Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Arawen

Arawen

03-10-2016 om 18:18

Ouders mee naar open dag Universiteit?


Unimama

Unimama

05-10-2016 om 19:06

Betrokken/bemoeien

Het is denk ik zo dat ouders nu inderdaad veel meer betrokken zijn met de hele studie van hun kinderen. Ik denk dat dat ook komt omdat het contact tussen oudera en studenten zoveel makkelijker is. Even een appje over de tentamens, cijfer doorgeven, klagen over de huisbaas of over huisgenoten.
Als je 33 jaar geleden op de uni studeerde woonde bijna alle medestudenten op kamers, je had geen OV. En contact met thuis moest via gezamelijle telefoon op de gang.
Ik weet nu eigenlijk altijd wat mijn studerede dochter ongeveet doet. Niet per dag maar wel of ze het druk heeft of er tentamens zijn en hoe de resultaten zijn. Mijn ouders werden allesn bijgepraat eens in de twee week als ik naar huis ging in het weekend.
Ik zeg niet dat dat beter was maar ik vond het wel lekker, los van huis.
Nu mijn eigen oudste studeert en een eindje weg woont snap ik pas dat mijn moeder het niet zo leuk vond.

poty50

poty50

05-10-2016 om 22:29

En voor de master?

Dochter ging ook met vrienden of op dagen dat wij beide niet vrij konden nemen.

Toen ze de definitieve had gemaakt zijn man en ik samen naar de 2e ronde open dag geweest, omdat we heel geïnteresseerd waren waar dochter terecht zou komen. Die dag waren er veel ouders, veelal mét kind natuurlijk. Man en ik hebben er een gezellige dag Maastricht van gemaakt.
En nu moet ze de komende maand alweer de master uit gaan kiezen, de tijd vliegt. Door dit draadje zit ik nu te denken of die mogelijkheid er nu ook weer zal zijn

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-10-2016 om 23:06

Leiden

Vorig jaar in Leiden waren er enorm veel ouders. Sommigen gingen zelfs vragen stellen tijdens de presentaties. Dat vind ik dan weer een beetje ver gaan

Bemoeienis ouders

Hmmm, ik weet niet zo of het verschil in houding van ouders 'vroeger' en 'nu' zoveel met te maken hebben met het feit dat het kiezen van een studie minder vrijblijvend zou zijn dan voorheen. Je ziet immers ook in het (gratis) basisonderwijs en dat van de middelbare school dat ouders zich enorm bezighouden met wat hun kind doet. Ouders zijn om de haverklap op school, willen leerkrachten en mentoren spreken over de ontwikkeling van hun spruit, helpen kinderen met huiswerk e.d.

Heel goed natuurlijk allemaal, maar het lastige is dan om de balans te blijven houden tussen wat de verantwoordelijkheid is van het kind en wat die van de ouder. Tenminste, ik moet mezelf er soms echt toe dwingen om op mijn handen te gaan zitten en het 'helpen' te beperken tot het 'adviseren'.

Nee ik denk echt dat het een tijdsdingetje is. En ik ben bang dat, wat theekopje ook zegt, het soms kan ontaarden in onzelfstandig en passief gedrag van onze pubers/jongvolwassenen. Lastig hoor om het tij te keren.

Morgaine

Morgaine

06-10-2016 om 12:37

N@nny

Jij beschrijft precies wat ik bedoel.

