Angi
06-11-2008 om 19:51
Ouderbijdrage experts gezocht
Er zijn hier al veel discussies gehouden over de ouderbijdragen. Volgens het ministerie van onderwijs mag een school een vrijwillige ouderbijdrage vragen voor buitenschoolse activiteiten zoals schoolreisje, kerstviering, sportdag e.d.
nu is mijn vraag aan jullie :
Mag school ook kosten voor de schoolkrant, foto;s, ongevallenverzekering e.d. aan de oudervereniging doorbelasting ?? Deze kosten worden dus betaald door de ouders van de ouderbijdrage. Ik vraag me af of dit gebruikelijk is?
Graag jullie reactie/advies !
mee1977
06-11-2008 om 20:06
Uhh
Ongevallenverzekering niet, school hoort gewoon voor elk kind verzekerd te zijn. Daar hoeven ouders niet voor op te draaien.
Foto's?? hier worden wel foto's gemaakt en die kan je dan bij bestellen tegen betaling, lijkt mij niet dat dat door OR betaald moet worden.
Schoolkrant, hoe uitgebreid is die dan? leerkrachten maken toch met eventueel hulp van leerlingen en ouders een krant en die word gewoon zoveel x gekopieerd en geniet.. Die kosten zijn dan toch voor de school.
Bij ons vallen onder de ouderbijdrage de volgende zaken.
suikerfeest, sinterklaas, kerst, pasen, sportdagen, uitstapjes, schoolreis, prijzen voor de playbackshow. Dus echt de feesten en partijen. Daarnaast schaffen wij wanneer er teveel geld op de spaar komt, regelmatig iets voor de kinderen.. Zo hebben we al eens muziekinstrumenten gekocht (die je niet snel op een basisschool ziet) Speelmateriaal voor op het plein, school had toen net nieuwe schommels,klimrek en doelen laten plaatsen dus hebben wij het losse kleuterspeelgoed voor onze rekening genomen. Denk aan fietsen steppen enzz.
Maar de zaken die jij aangeef, nee dat hoort echt door de school zelf betaald worden.
Penninkje
06-11-2008 om 20:27
Foto's wel, rest niet.
Hier hangen vaak foto's van de kinderen in de klas. Die foto's krijgen ze na groep acht mee in een boek, samen met andere foto's. Die foto's worden hier wel met ouderbijdrage geld betaald.
Geerke
07-11-2008 om 09:54
Nee
dat hoort er niet bij. Foto's alleen als het gaat zoals bij Penninkje, anders niet.
M Lavell
07-11-2008 om 09:59
Alles mag, niets moet
"Mag school ook kosten voor de schoolkrant, foto;s, ongevallenverzekering e.d. aan de oudervereniging doorbelasting ??"
Er is geen sprake van doorbelasten. Er kan wel een overkeenkomst zijn met de oudervereniging dat zij die kosten op zich nemen. Dat mag trouwens alles zijn, zelfs het salaris van de leerkracht Engels.
Als de oudervereniging (of ongeorganiseerd clubje of groep) het er niet mee eens is, dan hoeft zo'n overeenkomst niet te worden aangegaan en hij kan ook elk jaar komen te vervallen.
Maar ook als de oudervereniging (of club) die kosten wel op zich heeft genomen, betekent dat nog niet dat de ouders van school verplicht zijn de kosten hiervoor te dragen. De vereniging of club gaat op eigen titel verplichtingen aan. Die vereniging of club of zelfs personen uit die club (afhankelijk van hoe het georganiseerd is, vaak is de penningmeester hoofdelijk aansprakelijk), moeten die verplichtingen zelf dragen en zelf maar zien of er genoeg ouders bereid zijn mee te betalen.
Zijn het er niet genoeg, dan zal het verschil uit eigen zak moeten komen. Kern blijft namelijk wel dat als een vereniging of club of ouder aan de school belooft 'iets' te zullen betalen (een overeenkomst is aangegaan ihkv art 27 WVO), dat dat dan ook moet en opeisbaar is. Die overeenkomst is overigens voor maximaal 1 schooljaar geldig.
Groet,
Miriam Lavell
Sandra
07-11-2008 om 10:11
Keuze
Miriam is mij net voor, ik had iets soortgelijks willen schrijven. Ouderraad (en daarmee dus de ouders) bepaalt waar zij de ouderbijdragen willen uitgeven.
Hier op school zijn dat m.n. de feestjes, schoolreisjes en schoolkrant.
M Lavell
07-11-2008 om 10:17
Ziet er vaak anders uit
Sandra:"Miriam is mij net voor, ik had iets soortgelijks willen schrijven. Ouderraad (en daarmee dus de ouders) bepaalt waar zij de ouderbijdragen willen uitgeven."
