof makkelijk aan, maar moet juist leren organiseren. Dus kan hij dat beter leren op de middelbare school dan straks pas op de universiteit, is mijn idee. En als we daar rondlopen 'klikt' het type leerlingen en ouders zo op het oog beter met ons. Zoon zit nu in de tweede en het gaat erg goed. Zoon twee gaat denk ik ook voor deze school kiezen.

Maar goed, voor jou en je zoon kan alles natuurlijk heel anders liggen. Bottom line van het verhaal: het maakt niet uit

Margje

69er

69er

24-01-2011 om 14:56

Meubilair

haha, maar mijn kind heeft toch serieus even gepast...
Verder heb ik de lesmethoden bekeken en thuis gegoogled. Ik heb me de ogen uitgekeken, als ik zo les had gekregen was er waarschijnlijk veel meer blijven hangen. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van cd-roms, internet ed. bij de methoden. (sommige methoden bieden op die manier ook extra mogelijkheden voor dyslectische kinderen). Ik ga verder vragen wat ze extra doen om kinderen voor te bereiden op doorstroming t-havo. Op welke manier wordt er met ouders gecommuniceerd (kan je bijv. via internet zien of je kind wel aanwezig is, afmelden voor doktersbezoek, cijfers...).
Worden alle vakken wel gegeven? (lijkt een rare vraag, maar het schijnt bij kleinere scholen voor te komen dat er te weinig animo is voor scheikunde..) Wellicht dat je overgangsnormen kunt vergelijken.....Zijn de les/pauzetijden voor onder en bovenbouw gelijk? Wat wordt er gedaan bij lesuitval ( en vraag dat na bij leerlingen/ouders). De vakken biologie, scheikunde, natuurkunde ed. zijn niet meer apart zoals "vroegah", maar scholen kunnen daar in de lesmethoden in verschillen. Werken uit boeken waar verschillende vakken in samen komen. Er is me door een leerkracht verteld dat dit zowel voor als nadelen heeft).
Ik verdiep me er in , maar veel zin heeft het niet, want eigenlijk heeft mijn kind maar 1 keuze (tenzij het verder gaat fietsen). En dat is een school die direct contact met ouders minder belangrijk vindt. Dus, nu het nog kan, moet ik de kans waarnemen.
69

Tippylee

Tippylee

24-01-2011 om 15:33

Margje

Over welke school heb jij het dan/ Is dat het Pantarijn?

Pallas valt wat ons betreft af, onze zoon weet het nog niet.
Tippylee

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2011 om 15:46

Inderdaad, en tweede gaat daar denk ik ook heen.
Margje

Ise

Ise

24-01-2011 om 19:23

Margje

Onze oudste (met pdd-nos) heeft ook op 't Pantarijn gezeten (VMBO). Daarover waren we zeer tevreden. Onze bijna-brugklasser heeft een HAVO/VWO advies. Kun je me iets over de MHV afdeling vertellen? Worden de kinderen bijvoorbeeld goed voorbereid op het zelfstandig werken?
Afgelopen zaterdag zijn we naar de open dag van het Dorenweerd College geweest. Zoon was heel enthousiast. Vooral de rust en het overzichtelijke gebouw deden hem zichtbaar goed. Het kwam op mij over als een school zonder veel poespas. Ik ben dan ook heel benieuwd wat hij van het Pantarijn gaat vinden.

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2011 om 20:05

Vind ik moeilijk te zeggen

Moeilijk te zeggen, Ise.

Mijn zoon is denk ik niet echt een representatief voorbeeld van hoe de gemiddelde MHV-leerling in elkaar zit. Hij heeft bijvoorbeeld geen enkele moeite met wiskunde en science en zo, doet thuis nooit wat, terwijl ik van andere ouders wel hoor dat ze daar heel veel huiswerktijd aan kwijt zijn. Daar staat dan weer tegenover dat hij altijd een beetje zijn eigen plan trekt en niet zo veel heeft met andere leerlingen, dus alle opdrachten waar ze in groepjes moeten werken en die bij andere leerlingen vanzelf gaan kosten bij hem meer moeite.