Connie

Connie

06-10-2016 om 14:21

tussenin

Tussen alle gesprekken voeren op de open dag voor je kind en/of je kind niet aan het woord laten komen en je totaal niet bemoeien met de studiekeus van je kind ligt een hoop. Wij laten de kinderen zelf aan het woord, eentje is wat verlegen en die hebben we wel wat begeleid in hoe en welke vragen stellen (na een keer voordoen had hij het zelf door), voor de anderen was dat niet nodig. Naar de open dag zijn wij meegegaan. Dat is heel algemeen, een eerste kennismaken. Sommige hebben aparte sessies voor ouders, de meeste niet. De meeloopdagen, proefcolleges volgen (veel specifieker), die doen de kinderen uiteraard zelf. Dat is verdieping en verbreding etc. Lijkt mij een prima voorbereiding en zeker geen bemoeienis. Er wordt hier een boel op een hoop gegooid.
Tijdsbeeld? Misschien. Net zoals vroeger (eerste helft jaren 80) ouders niet meegingen. Dat was het tijdsbeeld toen. Ik blijf erbij dat het vroeger een stuk gemakkelijker was om een misstap te maken. Nu hangt daar heel van af.

Nanny

Deels waar, ouders zijn tegenwoordig veel betrokkener bij hun kinderen dan vroeger. Anderzijds wordt er ook een grotere betrokkenheid van hen verwacht door scholen en wordt er meer beroep op ouders gedaan. Je zal dus wel moeten. Zelfs als je het niet wil. Want dan ben je niet betrokken en dus een slechte ouder volgens de heersende moraal.

skik

Laaang geleden, maar kwam bij het zoeken online deze topic tegen. Vanuit mij als aanstaande HBO-student aan alle ouders: blijf lekker thuis of doe je kind een luier om.

Ik ben naar meerdere open dagen en informatieavonden geweest, zowel HBO als Uni en het stikt er van de ouders. Lijkt wel of zij gaan studeren. En ze nemen ook nog eens ongegeneerd plaats op stoelen, schoolbanken die voor AANKOMENDE STUDENTEN zijn neergezet, terwijl wij 3 uur staand mogen luisteren naar informatie wat voor ons van belang is. WIJ hebben de informatie nodig en mogen genieten van zo’n dag. Wij moeten een keuze maken en hebben zo’n informatieve dag nodig. Omdat ouders met kindeten DIE AL VOLWASSEN ZIJN een dagtripje willen maken hebben wij niets aan zo’n dag.

Blijf lekker thuis of doe je kind een luier om joh. Zeikerds. 

Wat onaardig en nogal veroordelend. Iemand die naar het hbo gaat, kan gewoon nog 17 zijn en dat is nog altijd niet volwassen. De meeste ouders zijn gewoon geïnteresseerd
in hun kinderen en doen dit uit interesse en omdat de kinderen dit vaak genoeg ook prettig vinden. Want het is best een grote beslissing en daar hangt gewoon een financieel prijskaartje aan. En als je 16-17-18-19 bent, is dat best een beslissing. Alleen maar goed dat ouders proberen te helpen bij het maken van die beslissing. Als een kind niet wil dat de ouders mee gaan, dan gaan ze meestal echt niet mee.

En sommige ouders stellen heus goede vragen, waar jij als aankomend student misschien niet aan gedacht had. Dat jij nu niet zoveel aan die dag had, geeft ook aan dat het voor jou blijkbaar lastig is om de juiste informatie te vinden/te verkrijgen. Volgende keer toch maar een ouder/vriendin meenemen. Twee horen/weten meer dan één. Daarnaast is het een informatiedag/avond, geen feestje, dus er van genieten is niet het hoofddoel.

Hoewel Cheyx nog grote moeite heeft zich volwassen uit te drukken heeft hij/zij wel een beetje een punt: de ouders zitten wat mij betreft de jongeren nogal eens in de weg. In die zin dat ze alle vragen stellen en de jongeren zitten dan zo'n beetje te luisteren.
Ik zou (als docent) veel liever meer eigenaarschap bij die jongeren zien en dat gaat makkelijker als de ouders wegblijven.
Maar goed, het is nou eenmaal zo. Het is alleen geen tripje voor de lol hoor. De meeste ouders die ik ken doen het omdat ze vinden dat het moet, niet omdat ze er zin in hebben.

Cheyx schreef op 11-05-2022 om 10:11:

Laaang geleden, maar kwam bij het zoeken online deze topic tegen. Vanuit mij als aanstaande HBO-student aan alle ouders: blijf lekker thuis of doe je kind een luier om.

