Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

09-09-2010 om 22:08

Opstromen in het vo?

Sommige mensen weten misschien nog wel dat ik nogal geschrokken was van de NIO uitslag van zoon. Het heeft hem wel in de zorgklas gekregen, maar op VMBO-Basis nivo. Nu is hij volop bezig en beginnen de 1e cijfers binnen te stromen. Ook is hij zeer serieus aan het werk en heeft zijn taken steeds als 1e af. Hij krijgt dan extra werk (verdieping volgens mij) En ok, ik weet wel, het kan nog alle kanten op, maar voorlopig stemmen de cijfers optimistisch. Stel nou dat zoon toch meer in zijn mars heeft dan VMBO-basis, zou school daar het initiatief in moeten nemen of wij als ouders? Ik bedoel, te makkelijke stof kan ook weer leiden tot verveling....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

09-09-2010 om 22:43

Praten

Anna, ik denk echt dat je hier als ouder ook zelf initiatief in moet nemen. Ik zou het eerste rapport afwachten, als dat erg goed is, zou ik de mentor vragen naar doorstroommogelijkheden. Vervelen lijkt mij inderdaad niet goed.
Als het goed is, in de ideale wereld, neemt school natuurlijk het initiatief. Maar...ja, het is voor je zoon te belangrijk, om het van anderen te laten afhangen.
Ik ken wel een jongen die zwaar gedemotiveerd is geraakt toen bleek dat de overstap naar een hoger schooltype niet doorging. Zijn cijfers kelderden dramatisch. Wel iets om in de gaten te houden dus, en daarom ook belangrijk om te weten of jullie, als ouders een realistisch beeld hebben.
Geweldig fijn overigens, dat het zo goed gaat met je zoon. Hij is zeker wel erg trots?

anna van noniemen

anna van noniemen

09-09-2010 om 22:50

Apetrots )

een 9,7 voor een engelse SO is ook wel iets om trots op te zijn (zeker als je weet dat zoon helemaal niet talig is!) Verder nog een 8 en 7,7, dat was voor techniek. Daarom zeg ik, we staan pas aan het begin, maar dat hij zijn taken ook al steeds af heeft....van de week was hij bang het niet af te krijgen, heeft hij gevraagd of hij het mee naar huis mocht nemen als huiswerk!!!

Ik wilde inderdaad het 1e rapport afwachten en kijken hoe dat gaat en dan eventueel met de school een afspraak maken als (zonder zoon daar al van op de hoogte te stellen overigens! juist om die teleurstelling....)

Fatima

Fatima

10-09-2010 om 08:36

Hoge cijfers

Heel veel kinderen halen de eerste weken hoge cijfers in de brugklas. Op elk nivo. Ik zou het eerst eens afwachten hoe het later gaat.

Bastet

Bastet

10-09-2010 om 08:53

Inderdaad

Mijn zoon begon ook heel,heel hoog,de eerste weken,en doet nu de brugklas over...
Bastet

anna van noniemen

anna van noniemen

10-09-2010 om 21:35

Dames

dat weet ik ook wel, dat het nog niks zegt, maar volgens de NIO zou zoon een iq van (even uit het hoofd) 85 hebben (de WISC gaf 116 aan), daar vind ik de cijfers die hij nu haalt niet helemaal bij passen, snap je? Hoe dan ook, ik wacht inderdaad gewoon af hoe het verder gaat, ik vroeg me alleen af of het kon, opstromen....en hoe ik dat dan eventueel het beste zou kunnen aanpakken

Marie

Marie

10-09-2010 om 21:52

Kan wel

Hallo
Bij onze dochter op school kunnen kinderen wel opstromen van BB naar KB. Ze hoeven daarvoor niet eens naar een andere klas. Ze kunnen zelfs voor verschillende vakken op 2 niveau's examen doen. Dus een aantal op BB en een aantal op KB.
Dat werd ons op de informatieavond voor de vakantie verteld ten minste. Er werd wel voor gewaarschuwd dat er een behoorlijk niveauverschil is tussen BB en KB. En er zijn niet veel leerlingen die dat aankunnen, maar het kan dus wel.
Informeer dus eens bij de mentor van je zoon naar de mogelijkheden.
Succes

Maar anna

met een IQ van 85 is het toch heel normaal dat je op VMBO basis heel goede cijfers haalt? Er zitten daar genoeg kinderen met een lager IQ.
Om mee te denken over opstromen: blijf attent. Op "onze" middelbare school is het redelijk normaal dat paar kinderen per nivo al met de herfst opstromen. Maar dan moet je het wel uitzonderlijk goed doen, gemiddeld een 8,5 oid. Verder wordt er na de eerst klas ook vaak opgestroomd, dan is de eis een 7,5 gemiddeld en positief advies van alle leraren ( wat dan meestal wel goed komt).
Misschien kan je eens navragen hoe dat bij jullie zit. Hier komt het initiatief eigenlijk altijd van school.

anna van noniemen

anna van noniemen

10-09-2010 om 22:27

Mach

is dat zo? Ik heb daar eigenlijk niet voldoende zicht op...binnenkort hebben we ouderavond, zal eens een balletje opgooien....

anna van noniemen

anna van noniemen

10-09-2010 om 22:28

Marie

is dat verschil zo groot dan? Ook daar heb ik helaas geen echt zicht op....Wist wel dat de stap naar bijv TL vrij moeilijk was...

