Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

09-09-2010 om 22:08

Opstromen in het vo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Klaartje

Klaartje

19-09-2010 om 11:56

Mijn dochter

Ik heb het wel over een hele tijd geleden, want ze begon in de mavo. Het jaar daarna kwam volgens mij het VMBO. Ze begon de brugklas in de mavo en had al snel heel goede punten. Wilde ook graag Havo, maar school luisterde naar advies basisschool. Toen ze met kerst een heel goed rapport had (ik geloof gemiddeld een 8) werd er over doorstromen gepraat. Alleen wilden ze het op school pas na de zomervakantie doen. Je moet dan toch heel het schooljaar bewijzen dat je het kan EN wilt. De laatste paar weken van het schooljaar kreeg ze in enkele vakken bijles, volgens mij o.a. wiskunde en het schooljaar erna begon ze in 2 Havo.
Ik vind de punten van je kind ook niet zo schokkend hoog, het gebeurt wel vaker dat ze in de eerste maanden hele hoge cijfers hebben, maar zie het maar eens vast te houden. Ik zou als ik in die situatie zat een afspraak met school maken en met hun bekijken wat er eventueel afgesproken kan worden als het kerstrapport nog goed is.
Groet

anna van noniemen

anna van noniemen

19-09-2010 om 12:00

Ja primavera

eigenlijk verwoord je precies hoe ik er zelf ook tegenaan kijk (ik vind het altijd zo verrekte moeilijk dat te omschrijven, in die zin lijken zoon en ik eigenlijk heel erg op elkaar....) Inderdaad, hij zit prima in die zorgklas, daar heb ik dan ook niks op tegen, ben er superblij mee dat hij daarin terecht kon!

Ik ga deze week de mentor maar eens bellen, en gewoon er over praten a) of het wel mogelijk is en b) wat de voorwaarden zijn en of zij van hun kant er ook op willen gaan letten....

anna van noniemen

anna van noniemen

19-09-2010 om 12:04

Klaartje

Wat vind je dan wel schokkend hoog? Bij welke cijfers zou jij dan denken, hij zit onder zijn niveau?

Klaartje

Klaartje

19-09-2010 om 12:11

Schokkend hoog

Zijn cijfers zijn natuurlijk heel goed, alleen moet hij het ook vast zien te houden. Daar hebben veel kinderen moeite mee. Veel kinderen die naar de brugklas gaan hebben de eerste maand hele mooie cijfers, maar dan gaat het nieuwtje eraf en dan hoge cijfers houden, dat is moeilijk.
Je hebt natuurlijk gelijk dat je op school wilt gaan praten, als hij onder zijn nivo zit. Hij moet het alleen zien vast te houden. Mijn dochter kreeg al heel snel te horen dat ze hoger mocht, alleen moest ze zich heel het jaar bewijzen dat ze het kon.

anna van noniemen

anna van noniemen

19-09-2010 om 12:18

Alleen klaartje

bij zoon speelt er meer, het is een ingewikkeld proces bij hem...Aan de ene kant heel slim, aan de andere kant een enorme faalangst. Al eerder is hij afgeknapt omdat een school hem niet liet doen wat hij eigenlijk al kon, zijn motivatie dreigt hij dan te verliezen (en was hij toen ook uiteindelijk kwijt).

Ik ben bang, als ze hem beloven een nivootje omhoog te gaan, maar pas na dit schooljaar, omdat hij zich eerst moet bewijzen, dat dat te ver in de toekomst ligt voor hem. Beloningen moeten bij hem direct gegeven worden, wil het effect hebben....Daarnaast zou de verveling kunnen gaan toeslaan en juist daardoor zijn prestaties en dus cijfers omlaag kunnen gaan, waardoor school dus zal zeggen, nee hoor, niet naar TL (want hij heeft zich dan niet aan zijn afspraak gehouden). En dat zou helemaal funest kunnen zijn met alle gevolgen vandien. Ik weet wel, het is toekomstkijken en niemand kan dat echt, maar ik baseer me op ervaringen uit het verleden met zoon, en tot nu toe komen die ervaringen me steeds weer van pas....Daarbij zie ik ook in het draadje hierboven, sommige kinderen hebben de neiging zich aan te passen aan het niveau om hen heen. Die neiging heeft zoon ook heel sterk....