Ik ben naar meerdere open dagen en informatieavonden geweest, zowel HBO als Uni en het stikt er van de ouders. Lijkt wel of zij gaan studeren. En ze nemen ook nog eens ongegeneerd plaats op stoelen, schoolbanken die voor AANKOMENDE STUDENTEN zijn neergezet, terwijl wij 3 uur staand mogen luisteren naar informatie wat voor ons van belang is. WIJ hebben de informatie nodig en mogen genieten van zo’n dag. Wij moeten een keuze maken en hebben zo’n informatieve dag nodig. Omdat ouders met kindeten DIE AL VOLWASSEN ZIJN een dagtripje willen maken hebben wij niets aan zo’n dag.

Blijf lekker thuis of doe je kind een luier om joh. Zeikerds.

Ik vind jouw post verre van volwassen, dat om te beginnen.

Verder, niet iedereen die naar HBO/WO gaat is volwassen. Niet in jaren en niet in ontwikkeling. Sterker nog, als je een beetje op hebt gelet bij bio weet je zelf ook prima dat jouw brein nog tot minstens je 25e nodig heeft om uit te rijpen. En bij sommigen duurt dat nog wat langer. Veel ouders zijn (gelukkig maar, bij mij was dat nogal anders!) betrokken bij hun kind en willen zelf ook weten wat een opleiding inhoudt zodat ze hun kind goed kunnen begeleiden bij deze nogal belangrijke keuze. En he, een open dag is een informatieve dag, geen meeloopdag. 

Dus, wijze les, (ver)oordeel niet zo. En dan spreken we je weer als jouw eigen kinderen zover zijn dat ze een vervolgopleiding moeten kiezen. Kijken wat jij dan doet als je kinderen toch nog net zo volwassen zijn als jij blijkbaar jezelf vindt.

Ginevra schreef op 11-05-2022 om 13:04:

Hoewel Cheyx nog grote moeite heeft zich volwassen uit te drukken heeft hij/zij wel een beetje een punt: de ouders zitten wat mij betreft de jongeren nogal eens in de weg. In die zin dat ze alle vragen stellen en de jongeren zitten dan zo'n beetje te luisteren.
Ik zou (als docent) veel liever meer eigenaarschap bij die jongeren zien en dat gaat makkelijker als de ouders wegblijven.
Maar goed, het is nou eenmaal zo. Het is alleen geen tripje voor de lol hoor. De meeste ouders die ik ken doen het omdat ze vinden dat het moet, niet omdat ze er zin in hebben.

Dat begrijp ik wel. Mijn moeder is bij de eerste geloof ik meegeweest en heeft inderdaad wat vragen gesteld waar ik zelf niet op was gekomen. En ik vond het wel fijn dat zij de vraag gewoon durfde te vragen en niet bang was om een domme vraag te stellen en minder bezig was met wat anderen zouden kunnen vinden.

Bij andere open dagen ben ik met een vriendin geweest, maar ik had toen het een en ander afgekeken bij mijn moeder en andere vragenstellers, dus ik wist ook beter wat ik moest doen/vragen.

Dus op dat gebied kan het ook weer helpen als de ouders een keer mee gaan.

Het gekke is dat een heleboel van die vragen heel belangrijk lijken op die open dag, maar het in de praktijk vaak niet zo zijn. Ik snap wel dat die vragen leven, maar na >20 jaar docentervaring zie ik dat het op die onderwerpen niet stuk loopt bij de afhakers.
Zo hebben we ook een aantal jaren met iedere student een individueel intakegesprek gevoerd, omdat de directie verwachtte dat je dan een betere match kreeg. Het haalde níets uit maar kostte wel krankzinnig veel tijd. 