Ervaring

Ik weet niet goed hoe het systeem nu in elkaar zit maar ik ben met een cito score van 538 naar de mavo gegaan. Na dat eerste jaar ben ik overgestapt naar de havo (en met mij nog 2 vriendinnen uit dezelfde basisschoolklas). Ik weet niet hoe ik erbij stond maar toch wel 8 voor alles geloof ik. Volgens mij kwam dat van school uit. Wij hebben in de zomer een beetje Frans moeten bijleren maar verder ging het goed en had ik bijna een 8 gemiddeld op mijn eindlijst.

Ik weet niet meer wanneer dat nou allemaal besproken en geregeld is maar ik vermoed pas rond het voorjaar.

anna van noniemen

anna van noniemen

11-09-2010 om 11:47

Pelle, ja en nee

Ik weet dat mijn zoon slim genoeg is, maar als je de NIO mag geloven, dan zou hij op zijn minst wat moeite moeten hebben met de stof tot zich te nemen. Maar daar is eigenlijk geen sprake van, hij lijkt het ook best wel snel op te pikken en zijn werk is dus ook snel klaar. Dat beeld past beter bij hem inderdaad. Ik hink op 2 gedachtes hierin. Ik vind het wel fijn dat hij nu succeservaringen opdoet. De tijd zal het leren....

Anna

Ik denk dat je redenatie niet helemaal klopt. Je zoon zit met een IQ van 85 op het VMBO basis op het goede nivo. Op dat nivo mag je verwachten dat hij de stof snel tot zich kan nemen. Want het nivo is niet zo hoog en past bij een IQ van 85. Zoals ik al zei, er zullen genoeg kinderen in de klas zijn met een lager IQ, ik denk IQ's van 75 tot ongeveer 90.

Pippin

Pippin

11-09-2010 om 15:33

Richtlijn

Op de school van mijn dochter (vmbo-t, havo, vwo) gaan ze ervan uit dat je kan opstromen als je een 8 (niet afgerond, dus een 7.9 volstaat niet) gemiddeld staat. Dat gaat dan alleen over de 'echte' vakken (nederlands, engels, wiskunde, frans, biologie, ak, gesch, en dergelijke) Gym, tekenen, techniek, godsdienst en dergelijke doen niet mee.
Ik leidt daarvan af, dat je, bij een 8 gemiddeld op een te laag niveau zit. Opstromen moet natuurlijk wel mogelijk zijn. Ik begrijp dat sommige vmbo's bijvoorbeeld nauwelijks geschiedenis en aardrijkskunde aanbieden. Een vriendin van mijn dochter zit op vmbo basis en die krijgt een uur in de week het vage vak: Mens en maatschappij. Dan wordt het natuurlijk moeilijk om die vakken opeens helemaal voor je kiezen te krijgen in de tweede. Maar misschien is daar ook wel een mouw aan te passen, met extra werk, of het doornemen van het eerste jaars boek in de vakantie?

anna van noniemen

anna van noniemen

11-09-2010 om 16:57

Mach

die 85 (nogmaals, ik weet niet meer of dat het was) is uit de NIO gekomen. Ik heb die uitslag nooit als realistisch beschouwd, Een eerdere iq test (WISC) gaf 116 aan. Dat is een beeld dat ik zelf (en de omgeving) ook veel meer herken. Ik vond de manier waarop de NIO is afgenomen nogal rommelig en chaotisch. Niet echt prettig voor een ADHD-er...Ik denk dan ook dat die 85 niet representatief is, maar ik heb steeds de hoop gehad dat het op het VO dan wel goed gaat komen. En dat moet ik nu dus gaan afwachten. Mijn vraag was hoofdzakelijk, kan het....dat blijkt dus zo te zijn en nu moet ik gewoon de ontwikkeling van zoon gaan afwachten.

anna van noniemen

anna van noniemen

11-09-2010 om 16:59

Pippin

Die normen zou ik wel kunnen opvragen natuurlijk....gelukkig is zoon vrij jong naar het VO gegaan, dus we zouden zelfs kunnen overwegen hem een jaar "over" te laten doen, maar dan een nivootje hoger....

