Even een nick
08-09-2011 om 16:08
Ouderhulp alleen voor klas van je eigen kind?
Als je kind in een combiklas zit en er wordt ouderhulp gevraagd bij lezen of rekenen, zouden jullie dat dan alleen voor de klas van je eigen kind doen of ook voor de andere klas van de combiklas.
Dus als het een 6/7-klas is en jouw kind zit in groep 7 en er geven zich weinig ouders op voor groep 6, maar genoeg ouders bij groep 7, dat ze dan de ouderhulp inzetten van groep 7 voor groep 6.
Vinden jullie dat dat kan of vinden jullie van niet. Of kan, of het vaker gedaan wordt op scholen en wat jullie daarvan vinden. Als het geen combiklas zou zijn, dan zou je je hoogstwaarschijnlijk ook niet opgeven als hulpouder voor lezen of rekenen of klokkijken in een andere groep dan die waar je kind in zit.

krin
08-09-2011 om 16:23
Ik geef me op
ik geef me op voor dingen die ik leuk vind, op dagen dat ik kan, met een frequentie die me niet te dol wordt.
Het maakt me niet uit of het voor de groep van zoon is of niet. Zo heb ik een tijd de bieb helpen draaien voor de middenbouw terwijl zoon nog in de onderbouw zat. In dit geval (leeshulp) zou ik zelfs liever de andere groep doen, omdat ik daarbij niet per se zoon zou willen treffen. Ik heb als kind zelf een slecht voorbeeld gezien van een meester die zijn dochter in de klas had, dus daar begin ik liever niet aan.

Hanne.
08-09-2011 om 16:50
Ik geef me op als hulp voor de klas
Ja natuurlijk kan dat! Ik heb ook wel eens een paralelklas geholpen in plaats van de klas van mijn kind. Geen probleem toch.
Ik geeft me op om in een klas met een bepaalde activiteit te helpen. En als die klas toevallig groep 6/7 is geeft ik me dus op om groep 6/7 te helpen.
Zoals het er staat lijken groep 6 en 7 twee verschillende klassen te zijn die toevallig een lokaal delen in plaats van één combinatiegroep.
Je zegt toch ook niet dat je de klas van juf Marietje wil helpen met lezen, maar dan alleen de meisjes.

Wilgenkatje-
08-09-2011 om 18:06
Tuurlijk
je biedt als vrijwilliger hulp op school omdat je dat graag wilt en omdat je dat belangrijk vindt voor de ontwikkelingen van kinderen. Niet omdat je persé in de groep van je eigen kind wilt helpen. Taakgericht dus.
Mijn dochters vonden het hélemaal niks als ik in hun klas kwam helpen. Op school prima, maar dan wel bij andere kinderen.
Je eigen kind help je thuis. samen lezen, voorlezen, op de kaart plaatsen opzoeken. Op school ben je er voor alle/ andere kinderen, als je je aanmeldt als hulp.

Jeda
08-09-2011 om 19:14
Opgeven
Ik geef met alleen op voor de activiteiten van de klas van mijn eigen kinderen. Mijn kinderen vinden het geweldig als ik af en toe meehelp. Ik heb geen behoefte om een andere groep mee te helpen.

Annet
08-09-2011 om 19:42
Wat je leuk vindt (in mijn geval eigen klas)
Ik vind het leuk om het schoolleven van mijn kind mee te maken en te zien waar ze mee bezig zijn. Ik help dus niet bij algemene zaken, wel bij activiteiten van de klas van mijn kind.
Een combiklas is ook een klas, dus het zou mij niet uitmaken of het toevalig een kind is uit de andere groep.
Een parallelklas vind ik minder leuk maar zou ik na speciaal verzoek niet weigeren, tenminste niet bij een eenmalige activiteit. Ik zou wel weigeren als het om een terugkerende activiteit gaat waarbij ik telkens in een andere klas ben dan die van mijn kind.

angelina ballerina
08-09-2011 om 20:54
Hele klas
Natuurlijk help ik de hele klas. Ik zal niet zo snel in andere klassen gaan helpen maar een combiklas is 1 klas, dat er kinderen van verschillende groepen inzitten maakt niks uit.

