Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

opstromen van basis naar kader

Mijn zoon zit nu eind 2e leerjaar vmbo basis/kader. Al sinds eind 1e leerjaar zijn we bezig om hem te laten opstromen van basis naar kader niveau. Dit is iets wat hij makkelijk aankan. Zijn gemiddelde van alle cijfers is 7,9. Nu hij naar 3e leerjaar gaat, willen wij en hij dat hij kaderniveau gaat volgen. School weigert. Ze kijken naar het advies wat 4 jaar geleden in groep 6 van de basisschool is gegeven: laag IQ en zal nooit meer dan PRO kunnen. Wij zijn van mening dat ze moeten moeten kijken naar het nu, zijn zelfstandige werkhouding en zijn cijfers. Geen enkele onvoldoende, geen achterstand ondanks corona-onderwijs. Hij volgt in dit 2e leerjaar Wiskunde en Engels op kaderniveau, voor de overige vakken is er geen onderscheid tussen basis en kader.

Wie kan raad geven? Moeten we school volgen ook al voelt dat niet goed? Of moeten we naar een andere school gaan kijken?

Triva

Triva

03-07-2020 om 00:09

bizar

Nog nooit gehoord van een school die opstromen niet wil en vasthoudt aan het groep 6 advies van potdorie dus 4 jaar geleden! Een middelbare school hoort alleen te kijken naar de behaalde resultaten op die school als het kind er eenmaal zit.

Is het een school met alleen basis/kader? Stroomt er werkelijk nooit een kind op want ik neem aan dat ze elk kind plaatsen op basis van het schooladvies?

Heeft de basisschool geen vmbo basis advies gegeven in groep 8? Waarom het advies uit groep 6?

Ik zou het hogerop spelen, kijk eens in de schoolgids wat je kunt doen als je het niet eens bent?

@nnemoon

@nnemoon

03-07-2020 om 06:59

Vreemd

Ik zou samen met zoon een afspraak maken op school. Laat ze maar duidelijk uitleggen waarom ze het niet zien zitten. Misschien vinden ze dat hij wisselend scoort, ik noem maar iets. Het advies van groep 6 is onzin. Zoon heeft zich goed ontwikkeld en dat laten ze gemiddelde cijfers ook zien. Vraag anders of hij het mag proberen. En zoals Triva al zegt stroomt er op die school nooit een kind op?

Welke richting heeft hij trouwens gekozen voor de derde?

Mijn zoon is in de tweede van Basis naar Kader gegaan en gaat volgend jaar naar de vierde.

@Emma

@Emma

03-07-2020 om 07:16

Onderbouw

Vaak wordt er na jaar 2 heroverwogen of een lln de school op basis- of kaderniveau gaat voortzetten. Een beetje school heeft dan een goed beeld en weet dat citogegevens van de basisschool niet meer actueel zijn. Echt vreemd.
Wie maakt deze beslissing? Is het een mededeling van de mentor? Probeer eens te vragen om een toelichting, misschien vergist hij/zij zich. Anders de teamleider erbij vragen en als dat niet werkt een andere school.

MamaMo1978

MamaMo1978

03-07-2020 om 08:38 Topicstarter

5 mentoren gehad dit jaar

Gisteren is er een gesprek geweest met zoon, mentor en teamleider (tevens schaduwmentor). Zij blijven vasthouden aan cito scores van basisschool en 1e leerjaar. Tijdens eerste cito scoorde hij voor Engels en Wiskunde gymnasiumniveau, de overige vakken scoorden tussen basis/kader en havo. Ander probleem is dat zoon op basisschool indicatie (geen definitieve diagnose) PDD-NOS kreeg. Daardoor zou hij nooit zelfstandig kunnen werken, is gezegd. Wij wisten dat dat niet correct was. Blijkt nu tijdens corona toestand, hij heeft zelfstandig Wiskunde en Engels bijgewerkt/ingehaald op kaderniveau. Er was immers geen les, behalve digitaal huiswerk. Hij had volgens 3e mentor begin 2e leerjaar op kader les moeten krijgen. Nu zegt de 5e mentor te kort deze klas te hebben gehad om iets te kunnen zeggen daarover. Ook bleven ze hameren op het feit dat hij dan in een grotere klas terecht komt. Dat zou te lastig zijn.
Voor hem of voor school?