Anna

Als het echt super goed gaat tot na de herfstvakantie zou ik proberen te laten opstromen in november. dan zou hij in kader komen. Mocht het dan nog steeds heel goed gaan kan hij (tenminste als hij op onze school zou zitten) na het eerst en zelfs nog na het tweede jaar kunnen opstromen naar VMBO T .
Zo zou het hier gaan, dit is echt niet zo'n uitzonderlijke weg op ons VO. Ons VO heeft dan ook alle richtingen. Van Praktijkonderwijs, VMBO Basis, kader, theoretisch, havo VWO, gym. EN alles sluit op elkaar aan qua leerstof en boeken. Zodat je soepel op of af stroomt
Ik heb lange tijd gedacht dat dit op alle scholen zo was maar ik ben er al lang achter dat dit niet zo is.
Als ik jou was zou ik proberen zo snel mogelijk achter de regeltjes te komen als je denkt dat je zoon te laag zit. Als het goed is komt de school daar zelf dan ook wel snel achter. Veel succes. Vergeet niet: opstromen is leuk, maar alleen als het terecht is.

anna van noniemen

anna van noniemen

11-09-2010 om 17:24

Mach

>>Vergeet niet: opstromen is leuk, maar alleen als het terecht is.
< <

Helemaal mee eens! Ik wil zoon niet overvragen, dat zou alleen maar slecht uitpakken. Maar te laag is ook niet goed! Ik ga gewoon een rustig praten en kijken hoe het verdere verloop is inderdaad....

anna van noniemen

anna van noniemen

13-09-2010 om 21:47

Nog even op de site gekeken

volgens mij heb ik een norm gevonden om vanuit de brugklas naar TL op te stromen. Voor Engels, Nederlands, Wiskunde en volgens mij Natuurkunde 32 punten, dan kun je naar TL opstromen. Lijkt me vrij duidelijk als ik het goed heb begrepen....

anna van noniemen

anna van noniemen

18-09-2010 om 15:44

Update van de cijfers...

gemiddeld staat hij nu:
voor Engels: 9,2
Gamma: 9,2
natuurkunde: 7
biologie: 8,6
techniek: 7,9
verzorging: 8
gym: 7,5

En ik weet wel, het schooljaar is nog maar net begonnen, maar is het niet erg vreemd dat iemand met ADHD, een leerachterstand, zgn een iq van 86, een cito van 516, slechts 15 minuten per dag aan zijn leerwerk besteed en zulke cijfers als gemiddelde heeft?

Ik snap dat je liever wat anders hoort

maar ik vind dit niet abnormaal hoge cijfers voor iemand met een IQ van 86 en een cito van 516 op het VMBO basis.
Hij zit op een laag nivo wat hij eigenlijk met redelijk gemak zou moeten kunnen doen. Er gaan genoeg kinderen naar het VMBO T met een IQ van 86.

anna van noniemen

anna van noniemen

18-09-2010 om 22:00

Mach, nogmaals, die 86 is uit de NIO gekomen, alleen, de afname van de NIO vond ik op zijn zachtst gezegd niet echt geschikt voor een ADHD-er. Een eerder IQ gaf een ander beeld...(116)

Daarbij, vind je het nu een score voor een VMBO-basis of VMBO-TL? Ik snap je posting even niet geloof ik....

En wanneer vindt jij dan dat er wel sprake is van een te laag nivo?

anna van noniemen

anna van noniemen

18-09-2010 om 22:02

Overigens

laat ik wel even helder maken dat het mij niet uitmaakt of hij VMBO basis doet of niet, het maakt mij WEL uit als hij eigenlijk te laag zit! Dan loop je nog het gevaar op verveling (en wat dat voor gevolgen heeft weten we helaas ook al door ervaring!)
VMBO-basis brengt hem namelijk ook niet op de HAVO, wat hij eigenlijk zelf graag wil....VMBO-TL doet dat wel....

anna van noniemen

anna van noniemen

18-09-2010 om 22:49

Ja...

tot nu toe blijken de cijfers van zoon tot de hoogste van de klas te behoren....maar kennelijk ben ik de enige die het zo ziet? Hoge cijfers en makkelijk je huiswerk leren is dus geen indicatie dat je wellicht onder je nivo aan het werkt bent en dat de kans op verveling kan gaan toeslaan.....Wat is dan WEL een indicatie?

anna van noniemen

anna van noniemen

18-09-2010 om 23:12

Was ik sowieso wel van plan

om nog af te wachten natuurlijk, de school is nog maar net begonnen, maar ik vind het nogal opvallend...Als je uitgaat van die NIO en CITO zou ik persoonlijk toch meer cijfers verwachten meer in de richting van een 6-je....

