Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Orthopedagoog voor 5 jarige???

Hoii,

Wie van jullie heeft er ervaring met een orthopedagoog?
Mijn zoontje van net 5 zal eind deze maand geobserveerd worden door een orthopedagoog.
Omdat hij zijn werkjes op school erg lastig vind.
Thuis gaat het allemaal goed merk ik en proberen we ook vaak te oefenen met allerlei dingen, alleen merk ik wel dat hij snel afgeleid is dat is het enige.
Ik weet niet zo goed of ik het er nou wel of niet mee eens moet zijn.
Ik vind zelf dat kinderen tegenwoordig al snel een stempel krijgen, en ik ben bang dat mijn zoontje die ook zal krijgen na de observatie omdat ze dat zowiezo al snel geven tegenwoordig.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes

Snel afgeleid

Werkjes lastig vinden is een ding, gaat zijn gedrag en plezier er onder lijden dan is het noodzaak om in te grijpen. Waarschijnlijk zit hij in groep 1 of 2 en daarvan wordt toch een bepaalde "werk"houding verwacht. Jij bent aan zijn gedrag gewend en vindt het misschien wel mee vallen, dit kan in de klas toch anders zijn als hij gefrustreerd raakt door de vele prikkels, het moeilijke werk etc. Daar ben jij niet bij en zelfs al zou je er bij zijn dan is dat toch weer anders dan wanneer je er niet bij bent. Dat is het lastige. En als hij bepaald, ongewenst, gedrag vertoont of andere kinderen tot last is dan zullen ze toch wat moeten. De juf kan nu eenmaal niet altijd één-op-één met hem zitten.Ik hou ook niet van stempels maar soms is dat nodig om te krijgen waar je kind recht op heeft en kan er een geldpotje aangeboord worden voor extra begeleiding en ondersteuning. Dat kan nu eenmaal niet zonder stempeltje in Nederland Regelland.... Vraag eens goed uit wat hun doel is van de observatie, waar ze aandenken (want dat doen ze) en wat de mogelijke uitkomsten zijn. Of te wel werk met ze samen want ook zij willen dat het goed gaat met jouw kind. Je kan er ook niet zoveel tegen doen, ze mogen uitnodigen en observeren wie ze willen in het kader van passend onderwijs. Dat geeft toch weer handvatten om verder te kijken naar wat hij nodig heeft en als dat op deze school niet kan dan weet ik dat liever in groep 1/2 dan in groep 4 of 5....

bicyclette

bicyclette

17-09-2018 om 17:06

stempels

"ik ben bang dat mijn zoontje die ook zal krijgen na de observatie omdat ze dat zowiezo al snel geven tegenwoordig."

Je kind krijgt niet zomaar een stempel. Een stempel wordt alleen door een deskundige gegeven, en (als het goed is) alleen na een uitgebreid diagnosetraject (meerder observaties, uitgebreide vragenlijsten door de ouders). Zeker niet na een eenmalige observatie! Dat 'tegenwoordig' iedereen maar een stempel krijgt is bovendien gewoonweg niet waar.

Het grootste 'gevaar' zijn trouwens juffen, buurvrouwen, andere ouders etc. Die hebben vaak al snel een mening klaar en stellen een 'diagnose'. Maar dat terzijde

Ik begrijp dat het initiatief voor de observatie van school uitgaat? Dat betekent dus dat de leerkracht het gedrag van jouw kind opvallend/zorgwekkend vindt en behoefte heeft aan een deskundige die met haar/hem meekrijgt. Dat is op zich prima. Maar wees wel kritisch, want scholen pakken dit ook nog wel eens verkeerd aan (lees het forumarchief maar eens door).

Met wie op school heb je hierover contact? Leerkracht? IB'er? Ik zou even doorvragen wat de bedoeling is. Zitten ze in een bepaalde richting te denken? Hoe vaak en door wie is de observatie? Wat is het doel van de observatie? Komt er vervolgens een gesprek, is dat ook met de ouders? Komt er iets op papier? Wie krijgt dat te zien?

"Thuis gaat het allemaal goed merk ik"
Dat is fijn!
Maar thuis (rustig) en school (een groep van 25) zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken. De schoolsituatie vraagt iets anders van je kind. Bovendien ken je als moeder als geen ander de 'gebruiksaanwijzing' van je kind. Ook als die gebruiksaanwijzing niet 'standaard' is (en dat heb je vaak niet eens in de gaten, omdat je je eigen kind heel gewoon vindt).

Lente

Lente

17-09-2018 om 19:31

Arian, heb je iemand om mee te kijken?

Volgens mij heb jij iemand nodig die samen met jou met de school praat, doorvraagt over hun bedoelingen, waar ze aan denken, enzovoorts.
En wat hun observatie precies is. Werkjes moeilijk vinden, vind ik te vaag.
Als jij weet waar school aan denkt en waarom, kun je ook makkelijker meedenken over een onderzoek.

Heb jij al toestemming gegeven voor het onderzoek? Is toestemming gevraagd aan jou?
Zo ja, dan kun je ook aangeven dat je het onderzoek wilt uitstellen, omdat je eerst meer informatie wilt. Dan trek je de toestemming voorlopig in. Het is nog vroeg in het schooljaar. Er is vast nog tijd om na te denken.

Kortom: laat je helpen door iemand in jouw omgeving die neutraal mee kan kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.