We gaan vandaag andere scholen bellen. Huidige school heeft nog geen reactie gegeven.

Pirata

Pirata

03-07-2020 om 08:47

PDD-nos

Wat een kul over die PDD-nos.
Dat betekent alleen dat ze "het" indertijd niet in een hokje konden vatten. Nos=not otherwise specified. Te diverse of vage aanwijzingen voor pure ASS.
Mijn zoon heeft ooit dat etiket gekregen en kan (eh, sinds de puberteit zijn einde nadert) heus zelfstandig werken.

Ze kunnen hem ook op proef laten overgaan, alles om de leerling een goede kans te geven.
Als ze niet meewerken, zou ik inderdaad naar een andere school zoeken.

@Emma

@Emma

03-07-2020 om 08:58

Ja snel een andere school

Wat een onzin van die (verjaarde) indicatie die geen diagnose was. Zo komen de verhalen de wereld jn dat je je vooral niet moet laten testen omdat je dan een "etiketje" krijgt.
Succes met het vinden van een andere school!

@nnemoon

@nnemoon

03-07-2020 om 12:50

Wat een puinhoop

Wat een puinhoop op die school. Waarom geven ze je zoon niet het voordeel van de twijfel? Hij kan het toch proberen?

Geluksvogel

Geluksvogel

17-07-2020 om 15:04

Het is een kwestie van gunnen

Mijn dochter heeft NAH. Ze zat op een cluster 3 school voor langdurig zieke kinderen. Daarna werd ons geadviseerd een PRO school te bezoeken. Dochter was verdrietig, ze wilde leren met haar hoofd zei ze op de PRO school leerde men alleen met de handen vertelden men. Uiteindelijk mocht ze toch naar speciaal onderwijs VMBO met LWOO. Advies: basis. Wij zeiden mag ze niet toch basis/kader proberen. Wij dachten dat ze dat echt wel aan zou kunnen. Ze is langzamer in stofverwerking maar kan het zeker. School gaf haar toch een kans. Na het 2e jaar werd het kader en slaagde. Daarna wilde ze naar MBO4. Praten als brugman want vanuit kader naar MBO4, dat kon volgens de begeleidster studie en handicap echt niet. Een gesprek aangevraagd met de school En zij gaven haar toch een kans. Na het 1e jaar werd voorgesteld te versnellen! Dat heeft ze niet gedaan, door alles was ze toch onzeker geworden. Nu heeft ze dit jaar haar MBO4 diploma op zak en is toegelaten op het HBO (na een toelatingsonderzoek). Het is een kwestie van gunnen vanuit een school, veel praten als brugman door ons ouders en een hele lange adem. Ze moeten je zoon inderdaad het voordeel van de twijfel geven. Iedereen verdient een eerlijke kans. Ik wens jullie veel succes en geluk! Hij verdient deze kans!

Geluksvogel

Geluksvogel

17-07-2020 om 15:08

Komt misschien raar over

Wat ik schrijf. Maar ik bedoel het goed. Ik zou heel graag zien dat jouw zoon en alle IAH kinderen gewoon eerlijke kansen krijgen en niet dat er leerkrachten zijn die dit in de weg staan. Ik hoef je niet te zeggen dat je moet vechten voor de rechten van je zoon. De adviezen van de andere reageerders hier zijn zeker goed.

zebra

zebra

22-07-2020 om 12:52

overstappen

naar andere school als ze op de huidige school blijven vasthouden aan basis terwijl je zoon duidelijk gemotiveerd is om kader te doen, aan zijn inzet ligt het zeker niet en die is erg belangrijk.

Tamar

Tamar

22-07-2020 om 13:55

zeg ze maar

dat mijn zoon ook die rare diagnose PDD-NOS heeft gekregen en nu naar het eindexamenjaar van het VWO gaat. Bij hem vonden ze dat hij misschien MAVO kon proberen, maar daar heb ik ook tegen gevochten. Poot stijf houden hoor! Dit is niet acceptabel. De middelbare school is heel wat anders dan de basisschool

Ik ken trouwens een meisje dat van de basisschool ook naar PRO moest, maar de IQ test niet "haalde" (te hoog dus). Die doet nu kader en denkt aan VMBO-T.

@nnemoon

@nnemoon

29-07-2020 om 16:04

Hoe is het afgelopen?

TS hoe is het afgelopen voor je zoon, ik ben erg benieuwd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.