Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jess

jess

20-10-2010 om 15:05

Ouderavond en echtscheiding

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

25-10-2010 om 16:15

Sancy 377a

Sancy:
"Ik wil toch graag nogmaals benadrukken dat het artikel 1:377a BW dat jij aanhaalt toeziet op omgang met en informatie over de kinderen als er sprake is van een ouder die *niet met het gezag* belast is."
Jups. Dus een ouder MET gezag heeft equivalente rechten, of zelfs meer. En daar is iirc ook jurisprudentie over.

Sancy

Sancy

25-10-2010 om 18:36

Ja tinus

"Dus een ouder MET gezag heeft equivalente rechten, of zelfs meer. En daar is iirc ook jurisprudentie over."
Dat klopt, en dat heb ik ook nergens ontkend. Maar dat recht vloeit voort uit het feit dat die ouder het gezag heeft en dat is niet geregeld in titel 15 van boek 1 BW.
Nogmaals, 1:377a BW gaat om het recht op omgang met het kind van de NIET met het gezag belaste ouder (en vice versa trouwens!).
Voor verdere uitleg zie bijvoorbeeld Mourik en Nuytink, "Personen- en familierecht, huwelijksvermogensrecht en erfrecht", p. 255 (2006).

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2010 om 11:24

Aanvulling beemer

Beemer tegen Sancy:
"Jij zegt dat dat artikel gaat om ouders die niet het gezamenlijk ouderschap hebben maar ik neem aan dat die niet meer recht hebben op afzonderlijke behandeling dan ouders die wel gezamenlijk ouderschap hebben."
Psies. Dat was het punt. 377a geeft de ouder _zonder_ gezag bepaalde rechten. Logischerwijs heeft de ouder _met_ gezag minstens dezelfde erechten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.