Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-10-2010 om 15:05
ik vroeg mij het volgende af. bij school van kinderen is aangegeven dat er geen aparte gesprekken zijn voor kind met vader en/of moeder. dat ze dit niet meer willen. echter hoorde ik van andere moeder dat nog steeds zowel vader ging en op andere tijd moeder, omdat ze niet door 1 deur kunnen. dus de school hierin afwijkt van wat ze hebben aangegeven. daarbij zie je laatste tijd bij ons explotie van gescheiden ouders, kan me voorstellen dat leerkracht dan heeeeeeelll veel gesprekken moet voeren.
hoe zit het bij jullie kinderen op school? en hoe zit het met de ouders die gescheiden zijn? heb je gevoel dat school goed kan omgaan met ouders die gescheiden zijn?
en ook begrip? voor kinderen en ouders?
wat als er conflicten zijn?
25-10-2010 om 16:15
Sancy 377a
Sancy:
"Ik wil toch graag nogmaals benadrukken dat het artikel 1:377a BW dat jij aanhaalt toeziet op omgang met en informatie over de kinderen als er sprake is van een ouder die *niet met het gezag* belast is."
Jups. Dus een ouder MET gezag heeft equivalente rechten, of zelfs meer. En daar is iirc ook jurisprudentie over.
25-10-2010 om 18:36
Ja tinus
"Dus een ouder MET gezag heeft equivalente rechten, of zelfs meer. En daar is iirc ook jurisprudentie over."
Dat klopt, en dat heb ik ook nergens ontkend. Maar dat recht vloeit voort uit het feit dat die ouder het gezag heeft en dat is niet geregeld in titel 15 van boek 1 BW.
Nogmaals, 1:377a BW gaat om het recht op omgang met het kind van de NIET met het gezag belaste ouder (en vice versa trouwens!).
Voor verdere uitleg zie bijvoorbeeld Mourik en Nuytink, "Personen- en familierecht, huwelijksvermogensrecht en erfrecht", p. 255 (2006).
26-10-2010 om 11:24
Aanvulling beemer
Beemer tegen Sancy:
"Jij zegt dat dat artikel gaat om ouders die niet het gezamenlijk ouderschap hebben maar ik neem aan dat die niet meer recht hebben op afzonderlijke behandeling dan ouders die wel gezamenlijk ouderschap hebben."
Psies. Dat was het punt. 377a geeft de ouder _zonder_ gezag bepaalde rechten. Logischerwijs heeft de ouder _met_ gezag minstens dezelfde erechten.