ayla
28-01-2009 om 09:07
Oudergesprek bij kleuters
volgende week het 2e ouder gesprek van ayladochter in groep 1.
De vorige keer stelde ik me er heel wat van voor maar daar kwam ik bedrogen uit. We hebben het voornamelijk gehad over dochters vaardigheid in poppetjes tekenen, ze kregen al armen en benen en zelfs handjes. Knippen was ze minder goed in. Ik stel me dus voor dat dit gesprek weer zo zal gaan?
Gaan alle oudergesprekken bij kleuters zo?
Ik had meer iets verwacht over dochters sociale vaardigheden, met wie ze speelt, waarmee ze veel speelt, waar ze goed in is, wat ze kan. Waar ze minder goed in is. Buiten knippen dan. Of is dat nog niet belangrijk in groep 1?

Nivea
28-01-2009 om 09:23
Zelf vragen
Tja, bij ons gaan de gesprekken ook zo. "Heerlijk joch, blablabla. Dan komt het kruisjesformulier erbij. En dan ga ik zelf maar vragen stellen.

Nivea
28-01-2009 om 09:54
Het is een formulier...
waarop de vorderingen worden bijgehouden. Dan gaat het over sociale ontwikkeling, emotinonele ontwikkeling, werkhouding, knippen, etc. Misschien zijn er hier mensen die weten wat ik bedoel?

Jesse_1
28-01-2009 om 10:22
Alleen gesprek
of krijgt je dochter ook een rapport?
Als alles goed gaat met je kind, kun je inderdaad snel weer buiten staan. Zelf zie ik de gesprekken ook als twee-richting verkeer, dus niet alleen info vanuit de leerkracht ("Wat is het een heerlijk joch, ik kan geen negatieve dingen over hem bedenken!" en ik had weer buiten kunnen staan!), maar ik vraag dan ook altijd naar de dingen die ze niet vertellen (maakt hij graag/uit zichzelf zijn werkjes, hoe gaat hij om met anderen/helpt hij anderen, speelt hij vaak samen, doet hij mee in de kring).
Het rapport hier ziet er trouwens ook uit als 'kruisjesformulier' en is per groep verschillend.
Even o.t.: er is één juf die mijn kinderen altijd compleet anders inschat dat wij doen, dus haar rapporten neem ik dan ook met een korrel zout. Het is gelukkig maar een groep-1 rapport denk ik dan... (zolang het verder goed loopt op school).
Jesse

Jesse_1
28-01-2009 om 10:25
O ja, formulier
Daarop staan dus verschillende aspecten met 5 hokjes erachter waar een kruisje in gezet kan worden: helemaal links is onvoldoende en helemaal rechts is goed.
Naar mijn kinderen leg ik het uit als: als het kruisje in het midden staat is het prima, als 'ie verder naar DIE kant staat (rechts) ben je er echt goed in, als 'ie verder naar DIE kant staat (links) kan het nog wat beter. (Onvoldoende en goed staan er hier niet op het eerste rapport - bij mijn kinderen tenminste niet .
Jesse

ayla
28-01-2009 om 10:27
Nee
ze doen niet aan rapporten en cito's in groep 1.
Echter ik heb wel een aantal punten wara ik het over wil hebben, luistervaardigheid, opletten, spelen met kindjes. Zijn dat dingen die ik nu kan aankaarten of moet ik daar een andere afspraak voor maken?
En ik wil weten hoe het met de groepsindeling voor volgend jaar gaat, komt ze bij hartsvriendinnetje in de klas of worden ze uit elkaar gehaald?

Asa Torell
28-01-2009 om 10:38
Hier ook geen formulier
...althans niet dat wij het te zien krijgen.
Bij ons wordt vergeleken bij Ayla wel wat meer verteld over hoe zoon in de klas is, gedrag, vriendjes etc. En als ik meer over iets wil weten vraag ik er ook naar - de laatste keer heb ik dit wel gedaan, zoon kan bijv. enorm boos worden de laatste tijd en ik wilde wel weten of dat in de klas ook voorkwam en of zij er een oorzaak voor konden bedenken (nee en nee overigens maar dat terzijde).
Kortom Ayla ik zou al je vragen gewoon stellen, daar lijkt me zo'n gesprek voor bedoeld. En als ze het te veel vinden voor het 10 minuten gesprek dan hoor je dat vanzelf. Waarom zou er trouwens iets aan de groepsindeling veranderen volgend jaar, hebben jullie aparte groepen 1 en 2?