Het probleem is een beetje dat nog al wat OR's enthousiast verplichtingen op zich nemen die ze vervolgens dwingend doorbelasten naar ouders omdat ze niet zelf met de schade willen zitten. Daar rolt dus wel degelijk het bericht 'U moet betalen want de OR is dat verplicht'. En zo is het weer net alsof de school die plicht oplegt (doorbelast).
Als je de kluwe ontwart: wat de school aan kosten heeft is de eigen verantwoordelijkheid, wat de OR aan kosten op zich neemt is de eigen verantwoordelijkheid, wat ouders willen betalen moeten ze zelf weten, dan wordt het makkelijker.
Het is overigens vele penningmeesters helemaal niet bekend dat zij uiteindelijk met de gebakken peren kunnen komen te zitten. Had men dat geweten, dan had men het niet gedaan.
Groet,
Miriam Lavell
*Twinkel*
07-11-2008 om 11:14
Als je niet betaald...
wordt je dan uitgesloten van al die dingen waar de ouderbijdrage voor is? Ik ben in beide brieven het woord vrijwillig niet tegengekomen. Wel stond erin dat het bij de een inclusief schoolreis was, bij de ander wordt voor schoolreis apart betaald.
M Lavell
07-11-2008 om 11:28
Alleeen....
"wordt je dan uitgesloten van al die dingen waar de ouderbijdrage voor is?"
Alleen als dat er staat. Bovendien moet er dan ook nog staan welk programma je kind wel kan volgen, zeker als de activiteiten binnen de leerplichtige uren plaats hebben.
"Ik ben in beide brieven het woord vrijwillig niet tegengekomen."
Dan is het verzoek om een bijdrage sowieso onrechtmatig, hoef je helemaal niks te betalen en gelden de voorwaarden (uitsluiting) ook niet.
Groet,
Miriam Lavell
Jvo
07-11-2008 om 12:20
Ik haak even aan met een vraag...
Mag dit wel?
School geeft een brief mee over de ouderbijdrage en of we een automatische incasso (doorlopend) willen tekenen voor de inning van de ouderbijdrage.
Nee, dat willen we niet. Maar dan moeten we dus 2,50 extra 'administratiekosten' betalen... Mag de school dat eisen of betaal ik gewoon 45 euro? Net als vorig jaar toen ik de school ook al niet gemachtigd heb.
Overigens staat er in de brief tot mijn grote ergernis niks over de vrijwilligheid van de bijdrage, en dat een dag nadat het uitgebreid in het nieuws is geweest...
Jvo
M Lavell
07-11-2008 om 12:36
Nee, mag niet
Je kunt overigens de bank die het int daarvan ook op de hoogte stellen. Een bank hoort de rechtmatigheid van incasso's, voor zover mogelijk, na te gaan.
Banken horen te weten dat scholen alleen maar eenmalige en geen doorlopende incasso's mogen doen. Banken die daar niet op letten, verzaken hun zorgplicht.
"Mag de school dat eisen of betaal ik gewoon 45 euro? Net als vorig jaar toen ik de school ook al niet gemachtigd heb."
De school mag niks eisen, jij mag zelf bepalen wat je overmaakt. Je mag je geschoktheid voor deze omgang ook uitdrukken in een korting op het bedrag dat je had willen betalen: maak 42,50 over.
jvo:"Overigens staat er in de brief tot mijn grote ergernis niks over de vrijwilligheid van de bijdrage"
Dan is het hele verzoek onrechtmatig.
Groet,
Miriam Lavell
Jvo
07-11-2008 om 12:44
Dank
Ik had al zo'n vermoeden. De bank laat ik even voor wat het is, ik spreek eerst de penningmeester aan op de brief en het incassosysteem.
En de ouderraad krijg van mij gewoon 45 euro (keer 2, dus als ik al administratie kosten zou betalen zou ik het bij 1x laten), zonder de administratiekosten.
Dank!
Jvo
Tirza G.
07-11-2008 om 22:17
En mag dit dan (meer vragen voor bijzondere richtingen)
De scholen van mijn kinderen bieden diverse "speciale" richtingen aan. Denk aan TTO, technasium, kunst/cultuur-klassen. We ontvangen jaarlijks een rekening, waarbij niet wordt gerept over vrijwilligheid van de bijdrage. Ik heb het begeleidende briefje er voor dit draadje eens even bijgepakt:
Zoals u in *maand* van dit jaar door de school schriftelijk is meegedeeld, ontvangt u hierbij de nota van de schoolfondsbijdrage voor het schooljaar 08/09. Het verschuldigde bedrag dient u voor het einde van deze maand over te maken naar het bankrekeningnr bladibla.
