Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bam12289

Bam12289

12-08-2019 om 13:46

Opstromen van KBL TL naar TL in de 2de jaar

hoi, ik ben geen ouder. Alleen ik heb hulp nodig maar ik weet niet waar het te vragen dus ik vraag het hier. ik ga nu naar de tweede zit nu op het KBL TL. en ik leer nooit voor me toetsen of doe huiswerk. dit wil ik veranderen ik ben wel over gegaan Maar ik leerde niet. ik wil graag opstromen naar TL in dit jaar. maar is dat mogelijk? me’n cijfers zijn best goed alleen wiskunde en rekenen heb ik echt moeite mee, normaal haal ik 4en of 3en of 5en voor wiskunde en rekenen alleen als ik de hoofdstuk makkelijk vindt haal ik en 8. ik wil wel leren voor toetsen en etc en me gedrag weizigen en als ik leer kan ik het best doen denk ik. maar me’n vraag is is het mogelijk om in de eerste van KBL TL in de tweede opstromen naar TL

Website van school

https://www.melanchthon.nl/kralingen/wp-content/uploads/2013/11/overgangsnormen-2-naar-3.pdf

Mogelijk dat je de normen kunt vinden op de website van je school?

Dit is een voorbeeld. Ik ga er vanuit dat je niet meer kunt opstromen van 1 KBL naar 2TL vanwege te lage cijfers. Maar dat kun je altijd nog op school overleggen. Misschien is het wel mogelijk om, afhankelijk van je cijfers, na de Kerst door te stromen?
Het verschilt per school.

Dit voorbeeld: "6. Opstroom
Een leerling moet voldoen aan drie normen:
1. Een leerling kan opstromen als het 0 tekorten heeft op het eindrapport.
2. Het gemiddelde rapportcijfer van alle vakken moet minimaal 8,2 zijn.
3. Het gemiddelde rapportcijfer van de vakken Nederlands, Engels en wiskunde moet minimaal 7,5
zijn. Dat betekent: 22,5 punten."

Maar ik heb ook wel lagere cijfers gezien waarmee opstromen mogelijk is.
Maar nogmaals: kijk op de website van de school naar normen om op te stromen en vraag een decaan op school er naar. Je kunt altijd vrijblijvend informeren.

Pluis

Pluis

12-08-2019 om 14:54

Vraag je mentor

Goed zeg, dat je zelf gemotiveerd bent om op te stromen! Ik zou doen wat AnneJ zegt, zelf alvast nakijken waar je volgens jouw school aan moet voldoen om te mogen opstromen. En dan aan het begin van het jaar een gesprek met je mentor aanvragen. Laat weten dat je graag wil opstromen, dat je weet wat je daar voor punten voor moet halen. En bespreek waar het mogelijk op mis zou kunnen lopen. Bij jou zal dat denk ik wiskunde zijn. Kan school je daarin helpen? Misschien kan de wiskundeleraar je helpen, of weet hij of zij iemand die je bijles kan geven. Als je nu al af en toe een 3 haalt, moet je daar echt aan werken. En ik denk dat je daar dan wel wat hulp bij nodig hebt.

En dan het belangrijkste: je motivatie vasthouden. Misschien kunnen daar je ouders bij helpen. Spreek bijvoorbeeld met ze af dat ze je huiswerk controleren. Of dat ze je overhoren voor toetsen. Ga samen leren met een klasgenoot (en dan wel eentje met goeie cijfers natuurlijk), dat hielp mij vroeger wel, kun je elkaar overhoren en het is nog gezellig ook. En beloon jezelf voor goede cijfers. Wees een beetje streng voor jezelf op doordeweekse dagen (als in: werk per dag bijvoorbeeld minstens 1,5 uur aan school, ga niet naar MacDonalds en zo) en beloon jezelf dan voor mooie cijfers door iets lekkers te kopen of een keer naar de film te gaan of zo.

Heel veel succes! Enne, als toch niet zou lukken, geen man overboord, je kunt als je examen hebt gedaan altijd nog op het MBO doorstromen. Je mag gewoon al trots zijn op jezelf dat je een poging doet, en je in wil zetten om hogerop te komen.

Bam12289

Bam12289

12-08-2019 om 15:55

Reactie

Hoi, ik krijg ook nieuwe docenten dit jaar. Daarom ben ik gemotiveert. Want mijn wi/re docent kon echt niet goed nederlands en snapte hem vaak niet. Ik kijk wel op de website ik geef jullie en updates over me cijfers als jullie dat willen.

Ja Bam

Ja, leuk om te horen hoe het je vergaat.
Nog een waarschuwing. Met mijn kinderen heb ik gemerkt dat er altijd iets te wensen overblijft. Een leerkracht kan niet lesgeven of het is altijd een rommeltje in de klas. Er is geen methode er worden stenciltjes uitgedeeld.
De kunst is om dat voor jou zelf op te lossen en niet te wachten tot het voor je opgelost wordt.
Heb je een goede methode wat betreft boeken en werkboeken dan kun je daar, zelfs al vooraf, uit beginnen te werken zodat je goed voorbereid bent en het niet van de les hoeft te hebben.
Heb je een matige methode dan kun je op youtube veel filmpjes vinden op jou niveau en vaak ook behorend bij het leerjaar en zelfs de methode voor extra uitleg.
Niet om je te ontmoedigen maar je kunt ook eens kijken met welke onderwerpen er gewerkt wordt bij het eindexamen. Er staan veel eindexamen uitleg filmpjes van wiskunde op Youtube.


https://www.youtube.com/watch?v=jDXOgfILYjk

En denk er om: voorbereiding is het halve werk. Je kunt bijvoorbeeld op zondagmiddag even kijken wat je de rest van de week gaat doen en welk huiswerk wanneer af moet zijn. Voor een overzicht. Idem op vrijdagmiddag: bepaal wat je dat weekend nog moet doen.
En kijk uiteraard verder elke dag even wat je moet doen.
Mijn kinderen maakten huiswerk direct na het eten, dan konden ze eerst even ontspannen als ze thuis kwam. Maar je kunt ook gelijk door tot het af is.
Kijk wat bij jou past.

Het kan!

Mijn nichtje is van kb naar tl opgestroomd met de overgang van 2 naar 3. Ze heeft examen op tl gedaan, een mbo 4 gedaan en gaat nu starten op het hbo. Om op te stromen moest ze een 7,5 gemiddeld staan zonder tekorten. Laat je niet tegenhouden! Zoek hulp bij vakken die moeilijk gaan bij je docenten, klasgenoten en familie en vraag goed na wat je moet doen om op te stromen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.