Sandra
28-01-2009 om 10:45
Ja hoor
"Zijn dat dingen die ik nu kan aankaarten of moet ik daar een andere afspraak voor maken?"
Natuurlijk, dit zijn juist typisch van onderwerpen voor het 10-minutengesprek in de kleutergroep. En als je na tien minuten nog verder wilt praten, maak je een afspraak om het gesprek op een ander moment voort te zetten. En over die lijstjes: iedere school houdt op een of andere manier de vorderingen en ontwikkelingen van het kind bij. Zo´n lijstje (en later het rapport) kan als een soort praatstuk dienen tijdens het gesprek, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.

ayla
28-01-2009 om 10:52
Asa
ja er zijn aparte groepen 1 en 2 en van ieder jaar zijn er ongeveer 3 klassen. Dus de klassen worden ieder jaar door elkaar gegooid. Echter ik hou haar graag bij vriendinnetje, dat geeft haar wat steun.
Ik wil idd weten hoe ze speelt, ze komt vaak thuis met verhalen dat ze alleen gespeeld heeft of alleen maar gekeken en ik wil weten of dat klopt. Verder heb ik tussendoor 1 keer de opmerking gekregen dat dochter erg snel afgeleid is en zich graag met dingen bemoeit, ik wil weten hoe dat nu gaat. Zulke dingen vind ik eigenlijk belangrijker dan de poppetjes

Sandra
28-01-2009 om 11:13
Ayla
"Ik wil idd weten hoe ze speelt, ze komt vaak thuis met verhalen dat ze alleen gespeeld heeft of alleen maar gekeken en ik wil weten of dat klopt. Verder heb ik tussendoor 1 keer de opmerking gekregen dat dochter erg snel afgeleid is en zich graag met dingen bemoeit, ik wil weten hoe dat nu gaat. Zulke dingen vind ik eigenlijk belangrijker dan de poppetjes"
Gelijk heb je. En vraag dan direct door: 'wat doe jij als juf om haar hierbij te helpen?' of 'hoe ga je ermee om als ze zich met anderen bemoeit?'.

Inge M
28-01-2009 om 11:19
Direct starten met vragen stellen
Wacht niet af wat de juf allemaal te vertellen heeft. Dan houd je te weinig tijd over in het gesprek.
Vertel aan het begin direct dat je een aantal vragen hebt, zodat zij weten waar jij het over wilt hebben.

Jesse_1
28-01-2009 om 11:24
Ayla
Een 10-min gesprek gaat eigenlijk gewoon over: hoe doet het kind het in de klas en dan over alle verschillende facetten ervan. En past dat bij de leeftijd, of zijn er zorgenpunten omdat het kind ver achter of ver voor loopt.
De dingen die jij noemt (luistervaardigheid, opletten, spelen met kindjes) zijn juist dus ook de dingen waar je het bij een 10-min gesprek over zou moeten hebben.
Vwb de groepsindeling van volgend jaar: je zou even kunnen aangeven wat jouw voorkeur heeft (en waarom) - dan kunnen ze dat meenemen in hun overweging bij de indeling.
Hier krijgen ze trouwens wel een rapport, maar echt uitslagen (van Cito's, of als ze verder zijn AVI-niveau's e.d.) krijgen we hier in principe niet te zien (behalve als je er expliciet om zou vragen).
Jesse

jasset
28-01-2009 om 11:50
Leerling-volgsysteem
bij ons werken ze met een lerlingvolgsysteem genaamd : memelink.
Natuurlijk heeft de juf ergens op papier de vorderingen van je dochter staan. Gek dat je dat niet automatisch te zien krijgt! Hier trouwens 20-minutengesprek, dan heb je nog eens tijd om wat te bespreken!
De juf weet ook niet altijd precies wat jij graag wilt weten, dus vraag het haar! Het wordt vast een interessant gesprek!

Asa Torell
29-01-2009 om 14:54
Ayla
Aha, elk jaar een nieuwe klas. Lijkt me inderdaad heel zinnig om daar iets over te zeggen. Hier zit zoon in een 1/2 dus ik ga er van uit dat ie nog wel een tijdje met dezelfde meester/juf en kinderen zit. Behalve dan de vriendjes die naar groep 3 gaan volgend jaar... dat is wel jammer voor hem.
En inderdaad, de dingen die je wilt weten zou ik ook vragen als ik jou was. Dus zeker doen!