Niets over vrijwilligheid dus he, dat zie ik goed toch he? Nou valt me in dat begeleidende briefje ineens nog iets op. Die speciale richtingen zijn dus éxtra duur. De basisbijdrage voor alle klassen is 110 euro. Voor de kunst/cultuurklas moet je 100-150 extra betalen (afhankelijk van de klas), voor het technasium ook. Voor TTO is de extra bijdrage zelfs 340.
Eeeeeeh........waar is hier de vrijwilligheid?
Tirza
Nasha the first
08-11-2008 om 13:44
Hier...
zit ik in de ouderraad sinds vorig jaar, dus ik weet nog niet precies, maar ik begrijp dat als het niet betaald is, de kinderen in ieder geval niet mee op schoolreis mogen, alle andere activiteiten die er van betaald worden mogen ze wel gewoon mee doen. Volgens mij wordt ook uitgesplitst welk bedrag voor de schoolreis is.
Tirza G.
08-11-2008 om 17:11
En waarom (nasha)
zouden ze niet meemogen op schoolreis? Het is toch gewoon een lesdag op een andere locatie? Hij telt nml. gewoon mee in de uren voor de inspectie. Dat school er voor kiest om les te geven in de Efteling hoef ík toch niet te betalen? En als het géén schooldag is, maar gewoon gezellig een dagje uit: doe het lekker op zaterdag dan, voor de betalende kindjes die dat willen. Opgelost. Klaar.
Mijn boodschap: je kunt als ouderraad elke keuze maken die je wilt. Het schoolreisje wordt altijd aangegrepen, is een lekker overzichtelijk item met een hoge prijs. Nou, schaf het af zou ik zeggen. Veel leuker zijn vragen als: waarom krijgen kinderen wel duur knutselmateriaal in alle klassen, maar geen suf broodje met Pasen? Waarom kan er wel drie weken lang geknipt geplakt en geknutseld worden voor de sint, incl. mooie mutsen voor bij de intocht, maar kan een suf kadootje van 49 ct het stuk er niet af? Waarom hoeft het likje honing van de imker uit de "bio-les" niet betaald te worden, maar wel de eikeltjeskoffie bij het kabouterpad? Kilo's behangplaksel hebben mijn kinderen gebruikt voor papier-mache, waarom is dat gratis - maar moet er wel betaald worden voor iets anders?
Scholen hebben kosten. Zo veel als ze maar willen. De grap is, dat ze sommige dingen op ouders afwentelen en andere niet. Waarom is dat eigenlijk?
Tirza
Nasha the first
08-11-2008 om 19:41
Geen flauw idee
wat ik zeg, ik zit er nog maar net bij....weet wel dat schoolreisjes erg veel geld kosten, hoewel ze het hier nog best binnen de perken weten te houden, maar naar ik heb begrepen mag je kinderen uitsluiten van het schoolreisje als er niet betaald is en dit van te voren bekend is gemaakt dat je niet mee kan dan....
Overigens, ik merk wel dat het een heel geschipper is met het geld van de ouderbijdrage, ik weet niet of op elke school natuurlijk dezelfde dingen bekostigd worden, maar hier vrijwel alle feesten (Halloween, Sint, Kerst, Valentijn, Pasen enz. en het schoolreisje dus ook). Daar worden dan de materialen en etenswaren e.d. voor gekocht. Uiteraard duurzaam, zodat spullen het jaar erop ook weer gebruikt kunnen worden. De kleding voor Sint en Piet, de huur van deze goedheiligman.....Tja, zo kan ik nog wel even doorgaan.....En de bijdrage bij ons is niet heel erg hoog (41 euro meen ik, en dat is dan inclusief schoolreis). Ik merk nu dat er meer van die bijdrage gedaan wordt dan ik dacht eigenlijk.....
M Lavell
08-11-2008 om 20:44
Probleem
Nasha, als mensen maar de helft betalen, mogen ze dan wel met schoolreis mee?
Anders gezegd: Het probleem met het niet specificeren van uitgaven en het selectief uitzonderen van activiteiten is dat veel scholen dat ene ding, meestal schoolreis, als chantagemiddel gebruiken om ouders alles te laten betalen.
Wie niet de volle mep betaalt (40 euro) mag niet mee op schoolreis. Duur schoolreisje zo.