Maar goed, over het algemeen blinkt Pantarijn niet uit in het begeleiden van de leerlingen, zo heet het. Dan kun je beter naar het Marnix gaan. En hoe dat in MHV geregeld is weet ik echt niet. Mijn zoon doet gymnasium, daar zijn toch een hoop dingetjes anders is mijn indruk. Dat bevalt overigens heel goed, het is een leuke klas heb ik het idee en hij gedijt daar wel. Ze hebben wel elke dag een kwt-uur (ook MHV), waarin ze dus heel bewust met planning en studievaardigheden aan de gang kunnen als het nodig is, desnoods per vak.

Maar er wordt inderdaad heel projectmatig gewerkt. Ze moeten om de haverklap werkstukken maken. Mijn zoon vindt dat allemaal wel leuk om te doen (hij moet er alleen steeds aan herinnerd worden DAT hij het doet). Ik vind de opdrachten die ik onder ogen krijg ook meestal wel heel leuk. Ze hebben echt van die vakken waarbij veel dingen bij elkaar komen, zoals 'science' waar ze echt dingen bouwen, wat ik in mijn schooltijd nooit deed. (Deze week moet-ie een autootje maken wat aangedreven wordt door een elastiekje, materiaal en werktekening is voorhanden, en daar moet hij dan allemaal proefjes mee doen om de wrijving van verschillende materialen te testen, als ik het goed heb begrepen. Vindt zoon heel leuk). Ook moeten ze er vaak op uit om filmpjes te maken, bijvoorbeeld voor een vreemde taal. Staan ze toeristische punten te filmen en van Frans commentaar te voorzien, voor Franse toeristen.

Nou ja, dat soort dingen doen ze veel. (Of misschien is dat dan weer het gymnasium, dat weet ik niet). Het ene kind vindt dit leuk, het andere beschouwt het als een onmogelijke opgave. Dus bekijk je kind eens door zulke ogen. Mijn zoon vindt het allemaal wel leuk geloof ik.

De lesuren zijn 70 minuten, dus dat zijn ook lessen bedoeld om op te delen, met praktisch werk erbij. En dat gebeurt ook veel. Het idee is dat dat 'drukte' vermindert (minder wisselen), en het schijnt bij MHV goed te werken (hoe hoger het niveau, hoe beter het werkt).

Roostering en dergelijke is goed, ze hebben wel eens een lesuur dat uit valt maar dat proberen ze dan gunstig te roosteren. Heb ik niet zo'n klagen over.

Tja, wat kan ik verder nog zeggen. Je moet maar zelf gaan kijken. Mijn zoon staat in het techniekvak voorlichting te geven. (Goh, zei ik, wilde je dat zelf. "Ja, ze vroegen wie daar zin in had en dat leek mij nou leuk." - als enige uit zijn klas). (Maar ga hem niet vragen of hij de zoon van Margje is, hoor!!! Dan zal hij je glazig aankijken).

Margje

Ise

Ise

24-01-2011 om 21:19

O ja

Nog even voor Tippylee: ik heb op de open dag die we bezochten ook aan de leerlingen die daar rondliepen ook gevraagd waarom ze juist voor deze school hadden gekozen, wat ze er leuk vonden en wat ze minder leuk vonden. Dat leverde soms heel verrassende antwoorden op.

Margje: mij spreekt dat projectonderwijs ook aan, maar ik verwacht dat mijn zoon gaat voor het duidelijke herkenbare van het Dorenweerd. Ede ligt voor ons niet zo voor de hand, wij wonen aan de andere kant van de Rijn. Tenzij hij toch voor het technasium zou kiezen....

Wageningse

Wageningse

24-01-2011 om 21:42

Streek

Mijn zoon zit op het technasium, op het Streek in Ede. Dit bevalt goed.We zijn zelf niet gelovig en er wordt niet geprobeerd om je te bekeren ofzo. Er is redelijk veel structuur, er wordt duidelijk huiswerk opgegeven. Het Pantarijn vonden we te rommelig.Ze moeten daar veel zelfuitzoeken, vooral in het eerste jaar kan dat lastig zijn als je kind het niet al geleerd heeft op de basisschool.
Het Marnix heeft de naam wat streberig te zijn. Als je niet kan meekomen werd er bij een vriendin haar dochter niet veel moeite gedaan om haar te helpen.
De zoon van een vriendin zit op het Pallas, bevalt ook erg goed. De school is wat minder massaal dan het Streek en 't Pantarijn.

