Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oplossing zoeken voor gevoelig kind

Ik zit met een probleem met betrekking op mijn jongste dochter van 9 in groep 6.
Er zit een meisje in haar klas (vanaf groep 1) wat gedragsproblemen heeft van stelen tot pest gedrag grote mond etc
Nu hoor ik mijn dochter al jaren over dat kind en probeer ik mijn dochter te steunen door te vertellen waar het gedrag van dat meisje vandaan komt en hoe ze er het beste mee om kan gaan ivm dat mijn dochter erg gevoelig is voor de sfeer in de klas. Ze probeerd zich zo min mogelijk met dat meisje te bemoeien maar nu is ze na de vakantie naast haar aan tafel geplaatst. Dit weekend heb ik weer de verhalen aangehoord hoe ze zich gedraagd naar mijn dochter en hoe ongelukkig ze ervan word het zit me echt zoooooo hoog nu. Morgen ga ik praten met juf en wil dat ze van plaats wisselt en dat dit kind voor eens en altijd mijn dochter met rust laat hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat is haalbaar?

Voor je dat gaat doen...

Volgens mij wordt van een leerling uit klas 6 verwacht dat deze zelf naar de leerkracht gaat, ipv moeder.

Gedrag meisje.

Weet jij wat er speelt bij dat meisje? Wat knap dat jij aan je dochter kan uitleggen hoe ze daar mee om kan gaan. Ook wel triest, zo'n jong meisje, het klinkt of ze vreselijk in de knoop zit.
Misschien kan je dochter er inderdaad eens met de leerkracht over praten. Je zegt dat je dochter een gevoelig meisje is, dat geloof ik direct, kinderen zijn heel gevoelig. Ook dat klasgenootje met lastig gedrag.

Toch een poging wagen

Ik denk ook dat het goed is als kinderen er zelf uitkomen. Maar als het echt te bar wordt, zou ik in jouw plaats naar de leerkracht toestappen, zeggen dat mijn kind met lood in de schoenen naar school toe gaat, en vragen om een andere plek. Zonder praatjes over dat jouw kind nou bijzonder gevoelig of dat een andere meisje een terroriste in de dop is.

Het is heel sneu zo'n meisje met extreem probleemgedrag, want niet zelden zit daar een minder rooskleurige thuissituatie achter. Alleen is het aan de leerkracht dat gedrag in goede banen proberen te leiden, niet aan de andere kinderen. Als ouder zou ik niet willen dat mijn kind daar de dupe van werd. Ik heb zelf twee jaar in een schoolbusje gezeten met een "grote" jongen die de boel terroriseerde. Geen trauma, maar ook geen fijne herinnering.

Je schrijft van plaats wisselT en dat klopt, dus is echt :zij probeerT en zij gedraagT. Mijn ogen zijn misschien wat overgevoelig voor hele erge d/t fouten. Neem het mee, of leg het naast je neer.

Samen

Op zich is je dochter in staat om bij de leerkracht aan te geven dat ze het vervelend vindt, maar de gemiddelde leerkracht zal aangeven dat ze er moet blijven zitten, dat ze met alle kinderen moet leren samenwerken, dat leerkracht het in de gaten houdt etc. Oftewel ze zal worden afgewimpeld en als ze een beetje last heeft van gepieker nog gaan denken dat zij fout zat door te klagen Ik zou het samen met je kind gaan bespreken met de leerkracht. Hou je emoties in de hand. Laat je kind vertellen en zoek samen een oplossing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.