Klaartje

Klaartje

19-09-2010 om 12:55

Oké

Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen om maakt. Het beste wat je kunt doen is inderdaad met de mentor een gesprek aanvragen en er over praten.
Groet

Klaartje

Klaartje

19-09-2010 om 12:57

Oké

Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen om maakt. Het beste wat je kunt doen is inderdaad met de mentor een gesprek aanvragen en er over praten.
Groet

anna van noniemen

anna van noniemen

19-09-2010 om 13:57

Tips?

heeft iemand tips hoe ik dit gesprek het beste in kan steken?

Anna

Het lastige voor tips is dat ik niet weet hoe jullie school met opstromen omgaat. Als hij nu op basis zit is het haast onmogelijk om in de 2e klas op theoretisch te zitten. Het zou fijn zijn als hij nu in elk geval op kader zat. Dan heb je ( tenminste bij ons op school) de opstroom na de brugklas naar theoretisch in de 2e klas in elk geval als mogelijkheid. (zie mijn eerdere posting) Dus mijn eerst advies zou zijn: zoek en vraag na hoe dit bij jullie zit. Vanaf kader en theoretisch is de doorstroom van het MBO ook veel beter, je kan dan naar Nivo 3 of 4. En vanaf theoretisch kan ja naar de havo. Maar elke school gaat daar toch wat anders mee om.
Als hij nu al in een basis-kader brugklas zit zou ik me wat minder druk maken. Want dan kan het best zijn dat de cijfers zoals hij ze nu krijgt voor het nivo basis gelden en dat het op kader nivo lager is.

Dan nu na een lang verhaal een tip: vraag een gesprek aan om informatie te krijgen over hoe de overgang en opstroom op het VMBO bij jouw school te werk gaat. Zonder onmiddellijk te beginnen over je eigen zoon en zijn cijfers. Gewoon rustig en informatief. Maar wel al voor de herfstvakantie. Hopelijk kan je met je dan verkregen info je eigen plan bepalen.

Pippin

Pippin

19-09-2010 om 18:58

Met mach eens

Ik hoorde pas weer een hemeltergend verhaal. Het ging om een kind uit het speciaal basis onderwijs. Zij ging naar een reguliere middelbare school en haalde hele hoge cijfers. Alles prima dachten de ouders. Toen bleek dat het heel erg slecht ging, maar de school hoge cijfers gaf om het kind zelfvertrouwen te geven?! Lijkt me toch wel handig om dat even aan de ouders te melden...
Ik bedoel maar.
Als ik jou was zou ik de feiten die je kent noemen: Je zoon haalt hoge cijfers. Je zoon raakt gedemotiveerd bij gebrek aan uitdaging. Dit kan heel snel gaan. Het is heel goed mogelijk dat Cito's en Nio geen goed beeld geven van de leervermogens van je zoon.
Wat zijn de mogelijkheden van deze school? Kan hij bijvoorbeeld cijfers van verschillende niveau's krijgen, zodat er een beeld ontstaat hoe hij het op een niveau hoger zou doen? Wat is het beleid ten aanzien van opstromen? Hoe denken ze je zoon gemotiveerd te houden? Zijn er kinderen in de klas waar hij zich aan kan optrekken, kan hij met deze kinderen samenwerken?
Zoiets.
Succes ermee.

Inge M

Inge M

19-09-2010 om 22:19

Het zou toch makkelijk moeten zijn

Je schrijft dat er meerdere niveaus in één klas zitten. Doen die kinderen allemaal ander werk, andere opdrachten, andere instructie? Of wordt er alleen anders beoordeeld. Misschien doet je zoon dezelfde toetsen als een vmbo-t leerling. Maar wordt de toets voor hem minder zwaar beoordeeld.
Ik zou een gesprek aanvragen met de mentor en uitleg vragen over hoe de verschillende niveaus aangeboden worden. Leg uit dat jij twijfelt of zoon wel op het goede niveau zit maar dat hij ook faalangst heeft.
Misschien kan je zoon ongemerkt moeilijker werk krijgen. Dat is juist het mooie van deze combiklas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.