Tippylee

Tippylee

24-01-2011 om 21:45

Vandaag rapport gekregen

en, ondanks dat ze volgende week de eindcito hebben, is het eigenlijk al min of meer duidelijk dat hij havo advies krijgt. We willen hem wel in brugklas mavo/havo plaatsen, want havo/vwo is te hoog gegrepen.
Vrijdag gaan we kijken bij Het Streek en volgende week donderdag bij Het Marnix.
Structuur zou voor hem wel heel goed zijn, dus ik neig naar Het Marnix, maar goed even afwachten maar....

Bedankt alvast, enne ervaringen van beide scholen zijn nog altijd welkom!
Oh, Ise, ik ga zejer vrijdag eens de kinderen aan de tand voelen, hahaha, maar ben benieuwd wat eruit komt.

Tippylee

Wageningse

Wageningse

24-01-2011 om 22:00

Havo

Het Streek heeft ook een havo-technasium trouwens.

Renkumse

Renkumse

24-01-2011 om 22:09

Ook uit de regio!

He Grappig hier ook zoon in de derde van het nieuwe gym op het Pantarijn. Heeft het erg naar z'n zin en is te bewonderen as vrijdagavond in het schoolorkest (Pantarinis).

Dochter nu in groep 8, wordt ws Doorenweerd, ook net naar de open dagen en minilessen geweest.

Ede vinden we te ver maar inderdaad alle drie goede verhalen over, Technasium was indertijd ook een optie.
Succces met de keuze!

Renkumse

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2011 om 23:15

Goh, 't wordt bijna gezellig hier

Wageningse, Renkumse, ...! Straks kennen we elkaar gewoon. Dat zou ik wel bizar vinden En de Pantarini's ken ik ook natuurlijk! Ken er ook wel wat kinderen van.

Ik kom net terug van het adviesgesprek met de leraar van groep 8. Ze doen bij ons geen eindcito, dus het advies van de leraar is bindend. Onze tweede zoon is totaal onvergelijkbaar met de oudste, en ik was wel heel benieuwd wat het zou worden. Maar het is ook VWO/Gymnasium geworden, en hij wil ook naar Pantarijn, dus binnenkort hebben we er twee rondlopen.

Maar ik ga natuurlijk nog wel met hem naar Marnix en Streek. Hij moet ook goed weten waarvoor hij niét kiest

Margje

Tippylee

Tippylee

25-01-2011 om 07:22

Buurtconferentie

haha, leuk dat jullie in de buurt wonen!
Fijn dat ik op deze manier wat te weten kom over de scholen. Ik kom zelf niet uit Ede en mijn man ook niet.
Dus dan is het wel prettig om ervaringen te horen!

Tippylee

koentje

koentje

25-01-2011 om 08:54

Ik heb

van drie mogelijke scholen, wij staan ook voor de keuze, de schoolgidsen uitgebreid gelezen. Ik weet natuur;lijk niet of het beeld wat dat geeft goed klopt met de werkelijkheid. Maar als dat zo is dan geeft het mij wel helder weer dat ik duidelijk zie dat een van de scholen heel duidelijk veel meer aandacht heeft voor de emotionele/sociale kant van de kinderen. En dat trekt me dan omdat dat in het geval van zoon een zeer zwak punt is.
We gaan daarna ook nog wel kijken uiteraard en praten. Het moet ook zijn keuze worden... maar ik hoop hem wel wat te kunnen bijsturen als het nodig is.

Jet

Jet

25-01-2011 om 12:25

Ook uit ede

Hoi,

ook uit EDE !!
Onze oudste heeft naar volle tevredenheid de Mavo op het Marnix gedaan. Jongste will zelf naar het Pallas. Van anderen heb ik goede berichten gehoord en hij wil graag naar de sportklas. Voordeel van Pallas vind ik de twee jarige brugklas. Voor de wat slow starters lijkt me dat goed. Sfeer op het streek vond ik persoonlijk niet geweldig en te massaal. Pallas is kleiner en het MArnix heeft twee aparte gebouwen.

Groetjes

Jet

Wageningse

Wageningse

25-01-2011 om 19:56

Grappig

wat grappig, dat er zoveel uit de buurt komen, misschien kennen we elkaar inderdaad wel.