Groet,
Miriam Lavell (ten overvloede, dat mag niet natuurlijk)
Nasha the first
09-11-2008 om 00:20
Nee....
want het schoolreis bedrag staat apart benoemd...dus kennelijk als je dat betaalt, mag je in ieder geval mee op schoolreis (zal het nog eens navragen), en alle overige activiteiten, ja daar mag je gewoon bij zijn ook al is het niet betaald. Ik begreep overigens dat er nog nooit iemand het niet betaald had, maar goed, wat niet is kan komen....
Angi
09-11-2008 om 08:06
Wat me eigenlijk niet lekker zit.......
Laat ik voorop stellen dat er bij ons geen kinderen van activiteiten worden uitgesloten als ouders de (vrijwillige) ouderbijdrage niet betalen.
Waar ik een beetje moeite mee heb is dat voor mijn gevoel de ouders alle activiteiten (zoals schoolreisje, kamp, kerst, sint, carnaval etc) moeten betalen. School betaald echt nergens aan mee. Bij ons op school zijn er werkgroepen van ouders en teamleden die de activiteiten organiseren. Vaak is het zo dat het team al van te voren heeft bepaald hoe de dag moet worden ingekleed. De keuze of we op schoolreisje gaan of op kamp, de keuze of we activiteiten indelen, deze is 9 van de 10 keer al door het team gemaakt. De organisatie van deze dagen ligt meestal in handen van de beschikbare ouders. De teamleden bepalen en de ouders betalen.
Ik begrijp volkomen dat activiteiten moeten vallen binnen het lesrooster en dat we ons daar aan moeten aanpassen. Dat het besluit voor een bepaalde dag en het aantal uren ook bij het team vandaan komt begrijp ik ook. Ik vind echter dat bij de indeling van de dag de ouders meer inspraak zouden moeten hebben. Per slot van rekening zijn het de ouders die zo'n dag betalen !
Daarnaast heb ik moeite met het betalen van een ongevallenverzekering en andere administratieve kosten. Dit gaat al jaren zo en is altijd geaccepteerd door de oudervereniging.
Het is mij nu duidelijk geworden dat hier ieder schooljaar duidelijke afspraken over moeten worden gemaakt tussen school en de oudervereniging.
Wat ik af en toe niet snap is dat scholen geen geld beschikbaar hebben voor buitenschoolse activiteiten. Dat dit allemaal uit de ouderbijdragen moet komen.
Zo te lezen is dit op meerdere scholen zo. Ik heb in het verleden echter ook wel eens berichtjes langs zien komen met beweringen dat school wel degelijk geld had voor dit soort activiteiten. Als dat zo is, vind ik het niet kloppen dat dit enkel en alleen betaald wordt door de ouders. Dan zou school best wel iets mee mogen betalen.
M Lavell
09-11-2008 om 10:14
Buiten de lesuren
Angi:"Waar ik een beetje moeite mee heb is dat voor mijn gevoel de ouders alle activiteiten (zoals schoolreisje, kamp, kerst, sint, carnaval etc) moeten betalen. School betaald echt nergens aan mee."
Dat is niet op alle scholen zo. Weet je heel zeker dat het op jouw school wel zo is? Het mag wel. Je kunt de opvatting hebben dat het een ouderraad activiteit op school is, die zo groot en zo veel en zo vaak is als de ouders willen. De activiteiten mogen wat de school betreft ook weggelaten worden.
Angi:"Ik begrijp volkomen dat activiteiten moeten vallen binnen het lesrooster en dat we ons daar aan moeten aanpassen."
Dat begrijp ik niet. Althans, dat is volledig in strijd met het uitgangspunt boven. Een school die meent ook zonder die activiteiten te kunnen, gaat natuurlijk niks in het lesrooster plannen, want dan is de school ineens afhankelijk van wat de ouders verzinnen voor het invullen van die lesuren.
Overigens krijgt de school daar dan ook nog eens geld voor van de overheid, want die uren vallen gewoon onder de subsidie. En niet meebetalen en wel geld vangen.
Angi:"Wat ik af en toe niet snap is dat scholen geen geld beschikbaar hebben voor buitenschoolse activiteiten. Dat dit allemaal uit de ouderbijdragen moet komen."
Geld is het probleem niet. Ook de school beslist kennelijk dat men het niet wil betalen. Dat men het de kosten niet waard vindt. En dat mag. Net zoals ouders dat mogen.
Angi:"Daarnaast heb ik moeite met het betalen van een ongevallenverzekering en andere administratieve kosten."
Die hoef je niet te betalen, tenzij je lid bent van de vereniging. Dan zijn het lidmaatschapskosten van waaruit de vereniging dit soort kosten dekt.