Ik heb het idee dat die open dagen een beetje een paradoxale werking hebben: er wordt waanzinnig veel tijd en energie in gestoken, dus het lijkt ook enorm belangrijk, dus de verwachtingen zijn ook heel hoog, en uiteindelijk is er nog steeds een hoop uitval omdat na die torenhoge verwachtingen er toch ook een hoop tegenvalt aan zo'n studie.

Cheyx schreef op 11-05-2022 om 10:11:

Laaang geleden, maar kwam bij het zoeken online deze topic tegen. Vanuit mij als aanstaande HBO-student aan alle ouders: blijf lekker thuis of doe je kind een luier om.

. Omdat ouders met kindeten DIE AL VOLWASSEN ZIJN een dagtripje willen maken hebben wij niets aan zo’n dag.

Blijf lekker thuis of doe je kind een luier om joh. Zeikerds.

In havo 4 kun je 15 zijn, in vwo5 16. Hoezo volwassen?

Ginevra schreef op 11-05-2022 om 13:40:

Het gekke is dat een heleboel van die vragen heel belangrijk lijken op die open dag, maar het in de praktijk vaak niet zo zijn. Ik snap wel dat die vragen leven, maar na >20 jaar docentervaring zie ik dat het op die onderwerpen niet stuk loopt bij de afhakers.
Zo hebben we ook een aantal jaren met iedere student een individueel intakegesprek gevoerd, omdat de directie verwachtte dat je dan een betere match kreeg. Het haalde níets uit maar kostte wel krankzinnig veel tijd.

Ik heb het idee dat die open dagen een beetje een paradoxale werking hebben: er wordt waanzinnig veel tijd en energie in gestoken, dus het lijkt ook enorm belangrijk, dus de verwachtingen zijn ook heel hoog, en uiteindelijk is er nog steeds een hoop uitval omdat na die torenhoge verwachtingen er toch ook een hoop tegenvalt aan zo'n studie.

Dat paradoxale zie ik ook wel.

Ik hoor best regelmatig dat studenten stoppen met de opleiding omdat die niet leuk is. Ik vraag mij dan af, kies je een opleiding puur omdat deze leuk moet zijn of omdat je het beroep waar het op gericht is je leuk lijkt?

Want een informatiedag over de school en opleiding is leuk, maar dan moet je wel zeker weten dat je interesse hebt in dat beroep. Lijkt mij? Ik heb eerst een beroep gekozen dat mij interessant leek en ben toen pas naar de opleidingen gaan kijken.

 

Er zijn kinderen die heel goed op de hoogte zijn van hoe het aan de universiteit werkt, ik had als moeder echt geen idee van hoe of wat dus ik had alleen maar in de weg gelopen. Mijn kinderen wisten ook precies hoe ze studiefinanciering kregen en studiepunten en dergelijke. Ik vond veel van hun klasgenootjes op de middelbare school erg kinderlijk.

Bolmieke schreef op 11-05-2022 om 14:33:

Er zijn kinderen die heel goed op de hoogte zijn van hoe het aan de universiteit werkt, ik had als moeder echt geen idee van hoe of wat dus ik had alleen maar in de weg gelopen. Mijn kinderen wisten ook precies hoe ze studiefinanciering kregen en studiepunten en dergelijke. Ik vond veel van hun klasgenootjes op de middelbare school erg kinderlijk.

Maar die zullen hun ouders denk ik dan ook minder snel meenemen? Of enkel voor de gezelligheid?

Zusterclivia schreef op 11-05-2022 om 14:18:

Ik hoor best regelmatig dat studenten stoppen met de opleiding omdat die niet leuk is. Ik vraag mij dan af, kies je een opleiding puur omdat deze leuk moet zijn of omdat je het beroep waar het op gericht is je leuk lijkt?

Want een informatiedag over de school en opleiding is leuk, maar dan moet je wel zeker weten dat je interesse hebt in dat beroep. Lijkt mij?