Tippylee

Tippylee

25-01-2011 om 21:06

Wageningse

Zit je kind op het technasium-havo niveau of vwo niveau?
Mijn kind gaat morgen naar de open lessen op Het Streek en 9 en 16 feb. naar de lessen van het technasium, het zal mij benieuwen of hij dat leuk gaat vinden.

Tippylee

Wageningse

Wageningse

26-01-2011 om 17:35

Vwo

Hij zit op het VWO. Ik ben benieuwd of ze dit jaar ook weer een raket gaan maken bij de proefles..?
Maar pas op, O&O, het techniekvak dat ze krijgen , is niet alleen leuke dingen knutselen, zoals lijkt op de proefles. Het heet onderzoeken en ontwerpen, en ze moeten inderdaad eerst onderzoek doen: dingen opzoeken op internet, interviews etc. verschillende mogelijkheden vergelijken en pas daarna mogen ze gaan ontwerpen en knutselen. Ik vind het een geweldig vak, had ik ook wel willen doen vroeger, maar zoon vindt dat onderzoeken duidelijk minder leuk dan het ontwerpen.

Tippylee

Tippylee

27-01-2011 om 10:41

Wageningse

Fijn dat je het zegt, vind wel dat zoon het moet weten.
Gister kwam hij wel enthousiast terug van de open lessen, maar of ze daar nu echt laten zien hoe het in werkelijkheid gaat denk ik niet, maar goed, hij heeft in iedergeval een indruk. Dat zal ook op de proeflessen van het technasium wel het geval zijn.
Vrijdag naar de open dag op Het Streek en dan donderdag naar Het Marnix, tja, ben er nog lang niet uit. Ik hoop dat mijn zoon een duidelijk gevoel heeft bij een van de scholen!
Thanks
Tippylee

Tippylee

Tippylee

27-01-2011 om 17:59

Nog een vraagje over technasium

is het zo dat de school ( Het Streek in dit geval) er al vanuit gaat dat het kind zelf goed kan organiseren en kan plannen?
En hoe is de begeleiding wat het vak O&O betreft? Moeten ze veel thuis doen, of buiten schooltijd
Tippylee

Wageningse

Wageningse

27-01-2011 om 19:31

Valt mee

Zoon kan helemaal niet plannen, dus hij had wel wat hulp nodig van mij het eerste jaar. Maar ze krijgen wel duidelijk omschreven huiswerk op voor de volgende dag of de dagen erna. Het is dus niet zo dat ze over 2 weken een bepaald hoofdstuk doorgewerkt moeten hebben ofzo.
De begeleiding bij O&O is goed, en thuis hoeven ze daar in principe niet aan te werken, behalve als je het op school niet af krijgt. Ze moeten wel elke week een verslag maken van hoe het gegaan is en wat ze gedaan hebben. Dat gebeurt hier meestal wel thuis.
Ze hebben wel erg leuke projecten: vorig jaar een (nep)ontwerp maken voor domino-day, een veerboot namaken en kijken wanneer hij gaat zinken als de compartimenten niet goed zijn etc,een apenverblijf op schaal maken voor een dierentuin , een website maken voor een bedrijf etc.

O & o

Onze zoon heeft net de kennismaking periode met O7O afgerond. Het veelzijdige trekt hem aan. Juist het onderzoeken ligt hem. Het is onderzoeken, ontwerpen en presenteren. Mooie combi!

Tippylee

Tippylee

29-01-2011 om 16:33

Discussie over het technasium

Thuis hebben we een discussie over dit type onderwijs.
Mijn zoon lijkt het erg leuk, mij ook, mijn man daarentegen niet.
Hij vindt dat je dan beperkter in beroepskeuze bent, dan als je een breder type onderwijs kiest zoals een 'gewone' havo. Oké, ons kind is niet initiatiefrijk, niet creatief of technisch met zn handen, plannen is nog moeilijk en hij heeft wel structuur nodig. Wat is wijsheid?
Kun je na het 1e brugklas jaar alsnog kiezen voor het technasium? en andersom, als het je niet bevalt, kun je dan weer terug naar de 'gewone'havo?
Zoon gaat wel meedoen met de proeflessen.
Zijn we er bijna uit welke school het gaat worden, hebben we dit weer!!
Tippylee