Fianna
08-09-2011 om 21:04
Hele klas
Tuurlijk voor de hele klas. Als je kind in groep 1 zit in een combi 1/2 en je biedt aan om mee te helpen met een knutselmiddag dan help je toch ook niet alleen de kinderen van groep 1?

Fianna
08-09-2011 om 21:29
Jeda
,Ik geef met alleen op voor de activiteiten van de klas van mijn eigen kinderen. Mijn kinderen vinden het geweldig als ik af en toe meehelp. Ik heb geen behoefte om een andere groep mee te helpen.,
Dat is niet wat topicstarter bedoelt. Zij heeft het over een combiklas 6/7 en dan alleen de kinderen in 6 willen helpen als je kind in 6 zit. Ik vind dat een combiklas gewoon 1 klas is. Ik vind het wat anders als je een kind in groep 3 hebt (dus geen combi) en je dan opgeeft om groep 4 te helpen.

Tango
08-09-2011 om 21:54
Combi
Hier ook alleen combiklassen. Ik ben jarenlang leesmoeder geweest bij Tangodochter die toen in een combi 3/4/5 zat. Het meeste las ik met kinderen uit haar jaargroep, maar als het handiger uitkwam ook wel met kinderen uit de andere groepen. Vond ik geen probleem, ik vond het ook wel leuk om weer eens een beginnende lezer uit groep 3 ertussen te hebben. Nu bij Tangozoon hetzelfde. Er zijn op dat moment wel 2 leesmoeder en de andere heeft een kind in groep 4, maar vorige week las ik met 2 groep 4-kinderen en zei met 3-groep 3 kinderen, waaronder mijn zoon. Vond zij een beetje raar, maar zo had de juf het ingedeeld. Ik vind het geen probleem.
Ik doe op school waar ik tijd en zin in heb, ben ook invaller bij de schoolbieb. Sommige dingen sla ik wel weer af. Ik had me voor morgen aangemeld om te helpen bij de verkeersles bij Tangodochter. Daar was echter niemand meer voor nodig, maar wel in de paralelklas. Ik heb dit afgezegd, ook omdat het qua tijdstip niet uitkwam, maar als het op dit tijdstip bij Tangodochter was geweest had ik het misschien wel weer gedaan.

amk
08-09-2011 om 22:45
Combi-combi klassen
doen wij hier. Er zit een tussendeur en de 2 klassen zijn beide combiklassen 1 3/4 en 1 2/3. Toevallig hebben ze nu het zelfde thema en zijn er veel gezamelijke activiteiten. Je komt dan helpen bij de activiteit en die grote combi-combi groep wordt verdeeld. En dan kan het zijn dat jou kind niet bij jou activiteit komt omdat er te veel keuze is.

Fiorucci
09-09-2011 om 07:17
Hele school
Het allerleukste vind ik helpen bij schoolbrede activiteiten, dan ben je bezig met kleuters en ook bovenbouwers, soms zelfs in een groep, bijvoorbeeld met ateliers.

an mien
09-09-2011 om 09:57
In de klas van mijn kind......
Ik help met atelier altijd in de klas van mijn kind een combinatiegroep 4/5 maar tijdens het atelier gaan alle kinderen naar andere groepen dus zie ik maar heel soms mijn eigen kind. Toen ik leesmoeder was las ik zowel met kinderen van 4 als 5 maar liever niet met mijn eigen kind dat doen we thuis.
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nely
09-09-2011 om 13:35
Maakte mij niet uit
waar ik ingezet werd, meestal wel in de groep waarin mijn kind zat maar als het nodig was hielp ik ook in een andere groep waar te weinig of geen hulp was.