Tineke

Tineke

19-09-2010 om 08:43

Wat hier stelregel is:

Een niveau opstromen is twee hele punten zakken tegenover twee keer zoveel moeite. Een zeven wordt dus een 5 terwijl je twee keer zolang leert. Daarom hanteert de school hier de regel dat je álles hoger dan 7,5 moet hebben.
Daarnaast wordt er ook gekeken naar het sociale aspect. Als een kind goed ligt in de groep, zich vrij en ontspannen beweegt, vrienden heeft in de klas, dus sociaal lekker gaat, en met plezier naar school gaat, dan zit het kind op z'n plek. Of hij nou zessen of tienen haalt.
Los daarvan kan ik me voorstellen dat jij je twijfels hebt, leg die twijfels bij de mentor, hij kent je kind op school, kan je zoon observeren en snel bekijken en overleggen met alle docenten. Mail/ bel morgen, dan is er tenminste nu al aandacht voor. Hoe later, hoe moeilijker het is om op te stromen.

(ps dit was een eenmalig uitstapje naar OO van mij, ik heb het er veel te druk voor gekregen)

Anna

Ik denk dat je met een IQ van 86 ( wat wrlk ook nog te laag is ingeschat zoals je schrijft) niet op het VMBO basis hoort.
Met een cito van 516 weer wel.
En ik vind dat als de cijfers van je zoon zo blijven je moet proberen hem met de herfstvakantie te laten opstromen.
Want met een IQ van 86 heb je op VMBO basis echt niet het laagste IQ. Er zitten genoeg kinderen met een IQ van 86 op kader of theoretisch. Dus indien mogelijk zsm opstromen.

Anna

Ik heb een mooie link voor je
http://www.testresearch.nl/tstdiagn/nrciq.html

anna van noniemen

anna van noniemen

19-09-2010 om 10:41

K. heksenvet

wel jammer , je tips zijn heel waardevol, zowel nu als in het verleden geweest! Zoon zou in dezelfde klas kunnen blijven, omdat hij in een speciale zorgklas zit, allemaal kinderen die op een of andere manier iets meer aandacht nodig hebben, vanwege een ASS of in geval van zoon, ADHD. Er zit nog een jongen in de klas die TL volgt.

Ik wil inderdaad de mentor hierover gaan spreken, vind het alleen wel lastig, want ja, je wordt al gauw gezien als moeder die het VMBO te min vindt voor haar kind, en dat is het echt niet....Maar ik zou het wel zonde vinden, als zoon echt meer aankan, en hij zou de kans niet krijgen....

anna van noniemen

anna van noniemen

19-09-2010 om 10:47

Mach!

goede link! Inderdaad, iq testen worden teveel als vastaand gegeven gezien, misschien ook wel door ons als ouders...Hoe dan ook, ik denk wel dat zoon een slimme jongen is die, zeker omdat hij in de zorgklas zit, best TL aan zou kunnen, maar omdat de cito en nio dus anders aangaven, het advies basis/kader meekreeg.

Maar wat ik net al aangaf, ik vind het ook wel moeilijk om het te bespreken, gewoonweg omdat ik niet over wil komen als zo'n streberige moeder die vind dat haar kind op een hoger schooltype thuishoort en VMBO eigenlijk te min vind, dat is namelijk niet zo....

Primavera

Primavera

19-09-2010 om 11:45

Ik zou het toch maar zo spoedig mogelijk bespreken

Hallo Anna,
Ik herinner me je draadje over die NIO-toets nog wel. Die 86 drukt niet het IQ van je zoon uit, maar hoe hij scoort als hij het in een chaotische omgeving zonder begeleiding moet doen. Het geeft aan dat bij jouw zoon de omgevingsfactoren erg kunnen drukken op wat er uit komt. In die zin zit hij waarschijnlijk prima in een zorgklas.
Juist door hoe die NIO-test is afgenomen zegt het echter niks over het niveau wat je kind aan kan als er door een zorgklas wordt gezorgd voor een betere leer- en toetsomgeving.
Persoonlijk denk ik dat de kans er dik inzit dat je zoon op welk niveau ook in een reguliere klas laag zou scoren en in een zorgklas misschien wel zo wie zo hoog scoort, ook als hij een niveau hoger zit, omdat de remmende factor niet bij zijn intelligentie ligt.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de school uit zichzelf op korte termijn zal voorstellen om het een niveau hoger te proberen en hoe langer je wacht, hoe groter het gat wordt tussen wat hij nu aangeboden krijgt en op TL-niveau en des te meer hij heeft in te halen. Ik zou er dus zelf maar over beginnen en wel gelijk, want als jee eerst zelf een periode afwacht waarin je observeert, komt daarna er vervolgens nog zo'n periode bovenop waarin de school observeert en het idee overdenkt. Dat kun je dan beter samen tegelijkertijd doen.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.