Niet per se, voor allebei is wel wat te zeggen maar het hangt ook van het beroep af. Als je dokter wil worden moet je geneeskunde studeren, dat is nou eenmaal zo. Veel geneeskundestudenten zijn dan ook gedreven door die motivatie van het beroep.

Voor andere beroepen is die koppeling helemaal niet zo sterk. Je kunt op allerlei manieren journalist, beleidsmedewerker of ICT-er worden, en met een studie rechten, milieukunde of Frans kun je van alles worden (ik ken respectievelijk een stewardess, een functioneel beheerder en een office manager met die studies).

Dus het is best relevant om na te denken over waarom je die studie wil (voor het beroep of omdat de studie je zo interessant lijkt) maar beide motivaties zijn bruikbaar. Maar het heeft wel gevolgen voor hoeveel taaie/saaie vakken je bereid bent door te worstelen.

Open dagen kunnen makkelijk leiden tot het misverstand dat er zoiets bestaat als een "ideale keuze" als je maar lang genoeg zoekt. En als dat misverstand heeft postgevat, dan is een taai of vervelend semester al gauw aanleiding om te zeggen "nee, dit is het toch niet".

Morgaine schreef op 04-10-2016 om 16:32:

Nooit meegeweest

Toen ik ging studeren, 26 jaar geleden, gingen mijn ouders niet mee naar open dagen, dat was toen normaal. Mijn man en ik gingen niet mee met onze kinderen naar open dagen. We mochten niet mee van ze! Ze gingen zelf, met een groepje vrienden. Allemaal zonder ouders.

Het is misschien wel normaal tegenwoordig, dat ouders meegaan, maar het hoeft niet. Op de hogeschool hier hebben ze sinds een paar jaar infoavonden over de opleiding die je kind doet (dan is er dus al gekozen), omdat ze merkten dat ouders graag meer betrokken willen zijn. Ik vond het leuk, maar niet nodig. Ouders willen zich blijkbaar steeds langer 'bemoeien' met wat hun kind doet?

Huh bemoeien? Ik vind die studies van mijn kinderen hartstikke leuk. En dan kun je er toch beter over praten samen ook. En heerlijk iets eten in die stad.

Mijn moeder ging 32 jaar terug ook mee  en zoveel ouders, dus nieuw is het niet. 

Ginevra schreef op 11-05-2022 om 14:51:

[..]


Niet per se, voor allebei is wel wat te zeggen maar het hangt ook van het beroep af. Als je dokter wil worden moet je geneeskunde studeren, dat is nou eenmaal zo. Veel geneeskundestudenten zijn dan ook gedreven door die motivatie van het beroep.

Voor andere beroepen is die koppeling helemaal niet zo sterk. Je kunt op allerlei manieren journalist, beleidsmedewerker of ICT-er worden, en met een studie rechten, milieukunde of Frans kun je van alles worden (ik ken respectievelijk een stewardess, een functioneel beheerder en een office manager met die studies).

Dus het is best relevant om na te denken over waarom je die studie wil (voor het beroep of omdat de studie je zo interessant lijkt) maar beide motivaties zijn bruikbaar. Maar het heeft wel gevolgen voor hoeveel taaie/saaie vakken je bereid bent door te worstelen.

Open dagen kunnen makkelijk leiden tot het misverstand dat er zoiets bestaat als een "ideale keuze" als je maar lang genoeg zoekt. En als dat misverstand heeft postgevat, dan is een taai of vervelend semester al gauw aanleiding om te zeggen "nee, dit is het toch niet".

Klopt. Dat is zeker zo. Ik wist welke kant ik op wilde, dus accepteerde ook de minder leuke vakken, die per saldo nauwelijks voorkomen in het echte werkveld. Soms is dat ook wel handig om te weten.

En denk je dat mensen ook uitvallen omdat het ineens weer moeilijk is/lijkt? Ik bedoel op de middelbare heb je bepaalde vakken een heel aantal jaren gehad, dat is bekend. En bij een vervolgopleiding krijg je ineens weer veel nieuwe vakken, dat is misschien ook wel schrikken/wennen.

