VPRO
19-12-2011 om 20:48
Oproep: ouders over het VMBO
Betaald bericht
De VPRO-tv zendt van 22 april 2012 tot eind mei een 'docu-soap-serie' uit over het wel en wee van een aantal leerlingen van een VMBO-school.
Deze serie mondt uit in een themaprogramma (uitzenddatum 29 mei) waarin het VMBO op een meer journalistieke manier zal worden belicht: wat gaat er goed, wat kan er beter, wat zou daarvoor nodig zijn?
Graag zouden we in dit programma ouders van kinderen in groep 8 aan het woord laten, die verwachten dat hun kind straks een VMBO-advies krijgt.
Wat vindt u van dit advies? Wat zijn uw verwachtingen?
Mocht u aan dit programma mee willen werken, dan hopen we dat u contact opneemt met:
Hellen van Schelven (VPRO-thema)
Email: [email protected]
tel: 06-20610544
Alvast hartelijk dank voor uw moeite!

Sporty
22-12-2011 om 14:59
Suggestie
De vraag: "Wat vindt u van dit advies?" suggereert al een beetje dat de ouders er niet blij mee mogen/kunnen zijn. Het VMBO heeft een slechte naam maar 60% van de kinderen zit op het VMBO.

Tineke
22-12-2011 om 15:11
Het vmbo bestaat niet
Zoveel niveaus, zoveel richtingen, zoveel verschillen. Basis en TL bijvoorbeeld zijn echt compleet andere opleidingen met andere toekomstperspectieven.

bibi63
22-12-2011 om 15:43
Daarom
Spreek ik ook liever over MAVO (VMBO-TL) en VMBO (kader). Want daar zit natuurlijk wel degelijk verschil in. VMBO-TL is ongeveer gelijk aan MAVO vroeger, wordt meestal ook op een scholengemeenschap aangeboden, is een vooropleiding voor MBO en doorstroom naar HAVO is (bij voldoende resultaten) gewoon mogelijk.
VMBO kader is voor kinderen die de vroegere MAVO niet aankunnen en dus meer praktijkgericht gaan leren (zoals vroeger LEAO en LTS).
Gr. Bibi

Fiorucci
23-12-2011 om 06:42
Bibi
Dat is kwa niveau net iets lager dan kader. Wordt hier VMBO beroepsgerichte leerweg genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorbereidend_middelbaar_beroepsonderwijs#Leerwegen

MoederVan3
23-12-2011 om 08:24
Niveauverschillen vmbo
Fiorucci,
Er is een aanmerkelijk niveau verschil tussen basis en kader. Kader ligt qua niveau van de leerstof dicht tegen VMBO-T aan. Er wordt ook vaak gewerkt uit boeken die ook door VMBO-T worden gebruikt. Het grote verschil tussen T en kader is dat er op T in zes theorie vakken examen gedaan moet worden en op kader maar in vier theorie vakken en in één praktijkvak. Basis is veel minder abstract dan kader en ook aan vakken als Nederlands en Engels worden veel lagere eisen gesteld. Op kader moeten de leerlingen een boekverslag en een brief kunnen schrijven in een vreemde taal. Op basis hoeven ze alleen woordjes te reproduceren in een vreemde taal. Maar goed, zoals K. Heksenvet als stelde: het VMBO bestaat niet. Dus ik vraag me af wat de VPRO-redactie precies wilt.
MoederVan3

Fiorucci
23-12-2011 om 11:40
Moeder van 3
Ehm ja, dat weet ik, ik zeg toch dat basis een niveau lager is?

elissa
23-12-2011 om 11:55
Fiorucci
Je zei 'net iets lager'. Alsof er bijna geen verschil is. Ik denk dat MoederVan3 aan wil geven dat het verschil wel iets groter is dan dat. Maar het is maar een nuance.

henriette
23-12-2011 om 12:29
Mij is uitgelegd
vmbo tl is de theoretische stroom, te vergelijken met de oude mavo. Basisberoeps is de meest praktische stroom en de minst theoretische. Kaderberoeps zit daar tussenin en is te vergelijken met het niveau van de vroegere mavo-c. Je hebt ook nog gemengde leerweg, die is meer beroepsgericht.

