yasmijn27
14-10-2025 om 23:04
Ouders en verplichtingen op het vo
Ben toch even benieuwd wat jullie van het volgende vinden:
Zoon zit in 5vwo, gaat prima, gewoon lekker. Studiekeuze al bekend enz.
Nou heeft school wat nieuws, het 3hoeksgesprek met de mentor die nu coach heet. Kreeg ik een uitnodigingsmail over, is verplicht. Voor ons als ouder.
Ik ben nog nooit naar een 10minuten gesprek op het vo geweest. Bemoei me zo min mogelijk met het vo van mijn kinderen, nooit nodig geweest ook. Zoon is 17, magister kijk ik nooit meer op. Zolangzaamaan is het toch zo dat hij dit zelf doet lijkt mij. Thuis vertelt hij wel over zijn plannen wb studie etc. Ik heb totaal niet de behoefte om over hem met een voor mij vreemde te praten.
Heb net ook een vriendelijk maitje gestuurd dat wij niet komen.
Maar vraag me nou toch wel af hoe ze denken dit verplicht te stellen voor de ouders?
SuzyQFive
24-10-2025 om 12:02
Lena55 schreef op 16-10-2025 om 07:59:
Als jullie er geen behoefte aan hebben, vooral niet doen. Zonde van iedereen zijn tijd, inclusief docent. Niet alsof de docent zit te smachten naar een gesprek met jou en zoon.
Ik (docent mbo) bel alleen de ouders van minderjarige studenten. 2 a 3 keer per jaar. Gesprekken op school alleen als er grote problemen zijn of als een ouder dit graag wilt. Met de ene ouder praat ik een half uur, met de ander 3 minuten en weer de ander neemt nooit op. Ik vind daar niet echt iets van, tenzij het niet goed gaat met een student. Ouders die nooit opnemen stuur ik een mail.
Dan bel je meer dan uberhaupt bij mijn kinderen op het mbo gedaan is (namelijk nooit, enkel op mijn verzoek). Sowieso ervaar ik vanuit het VO het contact met het MBO iha als zeer moeizaam.
SuzyQFive
24-10-2025 om 12:03
Miepjecody schreef op 16-10-2025 om 10:41:
[..]
In het eerste bericht had je het niet over Amsterdam.
En daar reageerde ik op.
Nu schrijf je dat Amsterdam de moeilijkste stad is om aan een kamer te komen? Met andere woorden dat wellicht ergens anders sneller gaat?
Mijn kinderen zijn al volwassen dus heb er nu niet mee te maken maar hoor het genoeg om me heen wat voor gedoe het is.
25jr terug was Utrecht al lastig, zal nu wel helemaal drama zijn. Groningen is lastig en Leiden ook.
Annaniem2023
24-10-2025 om 17:59
Pippeltje schreef op 24-10-2025 om 09:58:
[..]
Wat een ontzettend ongeëmancipeerd/ouderwets antwoord formuleer je hier. De meeste mensen in het onderwijs ZIJN vrouw. En ja, sommigen zijn gay en hebben vrouw en kinderen, maar dat is een klein percentage.
dat een leerling uiteindelijk vaker om hulp moet gaan vragen. Een goede leraar die dat leest zal zo'n kind toch eerder in de gaten houden en de ruimte geven voor vragen.
1. het is gewoon een zegswijze
2. moeilijk he, ironie begrijpen
SuzyQFive
24-10-2025 om 18:03
Annaniem2023 schreef op 16-10-2025 om 22:25:
interesse tonen doet ze thuis. Je doet net alsof ouders de leraren een plezier doen door te komen. Zij zijn ‘s avonds ook liever thuis bij vrouw en kinderen.
Mogen de docenten hier zelf iets over zeggen?
Nee, wij zijn niet per se liever thuis. We vinden dit soort gesprekken belangrijk genoeg om een avondje tv voor te missen. Ik vind het trouwens oprecht ook echt leuk.
Pippeltje
25-10-2025 om 12:02
Annaniem2023 schreef op 24-10-2025 om 17:59:
[..]
1. het is gewoon een zegswijze
2. moeilijk he, ironie begrijpen
Hele domme reactie.
Annaniem2023
25-10-2025 om 12:26
Pippeltje schreef op 25-10-2025 om 12:02:
[..]
Hele domme reactie.
Heel stomme reactie
Euphoria
25-10-2025 om 15:57
SuzyQFive schreef op 24-10-2025 om 18:03:
[..]
Mogen de docenten hier zelf iets over zeggen?
Nee, wij zijn niet per se liever thuis. We vinden dit soort gesprekken belangrijk genoeg om een avondje tv voor te missen. Ik vind het trouwens oprecht ook echt leuk.
Super fijn dit te lezen. Mijn kind heeft heals momenteel een mentor die aan het begin van het schooljaar in de klas heeft gezegd…..oudergesprekken, alleen als ik dat nodig acht. Ik ga geen tijd verspillen.
Wist niet wat ik hoorde.
Meesje
25-10-2025 om 16:10
Euphoria schreef op 25-10-2025 om 15:57:
[..]
Super fijn dit te lezen. Mijn kind heeft heals momenteel een mentor die aan het begin van het schooljaar in de klas heeft gezegd…..oudergesprekken, alleen als ik dat nodig acht. Ik ga geen tijd verspillen.
Wist niet wat ik hoorde.
Maar mss vindt ie het ook wel nodig als ouders aangeven dat er iets speelt. En als hij zelf merkt dat er iets speelt. Als er iets niet goed loopt enz. En is het juist positief dat ie geen gesprekken doet alleen maar om het gesprek. Ik ben wel een voorstander van alleen oudergesprekken doen als het nodig is.
Euphoria
25-10-2025 om 20:47
Meesje schreef op 25-10-2025 om 16:10:
[..]
Maar mss vindt ie het ook wel nodig als ouders aangeven dat er iets speelt. En als hij zelf merkt dat er iets speelt. Als er iets niet goed loopt enz. En is het juist positief dat ie geen gesprekken doet alleen maar om het gesprek. Ik ben wel een voorstander van alleen oudergesprekken doen als het nodig is.
Wij hebben een gesprek aangevraagd. En op dat verzoek horen we al 1,5 weken niets.