Miepjecody schreef op 11-05-2022 om 14:56:

[..]

Huh bemoeien? Ik vind die studies van mijn kinderen hartstikke leuk. En dan kun je er toch beter over praten samen ook. En heerlijk iets eten in die stad.

Mijn moeder ging 32 jaar terug ook mee en zoveel ouders, dus nieuw is het niet.

Ik denk dat misschien wel de helft ouders bij zich had begin jaren 90.  Ik ken nu trouwens nog steeds mensen die met hun kinderen op universiteiten gaan kijken. 

Misschien dat ouders die zelf gestudeerd hebben het ook gewoon interessant vinden.

dan

dan

11-05-2022 om 17:10

Hier destijds wel mee gegaan naar open dagen, wel hogeschool ipv universiteit. Na hbo is hij verder gegaan met zijn master maar naar die open dag ben ik niet mee gegaan, mocht ivm corona maar 1 persoon mee, zijn toenmalige vriendin is mee gegaan.

dan

dan

11-05-2022 om 17:27

Cheyx schreef op 11-05-2022 om 10:11:

Laaang geleden, maar kwam bij het zoeken online deze topic tegen. Vanuit mij als aanstaande HBO-student aan alle ouders: blijf lekker thuis of doe je kind een luier om.

Ik ben naar meerdere open dagen en informatieavonden geweest, zowel HBO als Uni en het stikt er van de ouders. Lijkt wel of zij gaan studeren. En ze nemen ook nog eens ongegeneerd plaats op stoelen, schoolbanken die voor AANKOMENDE STUDENTEN zijn neergezet, terwijl wij 3 uur staand mogen luisteren naar informatie wat voor ons van belang is. WIJ hebben de informatie nodig en mogen genieten van zo’n dag. Wij moeten een keuze maken en hebben zo’n informatieve dag nodig. Omdat ouders met kindeten DIE AL VOLWASSEN ZIJN een dagtripje willen maken hebben wij niets aan zo’n dag.

Blijf lekker thuis of doe je kind een luier om joh. Zeikerds.

Wij zijn ooit eens mee geweest naar een open dag waarbij de ouders in een ander lokaal informatie kregen dan de (eventueel) aankomende studenten. Vond dat eigenlijk ook wel goed geregeld zo. 

Mijn dochter heeft haar vader meegevraagd naar de open dag. Ze gingen samen fietsen vanaf zijn huis, waar ze volgend jaar gaat wonen omdat dat dichterbij haar universiteit is, en volgens mij vond ze het ook gewoon wel fijn om met iemand te kunnen sparren. Geen idee of hij zich misdragen heeft door rare vragen te stellen 😂. Ik heb er dochter niet over gehoord dus het zal wel zijn meegevallen. Omdat ik me had laten ontvallen dat ik het best leuk zou vinden om een beeld te hebben van de omgeving waarin ze gaat rondlopen, heeft ze mij gevraagd mee te gaan naar een afspraak met een studiebegeleider ivm haar ADD. Dat doe ik graag! Ze is intussen ook al een keer alleen geweest voor een meeloopdag. Ik denk dat veel toekomstige studenten het meedenken van hun vader en moeder kennelijk ook wel waarderen? Als dochter me niet zo nodig mee zou willen, zou ik me echt niet gaan opdringen. 

Zusterclivia schreef op 11-05-2022 om 15:03:

En denk je dat mensen ook uitvallen omdat het ineens weer moeilijk is/lijkt? Ik bedoel op de middelbare heb je bepaalde vakken een heel aantal jaren gehad, dat is bekend. En bij een vervolgopleiding krijg je ineens weer veel nieuwe vakken, dat is misschien ook wel schrikken/wennen.

Voor zover ik gezien heb speelt dat niet zo’n hele grote rol. Het zal wel eens voorkomen maar het is geen hoofdoorzaak van uitval. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.