Nely
09-09-2011 om 13:40
Aanvulling
er waren toendertijd geen combiklassen, nu intussen wel een aantal in de onderbouw.

Knutselkei
09-09-2011 om 13:41
Hele groep
ik hielp altijd wel alleen in de combiklassen van mijn kinderen ( en schoolbrede activiteiten, klussen enz, maar dat vind ik anders)
Ik ging toen flitsen maar mijn kinderen mochten niet meedoen,net als een aantal anderen, want die waren te "goed",alleen de zwakkere leerlingen mochten. Toen heb ik wel gezegd: of ik doe iedereen of ik kom niet. Alle kinderen vinden het leuk om even op de computer te flitsen.

pooh bear
09-09-2011 om 13:42
Hele klas
Onze school is inmiddels gestopt met leesouders. Maar vorig jaar toen ik nog wel leesmoeder was heb ik gewoon met de hele klad gelezen combi 6/7/8
En als ze me in een andere klas nodig hadden kwam ik daar ook lezen.
Ben met schoolreis vorig jaar met de kleuters mee geweest terwijl ik daar echt geen kinderen meer had.

Marina
09-09-2011 om 20:02
Nely (ot)
Hai nely!
Hoe is het? Bevalt de middelbare school goed? Wat een overgang he?
Marina

Vic
10-09-2011 om 09:40
Eigen klas
Hierboven zegt iemand dat je toch de school wilt helpen en niet je eigen kind. Ik help op school omdat ik vind dat ik dat ook een of twee keer per jaar moet doen. En die enkele keer dat ik dan help, wil ik dat wel in de klas van mijn dochter doen. Is voor haar ook leuk. Als het een combiklas zou zijn, zou ik daar natuurlijk geen onderscheid in maken (wat mij betreft is dat 1 klas).

Nely
10-09-2011 om 18:15
Marina (ot)
het is zeker een hele overgang maar hij heeft een leuke klas, lesgevend personeel is ook aardig dus dat is al een goed begin Wel wennen is de hoeveelheid huiswerk, elk uur een andere leraar en lokaal maar ook dat komt vast goed.

Knutselkei
11-09-2011 om 15:31
Fianna
flitsen is op de computer een rij woordjes zo snel mogelijk goed lezen, ik klikte dan door met de muis als ie goed was. Het waren meestal 8 verschillende woorden en die herhaalden zich een minuut. Zo kon je zien hoe snel een kind een woord al herkent als ze het al een keer gelezen hadden. Als ze dan binnen een bepaalde score waren kregen ze de volgende keer een een nieuwe lijst. Ik vond het altijd wel gezellig, en zeker bij de kinderen die t moeilijk vonden deden we hem wel eens 2 keer

Even een nick
11-09-2011 om 15:41
Reactie voor ieder
Bedankt voor de vele reacties. Ik merkte bij de ouders die zich hadden opgegeven (niet veel trouwens), dat sommigen er problemen mee hadden. Of ze wel of niet met hun eigen kind zouden gaan werken. Ikzelf had er niet eens bij nagedacht of ik wel of niet bij mijn kind in het groepje (of de klas/het leerjaar) zou zijn, ik ging er gewoon vanuit. Mijn kind heeft in alle jaren nog nooit in een combiklas gezeten, dus ik weet ook niet wat gebruikelijk is.
Fijn dat ik diverse uitgangspunten heb gezien in jullie reacties, dit geeft stof tot nadenken.
Ik wil verder nog even zeggen dat ik brede hulp voor school een heel ander onderwerp vind, dat doe je voor de hele school, reken- of leeshulp is vaak in een bepaalde klas en meestal geef je je niet op voor een klas waar je kind niet in zit. Hier wordt dat trouwens ook in de klas zelf gevraagd (lijst opgehangen) en niet in de gangen ofzo. Vandaar dat deze vraag niet over brede hulp gaat.
Bedankt voor de reacties.