Theedoek

Theedoek

29-01-2011 om 18:52

Technasium is juist breed

hiereeen dochter die nu al 3 jaar technasium doet op een gymnasium. Het komt er gewoon op neer dat ze naast alle gewone gymnasium lessen ook in 2 periodes 4 uur per week technasium lessen volgt. Nu ze besloten heeft om hier mee verder te gaan maakt ze in de 4e klas de keuze om de stroom NT te doen met technasium. Dan heeft ze gewoon het vak O & O als vak erbij. Ook dochter is niet creatief en maar een beetje technisch (wel goed in de beta vakken overigens) maar vindt het concrete projectwerk, het onderzoeken, en presenteren leuk.Ze doet juist de technasium richting omdat deze zo breed is en ze na afronding van de middelbare school nog alle kanten op kan.
Ik weet niet hoe het bij de school waar jullie geweest zijn is geregeld, maar ik meen dat alle scholen hier in Groningen het op deze manier doen. En deze scholen draaien al jaren technasium.

succes met kiezen!!

margje van dijk

margje van dijk

29-01-2011 om 19:38

Hier wel een beetje een argument

Toen onze oudste zoon twee jaar geleden voor de keuze stond, gymnasium of technasium, was dit eerlijk gezegd ook de overweging waarom wij uiteindelijk voor gymnasium gekozen hebben.

Strikt genomen maakt het natuurlijk geen bal uit. Technasium en gymnasium leveren allebei een VWO-diploma op, klaar. Hetzelfde zal voor de Havo gelden.

Maar: leerlingen die technasium doen ontwikkelen de beta-kant meer dan de alfa-kant, althans zo hadden wij dat beredeneerd (en ook menige schooladviseur die we spraken). De meeste technasium-leerlingen lezen niet graag voor de lol een boek, ze knutselen liever iets in elkaar.

Op het gymnasium is die aandacht veel evenwichtiger. Want ook daar doen ze projecten die op een technasium niet misstaan, maar ze doen ook veel alfa-dingen. En hier bij ons op het gymnasium komt óók 70% van de leerlingen uiteindelijk in de beta-hoek terecht. Maar dan hebben ze dus wel in hun middelbare schooltijd veel meer alfa-aandacht gehad.

Voor onze zoon was dit de reden om toch gymnasium te kiezen: omdat hij techniek leuk vindt (en er heel er goed in is), maar talen ook (en daar ook behoorlijk goed in is). Hij zal dus ook wel ergens 'beta' terechtkomen maar heeft dan toch ook veel andere dingen gedaan.

Als jouw kind ook zo breed is qua talent en interesse, dan is dit misschien ook een overweging.

Margje

Kaz

Kaz

30-01-2011 om 10:46

Niet beperkt maar breed

Hier(Noord-Brabant) hetzelfde. Technasiumklas voor Havo, Vwo(Atheneum), VWO+(extra vakken, geen verplicht Latijn/Grieks, maar dan wel gegeven als extra dus net heel breed ipv beperkt! Technasiumvolgers krijgen geen Handvaardigheid, tekenen en/of muziek, dat is een keuze die de kinderen volgens mij zelf maakten.

Brugklas moet het vak O&O afgesloten worden met een voldoende voordat je verder mag gaan maar dat lijkt me logisch.

Wageningse

Wageningse

30-01-2011 om 13:37

Technasium

In Ede kan je met gewoon havo /vwo beginnen en na de brugklas overstappen naar technasium, maar dat wordt niet aangeraden. Andersom overstappen kan wel.
Het technasium is gewoon VWO, met extra vakken, dus niet minder breed dan een ander VWO. Ze krijgen wel minder tijd voor de gewone vakken, dus dat moet je wel aankunnen.
Ze hebben wel tekenen en handvaardigheid.
Op het gymnasium zijn er ook extra vakken, natuurlijk Latijn en Grieks, maar vaak ook drama oid. Het ligt aan de interesse van je kind wat hij het leukst vindt.

Tippylee

Tippylee

30-01-2011 om 16:10

Wageningse

Waarom wordt het niet aangeraden om van de brugklas naar het technasium2 over te stappen? Je hebt dan toch net iets meer tijd gehad voor de 'gewone' vakken, dat lijkt mij juist een voordeel.
Mijn zoon heeft overigens een Havo advies met verwchte cito-score van 540.
Tippylee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.