Angi:"Het is mij nu duidelijk geworden dat hier ieder schooljaar duidelijke afspraken over moeten worden gemaakt tussen school en de oudervereniging."
Nou ja, moet. De oudervereniging mag zich laten verplichten tot wat men wil en juist als het een vereniging is, dan mag die best meerjarige verplichtingen met de school aangaan. Een vereniging is een ander soort rechtspersoon dan een ouder. Zie die vereniging maar als een bedrijf dat een soort sponsorcontract aangaat met de school waarin de verplichting aangegaan wordt de komende 10 jaar, pak 'm beet, 20 lesuur per jaar op eigen kosten met activiteiten te vullen.
Dat die vereniging zich bij de organisatie moet onderwerpen aan de wensen van de school is logisch, want de school blijft formeel verantwoordelijk voor die lesuren. Als de vereniging dat niet wil, dan moet men voortaan 20 uur aan leuks buiten lestijd organiseren. Dat mag ook op school en de school moet daaraan ook meewerken, maar is dan voor of na of tussen schooltijd.
Wat de vereniging ook regelt, de ouders zijn niet zomaar verplicht om te betalen voor de kosten die die vereniging op zich neemt. Tenzij ze lid worden van die vereniging. Maar dat hoeft niet. Ze kunnen dat lidmaatschap ook elk jaar opzeggen.
Angi:Ik heb in het verleden echter ook wel eens berichtjes langs zien komen met beweringen dat school wel degelijk geld had voor dit soort activiteiten. Als dat zo is, vind ik het niet kloppen dat dit enkel en alleen betaald wordt door de ouders. Dan zou school best wel iets mee mogen betalen."
Nogmaals: geld is het probleem niet. Het gaat om willen betalen en de school mag net zo goed niet willen als de ouders dat mogen.
Groet,
Miriam Lavell
Nasha the first
09-11-2008 om 12:49
Geld van school
heb ik persoonlijk geen inzicht in, geen idee ook waar ik dat zou moeten vinden die info, dus ik weet ook niet of school genoeg geld zou hebben voor dit soort dingen, als schoolreis en schoolactiviteiten....
M Lavell
09-11-2008 om 14:19
Je hoeft niet
Nasha/Jetteke, dat inzicht krijg je ook niet. De school mag zelf weten waar men het geld aan uitgeeft en hoeft zich ten opzichte van de ouderraad niet te verantwoorden. Wel ten op zichte van het bestuur en daarin is alleen inzage mogelijk als het een openbaar bestuur is.
Jetteke:"Kortom: dat wij moeten betalen voor zaken die uit het gewone schoolbudget zouden moeten komen vind ik wel heel vreemd."
Je hoeft niet te betalen. Dat is ook nog een reden voor de school om zich niet te hoeven verantwoorden.
Groet,
Miriam Lavell
Nasha the first
09-11-2008 om 15:49
Nou
dat valt niet tegen, al vallen er wel veel locaties onder de grote noemer, dus dat maakt het dan wel weer lastig.....
Nasha the first
09-11-2008 om 15:51
Wacht even...
ik zie dat het voor alle openbare scholen in onze gemeente is, dus nog meer monden die mee-eten..... de solvabiliteit staat op 61%
De christelijke scholen hebben nog meer.....82%, maar ook voor alle scholen dus....
M Lavell
09-11-2008 om 15:53
In de praktijk
staat dat overschot op de rekenening van het bestuur en knijpt dat bestuur die scholen af. Ze krijgen gewoon geen geld. Schoolbesturen blijken nog knierteriger naar de werkvloer dan de overheid was.
Maar het doet er niet toe. Ook als je dat inzicht wel zou hebben, kun je niet aankomen met: maar dat hoeven wij niet te betalen, want jullie hebben zelf genoeg geld!
De essentie is dat je het niet hoeft te betalen, klaar.
Groet,
Miriam Lavell
Nasha the first
09-11-2008 om 15:55
Ik vind wel
dat schoolbesturen dan wel eens wat meer mogen uitgeven, in sommige gevallen kunnen ze soms echt muggenziften over dingen....ik zal niet uitwijden, maar het is me wel opgevallen de afgelopen tijd....
Nasha the first
09-11-2008 om 16:02
Op de site
een beetje links staat aangegeven wat goed is, oranje is bovengemiddeld, dus meer geld dan je zou verwachten, 60% is oranje naar ik meen.
Nasha the first
09-11-2008 om 16:12
Boven de 45%
wordt gezien als rijk zie ik net, ook links op de site staan wat vragen enzo, als je daar met je muis op gaat staan, dan zie je een vakje verschijnen met wat uitleg.