MoederVan3
23-12-2011 om 16:16
Niveaus
Mij is uitgelegd door een mentor van het VMBO waar jongste op heeft gezeten, dat niveau A niet meer bestaat, dat BB overeenkomt met niveau B, dat kader overeenkomt met het oude niveau C, of daar iets boven zit en dat VMBO-T inderdaad overeenkomt met het oude niveau D. Officieel zit gemengd tussen K en T in, maar die zelfde mentor vond gemengd niet makkelijker dan VMBO-T. Ik heb zelf gezien dat er een flink niveauverschil zit tussen basis en kader. Mijn jongste heeft een tijdje kader geprobeerd, maar dat was geen succes, juist door dat niveauverschil en het veel abstractere lesmateriaal.
Naar mijn idee heb je als je een leerling aan de onderkant van VMBO-basis vergelijkt met een leerling in VMBO-T over een zelfde soort verschil als tussen een HAVO en gymnasium leerling.

h
23-12-2011 om 16:46
Moeder van 3
Dat is ook wat ik begrepen heb: tl en gemengde leerweg zitten tot en met klas 3 samen (G/T genaamd in klas 3, TL in klas 1 en 2) en pas in klas 4 zijn ze echt helemaal gescheiden waarbij de leerling in gemengde leerweg ook al richting de beroepskant gaat. Het niveau is heel goed vergelijkbaar. Beide mogen naar vervolgopleiding mbo niveau 4, KB naar 3/4 em BB 1/2.

henriette
23-12-2011 om 16:53
Oh ja
e vorige was ook van mij
Zowel met GL als TL mag je door naar de havo mits je aan de voorwaarden voldoet. Met KB niet.

Fiorucci
23-12-2011 om 17:31
En hier....
In onze stad wordt nergens GL gegeven. Er zijn vmbo-T/havo/vwo scholen, en scholen waar vmbo-B en K opleidingen gegeven worden. Overstappen van B naar K is op die scholen vrij makkelijk te realiseren, de overstap van K naar T is groter op deze manier.

Henk 82
23-12-2011 om 22:38
Ik snap het wel..
Eerlijk gezegd begrijp ik wel dat ouders niet blij met zo'n advies zijn. En dat hoeft niet eens uit 'prestige' overwegingen te zijn.
Het gaat om de maatschappelijke positie waarin je kind later terecht komt. Ik heb het idee dat de positie van lager opgeleiden vaak niet zo'n goede is, en dat heeft zo zijn weerslag.
Zo zijn ze lichamelijk ongezonder en ook hebben ze meer last van psychisch leed.
Gemiddeld heeft een lager opgeleide vrouw 20(!)gezonde levensjaren minder dan een hoogopgeleide seksegenote.
En dan heb je nog de zogenaamde 'Diplomademocratie'. Sommigen menen dat Mensen met een hoge opleiding het politieke en economische leven domineren. Zij maken dan de beslissingen, en het zijn de lager opgeleiden over wie beslist wordt. Ook zeggen sommigen dat Nederland steeds meer twee werelden gaat krijgen.
"Lager en hoger opgeleiden leven steeds meer in gescheiden werelden: ze trouwen vrijwel nooit met elkaar, sporten gescheiden en wonen in verschillende buurten. "
Ook hebben lager opgeleiden last van de globalisering, terwijl hoger opgeleiden er juist profijt van hebben
http://www.dub.uu.nl/content/diplomademocratie-door-en-voor-de-hoger-opgeleiden
http://www.uu.nl/NL/Actueel/Pages/Opleidingsniveaudreigtnieuweverzuilingteworden.aspx
En natuurlijk, dit gaat alleen maar over gemiddelden.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat ouders graag zien dat hun kind aan de juiste kant van de medaille terecht zien komen..

kaatje43
28-12-2011 om 16:19
Henk en h
Henk: "Maar ik kan me heel goed voorstellen dat ouders graag zien dat hun kind aan de juiste kant van de medaille terecht zien komen.."
Je wilt juist als ouder dat je kin gelukkig is in zijn werk. Of dat nou als jurist is of als elektricien.
Sterker nog: Binnenkort is er een groot tekort aan vakmensen, dus die verdienen misschien nog wel meer dan de jurist. Want daar is geen werk voor.
H: Met VMBO-GL kan je niet doorstromen naar de Havo. Je doet examen in 5 theoretische vakken en 1 praktijk.
Als je met de VMBO-TL wilt doorstromen naar de Havo moet je in 7 vakken examen doen. Je komt er 2 tekort.