Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-06-2011 om 11:37
Ik ben wel eens benieuwd wat jullie op de basisschool aan ouderbijdrage betalen. Wat wordt hiervoor gedaan en wat moet je zelf nog betalen (kleurtjes, multomappen bijvoorbeeld etc) en hoeveel kinderen zitten er op school?
Wij betalen ongeveer 56 euro per jaar per kind en ze willen dit nu verhogen (met ongeveer 8 euro of meer) omdat de schoolreisjes en de etenswaren allemaal zo duur worden. Verder wordt hiermee de schoolfotograaf incl. portret en pasfoto betaald.Activiteteiten en eten, heel veel eten, voor heel veel te vieren feestjes zoals carnaval, juffendag etc.
Het ene jaar wordt er wel een multomap gegeven en het jaar erop weer niet. Vulpennen worden verstrekt en linealen en dat was het dan.
Er zitten ongeveer 600 leerlingen op school.
Hoe zit het bij jullie op school?
04-07-2011 om 09:54
Dat is de kwestie niet
Ja, leerkrachten mogen betaald worden uit de ouderbijdrage. De kwestie is dat niet betalende ouders niet uit de lessen van die leerkrachten geweerd mogen worden. Behalve als er tegelijkertijd een andere les die wel gratis is, beschikbaar is.
Dat laatste is bijvoorbeeld het geval op een vo school waar ook een tweetalige afdeling is. Inschrijving op de tweetalige afdeling kan dan wel gepaard gaan met moeten betalen voor dat extra. Maar ook dan weer alleen als de leerling zonder moeite terecht kan in de 'gewone' klas als de ouders niet meer willen betalen.
Groet,
Miriam Lavell
04-07-2011 om 14:49
De overheid is gek
Klopt Geerke, maar informatie van de overheid is niet altijd juist of volledig.
Het betalen van leerkrachten uit de ouderbijdrage is niet verboden (nergens staat in de wet dat het niet mag), dus mag het. Wat niet mag is toegang tot de lessen afhankelijk maken van het betalen van de ouderbijdrage en dat weer tenzij je een gratis alternatief lesprogramma biedt.
Groet,
Miriam Lavell
05-07-2011 om 21:57
Hm...
Dom van me dat ik op de website het kampgeld over het hoofd heb gezien. Die ergernis sloeg achteraf dus nergens op.
Het zou best kunnen dat we alsnog het volle pond gaan betalen hoor. Al is het maar omdat we aan het begin van het schooljaar (als we ook de ouderbijdragerekening krijgen) de school nodig hebben voor iets belangrijks. Het zal dan niet zo helpen als we tegelijkertijd de querulant uit gaan hangen.
Ik open er misschien later nog een draadje over, onder een andere naam want volgens mij ben ik nu al behoorlijk te herkennen....
Bedankt voor de reacties!
Groeten Adrienne